استایل کژوال ( casual ) چیست ؟

سبک کژوال مردانه یا زنانه (casual) یا کلاسیک موقر و فاخر (غیر رسمی یا نیمه رسمی)، یکی از محبوب ترین ترندها در دنیای مد و لباس است.
خیلی ها ترجیح می دهند خودشان را از استایل تاکسیدو مردانه یا لباس شب های مجلسی و پر زرق و برق گران Dior و Valentino و دیگران خلاص کنند و آن طور که راحت هستند بپوشند.
در واقع استایل کژوال، همان استایل خیابانی است. یعنی راحت پوشیدن. یعنی ساده  پوشیدن و بی زحمت و دردسر، نسبت به انتخاب گزینه های پوشش اقدام کردن.

لباس هایی که در طول روز استفاده می کنید، استایل کژوال شما را به ارمغان می آورد. حال این خلاقیت شما است که با ترکیب رنگ ها و فهم تنالیته رنگ ها و روانشناسی ترکیب رنگی، پوشش های فوق العاده ای برای استایل خود فراهم  کنید تا استایل کژوال شما، لوکس و هیجان انگیز به نظر برسد.

کژوال چه چیزی نیست ؟!

گاه برای توضیح دادن یک مفهوم، بهتر است از برهان خلف استفاده کنیم. مثلا برای این که بگوییم فلان چیز، چیست، می توانیم بگوییم فلان چیز چه چیزی نیست!
راهی برای توضیح مقولات فلسفی همین است. برای این بگوییم استایل کژوال چیست، بهتر است بگوییم چه چیزی نیست!
کژوال پوشیدن به معنی شلوارک و تی شرت صرف با دمپایی نیست! پوشیدن شلوارک با جوراب بلند نیست. پوشیدن کراوات با شلوارک نیست! به معنای در هم بر هم  پوشیدن نیست. به  معنای زشت و زننده پوشیدن نیست. هیچ کدام، امتیازی در  دنیای کژوال ها محسوب نمی شود.

استایل کژوال استایلی نیست که شما فقط بتوانید در جای خاص و زمان خاص بر تن کنید. استایل کژوال با استایل ولنتاین و هالووین فرق می کند.

طوسی و صورتی گزینه ای تابستانی

ترکیب طوسی و صورتی برای دختر خانم هایی که از ست های مونوکروم فراری هستند، گزینه تابستانی خوبی برای استایل کژوال است

پیشنهاد استایل کژوال شیک به بانوان جوان

شومیز سفید رنگ گره دار با شلوار جین زیپ دار خاکستری. نیم بوت مشکی چرم با کت نقره ای، ترکیب ایده آبی برای ست های پاییزی راحت است.

ست پیشنهاد کژوال به پسران خوش تیپ

شلوار کتان کرم نسکافه ای با پیراهن جین آبی رنگ و کفش طوسی-آبی و ساعت و عینک آفتابی به عنوان اکسسوری مکمل یک ست دوست داشتمی تمییز را به  ارمغان می آورد.

داستان کژوال

کژوال یا کژوال هوشمند (smart casual) یا کژوال سبز (Green casual) که به مد سبز (green fashion) اشاره دارد، همه به یک موضوع اشاره می کنند: راحت پوشیدن و سریع پوشیدن!
راحتی و سرعت در اختیار کسانی است که کارها را آسان گرفته و سخت گیری ندارند.

افراطی نیستند و استرس را از خود دور می کنند. استایل کژوال (casual style) به این موضوع اشاره می کند که در انتخاب لباس برای پوشش های غیر رسمی در مکان های عمومی، سریع تصمیم بگیرید.
راحت انتخاب کنید و خود را از قید و بند اصول و قوانین نا نوشته مد و لباس که سلبریتی ها و استایلیست ها و خانه های مد معرفی می کنند، خلاص کنید.

لباس کژوال به بانوان جوان این فرصت را می دهد که هم تابع مد روز باشند و هم راحت لباس بپوشند. سخت گیری بانوان در طراحی استایل بیش تر از آقایان است و این موضوع در استایل کژوال هم صادق است.

کژوالیست ها

کژوالیست  ها کسانی هستند که راحت  می پوشند. استایل آن ها فقط مختص به تابستان و زمستان و بهار نیست. رنگ لباس آنها، ستی با رنگ پاییز هزار رنگ هزار نقش طبیعت ندارد.
قواعد طراحی استایل مونوکروم را رعایت نمی کنند و اعتقادی هم به تیپ های گرانژ، گوتیک و پانک و غیره ندارند.
تیپ آن ها در هیچ قاعده ای قرار نمی گیرد و الهام بخش از ایده و ترند خاصی نیست. آن طور که می پسندند می پوشند و احساس راحتی دارند.
یکی از مشخصه های کسانی که عاشقانه  دنبال استایل کژوال هستند، تنوع بخشی به  رنگ پوشش و استفاده  از  گزینه  های خلاقانه  در  ترکیب مد و لباس است.
وقتی شما خود را از قید و بند مونوکرومیست ها رها کنید، به  ترندها بی  توجه باشید، نوآوری شما در انتخاب رنگ و بافت و ترکیب رنگ لباس در زمانی که آن طور که راحتید بپوشید، قطعا افزایش می یابد.

چگونه استایل کژوال متنوع داشته باشیم؟

برای  این که استایل کژوال متنوعی داشته باشید، کمی  باید به کمد خود رسیدگی کنید. لباس هایی که در یک طیف رنگی هستند کنار بگذارید تا بتوانید مرتب آن ها را با لباس های مختلف  ست کنید.
برای  این که بتوانید استایل های کژوال شیک و همیشه  جذاب ست کنید، داشتن  یک سری لباس  ها واکسسوری ها می تواند مفید باشد

نقش اکسسوری ها در تیپ کژوال

اکسسوری های می توانند با عنوان مکمل مد، نقش موثری در استایل کژوال چشمگیر بانوان ایفا کنند.

تی شرت محبوب کژوالیست ها

مشتاقان تیپ کژوال، از  تی شرت ها به عنوان یک سلاح کاربردی در همه  فصول استفاده می کنند. تی شرت را می توان در زمستان سرد زیر یک ژاکت پشمی یا کت چرم گرم پوشید.
تیپ تی  شرتی، تیپ جوان پسند است و برای کسانی که می خواهند همواره خود را با استایل جوان پسند همراه کنند، گزینه مطلوبی به نظر می رسد.

فرقی نمی کند تی شرت یقه گرد باشد یا یقه دار، تنوع رنگ تی  شرت ها می تواند کمد شما را برای استایل های کژوال چشمگیر رونق داده و حق انتخاب شما را افزایش دهد.
با تی شرت می توان شلوارها و کلاه ها و اکسسوری های مختلف را ست کرد. یک تی شرت پبنه ای ساده در  رنگ های طوسی، مشکی و سفید  همیشه در کمد لباس داشته باشید.
در کمد لباس کژوالیست ها توصیه می شود که حتما تی شرتی به این رنگ ها داشته باشید که با شلوارهای مختلف ست می شود.

شلوارجین محبوب کژوالیست ها

اگر عاشق استایل های راحت خیابانی هستید، شلوار جین طوسی، آبی یا مشکی را همواره در کمد لباس  داشته  باشید که برای کارهای رزومره و فعالیت  اداری نیز  مفید خواهد بود و مقاومت خوبی  در برابر  رطوبت  و تغییرات جوی دارد. زود هم  کثیف  نمی شود.  مشکلی که همه با شلوارهای کرم و سفید دارند.

همیشه  سعی کنید برای شلوار جین خوب، پول خوب بدهید. شلوار جین گزینه ای نیست که سال به  سال عوض کنید.
شلوار جین باید راحت باشد. استایل های تنگ با تیپ کژوال  هم خوانی ندارد. انتخاب رنگ شلوار جین بستگی به  تی شرت های شما دارد.
رنگ های تیره، کاربرد بیش تری داشته  و در زمان های مختلف قابل استفاده خواهد بود. شلوار جین  را می توانید با هر  لباس و رنگی ست کنید.

هودی گزینه عالی استایل کژوال

هودی  به عنوان استایل راحتی  و خیابانی، از دهه سی قرن بیستم میلادی در غرب محبوب شد و امروزه جای خود را در طراحی استایل کژوال باز کرده است.
لباسی پر کاربر و جوان پسند که دختران و پسران، از ان برای  طراحی تیپ کژوال استفاده  می کنند. به خصوص در  زمان های باشگاه و کلاس و کار و مهمانی های فضای باز.
هودی ها در تابستان و پاییز، استفاده خوبی دارند. معمولا هودی ها را با شلوار جین ست می  کنند. به  خصوص با کفش های کتانی و جوراب های کوتاه.

کتانی محبوب استایل های راحتی

شاید هیچ میلیاردری در جهان را  نتوان مثل استیو جابز دید که یک دهه با کتانی نیوبالانس روی استیج معرفی محصول Apple رفته و  محصولاتی با مخاطب میلیونی را به جهان عرضه کند.
کتانی هم  چنان گزینه شماره ۱ مخاطبان استایل خودمانی و راحت است. کژوال پوش ها، از کتانی به عنوان کقش ارزان و در دسترس که به هر  تیپی می آید استفاده می  کنند.

ویژگی  کتانی، دوام بالا است. حرکت آسان و در قید و بند نبودن خراب شدن و پاره شدن. اگر دوست ندارید تیپ خیلی اسپرت داشته باشید، سعی کنید  که طرح های غیر ورزشی کتانی را بپوشید.
مثلا کفش مخصوص والیبال یا بسکتبال که کفی آن با فوم پر شده و احساس می کنید همیشه روی بالشتک هوا راه می روید را از دستور کارخارج کنید. 
شاید راه رفتن  زیاد با کفش بکستبال که باید قوزک پا و فشار های عمودی به کف پا را کنترل کند سخت باشد

پیشنهاد ست کژوال برای پسران شیک پوش

پیراهن چهار خانه آبی و مشکی با شلوار کتان  سورمه  ای تیره و کفش قهوه ای خردلی جیر طبیعی وقتی با ساعت مچی  سفید ست شود، ترکیب باشکوهی را تداعی می کند که عینک آفتابی لنز  قهوه ای هم به آن کمک می کند

اگر می خواهید تیپ کژوال فوق العاده داشته باشید، جین آبی تیره را با تی شرت آبی روشن و کتانی چرمی که هارمونی رنگ خوبی با این ست داشته باشد را از نظر دور نکنید.
کتانی  های جنس چرم و جیر هم  گزینه خوبی است که معمولا در استایل کژوال سلبریتی های هالیوودی دیده می شود.

پلیوراستایل محبوب زمستانی کژوال بازها

نمی  توان مشتری  استایل های راحتی در زمستان بود و از پلیور غافل شد. پلیورهای خوش رنگ و خوش طرح که کمپوزیسیون خوبی با شلوار و کفش داشته  باشد، تیپ های کژوال را مثل  تیپ های رسمی، چشمگیر  می  کند. پلیور ساده  یقه  گرد برای نیمه دوم سال توصیه  می شود و به شما امکان می دهد که هم  در موقعیت های رسمی و هم موقعیت های غیر رسمی از آن استفاده  کنید. شما با زیاد و کم کردن  لایه  هایی به پلیور، تیپ های مختلفی را در اختیار خواهید داشت.

اگر خیلی زمستان های سرد برای شما سخت نیست  و عاشق فصل سرما هستید، پلیور پشمی و خیلی گرم را از نظر دور کنید.
به جای آن، بافتنی  نازک استفاده کنید یا تی شرت های ضخیم که به راحتی با ژاکت ست شده  و آزادی عمل شما را نیز از بین  نمی  برد.

(۴ کلکسیون لباس  پیشنهادی برای کژوالیست ها)

ژاکت کژوال

ژاکت کژوال هم موضوعی است که کژوالیست ها در فصل زمستان باید در نظر داشته باشند. کت و ژاکت دو ابزار مهم برای استایل های شیک و مجلسی در نیمه دوم سال است.
حتما سعی کنید ارزان و متنوع باشد. از طرح های عجیب و غریب که گرانژیست ها استفاده می کنند اجتناب کنید تا استایل تابلویی نداشته باشید.

کت های چرم و جین غیر لاکچری، می  تواند گزینه خوبی برای روزهای سرد سال باشد. کاپشن های چرم و جین به  خصوص برای مردان جوان، یک استایل جذاب کژوال برای آنها پدید می آورد.
برای لباس های پایه می توانید از شلوار جین و تی شرت و کاپشن چرم استفاده کنید که اگر  خلاقیت  در انتخاب  رنگ داشته باشید، با جادوی هارمونی ها، حتما تیپ شایسته ای را ارائه خواهید کرد.

توصیه هایی برای استایل کژوال مردانه و زنانه

  • به بافت لباس ها توجه کنید.
  • استایل مردانه راحت با استایل زنانه راحت همه با یک موضوع مشترک اند: نوع سلیقه!
  • بافت پارچه های در طراحی استایل کژوال اهمیت زیادی دارد.  بازی  با بافت پارچه ها می  توان فرصتی برای خلافیت زایی در ارائه تیپ های گوناگون ارزان و شیک در اختیار  داشت.
  • برخی از بافت های پارچه ها با هم خوب ست می شوند و بعضی نمی شوند. این تجربه را فرا بگیرید.
  • برای استایل کژوال شاد و خوب، هر چقدر  لباس تیره باشد، رسمیت بیشتر می شود. پس از سایه های روشن استفاده کنید.
  • ژاکت های سبز زیتونی با تی شرت سفید و شلوار جین که سنگ شور شده باشد، گزینه ای چهار فصل به نظر می رسد.

(تیپ راحتی خیابانی آدریانا لیما از فرشتگان ویکتوریا سکرت را مشاهده می کنید که چگونه شلوار جین با یک اکسسوری می تواند با شکوه  باشد)

  • همیشه کتانی سفید در کمد لباس داشته باشید که برای کژوال هوشمند و سریع به آن همیشه نیاز خواهید داشت.
  • همواره پولو شرت و سویشرت و کت با شلوار جین در کمد داشته باشید.
  • هوشمندی در استایل کژوال به نگرش شما مرتبط است نه به جیب و ظاهر شما که در طراحی استایل کژوال باید در نظر بگیرید.
  • کراوات و پاپیون، گزینه کژوال معمولا نیست. اما مردود هم نیست.
  • ست کژوال رسمی از جمله ست هایی است که همیشه می توان استفاده کرد. هارمونی بین اجزا اهمیت دارد.
  • ست کژوال نیمه رسمی ستی نیست که همیشه بتوان پوشید و فاکتور مکان اهمیت دارد. تنوع رنگ از ست رسمی بیش تر است اما جنس های متفاوت و کنتراست رنگ رعایت شود.
  • ست کژوال عام و روزمره با دو ست بالا تفاوتی از نظر رنگ و طرح دارد. معمولا از کت و شلوار تک استفاده نمی شود و درجه أزادی بیش تر است.
  • تیپ اسپرت را با کژوال اشتباه نگیرید. تیپ خیلی اسپرت مناسب هر  مکانی  نیست.
  • فاکتور زمان و مکان را در طراحی استایل کژوال در نظر داشته باشید.
  • رنگ پوست شما تاثیر زیادی در انتخاب لباس دارد.
  • ست کژوال به جزییات بستگی دارد تا به اصل خود.
  • همواره از استالیست ها برای تیپ خودمانی مشورت بگیرید.
  • دنیای فشن بلاگرها را برای بررسی جدید ترین ترندهای casual style در نظر بگیرید.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *