محمد غفاری با وجود تحصیل در رشته معماری، به‌طور حرفه‌ای در زمینه طراحی طلا و جواهر فعالیت می‌کند و آثار او با عنوان برند “کالک” در چندین شو روم ایرانی و خارجی به فروش می‌رسد.
غفاری درباره ضرورت توجه به ظرفیت‌های حوزه طراحی و ساخت جواهرات در ایران به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: نکته حائز اهمیت در این بحث آنکه شأن هنر ایرانی باید حفظ شود و لازم است با سیاست‌گذاری‌های اصولی به جریان کارآفرینانه حوزه جواهرات جهت دهیم.

او با تأکید بر اینکه متأسفانه ایران تبدیل به یک واردکننده بزرگ در این حوزه شده است اذعان داشت: سازوکارهای بسیاری در راستای تبدیل کردن ایران به یک‌قطب بزرگ در حوزه طراحی و ساخت طلا و جواهرات وجود دارد و از آنجا که سفارتخانه‌ها مرجع خوبی برای صادرات جواهرات ایرانی هستند، تلاش برای تأسیس گالری فروش جواهرات ایرانی در سفارتخانه‌ها باهدف گردش ارز خارجی در ایران، موردتوجه قرارگرفته است.
این مدرس حوزه معماری و طراحی جواهرات در ادامه به اتفاقات مثمر ثمر در موزه هنرهای معاصر استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار قرار داده‌ایم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های تخصصی جواهرات در موزه هنرهای معاصر استان‌های کشور است که هم می‌تواند به حوزه کارآفرینی کمک کند و هم در جلب نظر گردشگران خارجی به این آثار نقش خود را ایفا کند.
غفاری افزود: البته در کنار تمامی اتفاقات مثبتی که در این حوزه رخ‌داده است معضلاتی همچون بی‌انگیزه شدن نسل جدید فعال در این عرصه و ضعف آموزش در زمینه مدیریت، مارکتینگ و برندسازی در مقابل حوزه طراحی مشهود است که باید به ابعاد آموزشی این مقولات توجه ویژه شود.

 

او با تأکید بر اینکه تولید ملی در بخش جواهرات مستلزم توجه بیشتر مسئولان است اذعان داشت: هر حرکتی که به تحقق این مهم کمک کند می‌تواند از خروج ارز در شرایط حاکم بر اقتصاد فعلی جلوگیری کند.
غفاری به برپایی همایش بین‌المللی معمار و مد امروز با رویکرد جشنواره برنده خلاق اشاره کرد و گفت: به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری و داور با این جریان همراه هستم اما به جد معتقدیم برپایی رویدادهایی ازاین‌دست می‌تواند به جلب نظر فعالان، مدیران و متولیان عرصه جواهرات در ایران کمک کند.
او در خاتمه به دعوت از چند تن از سفرای دیگر کشورها در ایران برای همراهی با همایش بین‌المللی معمار و مد امروز اشاره و ابراز امیدواری کرد: مسیر توسعه طراحی طلا و جواهرات و صادرات این محصول از این مسیر به‌خوبی فراهم خواهد شد.