روزهای پایانی خردادماه در حال سپری شدن است؛ ماهی که در تقویم رسمی کشور با عنوان صنایع‌دستی زینت گرفته و نمایشی از محصولات برآمده از روح ملت و فرهنگ ملی کشورمان  را در مجامع مختلف به منصه ظهور می‌رساند.
البته این ایام نه‌فقط در ایران که در کشورهای مختلف با عرصه صنایع‌دستی گره‌خورده است؛ صنایعی که پس از جنگ جهانی دوم با محتوای هنری و فرهنگی موردتوجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت. دهم ژوئن (۲۰ خرداد) سال ۱۹۶۴ میلادی، نخستین کنگره جهانی با شرکت مسئولان اجرایی استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعت گران بیش از ۴۰ کشور در نیویورک برگزار شد که در قطعنامه پایانی این کنگره، تأسیس شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد.

اما در میان تمام فعالیت‌های ارزشمند مبتنی بر صنایع‌دستی، یکی از اقدامات ارزشمند سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری،  اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی بوده است که می‌تواند نقش مهمی در تشویق، کمک و راهنمایی صنعتگران دستی و همچنین بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای آن‌ها با توجه به زمینه‌های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو ایفا کند.
اعطای نشان ملی مرغوبیت به صنایع‌دستی ازجمله اقدامات ارزنده در راستای حفظ و ترویج داشته‌های میراثی و فرهنگی کشورمان در سال‌های اخیر است که همچنان از سوی نهادها و سازمان‌های متولی موردتوجه قرار دارد و بدون شک فعالان حوزه مد و لباس می‌توانند گام‌های پویایی در مسیر همراه شدن با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی در تمامی ایام سال بردارند.