صنعت مد در جهان

امروزه مد تبدیل به صنعتی جهانی شده است تا جاییکه در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته برای خود جا و مکانی کسب کرده است. بعضی از کشورها مراکز تولید انبوه هستند،از جمله : اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، بنگلادش، کره جنوبی، اسپانیا، آلمان، برزیل و هند. پنج کشور در کل دنیا شهرت و اعتبار بین المللی در مد کسب کرده اند که عبارتند از: فرانسه، ایتالیا، انگلستان، ایالات متحده و ژاپن. به تازگی ظهور طراحانی بزرگ از ترکیه و اسپانیا باعث مطرح شدن این دو کشوردر زمینه مد شده است. همچنین پاکستان، هند و رومانی نیز به دلیل داشتن طراحان بسیار با استعداد در سطح جهانی شناخته شده اند.

مد در  آمریکا:

اکثر خانه های مد در  آمریکا در شهر نیویورک استقرار دارند، اگرچه تعداد قابل توجهی خانه مد در لس آنجلس نیز وجود دارد که شامل درصد بالایی از پوشاک مد برتر، شیک و لوکس هستند که در واقع در داخل آمریکا تولید می شوند. همچنین در نقاط دیگری از آمریکا همچون میامی، شیکاگو، دالاس و به ویژه سانفرانسیسکو صنایع رو به رشدی وجود دارد. سبک طراحی مد آمریکایی تحت سلطه لباس های شهری، غیر رسمی و معمولی است که منعکس کننده شیوه زندگی ورزشی، آگاه به بهداشت و سلامت شهرنشینان آمریکایی است.

مد در انگلستان :

لندن زمان بسیار طولانی پایگاه مد در انگلستان و بزرگترین سرمایه صنعت مد بریتانیاست و دارای طیف گسترده ای از طرح های خارجی است که با سبک های مدرن بریتانیایی ادغام شده اند. طراحی معمول انگلیسی بسیار شیک است اما در عین حال اخیرا ابتکار و نوآوری ها بسیار غیرمتعارف شده اند و سبک سنتی تبدیل به ترکیبی با تکنیک های مدرن شده است. در صنعت مد و طراحی لباس بریتانیا، سبک های قدیمی و ماندگار که هنوز هم پرطرفدار هستند و نقش بسیار پررنگی ایفا میکنند. متخصصین مد انگلستان با تلفیق و تطبیق مدهای قدیمی و جدید باعث شده اند سبک بریتانیایی  منحصر به فرد و دارای زیبایی بوهمیایی باشد به طوریکه بسیاری از مراکز مد دیگر سعی در تقلید از سبک بریتانیایی دارند.

مد درفرانسه :

اکثر خانه های مد فرانسوی ها در پاریس واقع شده اند که پایتخت مد این کشور نیز می باشد. به طور سنتی مد فرانسوی شیک، مطابق مد روز، زیبا با شکوه، دلفریب و همراه با زیورآلات شیک است. دیده بان جهانی زبان به مد فرانسوی رتبه سوم را در رسانه ها اختصاص داده، این رتبه به این معناست که مد فرانسوی در سطح بین المللی بعد از ایتالیا و آمریکا دو کشور اول لیست قرار دارد.

هفته مد پاریس : یکی از چهار رویداد مهم مد در دنیاست که سالانه دو بار در شهر پاریس برگزار می شود. 

هفته مد پاریس، در دو مقطع بهاره/تابستانه و پاییزه/زمستانه به معرفی جدیدترین مدها می پردازد. تاریخ برگزاری این مراسم توسط فدراسیون مد پاریس تعیین می‌شود. این فدراسیون در سال ۱۹۷۳ تاسیس شد. 

این فدراسیون، شامل سه زیرمجموعه به نام‌های اتحادیه کارگران اوت کوتور , اتحادیه کارگران طراحان مد مردان و اتحادیه کارگران طراحان مد زنان و لباس های آماده است.

روند برگزاری هفته مد در پاریس : هفته مد پاریس در کنار هفته مد لندن , هفته مد میلان و هفته مد نیویورک به عنوان چهار رخداد مهم در دنیای مد مطرح هستند. این چهار رویداد در امتداد هم و ابتدا در نیویورک، سپس در لندن، سوم در میلان و در آخر به پاریس می‌رسد و هر سال مطرح‌ترین طراحان، برندها و فعالان حوزه پوشاک و مد در آن حضور دارند. به غیر از این چهار رویداد، بسیاری از کشورهای دنیا نیز هفته‌های مد بزرگ و کوچکی ترتیب داده‌اند اما همچنان این چهار هفته برترینند در دنیای مد.

مشهورترین برندهای مد فرانسوی :

برند کوکو شانل : شانل یکی از مهم ترین تولیدکنندگان کالای لوکس و انواع کیف و کفش و اکسسوری و عطر و … است .

برند هرمس : از دیگر برندهای معروف فرانسه برند هرمس است که بیش از ۱۵۰ سال است که در لیست برترین برندهای جهان قرار دارد .هرمس در سال ۲۰۱۳ از طرح های فرش تبریز در طراحی لباس هایش استفاده کرد.

برند لویی ویتون : این برند فرانسوی به تولید چرم و عینک و جواهرات پرداخته است.

برند لاگوست : لاگوست برندی است که عطرو لباس و اکسسوری های زنانه تولید می کند.

مد در ایتالیا:

میلان پایتخت اصلی مد ایتالیاست. بسیاری از طراحان مد سابق ایتالیا در رم هستند. با این حال میلان و فلورانس پایتخت های فعلی مد این کشور بوده و محل برگزاری نمایشگاه های مد و مجموعه های لباس هستند. سبک طراحی ایتالیایی نمایانگر ظرافت و شکوه لباس ه شناخته شده‌استای عادی است که با پارچه های مجلل و ارزنده و دوخت با کیفیت درست شده اند.

میلان تاریخ بلند بالایی در زمینه صنعت مد، لباس و پارچه دارد. در قرن نوزدهم، این شهر به یکی از قدرتمندترین شهرهای اقتصادی ایتالیا تبدیل شد. شهری که در زمینه صنعت و تجارت توانایی بالایی در ایتالیا ایجاد کرد. هرچند مد در میلان، از مد پاریس بسیار الهام گرفته بود و تأثیر دوخت و طراحی پاریسی که در آن زمان مطرح‌ترین مرکز مد در دنیا بود را می‌توان در آثار پایتخت مد ایتالیا دید، اما طراحی ساده و هوشیارانه طراحان این شهر که الهام گرفته از طبیعت زیبای ایتالیا بود، تفاوت‌های شایانی بین مد در این دو شهر اروپایی ایجاد کرد. با شروع قرن بیستم و ظهور طراحان جدید در این شهر، مد و فشن رونق تازه‌ای گرفت و توانست میلان را به عنوان یکی از پایتخت‌های مد در دنیا مطرح سازد.

مد در سوئیس :

بسیاری از خانه های مد سوئیس در شهر زوریخ واقع شده اند. نگاه و سبک طراحان سوئیسی در مد تا حد زیادی متاثر از باشگاه های رقص است. طراحی سوئیسی شامل لباس های معمولی اما ظریف، شیک و ومجلل با دخالت محسوس هارمونی است.

مد در ژاپن :

اغلب خانه های مد ژاپنی در توکیو هستند. لباس های سبک ژاپنی شل و گشاد و بدون ساختارند که ناشی از برش های پیچیده است. پارچه ها معمولا به رنگ های تیره و سایه دار متمایل هستند و جنس الیاف لطیف بوده و دارای بافت طرح دار هستند. یوجی یاماموت، کنزو و ایسی میاکی از طراحان مطرح ژاپنی هستند. از دیگر مشاهیر مد ژاپنی می توان به ری کاوا کوبو اشاره کرد که طراح مارک کوم دی گاروسن است و همچنین مبتکر روش جدیدی در برش پارچه که با روش نوآورانه ای که مادلین ویونه در سال ۱۹۳۰ میلادی ابداع کرد قابل مقایسه است.

مد در شوروی :

مد در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی تا حد زیادی دنباله روی گرایش های مد در دنیای غرب بود. با این حال، این گرایش ها همواره توسط ایدئولوژی دولت سوسیالیستی تعدیل شده و متاثر از آن بود. علاوه بر این کمبود کالاهای مصرفی بدان معنی بود که عموم مردم به مدهای از پیش آماده شده به راحتی دسترسی نداشتند.

سخن آخر :

مقاله پیش رو در صدد بود تا شما خواننده عزیز را با سبک مد در اقصی نقاط جهان آشنا کند و پرده از برخی برندهای مد بردارد.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *