مد با طعم تعجب / چه عواملی در طراحی لباس‌های عجیب‌وغریب در بازار جهانی فشن ایفای نقش می‌کنند؟

سارا مهدیان مدرس طراحی لباس‌های مفهومی می‌گوید قدرت‌نمایی و سرگرمی از مهم‌ترین دلایل طراحی لباس‌های عجیب‌وغریب برای رویدادهایی همچون “مت گالا” است.

طاعون در قرون‌وسطا شیوع پیداکرده بود. پزشکان و درمانگران این بیماری لباس‌های عجیبی می‌پوشیدند. یک پالتوی خیلی بلند که از سرتاپای آن‌ها را در برگرفته بود با نقاب شبیه صورت پرنده تا خود را از بیماری‌های واگیردار و هولناک مصون دارند.

لباس‌هایی که نژادپرستان سفیدپوست در ایالات‌متحده آمریکا می‌پوشیدند شامل یک پالتوی سفید، پوشش سفیدرنگ برای سر بود تا این‌گونه ترس بیشتری را ایجاد کند.

زمانی که در جنگ جهانی اول حملات شیمیایی رخ داد، لباس‌ها هم با این تهدید‌ها همراه شدند و ماسک‌های گاز از تخریب صورت آن در اولین جنگ بیولوژیک شیمیایی جلوگیری می‌کرد.

… و صدها نمونه دیگر که چرایی شکل خاص طراحی در برخی از لباس‌ها را مشخص می‌کند.

نکته حائز اهمیت در ارتباط با این موضوع، کاربردی بودن لباس‌هایی است که به‌منظور خاصی طراحی‌شده‌اند و در آن مقطع خاص تاریخی، نیازی را از جامعه محدود مصرف‌کننده خود برطرف ساخته‌اند.

اما گاه طراح مد، زیبایی و خلاقیت اثر هنری را بر کاربردی بودن آن ارجح می‌داند و تلاش می‌کند محصولی هیجان‌انگیز، عجیب و متفاوت را در بستر پوشش طراحی کند.

“مت گالا” نمونه بارزی از این پدیده سرگرم‌کننده در دنیای فشن است که همه‌ساله در نخستین دوشنبه ماه می و به همت مؤسسه لباس متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود.

سارا مهدیان مدرس طراحی لباس‌های مفهومی در ایران که تحصیلات دانشگاهی خود را در همین زمینه البته در کشور انگلستان پشت سر گذاشته است، در پاسخ به چرایی طراحی لباس‌های عجیب‌وغریب در رویدادهایی همچون “مت گالا” گفت: طراحی لباس از سال ۱۹۸۰ به شکل منسجم وارد حوزه آکادمیک شد و از همان زمان، سیر تحولات طراحی فشن و صنعتی شدن عرصه پوشاک محصولاتی متنوع و منحصربه‌فرد را وارد بازار کرد.

او تصریح کرد: از جایی به بعد اروپائیان پیشرو در دنیای فشن احساس کردند فضای آکادمیک این عرصه کسل‌کننده شده است و از همین رو موضوعاتی همچون هنر پوشیدنی در میان فعالان این هنر صنعت مطرح شد.

این مدرس طراحی لباس‌های مفهومی بر عبارت “قدرت‌نمایی” در راستای طراحی لباس‌های خاص برای سلبریتی‌ها در مراسمی همچون مت گالا اشاره کرد و گفت: البته که در بیشتر نمونه‌ها، آنچه برای این مراسم طراحی می‌شود، از مرز هنرهای مفهومی نیز پا را فراتر گذاشته که من عبارت “کاستیوم پارتی” یا مهمانی دارای تم را به این نوع خاص از ایونت‌های متعلق به دنیای فشن اطلاق می‌کنم.

مهدیان گفت: در این رویدادها، تم‌هایی مشخص برای طراحان برندهای بزرگ مشخص می‌شود که بدون شک سندیکایی خاص برای تعیین تم‌های آن سال وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد و بر اساس همان تم، آثاری که بر تن سلبریتی‌ها دیده می‌شود طراحی خواهند شد.

او در خاتمه گفت: البته به‌هیچ‌وجه نباید از جنبه سرگرم‌کننده این دست رویدادها در نقاط مختلف جهان غافل شد که تا مدت‌ها از پرطرفدارترین مطالب انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی هستند آن‌هم درحالی‌که عده بسیاری در حال انجام بیزینس خود در پشت صحنه آن رویداد هستند.

منبع:هنرآنلاین

درباره ی

مطلب پیشنهادی

انواع مدل کمربند های پهن در بهار 

هاتیک: ممکن است به یاد داشته باشید که در سال های خیلی دور، زمانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *