نحوه انتخاب کفش ورزشی مناسب


پوشیدن کفش ورزشی مناسب و راحت می‌تواند یک پیاده‌روی یا یک ورزش را لذت‌بخش‌تر کند. همه ما می‌دانیم که کفش ورزشی نامناسب نه‌ تنها باعث ناراحتی فرد می‌شود بلکه می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در پا شود .

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای هر ورزشی می تواند گیج کننده باشد. هر ورزشی بر حسب نیازهای خودش نوع خاصی از کفش ورزشی را لازم دارد
کفشهای ورزشی پای ورزشکار را در مقابل استرسها و فشارهای گوناگونی که طی ورزش به پا اعمال می گردد محافظت و از بروز صدمات پا در ورزشکاران جلوگیری می کند.

چنانچه بیش از ۳ جلسه در هفته ورزش می کنید نیاز به کفش خاص آن رشته ورزشی دارید . در موارد کمتر از ۳ بار در هفته نیازی به تهیه کفش ورزشی خاص نبست و با کفش های عادی که در آنها احساس راحتی می کنید می توانید به آن ورزش بپردازید .

کفش های ورزشی خاص رشته های ورزشی از نظر وزن، پهنا، کف کفش، نوع مواد بکار رفته در آنها ، الگوی بند کفش و میزان راحتی و نرمی با یکدیگر تفاوت دارند .

شما در مقاله پیش روی خود با دنیای کفش های ورزشی آشنا خواهید شد.


انتخاب کفش ورزشی مناسب برای رشته های ورزشی :

کفش مخصوص دو :  کفش های مخصوص دویدن باید سبک باشند و کف نرمی را دارا باشند تا در هر بار اصابت پا به زمین فشار وارد  بر کف پا را جذب کنند. از سویی این کفش ها باید با پهنای کف پا تناسب داشته باشند مثلاً ورزشکاری که پای پهن دارد نباید از کفش های نوک باریک استفاده کند .

کفش‌های مخصوص دوندگی به‌ راحتی در همه‌ی فروشگاه ها یافت می‌شوند. این کفش‌ها برای فعالیت‌های ورزشی که بر مبنای دویدن هستند مانند آهسته دویدن، دویدن در مسافت کوتاه و غیره مفید هستند.

این کفش‌ها به خاطر میزان راحتی بی‌همتا و کیفیت ضربه‌ گیریشان به کسانی که فعالیت ورزشی دارند توصیه می‌شوند.

یک جفت کفش دوندگی مناسب همچنین می‌تواند به کاهش احتمال آسیب‌دیدگی‌ها، رگ به رگ شدن پا، پارگی یا آسیب به تاندون‌ها، شکستگی‌ها و دیگر علائم خطرناک ناشی از انجام فعالیت‌های غلط و مفرط با پا کمک کند .

  کفش مخصوص پیاده روی : کفش های پیاده روی نسبت به کفش های دویدن نسبتاً سفت تر می باشند

کفی کفش‌های پیاده‌روی یا کوه‌پیمایی برای گذشتن از نواحی صخره‌ای ساخته‌ شده‌اند و سطوح سخت مختلفی دارند. کفی این کفش‌ها که معمولاً از جنس لاستیک هستند، دارای الگوها و عمق تورفتگی متفاوتی خواهد بود، از این‌ رو تورفتگی‌ها و دندانه‌هایی در ته کفی کفش وجود دارند که راه رفتن روی سطوح ناهموار را بی‌خطر و ایمن خواهند ساخت.

تورفتگی‌های بسیار عمیق در این کفش‌ها، بیشترین حد کشش‌ها و انقباضات را میسر می‌سازند . تورفتگی‌های پهن و کم‌عمق‌تر سبب گرفتگی کمتر پا خواهند شد.

شاید یک کفش با کفی پاشنه‌ بلند، به نام پاشنه مخفی، نیز از این نوع کفش‌ها بیابید. این نوع از پاشنه باعث می‌شود تا احتمال سرخوردنتان هنگام راه رفتن در سرازیری با شیب بسیار تند کمتر شود.

کفی کفش‌های پیاده‌روی معمولاً محکم‌ترین و انعطاف‌ناپذیرترین کفش در بین کفش‌های ورزشی می‌باشند، اما بیشترین جذب ضربه‌گیری (خاصیت ضربه‌گیری) را دارند . 

کفش مخصوص بسکتبال : کفش های مخصوص بسکتبال یک کف سفت و ضخیم دارند و با لبه های جانبی بلند یک حمایت جانبی از سمت داخل و خارج مچ پا می کنند و این امر فرد را از آسیب دیدگی ورزشی طی حرکات ناگهانی به چپ و راست مصون می دارد

کفش مخصوص فوتبال : کفش‌های فوتبال در کفی‌های خود دارای گل‌میخ‌هایی برای کشش بهتر در هنگام دویدن روی زمین چمن می‌باشند. این گل‌میخ‌ها می‌توانند در داخل کفش به‌ عنوان جزیی ثابت از کفی طراحی شوند یا به‌ صورت جداشدنی باشند.

گل‌میخ‌ها معمولاً از سه جنس ساخته می شوند: پلاستیک، لاستیک یا فلز. سه نوع گل‌میخ برای این کفش‌ها وجود دارد، گل‌میخ مخروطی که استقامت و استحکام بیشتر را برای ورزشکار فراهم می‌کنند . گل‌میخ‌های تیغه‌ای که می‌توانند کشش و سرعت بیشتری را فراهم کنند . گل‌میخ‌های ته سخت برای سطوح محکم‌تر. کفش‌های فوتبالی دارای انعطاف‌پذیری متوسط و ضربه‌گیری نسبی می‌باشند.

کفش مخصوص ورزش های راکتی و تنیس :. کفش‌های تنیس دارای یک طراحی به خصوصی هستند که به حرکات از پهلو و انتقال ناگهانی وزن که بازیکنان در هنگام بازی ناچار به انجام آن‌ها می‌باشند، کمک می‌کند.

اگر علاقه‌مند به ورزش تنیس و یادگیری این ورزش هستید، می‌بایست کفش‌هایی با بهترین کیفیت خریداری کنید. یک کفش تنیس خوب باید استحکام و انعطاف‌پذیری خوبی داشته باشند تا به حرکات عقب و جلو رفتن ناگهانی کمک کند.

همچنین این کفش‌ها، باید تمایل کمتری برای ضربه‌گیری داشته باشند. کفش‌های تنیس را می‌توان برای فعالیت‌های ورزشی که شامل دوندگی یا پیاده‌روی می‌شوند نیز استفاده کرد، زیرا کفی نرم و بالشتک ابری روی آن‌ها راحتی مورد نیاز برای انجام این فعالیت‌ها را فراهم می‌آورد.


نکاتی که هنگام خرید کفش ورزشی باید به آن توجه داشته باشیم
عصر به خرید کفش بروید در هنگام عصر به خرید کفش اقدام کنید چرا که بخاطر تورم نسبی پا اندازه پا در بیشترین حد است و در آینده دچار تنگی کفش نخواهید شد .
.  شماره دقیق کفش خود را بدانید، توجه داشته باشید که با افزایش سن شما شماره کفش هم افزایش می یابد
.استفاده از کفی مناسب چنانچه از کفی کفش استفاده خواهید کرد از یک نوع کفی در هر دو کفش استفاده کنید.ا


پوشیدن هر دو کفش در هنگام خرید هر دو کفش را پوشیده و با آن راه بروید و راحتی و حمایت جانبی آنها را بسنجید
 فضای خالی در جلوی کفش, کفش را طوری انتخاب کنید که حدود ۵/۰ اینچ بین نوک پا و جلوی کفش فاصله خالی وجود داشته باشد
 
توجه به کف کفش , به کف کفش توجه کنید که لغزنده نباشد تا در هنگام ورزش دچار لغزش و سرخوردن نشوید
 توجه به قوس داخل کفش , به قوس داخل کف کفش توجه داشته باشید، افراد بر سه دسته اند، آنهایی که قوس پای افزایش یافته و بلند دارند .  آنهایی که کف پای صاف و قوس کف پای کاهش یافته دارند و افراد ی که دارای قوس پای طبیعی هستند.

افرادی که قوس پای کاهش یافته دارند در هنگام دویدن و راه رفتن نوک پا را به سمت خارج ساق قرار می دهند و دچار خوردگی سمت داخل کف کفش می شوند , لازم است از کفش های دارای حمایت جانبی خوب استفاده کنند. افرادی که دارای قوس داخل پای افزایش یافته اند در هنگام دویدن و راه رفتن پای خود را به سمت داخل قرار می دهند و دچار خوردگی سمت خارج کف کفش می شوند و لازم است از کفش های نرم و انعطاف پذیر استفاده کنند .


چه موقع کفش باید تعویض گردد
لازم است پس از استفاده کافی کفش ورزشی تعویض گردد . هرچند شاید ظاهر خوبی داشته باشد چرا که دیگر حمایت کافی را از پای شما بعمل نخواهد آورد. لازم است چنانچه کف کفش سائیده شده یا دچار درد در پا شده اید کفش را تعویض کنید
میانه کفش پس از ۶۰۰ مایل دویدن یا حدود ۶۰۰ ساعت استفاده دچار فرسودگی و عدم کارایی حمایتی و ضربه گیری می شود , لازم است که کفش تعویض گردد. به اسم های تجاری توجه نکنید بر اساس قاعده و متناسب با نیاز ورزشی و فیزیک بدن خود را تهییه نمایید.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

کرنا ویروس

شرکت های مد و فشن برای مبارزه با ویروس کرونا شتافته اند

گروه خبری هاتیک، در طول همه گیر شدن بیماری کروناویروس، کمبود تجهیزات محافظ شخصی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *