چطور کارشناس مد و لباس شویم؟

یکی از شغل های پول ساز نه فقط در ایران بلکه در سایر نقاط جهان، فعالیت در حوزه  مد و لباس و در واقع صنعت فشن است که سال به سال بر جمع طرفداران و مخطبانش افزوده می شود .
گسترش شبکه های اجتماعی و جادوی هشتگ ها هم در توسعه این کسب و کار موثر می باشد.

فریلنسر ها (FREELANCER) در واقع افرادی هستند که در زمینه طراحی مد و لباس به صورت اینترنتی خدمات می دهند و فعالیت ها، مکان محور و زمان محور نیست.
بنابراین یکی از مصداق های کارآفرینی دیجیتالی، کارشناس مد و لباس و ارائه خدمات به صورت آنلاین است.

آگاهی از تاریخچه مد جهان

نخستین گام برای ورود به  عرصه طراحی لباس، مطالعه  تاریخچه این حوزه در  چند صد سال اخیر است که شما را با تحولات  این عرصه در تاریخ معاصر جهان آشنا می کند. 
مطالعه فرآیندها، روش ها، ترندها،  سبک  ها، کارشناسان و تاریخ سازان فشن جهان سبب می شود تا شما با تکنیک  های توسعه  برند و فشن آشنا شده  و از تجارب  بزرگان این صنعت، به  خصوص در قرن بیستم میلادی، اگاه شوید.
همیشه  مطالعه  تاریخ، شما را با واقعیت هایی آشنا می کند که مفاهیم  فرصت آفرین برای توسعه کسب و کار خواهند بود.

مد را انلاین فرا بگیرید

هیچ وقت شما، پشت میز  کلاس درس در موسسه و دانشگاه، کارشناس استایل و فشن نمی شوید! اکنون اوضاع با  قرن بیستم  فرق دارد.
هر ۱۰ سال، اوضاع جهان نسبت به ده سال قبل نیر متفاوت می شود. گاها، فشن ویک  های  پاریس و لندن و نیویورک، ترند ساز می شوند و یک تم در طراحی لباس  و تناژ رنگ  خاص، تاثیر گذار می گردد.

بنابراین، همواره باید آنلاین بوده  و این  جهان رنگارنگ و جذاب را اینترنتی رصد دائم و مداوم کنید.  سایتهای  خوب داخلی  و جهانی را همیشه دنبال کرده  و کتاب ها و مقالات  و مصاحبه های  طراحان ارشد خانه  های مد مثل کارل لاگرفلد (طراح  ارشد خانه  مد CHANEL)  مطالعه کنید.
این کار  باید همیشگی و مرتب  و منظم باشد  تا همواره به روز باشید. این فرآیند، هم  چون دانشگاه آنلاین رایگان،  شما را صاحب سبک و روش و تحلیل علمی می کند.

از مجلات مد غافل نشوید

اگر  می  خواهید کارشناس مد و لباس برجسته این حوزه شده  و در این زمینه، فردی صاحب سبک و تحلیل و کسب  و کار و معروفیت شوید، چاره ای ندارید که مجلات مطرح  این عرصه  جذاب و خیره  کننده مثل: VOGUE, ELLE, QQ, HARPERZ BAZAAR را  مطالعه  کنید .
با فوتوشوت ها، اظهارات طراحان فشن، ترندهای طراحی و تولید کیف و کفش و لباس و اکسسوری  آشنا شوید. گاها یک جلد یک مجله  معروف، به  اندازه ده ها ساعت درس کلاس، ارزشمند تر است.

زبان انگلیسی خود را تقویت کنید

اگر می خواهید در دنیای طراحی فشن سریع (FAST FASHION) حضور داشته و حرفی برای گفتن داشته  باشید، زبان انگلیسی، ابزار قدرتمند شما به  شما می رود. 
اگر سطح  زبان  انگلیسی  شما خوب نیست، ظرف یکسال ان را به سطح مطلوب برسانید. کافی  است روزانه  ۳  ساعت مطالعه کنید! بله!  روزی  ۱۸۰ دقیقه.
اگر  با برنامه مطالعه  کنید، حتما پس از ۳۶۰ روز، سطح زبان  شما ارتقا پیدا می کند و قادر خواهید بود با بزرگان مدو لباس جهان، مکاتبه  کرد و نظرات  آن ها را مطالعه  کنید.  هیچ کارشناسی، تا مطالعه تحلیل های دیگر کارشناسان، کارشناس  زبده نمی شود.

با ترندها همراه شوید

بعضی ترندها در  فشن، هیچ وقت فراموش نمی شوند. مثل پوشیدن دامن پلیسه یا  ژاکت طرح پلنگی بانوان که آدری هپبورن آن را در قرن  بیستم معرفی  و متداول کرد.
اما همه  ترندها، دائمی و ماندگار نیستند و زود  فراموش  می  شوند. همراهی با ترندها و فراز و نشیب آن ها، شما را در طراحی استایل یاری  می دهد و می توانید از  یافته های  خود، برای  تحلیل سبک ها  و در  نهایت ارائه روش های  خلاقانه  و نوآورانه در طراحی  استایل افراد استفاده کنید.
آخرین  ترندها و جذاب  ترین  ترندها را در مجلات  و سایت ها و  هشتگ های معروف  مثل: #FASHION, #FASHIONISTA دنبال کنید.

ازهفته های مدغافل نشوید

فشن ویک ها، برای  شما که قصد دارید کارشناس این صنعت شوید، هم چون جشنواره های سینمایی برای فعالان عرصه هنر هفتم، اهمیت دارد.
در ان جا، جدید ترین طرح های لباس بانوان و آقایان از طراحان ارشد خانه های مد جهان عرضه می شود که دانشگاهی رایگان  برای  فهم  ترندها و سبک ها و شیوه های  تولید فشن در سال  است. همه  آن ها را زیر ذره  بین قرار  دهید.

از  فشن ویک مرسدس بنز گرفته  تا فشن ویک میلان  و پاریس  و لندن و نیویورک و حتی فشن شوهای شرق  آسیا در کوالالامپور.
اکنون حتی دوبی امارات و ریاض عربستان نیز FASHION WEEK برگزار می کنند و برای  شما که قصد دارید  وارد عرصه مشاوره این حوزه هیجان انگیز  در  کشورهای آسیایی شوید، فرصت های خوبی فراهم  می کند.م

فروشگاه های لاکچری را بازدید کنید

حتی اگر پول کافی برای خرید محصولات  لاکچری ندارید، از گران ترین فروشگاه های استان محل سکونت یا پایتخت بازدید کنید.
شما با ترندها و سبک های جدید طراحی مد بانوان و آقایان و کودکان آشنا می شوید که در ارتقا  دید شما به  عنوان کارشناسان آینده فشن تاثیر بسزایی دارد.

هشتگ های معروف مد را فراموش نکنید

بعضی هشتگ ها  هستند که میلیونی بازدید کننده  روزانه دارند. عکس های  خوبی روی ان ها بارگذاری  می شود و طراحان ارشد خانه های فشن، تصاویر  خود را روی آن تگ  می کنند.  مثل FASHIONISTA یا FASHIONBLOGER. چند روز یک بار آن ها را بررسی کرده و با علایق کاربران کشورهای مختلف آشنا شوید.

صفحات اینستاگرام معروف مد را دنبال کنید

فردی که میخواهد کارشناس مد و لباس باشد، باید حداقل ۱۰۰ صفحه  اینستاگرام  داخلی و خارجی را دنبال کنید. داخلی برای فهم ترندها و سبک های طراحی لباس طراحان برای مشتریان داخل  بر اساس محدودیت ها و الزامات و صفحات خارجی برای  آشنایی با ترندهای بین المللی  فشن. تعامل با طراحان را فراموش  نکنید.
بعضی از فشن بلاگرها، به  تحلیل استایل ها می پردازند که نکته های  عالی برایتان به ارمغان  می آورد.

ژورنال مد خود را داشته باشید

ژورنال  مد برای خود درست کنید و استایل  ها  و ترندهای مورد نظر را در آن قرار داده و برای به روز رسانی وتغییر  آن  بر اساس  نظر خود اقدام کنید.
طرح های لباس و کیف و کفش و اکسسوری را تغییر داده  و بر اساس یافته  های  خود، طرح ها را تغییر  دهید تا جذاب تر و خلاقانه تر شود. این تغییرات  را در اختیار کارشناسان طراحی مد قرار دهید تا نظرات اصلاحی آن ها را دریافت کنید. با این کار، طرح  های شما پخته می شود.

کارشناس مد و لباس باید روانشناس خوبی باشد

به گفته کارشناسان ارشد طراحی لباس، روانشناسی، هم چون هر حرفه ای، بخش جدایی ناپذیر از فعالیت کارشناسی فشن است. از روانشناسی رنگ گرفته تا روانشناسی افراد و جامعه و نیازهای مخاطب و مشتریان در گروه  های مختلف سنی و امثالهم.

آیا باید حتما تحصیلات دانشگاهی داشت؟

خیر. برای  فعالیت در حوزه مد و لباس ، تحصیلات دانشگاهی نه شرط لازم است  و نه شرط  کافی. یعنی  تحصیلات آکادمیک، ضامنی برای حضور و فعالیت  موفق شما در حوزه میان رشته ای مد و لباس نیست و بسیاری از فعالان تخصصی این عرصه، در این حوزه تحصیلات آکادمیک ندارند.
از طرفی، تحصیلات آکادمیک، شرط  کافی  نیست. چرا که بسیاری  از دانش اموختگان رشته های طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت، که بر شمار آن ها هم هر سال  افزوده می شود، به دلیل تجربه  ناکافی و به  روز  نبودن  دانش، حضور موفق در بازار کار ندارند و نمی توانند در میان مدت، جایگاه خوبی پیدا کنند.
بنابراین، برای کارشناس مد و لباس شدن ، الزامی به تحصیلات  آکادمیک نیست. اما طی کردن آن در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی  مطرح داخل  (مثل دانشگاه الزهرا) و خارج از کشور (مثل موسسه  مد و لباس پاریس و میلان)، شما را با ترندها، روش ها، ساختارها، تجارب  بزرگان طراحی لباس  معاصر و کارگاه های اجرایی آشنا می کند که دید  شما را برای ورود به دنیای FASHION امروزی افزایش می دهد.

چطور تحصیلات دانشگاهی رایگان در حوزه مد داشته باشیم؟

برای  طی کردن دوره های کارشناسی ارشد و دکترا طراحی پارچه و لباس و استایل و حوزه  های مرتبط  با این موضوع در خارج از کشور، می بایست مدرک زبان و سابقه تحصیلی مرتبط داشته باشید.
معمولا IELTS  با نمره  ۶ از  ۹ و TOEFL نمره  ۹۰ از ۱۲۰ الزامی است. اگر قصد تحصیل مد در پایتخت مد امریکا دارید، GRE هم  نیاز دارید.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *