خانه حیرانی، بام بافت تاریخی یزد

از جذاب‌ترین خانه‌های بافت تاریخی یزد، خانه‌ای است موسوم به “خانه حیرانی”، خانه‌ای که قدمتش به دوران قاجار باز می‌گردد و در محله یوزداران یزد واقع شده است. بادگیر واقع در خانه حیرانی به‌عنوان دومین بادگیر بلند دنیا شناخته شده است و از جاذبه‌های این خانه به‌حساب می‌آید.
شهر یزد به‌عنوان اولین شهر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، دارای بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی منحصربه‌فرد بوده و اصالت تاریخی خود را حفظ کرده است. قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی یزد، زمان حال را به گذشته پیوند می‌دهد و این پیوند تجربه‌ای شیرین و لذت بخش است. همان‌طور که در بافت تاریخی “حسینیه ایران” یا “دارالعباده ” قدم می‌زنید، از کنار خانه‌هایی رد خواهید شد که روح تاریخ در بدنه آن‌ها جا مانده است. خانه‌هایی که بوی کاهگل و خشتشان حال آدم را خوب می‌کند، و اگر به سبزه و آب زلال نیز آراسته باشند دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند، آنچه که می‌ماند سکوت است و صدای موسیقی خیال.

از جذاب‌ترین این خانه‌ها در بافت تاریخی یزد خانه‌ای است موسوم به “خانه حیرانی”، خانه‌ای که قدمتش به دوران قاجار باز می‌گردد و در محله یوزداران یزد واقع شده است. بادگیر واقع در خانه حیرانی به‌عنوان دومین بادگیر بلند دنیا شناخته شده است و از جاذبه‌های این خانه به‌حساب می‌آید. تالار عریضی نیز که در صدر خانه واقع است پنجمین تالار عریض در سطح شهر یزد بوده و محلی برای گذران روزهای گرم تابستان و دیدن آسمان زیبای کویر بوده است. خانه حیرانی بنایی چهارطرفه است که متناسب با فصول مختلف سال طراحی شده و دارای دالان و دربند و هشتی است. دیوارهای خانه از جنس کاهگل بوده و با گچ اندود شده است. حوضی در وسط بنا تعبیه شده است که با باغچه‌های اطرافش خودنمایی را به حد کمال رسانده و به آدمی جانی تازه می‌بخشد.

اتاق‌هایی که اطراف بنا را احاطه کرده، دربردارنده خاطراتی از گذشته است و لحظه‌ای توقف و تامل در کنار آن‌ها زمان را از حرکت بازداشته و روح را به پرواز در می آورد. پشت بام خانه حیرانی نیز از جهت چشم‌انداز بی‌نظیر بافت تاریخی و رویت ستارگان در شب، ازجذابیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در این راستا پر بیراه نیست که خانه حیرانی را با نام “بام بافت تاریخی یزد” معرفی نماییم. همچنین برگزاری وورکشاپ‌های صنایع دستی و رونمایی از هنر دست هنرمندان ایرانی در خانه حیرانی، گامی مثبت در جهت احیای هنر و فرهنگ دیرینه ایران‌زمین خواهد بود.

خانه حیرانی را با آدرس @heyranihouse در اینستاگرام دنبال کنید.

 

درباره ی

مطلب پیشنهادی

تفریح در آخر هفته های رمضانی تهران

میزبانی از شما در بیشتر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دیدنی و مراکز تفریحی این روزها از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *