استایل شخصی خود را بسازید

حتما بارها شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهی شیک پوش و خوش تیپ باشی قوانین مد را رعایت کن. اما آیا این گفته صحت دارد؟ واضح است که قوانین مد در استایل افراد جایگاه خاصی دارند و لباسی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با موقعیت و شرایط انتخاب شده باشد اما می‌توان با شکستن قوانین مد و نادیده گرفتن آن‌ها نیز شیک پوش شد و به استایل و تیپ شخصی رسید. در این مقاله از مدو پوشاک همراه ما باشید تا به شما کمک کنیم تا استایل شخصی خود را بسازید.

اثر کتانی قرمز

اشتباه نکنید، منظور ما این نیست که شما باید کتانی قرمز بپوشید. اثر کتانی قرمز یک پدیده روانشناسی است که توسط مجله تحقیقات مشتری دانشگاه هاروارد معرفی شده است و به معنای شکستن قوانین و پیروی نکردن از عرف است و کسی که چنین کاری انجام می‌دهد از فرستادن سیگنال‌های قدرت به اطرافیان خود، اجتناب می‌کند. اجازه دهید با مثالی این بحث را روشن‌تر کنیم، دو استاد دانشگاه برای تدریس در کلاسی معرفی شده‌اند یکی از این دو همان لباسی را پوشیده است که همه ما انتظار داریم یعنی کت و شلوار و دیگری یک تیشرت ساده به تن دارد و ریش‌های نامرتبی روی صورت. دانشجویان اعلام کردند که درس استاد دوم را بهتر فهمیده‌اند و احترام بیشتری برای او قائل بوده‌اند. اما چرا؟ چون اون همان چیزی را پوشیده است که خودش انتخاب کرده است و به قوانین کاری نداشته است.

شناخت قوانین مد

قبل از آن که نسبت به شکستن قوانین مد اقدام کنید ابتدا باید بدانید که قانون مد چیست و اصولا تا زمانی که اصول و پایه‌های مد را نشناسید نمی‌توانید آن‌ها را زیر پا بگذارید .پس در اولین گام سعی کنید با شیک پوشی که در مقالات مختلف مجله مد و پوشاک بیان کرده‌ایم آشنا شوید.
سر ریچارد برانسون چهره موفق و معروف انگلیسی به طور عمد بسیاری از سنت‌های لباس پوشیدن را زیر پا گذاشت و زیردستان خود را نیز تشویق کرد تا همین کار را انجام دهند. او در توئیتر بارها نسبت به اجزای لباس‌های رسمی مردانه مثل کراوات و … اعتراض کرده است و معتقد است که این سنت‌ها بسیار قدیمی آزاردهنده شده‌اند و باید کنار گذاشته شوند. او می‌گوید تنها لباس‌های بیزنسی برای مردان مناسب هستند و با این حال قوانین مربوط به آن‌ها را نیز زیر پا می‌گذارد.

شناخت موقعیت

وقتی نوبت به زیر پا گذاشتن قوانین لباس پوشیدن می‌رسد افراد علی الخصوص آقایان باید در نظر داشته باشند که در چه موقعیتی خواهند بود ؟ چه کسانی قرار است آن‌ها را ببینند ؟ آیا این کار موقعیت شغلی آن‌ها را متزلزل خواهد کرد یا خیر.
استاد دانشگاهی را که مثال زدیم به خاطر می‌آورید؟ دانشجویانی که او را در کلاس مشاهده می‌کردند این قدرت را نداشتند که موقعیت شغلی او را به خطر بیندازند بنابراین کار استاد دانشگاه کاملا بی‌خطر بود اما شما بسته به شغلی که دارید ممکن است چنین شرایطی نداشته باشد. مثلا یک دستیار وکیل که به دنبال ترفیع موقعیت خود است نمی‌تواند با بلوز یقه هفت و شلوار جین در دادگاه حاضر شود.
با این حال باز هم می‌توان تغییرات کوچکی در قالب‌های سنتی به وجود آورد مثلا همان دستیار وکیل می‌تواند یکی از دکمه‌های پیراهن خود را باز بگذارد و یا کتی به تن کند که نسبتا اسپورت است.

نیت و تعمد

این مورد در عین ساده بودن بسیار مهم نیز هست. زیر پا گذاشتن قوانین و اصول لباس پوشیدن باید طوری باشد که همه بدانند شما به طور عمد و با نیت قبلی این کار را انجام داده‌اید نه این که به نظر برسد شما از روی تنبلی و شلختگی هر چیزی را که دم دستان بوده است پوشیده‌اید و سر هم کرده‌اید.
پس شورشی که انجام می‌دهید باید آگاهانه باشد و صرف پوشیدن لباس‌های ناهماهنگ و غیراصولی نمی‌تواند استایل شخصی شما باشد چون مردم متوجه این تفاوت خواهند شد.

شورش در زمان مناسب

شکستن قوانین به ریسک پذیری نیاز دارد و شما قبل از این کار باید از خودتان بپرسید که آیا شکستن این قانون مد ارزشش را دارد؟ بیشتر مواقع پاسخ منفی است. شما باید بدانید که چه زمانی برای زیر پا گذاشتن این قوانین و اصول، زمان مناسبی است.

تمرین شما را ماهرتر می‌کند

کسب هر مهارتی به تمرین نیاز دارد و تمرین است که شما را ماهر و زبردست می‌کند. تا زمانی که مهارت کافی در شیک پوشی و رعایت قوانین مد نداشته باشید شکستن آن‌ها هم کار ساده‌ای نخواهد بود. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که شکستن اصول مد لزوما به معنای پوشیدن لباس‌های غیررسمی در موقعیت‌های رسمی نیست بلکه گاهی با رسمی‌تر شدن هم می‌توان قوانین را زیر پا گذاشت. مثلا اگر به یک مهمانی در کافی شاپ دعوت شده‌اید و می‌دانید که همه دوستان شما قرار است جین و کتانی بپوشند شما می‌توانید با پوشیدن کت اسپورت و کفش چینو، متفاوت ظاهر شوید و خوش تیپ‌ترین فرد در میان جمع باشید.

اما فراموش نکنید که زیاده روی در هیچ کاری به نفع شما نیست پس تمرین کنید، اصول مد را یاد بگیرید و هر زمانی که شرایط مهیا بود به روش خودتان عمل کنید و استایل خاص خودتان را داشته باشید.

بهتر است بخوانیم: های فشن چیست؟

با این ترفندها به سادگی می‌توانید استایل و تیپ شخصی خودتان را داشته باشید

داشتن استایل شخصی یکی از نشانه‌های مهم افراد اهل مد و فشن است. کسی که تیپ شخصی خود را دارد هرگز با سوال چی بپوشم ؟ مواجه نخواهد شد چون دقیقا پاسخ آن را می‌داند و لباسی را در ویترین مغازه‌ای می‌بیند می گوید این سبک من است.
اما کسانی که استایل و تیپ شخصی ندارند هنگام خرید لباس و انتخاب از میان لباس‌هایی که دارند سردرگم می‌شوند چون سبک و قالب مشخصی برای لباس پوشیدن خود ندارند.
البته پیدا کردن استایل شخصی ساده نیست و نیاز به تجربه و اطلاعات کافی از مد و فشن دارد که برای رسیدن به آن به زمان و مطالعه نیاز است.
اما شما با این ترفندها ساده‌تر می‌توانید استایل و تیپ شخصی مخصوص خودتان را پیدا کنید و به آن وفادار بمانید.

به دنبال منبع الهام برای تیپ شخصی خود باشید

آیا همین الان می‌توانید چند تن از آیکن‌های مد مورد علاقه خود را نام ببرید؟ آدری هیپورن یا مریلین مونرو؟ اولیویا پالرمو یا کیم کارداشیان؟ و یا نمونه‌های داخلی مثل مریم معصومی یا پریناز ایزدیار؟ اگر پاسخ این سوال را به وضوح می‌دانید گام بلند و مهمی در رسیدن به استایل شخصی خود برداشته‌اید.
البته اگر هنوز شناخت زیادی از چهره‌های مد معروف در جهان ندارید نگران نباشید، می‌توانید با جستجو در سایت‌های اینترنتی، اینستاگرام و … افرادی را پیدا کنید که سبک لباس پوشیدن آن‌ها به سلیقه و ذوق شما نزدیک‌تر است. اگر این افراد ویژگی‌های فیزیکی مشابه و نزدیک به شما هم داشته باشند کار شما ساده‌تر خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید ساده‌تر تشخیص دهید که از چه چیزهایی خوشتان می‌آید و چه چیزهایی مورد علاقه شما نیست.
برای این که بتوانید سلیقه خود را بهتر بشناسید از این به بعد موقع جستجو در اینترنت هر استایلی را که به نظرتان جذاب و ایده‌آل بود ذخیره کنید و پس از مدتی این تصاویر را با هم مقایسه کنید تا ببینید چه نقطه مشترکی بین آن‌ها وجود دارد. این نقاط مشترک ویژگی‌های مورد علاقه و محبوب شما است.

پاکسازی و حذف

افراد شیکپوش لزوما لباس‌های بیشماری در کمد خود ندارند در عوض همه لباس‌هایی که دارند قابل پوشیدن، شیک و باکیفیت هستند.
شما نیز برای رسیدن به استایل و تیپ شخصی باید چنین کمدی برای خودتان دست و پا کنید. ابتدا همه لباس‌هایی را که در دو سال گذشته نپوشیده‌اید کنار بگذارید (دور بریزید یا به کس یگری بدهید) در این فرآیند به غریزه خودتان اعتماد کنید و حساسیت زیادی به خرج ندهید.
اگر تصوردرستی از استایل شخصی خود پیدا کرده باشید کنار گذشتن لباس‌هایی که جایی در این استایل جدید ندارند بسیار ساده خواهد بود و برای این کار تنها به یک کیسه زباله نیاز دارید.

عاقلانه‌تر خرید کنید

هدف اصلی شما در خریدن لباس‌های جدید باید پر کردن جاهای خالی در کمد لباس باشد یعنی لباس‌هایی که برای کامل کردن استایل شخصی خود کم دارید.
برای این کار شما اصلا و ابدا به هزینه زیادی نیاز ندارید پس اگر درآمد محدودی دارید نگران نباشید، داشتن تیپ شخصی فقط مخصوص ثروتمندان نیست.
لباس‌هایی ارزش خریدن دارند که در طول زمان از مد نیفتند، تطبیق پذیری بالایی داشته باشند و به مدت طولانی بتوان از آن‌ها استفاده کرد بدون آن که کهنه و فرسوده شوند.
طبیعتا این لباس‌ها باید کیفیت و قیمت بالایی داشته باشند اما نقش چندین لباس را در کمد شما ایفا خواهند کرد و این یعنی هزینه کمتر.

سبک زندگی و اهداف خود را در نظر بگیرید

برای دست یابی به استایل شخصی قبل از هر چیز باید بدانید که هستید و چه کسی می‌خواهید باشید. کمد لباس کامل نه تنها خلاقیت و سلیقه شما بلکه شخصیت و سبک زندگی شما را نیز در خود انعکاس می‌دهد پس باید تصور درستی از این شخصیت و سبک زندگی داشته باشید و بر اساس آن استایل و تیپ شخصی خود را برنامه ریزی کنید.

اعتماد به نفس مهم‌ترین چیز است

پوشیدن لباس‌های تنگ شما را لاغر نمی‌کند، هیچ کس نمی‌تواند برچسب سایز روی لباس شما را بخواند بنابراین کسی نمی‌داند که شما لباس سایز ۳۶ پوشیده‌اید. تنها چیزی که دیده می‌شود حجم زیادی از بدن است که داخل یک لباس تنگ به زور جا شده است.
از این مورد می‌توان نتیجه گرفت که سایز لباس هیچ اهمیتی ندارد، مهم نیست چاق هستید یا لاغر، بلند یا کوتاه، خوش اندام یا دارای اضافه وزن، در هر صورت شما باید لباسی را بپوشید که اندازه شما باشد، تنها در این شرایط است که می‌توانید اعتماد به نفس کامل داشته باشید و با احساسی مثبت نسبت به ظاهر خود را به رخ بکشید.

اکسسوری‌ها را درست به کار ببرید

اکسسوری‌ها نقش مهمی در استایل و شخصی کردن آن دارند، ترکیب کردن آن‌ها بسیار ساده‌تر از لباس‌های اصلی است و به راحتی می‌توانند شما را به تیپ شخصیتان نزدیک کنند.
به طور مثال شما می‌توانید ترکیب ساده یک مانتو و شلوار جین را با یک گردنبند رنگی درشت شخصی کنید و حسی از زنانگی و ظرافت به آن بدهید .
یا با انتخاب یک شال طرح‌دار مفهوم و معنای خاصی به لباس‌های خود بدهید. کیف دستی هم به دلیل ویژگی‌های خاص خود می‌توان یک عنصر بیانگر در استایل شما باشد که شخصیت و سبک زندگی شما را به همه اعلام می‌کند.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *