اسکراب و احیای دوباره ی پوست
اسکراب:

اسکراب باعث از بین رفتن سلول های مرده ی پوست میشه، آلودگی ها رو از منافذمون خارج میکنه و جوش های سرسیاه رو کمتر میکنه ولایه برداری خفیفی هم انجام میده و در نهایت باعث نرم شدن و شفاف شدن پوستمون میشه. با اسکراب و زدودن آلودگی‌ها از سطح پوست، کرم چین و چروک، کرم صورت یا محلول ضد آکنه شما موثرتر از قبل عمل میکنه، زیرا اجازه نفوذ به زیر سلول‌های پوستی داده میشه و سلول‌های مرده مانع رسیدن و جذب مواد مغذی به پوست میشن.

در حال حاضر برخی اسکراب‌ها به صورت شوینده‌هایی حاوی ذرات زبر در بازار موجوده که این ذرات زبر بیشتر از هسته زرد آلو تشکیل شدن. افراد به صورت حرکات دورانی پوست خود را با این اسکراب‌ها می‌شورن و این دانه‌های ریز و زبر پوست رو تمیز کرده و به باز شدن منافذ پوست کمک می‌کنه. در گذشته از سفیدآب‌ برای لایه برداری سطحی پوست استفاده می شد.

اسکراب پوست به معنای لایه برداری سطحی پوسته (لایه‌های شاخی و سلول‌های مرده پوست) که با لایه برداری متفاوته. لایه برداری کلمه‌ای عامه که شامل لایه‌های عمقی‌تر پوست نیز میشه البته لایه برداری‌های عمیق پوست باید توسط پزشک انجام بشه و شما نباید خودسرانه اقدام به این نوع لایه‌برداری کنن. بهتره از کرم‌های لایه‌بردار تحت نظر پزشک متخصص استفاده کنین، چون در بسیاری مواقع اصلا نیازی به استفاده از لایه‌بردارها نیست و باید دید که پزشک متخصص پوست تشخیص استفاده از کدام لایه بردار را می‌ده یا نه.

کرم لایه بردار یا اسکراب چه فایده ای برای پوست داره ؟

کرم لایه بردار یا اسکراب درحکم احیا کننده پوست به حساب میاد. اسکراب ها، لایه های مرده پوست رو برمیدارند و به شما پوستی براق و درخشنده هدیه میدن.

نکات ضروری درباره اسکراب

اسکراب یا لایه‌برداری از پوست برای زیبا شدن، جوان به نظر رسیدن و داشتن پوست سلامت لازمه. برای همین هم خیلی‌ها اعتقاد دارن هفته‌ای یه بار انجام دادن این کار باید جز برنامه‌های روتین هر کسی باشه. اما استفاده از اسکراب هم مثل هر چیز دیگه‌ای نکاتی داره که دونستنشون ضروریه.

⁦هفته ای یک یا نهایتا دوبار اسکراب رو تو روتین هفتگیتون بزارید که جز واجباته (اگه پوست خشک و حساس دارید هفته ای یک بار)، اسکراب رو به آرامی روی پوست بکشید و فک نکنید که هرچی بیشتر فشار بدین رو صورتتون بهتره،اینجوری فقط پوستتون رو زبر و خشک و قرمز میکنید .

⁦⁩هیچوقت از اسکراب روزانه استفاده نکنید چون علاوه براینکه پوستتون حساس میشه، باعث خشکی و زبر شدن پوستتون هم میشه، حتی اگه روی اسکرابتون نوشته شده روزانه بازم روزانه نزنید!

⁩بهترین حالت اسکراب کردن زمانیه که پوستتون مرطوبه من خودم همیشه تو حموم اسکراب میکنم، اگه بیرون از حموم میزنید هم میتونید قبلش بخور بگیرین و بعد اسکراب کنید.

⁩بعد از اسکراب معمولا پوست کمی خشک میشه که بهتره از آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

چه کسانی نباید اسکراب کنن!

استفاده از اسکراب برای همه لازمه به جز اونایی که پزشکشون براشون ممنوع کرده و همچنین تمام افرادی که پوستشون زگیل داره، دچار رزاسه هستن (نوعی آکنه دوران بزرگسالی) یا سایر مشکلات پوستی رو دارن. این افراد فقط و فقط بعد از تایید پزشک متخصصه که می‌تونن لایه‌برداری کنن.

 

تشخیص نوع پوست

اگه اسکراب کردن براتون مجازه وقت اونه که نوع پوستتون رو شناسایی کنین؛ یعنی متوجه بشین پوستتون خشکه، چربه، طبیعیه یا مختلطه. اگه می‌خواین مطمئن بشین کافیه صورتتون رو که هیچ ماده آرایشی بهداشتی روش نیست رو بشورین و یک ساعت بعد یه تیکه دستمال رو روی اون بکشین. اگه دستمال چرب و چسبناک به نظر رسید قطعا پوستتون چربه. اگه این اتفاق نیفتاد پوستتون خشکه و اگه ناحیه T ، یعنی پیشونی و بینی که شکل این حرف رو می‌سازن چرب بودن و بقیه جاهای صورتتون خشک بود پوستتون مختلطه. اگر هم پوستتون به هر چیزی خیلی سریع واکنش نشون می‌ده باید بدونید که احتمالا حساسه، نشونه این حساسیت رو هم در واکنش به لوازم آرایشی می‌شه به وضوح دید. با توجه به نوع پوسته که می‌تونید بهترین محصول اسکراب رو برای خودتون انتخاب کنین.

انتخاب اسکراب

خوشبختانه بیشتر اسکراب‌هایی که ساخته می‌شن برای انواع پوست‌ها مناسبن . با این وجود خوبه که دو تا نکته اساسی رو بدونین و موقع خرید بهش توجه داشته باشین:

اگه پوستتون چربه و حساس نیست سراغ اسکراب‌هایی برین که توی مواد تشکیل دهنده‌شون از زرد‌آلو، گردو، بادام و آلومینیوم اکساید استفاده شده.

اگه پوستتون خشک و حساسه سراغ محصولاتی برید که توی ترکیباتشون از آلفا هیدروکسی* و بتا هیدروکسی** استفاده شده.

بعد از انتخاب محصول برای نگهداری ازش یه جای مناسب پیدا کنین. بعضی از لایه‌بردار‌ها رو می‌شه توی حمام نگه داشت اما بعضیای دیگه توی محیط خنک بهتر می‌مونن و عملکرد بهتری هم از خودشون نشون می‌دن. به همین دلیل محل نگهداری که روی جعبه نوشته شده رو در نظر داشته باشین.

 

توجه به نوشته‌ها

روی محصول رو به دقت بخونید. استفاده از بعضی اسکراب‌ها با بعضی محصولات پوستی تداخل داره و باعث ایجاد مشکل می‌شه. همین طور باید از تاریخ انقضای محصول، نحوه استفاده از اون و حساسیت‌های احتمالی با‌خبر بشین. نوشته‌های روی یه محصول که بهتون می‌گه قبل و بعد از استفاده و حتی در حین استفاده چه بایدها و نبایدهایی دارین.

مراحل انجام اسکراب

معمولا روش کلی استفاده از اسکراب اینطوریه؛ مگر اینکه توی دستورش جور دیگه‌ای نوشته شده باشه:

قبل از استفاده از اسکراب موهاتون رو عقب بزنید و ببندید تا توی صورتتون نیاد. بعد پوست صورت رو با آب ولرم بشورین و با ملایمت خشک کنین. اسکراب رو به آرومی و برای حدود یک دقیقه روی پوستتون، به جز اطراف چشم‌ها و لب‌ها ماساژ بدین. اگه بیشتر از این مدت این کارو بکنید یا به جای آهسته انجام دادن پوست رو به شدت ماساژ بدین ممکنه باعث قرمز و سوختن پوست بشین. بعد از این کار پوست صورت رو تمیز بشورین و به آهستگی خشک کنین. حالا نوبت به استفاده از مرطوب کننده می‌رسه. این کار رو می‌تونید هفته‌ای یک الی دو بار انجام بدین.

زیاد اسکراب نکنین!

خیلی‌ها ممکنه از حس خوب داشتن پوست نرم و صاف بعد از لایه‌برداری اونقدر سر ذوق بیان که دلشون بخواد مرتب سراغ این کار برن. هشدار ما برای این دسته از افراده. به هیچ وجه لایه‌برداری رو بیشتر از یکی دو بار در هفته انجام ندین وگرنه باعث می‌شین پوستتون آسیب ببینه، قرمز و خشک بشه.

*آلفا هیدروکسی : دسته ای از لایه بردار ها هستند که به آنها اسید میوه هم گفته میشه. از این ترکیبات در فرآورده های آرایشی به عنوان لایه بردارو ضد چین و چروک استفاده میشه. بعضی از افراد ممکنه نسبت به استفاده از آلفا هیدروکسی ها حساسیت پوستی مثل قرمزی و خارش داشته باشند .

**بتا هیدورکسی: این گروه نیز جزو لایه بردار ها هستند ، ولی بدون ایجاد حساسیت های آلفا هیدروکسی .

 

 

 

مقایسه اسکراب ها تجربیات شخصی

تجربیات شخصی من
بررسی سه اسکراب پرطرفدار:
شون  Schone

اسکراب شون کمی چربه روش زده انواع پوست ولی بنظرم بیشتر مخصوص پوستای خشکه اگه پوست مستعد جوش دارید امکان داره باعث جوش شه، بوش عالیه آدمو مست میکنه دونه های اسکرابش از پوست گردو هست و زبره با احتیاط باید ازش استفاده کنید که پوستتون قرمز نشه، برخلاف بقیه اسکراب ها پوست من بعد این اسکراب خیلی خشک نمیشه. پوستو تمیز و سرحال می‌کنه، قیمتش حدود ۲۰

فریمن  Freeman

اسکراب فریمن این مدلی که من دارم هم ماسکه هم اسکراب هم شوینده، که من معمولا بعنوان اسکراب ازش استفاده میکنم، حاوی سرکه سیب هست و چربی پوستو کنترل می‌کنه و بیشتر مخصوص پوست چربه، دونه هاش نسبت به اون دوتا اسکراب خیلی ریزن ولی خیلیم سفت و سختن باید مواظب باشید که آروم بکشید رو پوستتون، بوش خوبه ،بعدش پوست یکم خشک میشه که باید حتما مرطوب کننده بزنید، پوست بعدش حسابی نفس می‌کشه و شفاف میشه، قیمت حدود ۵۵ .

کلین اند کلیر   Clean&Clear

اسکراب کلین اند کلیر نسبت به دونه های درشتی که داره لایه برداریش خفیفتر ازون دوتاس و کلا سبکتره، دونه هاش هم خیلی سفت و سخت نیست، روش هم نوشته روزانه، ایل فریه و مخصوص پوستای چرب، اون لحظه که میزنید پوستتون حسابی خنک میشه و پوست رو روشن و تمیز میکنه، قشنگ روشن شدنش به چشم میاد.