الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش درباره جزئیات آئین اختتامیه این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش ساعت ۱۷:۳۰ روز ۱۶ تیرماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. آئین اختتامیه این رویداد و همچنین نمایشگاه آثار برگزیده در خانه هنرمندان برپا خواهد شد.

زایجانی با اشاره به افزایش کمی آثار رسیده به این دوره از جشنواره اظهار داشت: به لحاظ کیفی شاهد تفاوت چشمگیری در آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نبودیم چرا که موضوع این دوره با دوره قبل مشابه بود و همین امر سبب شد به لحاظ تنوع بصری اتفاق قابل‌ملاحظه ای در آثار رخ ندهد.

دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش به همراهی بالغ‌ بر پنج برند با این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: این برندها در تمام مراحل داوری با ما همراه بودند و قول مساعد خرید طرح‌های برگزیده و رساندن آن‌ها به تولید انبوه نیز از سوی حدود ۱۰ برند ایرانی اعلام‌شده است.

زایجانی درباره زمان و مکان برپایی نمایشگاه آثار برگزیده هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بیان کرد: نمایشگاه از ۱۴ تا ۱۸ تیرماه هر روز به‌جز شنبه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان بود است.

او افزود: در بخش اهدای جوایز در این دوره شاهد یک اتفاق نو و جدید هستیم. شرکت‌کنندگان در این مدت فرصت داشته‌اند با تگ کردن کانال جشنواره، آثار راه‌یافته به نمایشگاه را در فضای مجازی قرار بدهند و ما با رصد کردن میزان بازدید این آثار از هنرمند صاحب پربازدیدترین اثر در زمان موردنظر تقدیر خواهیم کرد. یک جایزه هم برای اثری که از سوی عموم و در نظرسنجی بیشترین رأی را آورده باشد در نظر گرفته‌ایم.

دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش در ادامه از ثبت این رویداد به‌عنوان جشنواره خلاق در ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این امر موجب می‌شود برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این رویداد با انگیزه بیشتر در مسیر عرضه هر چه‌بهتر آثار برگزیده گام بردارد و با تعیین موضوعات درخور توجه برای ادوار بعدی بتوانیم به‌عنوان یک جشنواره خلاق و کاربردی در سطح کلان حوزه مد و لباس در مسیر انجام اقدامات و مأموریت‌های مؤثر گام‌های اساسی را برداریم.

از مهم‌ترین اهداف هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش می‌توان به کمک به انتقال مفاهیم و مؤلفه‌های فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی از طریق تن‌پوش،  بسترسازی جهت حضور فعال هنرمندان و طراحان خلاق در عرصه مدو لباس کشور،  رشد خلاقیت و استعدادهای هنری جوانان و شناسایی افراد مستعد و معرفی آن‌ها به مراکز تولیدی و صنعتی،  کمک به تجاری‌سازی و تولید طرح‌های منتخب تن‌پوش اشاره کرد.

این جشنواره در دو بخش اصلی (مسابقه) و برنامه‌های بخش جانبی برگزارشده و محورهای اصلی آن شامل فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی (مظاهر و مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی، مکان‌های تاریخی و گردشگری، اعیاد ملی و مذهبی (نوروز، یلدا و…)، دانشمندان، مشاهیر و اساطیر ایرانی، صنایع‌دستی ایران، دستاوردها و فعالیت‌های علمی، فناوری و صنعتی کشور… است.) همچنین بخش اصلی این جشنواره شامل یک بخش آزاد نیز است. محورهای بخش جانبی این جشنواره نیز شامل برگزاری کارگاه‌های همسو با محورهای بخش اصلی، نمایشگاه آثار طراحان و هنرمندان خلاق در زمینه طراحی تن‌پوش،  بازدید از مراکز تاریخی، گردشگری و صنعتی است.