انواع سوزن های چرخ خیاطی

اولین اقدامی که برای دوخت لباس با چرخ خیاطی انجام می دهید انتخاب سوزن مناسب است. انتخاب سوزن بسیار مهم است.  چون اگر با سوزن نامناسب شروع به دوخت کنید ممکن است پارچه سوراخ شود یا زیر چرخ جمع شود و یا حتی اصلا دوخته نشود. موقع انتخاب سوزن های خیاطی با دو سوال مواجه می شوید. ازچه شماره ای و چه رنگی استفاده کنیم. اصلا معانی این شماره و رنگهای سوزن چه می تواند باشد؟ اگر این سوال شما هم هست حتما این متن را تا پایان بخوانید.

اعداد روی سوزن چه معنی دارد؟

بیایید با درک اعداد روی بسته بندی سوزنها شروع کنیم. اندازه سوزن ها با استفاده از شماره آن ها مشخص می شود. هنگام خرید سوزن های خیاطی  از شما شماره سوزن را می پرسند.اگر توجه کرده باشید حتما دیدید روی سوزن های  خیاطی دو شماره ثبت شده است. . اعداد ۶۰ تا ۱۱۰ نشان دهنده سیستم متریک اروپایی هستند. در حالی که اعداد ۸ تا ۱۸ نشان دهنده اندازه سوزن آمریکایی هستند. به عنوان مثال، اگر بر روی یک سوزن نوشته شده باشد ۹۰/۱۴ به معنای آن است که اندازه  ۹۰ اروپا و اندازه ی ۱۴ ایالات متحده است. به عنوان یک قاعده کلی، اعداد پایین تر و کوچکتر نشان دهنده نازک بودن و ظریف بودن سوزن و اعداد بالاتر نشان دهنده ضخیم بودن سوزن چرخ خیاطی است.

شماره سوزن ها

۸-۱۰ (۶۰ – ۷۰) – سوزن هایی با اعداد بین این شماره ها برای دوخت پارچه های ظریف و سبک مناسب هستند (مانند ابریشم خوب،حریر)

۱۱-۱۲ (۷۵ تا ۸۰) – از سوزن هایی با شماره بین این اعداد برای دوخت پارچه های سبک استفاده می شود  (مانند پارچه های پنبه ای)

۱۴ (۹۰) – از سوزن هایی با شماره بین این اعداد برای دوخت پارچه هایی با ضخامت متوسط استفاده می شود (پنبه ای بافته شده، پارچه کتان، ژرسه، پشمی نازک)

۱۶ (۱۰۰) -از سوزن هایی با  این اعداد برای دوخت پارچه های ضخیم استفاده می شود  (مانند پارچه جین)

۱۸ (۱۱۰) –از سوزن هایی با این شماره  برای دوخت پارچه های بسیار ضخیم و سنگین استفاده می شود (جین سنگین، اثاثه یا لوازم داخلی منزل)

۲۰ (۱۲۰) – سوزن هایی با این شماره بسیار ضخیم هستند و نوک تیزی ندارند و برای دوخت پارچه های خیلی خیلی ضخیم استفاده می شود.

توجه داشته باشید برخی از این شماره ها برای سوزن های چرخ خیاطی نیست. چرخ خیاطی سوزن های خیلی ظریف یا خیلی ضخیم را نمی پذیرد. شما برای استفاده از این دسته سوزن ها باید از دست استفاده کنید.

متداول ترین نوع سوزن ها چیست و برای چه پارچه ای استفاده می شوند؟

۱-یونیور سال (Universal needles)

متداول ترین سوزنی که استفاده می شود این نوع است. این سوزن برای بیشتر پارچه های بافت و کشبافت، چرم و جیر مصنوعی کاربرد دارد.

۲-سوزن نوک توپی یا جرسی (Ball point or jersey needles)

این سوزن ها نوک گردی دارند و بدون آسب رساندن به بافت پارچه در بین الیاف قرار می گیرد. برای پارچه های بافته شده مناسب است. پارچه هایی مانند کشبافت را می توان با این سوزن دوخت.

۳- سوزن استرج یا پارچه کشی (Stretch needles)

این سوزن ها مانند سوزن قبلی نوک گردی دارن اما نوک آنها کمی تیز تر است. این سوزن ها نیز بدون بیدن الیاف دوخت پارچه را انجام می دهند. از آنها برای پارچه های با جنس کشباف های نازک، اسپندکس، مخصوص لباس زیر، استرچ، لیکرا (مخصوص لباس ورزشی کشی)، ابریشم کشبافت استفاده می شود.

۴- سوزن جین یا کتان (Jeans or Denim needles)

این سوزن ها بسیار ضخیم و تیز هستند. موارد استفاده در پارچه های جین، پارچه های کرباس (کنف)، پارچه های جناغی ضخیم، پارچه های بافت محکم.

۵ سوزن لحاف (Microtex needles)

این سوزن ها نوک بسیار تیز و ظریفی دارد. از آنها برای دوخت پارچه های چندلایه و لحاف ها استفاده می شود.

۶- سوزن چرم (Leather needles)

این سووزن دارای نوک تیزی است. برشی که در آن ایجاد شده کمک می کند به راحتی در چرم طبیعی فرو رود. برای پارچه های ظریف یا چرم مصنوعی استفاده نمی شود چون پارچه را خراب می کند.

۷-سلف ریدینگ

نکته مهمی که در این سوزن است، برشی است که در محل قرار گیری نخ ایجاد شده است. پارچه های مورد استفاده بسیاری از پارچه های بافت و برخی از کشبافت ها. همچنین برای چرم مصنوعی و جیر مصنوعی کاربرد دارد.

رنگ سوزن ها به چه معناست؟

رنگ سوزن

برخی شرکت ها برای اینکه راحتتر بتوانیم سوزن های خیاطی مورد نظر خور را پیدا کنیم رنگهایی برای آنها قرار داده اند. این رنگها مانند شماره سوزن به عنوان یک قرار داد پذیرفته شده است. شما لازم نیست حتما شماره سوزنی را که نیاز دارید حفظ باشید. با به یاد آوری رنگ سوزن می توانید کاربرد آن را حدس بزنید.

درباره ی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *