انواع پایه های چرخ خیاطی

از لوازم جانبی هر چرخ خیاطی پایه های آن است که معمولا تعدادی همراه با خود چرخ خیاطی به مشتری عرضه می شود و بعضی از آنها را در صورت نیاز میتوان جدا گانه خرید . این پایه ها کمک می کنند تا دوخت ها راحت تر صورت بگیرند وگر نه پایه های همه کاره و یا جایگزین هم می توانند آن کارها را انجام دهند البته باید توجه داشت که درآن صورت تنظیمات چرخ نیز تغییر می کند. ما می خواهیم در طراحی و دوخت  مباحثی از پایه های چرخ خیاطی همه کاره یا خانگی را به شما معرفی کنیم و بنا داریم برای بعضی از آنها فیلم های آموزشی مربوط را در آینده در سایت قرار دهیم .

۱ ـ پایه های ساده دوزی

این پایه ها در دو حالت دارای شکاف باز و شکاف نیمه باز عرضه می شوند که شکاف های باز را چند کاره می گویند چون علاوه بر بخیه های ساده زیگزاک هم می زند و کارهای دیگر هم در بعضی از چرخ ها انجام می دهد . اما آنهایی که شکاف آنها در حد یک دایره کوچک نیمه باز است فقط ساده دوزی یا بخیه های ساده می زنند

پایه دوخت ساده

۲ ـ پایه های سر دوز

اگر چه می توان با پایه همه کاره زیگزاک بر سر درز ها زد و یااز چرخ های مخصوص پاکدوزی استفاده نمود با این حال بعضی از چرخ ها پایه ای برای پاکدوزی دارند که پارچه با آن جمع نمی شود .

پایه های سر دوز

۳ ـ پایه کوک شل و ریشه زن

دروسط برخی پایه ها میله ای طراحی شده که زیگزاگ ها روی آن زده می شود و چون از حالت عادی خیلی شل تر هستند می توان با باز نمودن دو لای پارچه از هم و چیدن آنها بعنوان کوک شل از آن استفاده نمود . اما اگر همین زیگزاک ها با برنامه های دیگر زده شوند ( بستگی به نوع چرخ دارد) می توان باآن ریشه هم زد.

پایه کوک شل و ریشه دوزی برنینا
کوک شل چرخ ویگورلی

۴ـ پایه های زیپ دوزی

معمولا زیپ ها سه دسته هستند زیپ های مخفی ، زیپ های دو طرفه و زیپ های کاپشنی . با همه پایه های زیپ دوزی چرخ ها می توان هر سه نوع را دوخت اما برای راحت تر دوختن آنها طراحی های متفاوتی برای هرکدام از انواع آنها انجام شده است . اما آنچه باید برای تهیه جداگانه این نوع پایه ها برای چرخ خود توجه داشته باشید ، بلندی یا کوتاهی میله پایه چرخ تان است چون ممکن است اینها با یکدیگر هماهنگ نباشند .

انواع پایه های زیپ
پایه های زیپ مخفی

۵ ـ پایه پس دوز

اگر چه چرخ های مخصوص پس دوزی یا دوخت مخفی در بازار وجود دارد که با آنها می توان لبه پایین لباس ها را دوخت اما بعضی چرخ های همه کاره نیز پایه مخصوص و یا ژتون مخصوصی دارند که باآنها نیز می توان پس دوزی کرد البته حتما باید نخ همرنگ پارچه را استفاده نمود و از لحاظ کشش نخ بسیار دقت نمود و طریقه تاکردن پارچه برای دوخت پس دوزی با چرخ همه کاره درشکل نشان داده شده است.

پایه پس دوز

۶ ـ پایه کردونه دوزی یا ساتن دوزی

در ساتن دوزی زیگزاک هاآنقدر نزدیک بهم و یک دست دست زده می شوند که وقتی شما آنها را با نخ ابریشمی بزنید مثل ساتن به نظر می آیند برای نقش اندازی و وصل پارچه ها به یکدیگر می توان از این نوع دوخت استفاده نمود.

پایه ساتن دوزی یا کردونه دوزی

۷ ـ پایه لب لول

این نوع پایه برگردی در سر خود دارد که باید پارچه را در داخل آن جا داد و بعد اقدام به دوخت کرد . هم از دوخت ساده می توان استفاده نمود و هم از دوخت زیگزاک البته به شرطی که زیگزاک ها از عرض دوخت بیشتر نشوند . همچنین می توانید به شکل میان دوز دو طرف پارچه را در وسط به این شکل بدوزید ( در شکل نشان داده شده است )

پایه های لب لول

۸ ـ پایه مغزی دوزی

از دیگر پایه هایی که برای دور دوزی استفاده می شود پایه های مخصوص نوار اریب است که با آن می توان هم مغزی دوزی کرد و هم نوار اریب دوخت . بعد از تهیه نوار اریب که می توانید آن را هم از اریب پارچه تهیه کنید و با علامت گذار نوار اریب و یا اتو و دست آن را شکل دهید و یا به شکل آماده از بازار تهیه کنید آن را به طرقی که در شکل نشان داده شده می توانید بکار گرفته و مغزی دوزی کنید .

نوار اریب و مغزی دوزی

۹ ـ زنجیره دوزی

برای زنجیره دوزی که نوعی دوخت تزیینی است در بعضی از چرخ ها ( مثل ژانومه ۸۰۲) ماسوره خاصی همراه با پایه آن در نظر گرفته شده که این ماسوره نخی به آن پیچیده نشده و مثل ماکو عمل می کند . در حقیقت در زنجیره دوزی فقط نخ رویی را داریم . شکل پایه و ماسوره ماکو همراه با نوع دوخت آن در شکل نشان داده شده است .

نکته مهم این است که موقع دوخت باید پشت پارچه زیر پایه قرار گیرد زیرا دوخت زنجیره زیر کار است . درانتها نیز دقت کنید نخ را بلند تر بچینید و با سوزن دستی انتهای آن را محکم کنید . در صورت بی دقتی و کشیده شدن اشتباه نخ تمام دوخت شما شکافته می شود.

دوخت زنجیره 2
زنجیره دوزی
دوخت زنجیره

۱۰ ـ پایه قیطان دوزی

بعضی از چرخ های خیاطی برای قیطان دوزی پایه ای در نظر گرفته اند که زیر آن شیار نسبتا کلفتی دارد که قیطان داخل آن قرار می گیرد و دوخت روی آن انجام می شود . البته برای قیطان دوزی از پایه های همه کاره نیز می توان استفاده نمود فقط باید دقت کرد سوزن دوختهای زیگزاکی که روی آن قرار می گیرد دقیقاً در کنار قیطان فرود بیایند.

پایه های قیطان دوزی

منبع: نوشته ندا ایمانی(ودیعه)

درباره ی

مطلب پیشنهادی

آموزش بستن کراوات به صورت تصویری

آموزش بستن کراوات به صورت تصویری

بستن کراوات در بسیاری از مواقع روش خوبی است که فرد مرتب و شیک پوشی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *