برگزاری نمایشگاه «سوزن دوزی بلوچ» در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد

گروه خبری دنیای مدولباس؛ نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ با هدف معرفی و حمایت از هنرمندان این رشته صنایع دستی، در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می شود.به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، این نمایشگاه در راستای سلسله برنامه‌های فرهنگی هنری مجموعه سعدآباد و به منظور معرفی هنرهای زیبا و فاخر ایرانی،  از ۱۶ تا ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ برپا میشود.

این نمایشگاه شامل بیش از ۲۰ اثر از سوزن دوزی‌های نفیس بلوچ است که با ظرافت دستان زنان بلوچ و پشتکار مداوم آنان خلق شده و در حال حاضر در مخزن موزه پوشاک سلطنتی نگهداری می شود.

سوزن دوزی بلوچ یکی از اصیل‌ترین و نفیس ترین رشته‌های صنایع دستی کشور است که آوازه شهرتش به فرسنگها دورتر از این خاک نیز رسیده و مردم بسیاری از نقاط مختلف جهان، بلوچستان را به پشتوانه آن می‌شناسند.

سوزندوزان بلوچ، با سوزندوزی گل‌ها و بوته‌ها و ترکیب رنگ‌ها، طبیعت رنگین و زیبایی که در اندیشه و خیالشان شکل می‌گرفته، طبیعتی که دوست داشته و می‌خواسته‌اند و نه به آن شیوه و شمایلی که وجود دارد، آفریده و جهانی ساخته‌اند.

 در سوزن دوزی بلوچ عناصر بصری مشترک مانند تکرار، ریتم، حرکت، نظم و ترکیب بندی های متقارنی وجود دارد که در قالب فرم های هندسی و ساختار مشابه، خود را به نمایش گذاشته است، این نقوش الهام گرفته شده از طبیعت و بازتاب روح هنرمند است که باحرکت دادن سوزن و استفاده از نخهای رنگارنگ نقوش افسانه ای را بر پارچه جاودانه نموده، به گونه ای که موسیقی جادویی آن در هر لحظه روح را سیراب می نماید.

هنردوستان و علاقمندان به صنایع دستی می توانند از تاریخ ۱۶ تا ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ ساعت ۹ تا ۱۷، با مراجعه به موزه پوشاک سلطنتی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، نظاره گر روایت دستان زنان سخت کوش ایران زمین باشند.

                                                     www.mod1.ir/

منبع: فارس

درباره ی J Sadeghi

مطلب پیشنهادی

بهترین شهرها برای سفر در فصل بهار کدامند؟

خیلی‌ها بهار را زیباترین فصل سال می‌دانند، چرا که در این فصل با رستاخیز طبیعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *