تاریخچه برند ژیوانشی

اوبر دو جیوانچی یکی از تاثیرگذارترین چهرههای دنیای مد است که یک تنه انقلابی را در این صنعت به راه انداخت. تلفظ نام صحیح این طراح مطرح مد، ژیوانشی (Givenchy) است اما در کشور ما بیشتر او را با نام های جیوانچی و گیوانچی می شناسند.
اوبر دو ژیوانشی خالق برند ژیوانشی در سال ۱۹۲۷  در خانواده ای اشرافی و در شهر بووه فرانسه بدنیا آمد. او پس از پیوستن به مدرسه هنر در سال ۱۹۴۴ برای چندین طراح لباس معروف در پاریس همچون لوسین لِلانگ، رابرت پیکت و السا اسکیاپارلی کار کرد.

ادری هپبورن افسانه ای ؛ الهام بخش ژیوانشی

ژیوانشی علاوه بر لباس هایی که برای فیلم های مختلف هپبورن از قبیل عشق در بعد از ظهر (۱۹۵۷) و  معما (۱۹۶۳) طراحی کرد، با الهام از این بازیگر افسانه ای در سال ۱۹۵۷ عطری را روانه بازار کرد. از دیگران مشتریان مشهور این برند باید به ژاکلین کندی اوناسیس، الیزابت تیلور، مارلین دیتریش، لورن باکال، گرتا گاربو، پرنسس گریس موناکو و والیس سیمپسون اشاره کرد.

ادری هپبورن افسانه ای ؛ الهام بخش ژیوانشی

حتما بخوانید: اعتماد بنفس بیشتر با چند روش کاربردی در لباس پوشیدن

اولین مجموعه از لباس های این برند که شامل دامن های بلند و تاپ می شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. مجموعه های بعدی ژیوانشی بر لباس هایی همچون لباس های شب، کلاه های زنانه و کت وشلوار تمرکز داشت. در سال ۱۹۵۳ هوبرت با کریستابل والنسیاگا طراح مشهور اسپانیایی آشنا شد که بعدها یکی از بهترین مشاوران هنری او شد.

در اواسط دهه ۱۹۵۰ همکاری این دو باعث خلق مجموعه ای از لباس های گشاد بدون کمربند شد. تا دهه ۱۹۶۰ ژیوانشی با طراحی لباس ها و کت های کوتاه در شکل گیری سلیقه هنری لباس ها بخصوص در میان نسل جوان نقشی تعیین کننده پیدا کرده بود. طرح های این برند مشهور دارای کیفیتی مدرن و زنانه هستند. در سال ۱۹۶۹ اولین مجموعه از لباس های مردانه این برند تحت عنوان “جنتلمن ژیوانشی ” به نمایش گذاشته شد.

تاریخچه برند ژیوانشی

در همین زمان ژیوانشی اقدام به گسترش مجموعه محصولات خود و افزودن اقلامی از جمله کفش، جواهرات، عطر، اکسسوری و لوازم آرایشی کرد.  ژیوانشی همچنین طراحی داخلی هتل های هیلتون در اقصی نقاط جهان و طراحی داخلی اتومبیل را انجام داد.

هالیوود، آدری هپبورن و عطرهای مسحورکننده

هالیوود را جیوانچی برای طراحی لباسهای فیلمی جدیدی به نام سابرینا انتخاب کرد که قرار بود دوشیزه هپبورن در آن به ایفای نقش بپردازد. طراح جوان تصور میکرد که قرار است با دوشیزه کاترین هپبورن، ستاره بی‌دلیل آن دوران ملاقات کند. اما، وقتیآدری هپبورن جوان، زیبا و پری‌فام با یک جفت شلوار تنگ، یک تیشرت و یک کلاه حصیری در جلسه حاضر شد، طراح جوان متوجه اشتباه خود شد. این ملاقات سرآغاز یک دوستی عمیق و سرشار از احترام بود که تا پایان عمر آدری و به مدت چهل سال ادامه داشت. جیوانچی پس از دریافت جایزه آکادمی اسکار برای لباس‌های فیلم سابرینا، کار طراحی لباسهای فیلمهای دیگر دوشیزه هپبورن مانند معما و صد البته، صبحانه در تیفانی را هم به عهده گرفت. همه این طراحی‌ها امروز به عنوان شاهکارهای مد شناخته میشوند. اوبر دو جیوانچی لباس‌های مختلفی برای بازیگران دیگری مانند گریس کلی و الیزابت تیلور هم طراحی کرد و شهرت او به جایی رسید که بانوی اول آمریکا، جکی کندی از آفریده‌های او استفاده می‌کرد. پس از ترور جان اف کندی، همسر او جکی برای مراسم خاکسپاری او هم به سراغ جیوانچی رفت و لباسی فوق‌العاده و به رنگ مشکی از طراحی‌های او را بر تن کرد.

در سال ۱۹۸۸ هوبرت کمپانی خود را به برند مشهور لویی ویتون واگذار کرد. او هفت سال به عنوان طراح در این مجموعه کار کرد و در سال ۱۹۹۵ پس از به نمایش درآوردن آخرین مجموعه از لباس های خود بازنشسته شد. مؤسسه مد تکنولوژی نیویورک و موزه گالریا در پاریس مروری از آثار این طراح تاثیر گذار را برگزار کردند.ژیوانشی در سال ۱۹۹۶  جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن طراحان مد آمریکا دریافت کرد.

مک دونالد در سال ۲۰۰۱ به عنوان طراح تولید خط زنان این برند انتخاب شد.و بعد از آن در سال ۲۰۰۵ ریکاوردو تسکی به عنوان مدیر طراح لباس های زنانه انتخاب شد او از طرح‌های مینیمالیستی و با الهام گرفتن از پاییز محصولات خود را طراحی کرد که منتقدان زیادی به این موضوع پرداختند.در سال ۲۰۱۲ بیش از ۹۱۷ میلیون یورو توانست درآمد کسب کند.

طرح های ژیوانشی را افراد مشهور زیادی در فرش قرمز بر تن کردن که می توان به  رونی مارا در آکادمی اواردز و مدونا خواننده مشهور آمریکایی اشاره کرد.

حتما بخوانید: برند الکساندر ووتیه

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *