شاید اتفاق افتاده باشد که هنگام نگاه کردن در آینه، خط لبخند برایتان آزار دهنده باشد. احتمالاً اولین فکرى که به ذهنتان مى رسد، بوتاکس یا کرم هاى گران قیمت است، ولى مى توان با کمترین هزینه و آسیب با کمک مواد طبیعى که در طب سنتى آموزش داده شده مشکل را برطرف کرد تا خنده برایتان دلپذیرتر شود و چهره شاداب ترى داشته باشید.

خط خنده خطى است که از گوشه بینى شروع شده و تا گوشه کناری لب ادامه دارد. این خط حتى در سنین پایین هم در بعضى افراد وجود دارد ولى با افزایش سن این خطوط عمیق تر و بیشتر مى شود. دلایل متعددى وجود دارد که عامل ایجاد این خطوط هستند از جمله:

* ژنتیک

* عادت هاى نادرست

* سیگار کشیدن

* استرس

* از دست دادن کلاژن پوست

* وضعیت نادرست خوابیدن

* دهیدراته شدن پوست: ممکن است به دلایل مختلفی از جمله آرایش مداوم و لوازم آرایش نامرغوب، رژیم غذایی، استفاده از محصولات مراقبتی نادرست، آب و هوا و… پوست شما با کمبود آب مواجه شود. با مصرف ٨ تا ١٠ لیوان آب در طول روز مانع از دهیدراته شدن پوست خود شوید.

* آسیب ناشى از نور خورشید: در صورت استفاده از ضد آفتاب مناسب و مراقبت لازم مى توان از آن جلوگیرى کرد.

* تغذیه نادرست: قند و شکر تصقیه شده کلاژن پوست را از بین مى برد و پوست را شل مى کند. مى توان به جاى شکر از عسل استفاده کرد. خوردن میوه هایى مثل پرتقال، نارنگى، کیوی، پاپایا، توت فرنگى و در کلمیوه هایى که حاوى ویتامین c هستند، همچنین پروتئین و مغزیجات مثل بادام، گردو و … به ساخت کلاژن کمک مى کند.

عوامل موثر براى از بین بردن خط خنده:

براى از بین بردن خط خنده راه هاى متفاوتى وجود دارد مثل بوتاکس، تزریق ژل، لیفت با نخ و … که توسط متخصص انجام مى شود؛ ولى مى توان با انواع ماسک ها و رعایت اصول زندگى سالم، خط خنده را از بین برد و از زیاد شدن آن جلوگیرى کرد.

طب سنتى با استفاده از ترکیب مواد طبیعى و گیاهان دارویى به درمان و پیشگیرى از ایجاد خط خنده مى پردازد. چند روش مورد استفاده در طب سنتى به شرح زیر است:

استفاده از حمام هاى گیاهى:

عصاره گل قرمز، عصاره اسطوخودوس، عصاره لیمو، روغن آووکادو و … با تاثیر بر اعصاب و آبرسانى به سلول هاى پوست، باعث ترمیم بافت هاى خشک و سلول هاى آسیب دیده مى شود.

درمان خط خنده در طب سنتی

بخور درمانى:

در هفته ٢ تا ٣ بار از بخار آب براى آب رسانى به سطح پوست استفاده کنید. این کار باعث افزایش میزان رطوبت، درمان چروک هاى سطحى، ایجاد لطافت پوست و پاکسازى آلودگى ها و سلول هاى مرده مى شود

روغن درمانى:

روغن درمانى بهترین روش براى درمان و پیش گیرى از ایجاد خط اخم و خنده است.

مى توان از روغن نارگیل، روغن ماهى که داراى اسیدهاى چرب و امگا ٣ است، روغن زیتون، روغن آووکادو که داراى ویتامین E است، روغن آرگان و روغن خراطین که حاوى کلاژن، الانتین و امگا ٣ است استفاده کرد. همچنین روغن دانه کدو تنبل که حاوى اسیدهاى چرب است باعث مرطوب ماندن پوست مى شود. روغن مورد نظر را روى صورت، عضلات اطراف چشم و دهان و پیشانى ماساژ دهید. بهترین زمان براى ماساژ پوست با روغن، بعد از حمام و قبل از خواب است.

ماساژ صورت با قاشق:

یکى از ماساژ ها که در کشورهاى آسیاسى مثل چین و ژاپن رواج دارد ماساژ صورت با قاشق است. صورت را قبل از ماساژ با آب بشویید، سپس روغن مورد نظر را به پوست بزنید، قاشق ها را در آب گرم قرار دهید که کمى گرم شود سپس همان طور که در شکل مى بینید، دهان را باز کنید و لب ها را به سمت جلو بکشید. قاشق های گرم را مانند تصویر، زیر بینی قرار دهید و با حرکات دایره ای به سمت گوشه های دهان حرکت دهید. دوباره با حرکات دایره اى به زیر بینی برگردانید. ۵ الی ۷ مرتبه این کار را تکرار کنید.

درمان خط خنده در طب سنتی

اسکراب کیوى:

کیوى که حاوى ویتامین C و آنتى اکسیدان است، علاوه بر لایه بردارى پوست، باعث تغذیه پوست نیز مى شود.

براى تهیه این اسکراب، کیوى، شکر و روغن زیتون را باهم مخلوط کرده و میکس کنید و بر روى پوست قرار دهید. بعد از ٢٠ دقیقه با آب ولرم بشویید و سپس مرطوب کننده بزنید. این اسکراب را مى توان هفته اى یک یا دو بار انجام دهید. فقط باید قبل از انجام اسکراب مطمئن شوید که پوست شما به کیوى حساسیت نداشته باشد.

ورزش صورت:

ورزش صورت باعث ترشح اندروفین مى شود که براى سلامت پوست مفید است.

* تمرین ١: دندان ها را جفت کنید و یک لبخند بزرگ به مدت ١٠ ثانیه بزنید و سپس آزاد کنید. این حرکت را ١٠ تا ٢٠ بار هر روز انجام دهید.

* تمرین ٢: با لبان خود یک O بزرگ ایجاد کنید و سپس با انگشتان، گونه هایتان را به عقب و بالا بکشید. این کار را ١٠ ثانیه انجام دهید و هرروز ١٠ تا ٢۵ بار تکرار کنید.

استفاده از ماسک هاى طبیعى:

جند نمونه از بهترین ماسک هایى که تاثیر زیادى براى درمان خط خنده دارند را معرفى مى کنیم.

ماسک پوست موز:

* پوست موز منبع غنى آنتى اکسیدان است و رادیکال هاى آزاد که باعث پیرى زود رس و لک و چروک مى شود را ازبین مى برد و مانع تجزیه کلاژن مى شود.

* آب لیموى تازه به علت دارا بودن ویتامین C و اسید موجود در آن که باعث سفت شدن پوست و جلوگیرى از چروک و افتادگى پوست مى شود، معجزه اى براى رفع خط خنده است. حتى مى توانید از ماسک لیمو به صورت مجزا استفاده کنید به این صورت که یک لیمو را نصف کرده و روى خطوط خنده ماساژ دهید.

* گلاب که یک آبرسان قوى است.

طرز تهیه: قسمت داخلى پوست موز را با قاشق در آورده و آن را با چند قطره آب لیمو و گلاب مخلوط کنید به طورى که یک ماده خمیرى به دست مى آید. به مدت ١۵ دقیقه اآن را روى خطوط خنده قرار دهید و سپس با آب سرد صورت را بشوییذ. این ماسک را یک روز در میان استفاده کنید.

ماسک آووکادو:

* آووکادو سرشار از ویتامین E است که باعث مرطوب ماندن پوست مى شود و براى خطوط خنده موثر است.

* عسل نه فقط یک آبرسان خوب برای پوست بدن است بلکه آنتیاکسیدانهای موجود در آن، پوست را ترمیم میکند و در مقابل آسیبهای ناشی از محیط زیست و اکسیداسیون از آن محافظت میکند.

* زرده تخم مرغ گردش خون را افزایش مى دهد.

طرز تهیه: داخل آووکادو را خالى کنید و مواد راله کنید وعسل و زرده تخم مرغ را به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را ۲۰ دقیقه روى خطوط خنده قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

درمان خط خنده در طب سنتی

ماسک گلیسرین و مغز خیار:

این ماسک یکى از موثرترین ماسک هایى است که براى خط خنده موثر است و در عرض ٧ روز بهترین نتیجه را نشان مى دهد. خیار به دلیل خاصیت آبرسانى بالایى که دارد، خشکى پوست را از بین مى برد و سلول هاى پوستى را تقویت مى کند.

طرز تهیه: یک خیار بدون پوست را رنده کنید و با یک قاشق گلیسیرین مخلوط کنید. ماسک را به مدت ٢٠ دقیقه روى پوست صورت قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را هر شب به مدت یک هفته تکرار کنید.

ماسک اسفناج:

این ماسک خاصیت ضد پیرى دارد و یک جایگزین بسیار خوب براى بوتاکس است به طورى که آثار آن خیلى زود قابل مشاهده خواهد بود. مواد تشکیل دهنده این ماسک حاوى ویتامین E ، اسید لاکتیک و لوتئین است که از پوست در برابر رادیکالهاى آزاد محافظت مى کند. به همین خاطر قابلیت ارتجاعی پوست را تا ۶۸ درصد و آبرسانی به پوست را تا ۸۲ درصد افزایش میدهد.

سه روش تهیه ماسک با اسفناج را مى گوییم:

١)مواد مورد نیاز:

٢٠٠ گرم اسفناج، ٢٠٠ گرم کلم پیچ سبز، یک چهارم فنجان روغن زیتون و یک چهارم فنجان خامه ترش.

طرز تهیه:

اسفناج و کلم پیچ را داخل ظرفی ریخته و کمی آن را بپزید. به طوری که نرم شود کمی به آن آب اضافه کنید و داخل مخلوط کن بریزید سپس به آن روغن زیتون و خامه ترش بیفزایید و مجدد مخلوط کنید تا مخلوطی یک دست حاصل شود. سپس براى ٨ دقیقه روى پوست قرار دهید و بعد با آب ولرم بشویید. با دو بار استفاده از این ماسک در هفته پوست خود را سفت و زیبا کنید.

توجه کنید که به هنگام استفاده از این ماسک به هیچ وجه در معرض آفتاب قرار نگیرید.

درمان خط خنده در طب سنتی

٢) دو برگ اسفناج را در نصف لیوان شیر بگذارید و ۵ دقیقه روى حرارت ملایم قرار دهید تا برگ ها نرم و لطیف شوند. سپس آنها را از شیر خارج کرده و توسط هاون له کنید تا حالت خمیرى بگیرد. سپس به مدت ٢٠ تا ٣٠ دقیقه روى پوست قرار دهید و بعد با آب ولرم بشویید.

٣) این ماسک را با ماست هم مى توان تهیه کرد. به این صورت که ابتدا اسفناج را بخار پز کرده و پس از سرد شدن در هارن له کنید. سپس ٢ تا ٣ قاشق ماست پر چرب به آن اضافه کنید و با مخلوط کن یک مایع خمیرى درست کنید و به مدت ٢٠ دقیقه روى پوست قرار دهید و سپس بشویید.

اگر پوست چربى دارید از همان شیر استفاده کنید.