تشکیل کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک در سال ۱۳۹۷ با این هدف انجام شد که واردکنندگان و تاجران با ارائه تعهد به این کارگروه اقدام به دریافت و توزیع ملزومات وارداتی کنند تا کالاهایی همچون نخ و پارچه بدون واسطه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
توزیع کالاهای وارداتی پس از ثبت سفارش درخواست‌کنندگان و دریافت ضمانت‌نامه محضری از کارگروه انجام می‌شود و تولیدکنندگان با توجه به عضویت در اتحادیه‌های پیراهن‌دوزان، پوشاک، کش‌باف، چرم و خیاطان می‌توانند در جریان کالای وارداتی قرارگرفته و برای خرید مواد موردنیاز خود اقدام کنند.
محمد توکلی دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک درباره روند فعالیت این کارگروه در سال ۹۸ به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: واقعیت امر این است که باگذشت چند ماه از تشکیل این کارگروه، مشکل خاصی به لحاظ ثبت سفارش وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمامی حمایت‌های لازم را از این کارگروه به عمل می‌آورد، اما از آنجا که پس از ثبت سفارش، موضوع دریافت ارز مورد نیاز برای کالای وارداتی مطرح می‌شود، تاجران در این مرحله با مشکلات جدی مواجه هستند.
توکلی با انتقاد از وزارت اقتصاد و امور دارایی و همچنین بانک مرکزی در راستای پرداخت ارز نیمایی به افرادِ خواهان تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک، اذعان داشت: در سال ۹۸ نیز ما به شکل مستمر و هفته‌ای یک‌بار، اقدام به توزیع مواد اولیه کرده‌ایم و این امر حاکی از آن است که مشکلی در بحث تأمین مواد اولیه وجود ندارد.
او خواستار افزایش همکاری بانک مرکزی با این کارگروه در راستای ارائه ارز نیمایی مورد نیاز تجار شد و تصریح کرد: درصورتی‌که ارز به دست تاجران برسد و موفق به خریداری مواد اولیه وارداتی شوند، دست دلالان از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها کوتاه شده و همین امر منجر به شکسته شدن قیمت‌ها در بازار خواهند شد.
دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک گفت: ما موفق شدیم قیمت نخ را در بازار بشکنیم و در حالی نخ پنبه را به قیمت هر کیلوگرم ۴۲ هزار تومان به دست تولیدکنندگان رساندیم که این نخ در بازار به قیمت هر کیلوگرم ۵۴ هزار تومان معامله می‌شد.
توکلی ادامه داد: تاجران منتظر دریافت ارز نیمایی از بانک مرکزی هستند و من با صراحت می‌گویم که در صورت تأمین ارز موردنیاز، هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان پارچه و پوشاک وجود ندارد.
او در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با افزایش همکاری بانک مرکزی، روند توزیع مواد اولیه رونق گرفته و قیمت این مواد وارداتی تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

منبع:هنرآنلاین