رالف لورن، خالق برند پولو

بیوگرافی رالف لورن ؛ از بزرگان صنعت مد جهان در قرن بیستم

دنیای مد مردانه در قرن بیستم میلادی که قرن اوج گیری صنعت مد و لباس از اوت کوتور (HAUTE COUTURE) تا آماده پوشیدن (ready to wear) است، یادآور نام های بزرگی در صحنه فشن بوده که تلاش آنان برای رونق بخشی به یکی از جذاب ترین صنایع هزاره دوم میلادی سبب شد تا امروز، بخشی از سبک زندگی مردمان روزگار ما به طراحی استایل و سلفی های مدگردهای اینستاگرام و لاکچری گردهای فیس بوکی و مد نویس های توییتری خلاصه شود.

دنیای مد مردانه پس از پایان جنگ جهانی دوم در نیمه نخست قرن بیستم میلادی، روند اوج گیری خود را آغاز کرد و کارآفرینان بزرگی به صنعت و اقتصاد جهان معرفی کرد که از معروف ترین آنان میتوان به رالف لورن ، خالق یکی از برترین برندهای پوشاک آقایان (RALPH LAUREN) اشاره کرد.

چه افتخاری بالاتر از این که بسیاری از ورزشکاران جهان ، برند رالف لورن را با افتخار در مراسم مختلف بر تن میکنند.

رالف لورن ؛ داستان یک اوج

همانطور که گفتیم، دهه شصت میلادی آخرین قرن هزاره دوم میلادی (قرن بیستم) عصر شکوفایی فعالان مد و لباس از لوییس ویتون و زارا گرفته تا جورجیو آرمانی و گوچی بود. اواسط دهه شصت میلادی بود که یکی از تاثیرگذاران مد مردانه متولد شد و الهام بخش برخی از برندهای پوشاک مردانه آمریکا و دیگر کشورهای جهان گردید. کسب و کاری که آقای رالف با چند ده هزار دلار پولی که از طریق قرض بدست آورده بود آغاز شد و پس از چند دهه تبدیل به یکی از غول های مد و لباس و از میلیاردرهای سرشناش آمریکا شود و مرزهای دنیای مد را جابجا کرد.

او با برند خود، نقش مهمی در تغییر دید سبک لباس پوشیدن روح مردان امریکایی در طراحی استایل خود ایفا کرد و به قولی به سبک لباس پوشیدن مردان شیک پوش و لاکچری گرد، جهت داد. جهت دهی رالف لورن در عرصه مد و لباس آمریکایی ها فقط محدود به مرزهای این کشور نشد و POLO و Ralph lauren توانستند تاثیرگذاری خود را به میلان و پاریس و لندن تا توکیو برسانند.

همه این موفقیت در کسب و کار مد و لباس، آن هم در عرصه مد مردانه، مدیون اندیشه های یک مرد بزرگ کارآفرین خود ساخته به نام رالف است که نام و منش خود را به معیار و استانداردی در طراحی و تولید لباس مردانه در جهان تبدیل کرد. کیفتی با طعم رالف لورن بزرگ.

داستان رالف لورن از کجا شروع می شود؟

بیشتر بخوانید: برند سیکو

برای شروع داستان بایستی به دهه شصت قرن بیستم میلادی برویم. جایی که دنیا هنوز اثرات خونین جنگ جهانی دوم را از یاد نبرده است و فشن ویک های نیویورک و بسیاری از شهرهای دنیا، از طریق جعبه سیاه (تلویزیون) و رسانه های مکتوب به اطلاع مخاطبان مد گرد می رسد.

رالف لیفشیتز در سال ۱۹۳۹ میلادی در محله برونکس نیویورک متولد شد. او سومین فرزند یک خانواده یهودی تبار بود که از موطن خود یعنی بلاروس در اوایل قرن بیستم به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند. پدر رالف ، هنرپیشه و نقاش ساختمان بود، آرام آرام با دنیای مد و رنگ و طرح و نقش و تناژ رنگ ها و انرژی هایی که رنگ ها به خلق ایده و طرح های گوناگون می دهند آشنا شد و تصمیم گرفت تا از دوران دبیرستان، وارد فروشگاه های مد و لباس شد.

رالف جوان، بخشی از فعالیت های روزانه خود را در دوران دبیرستان به فروش لباس در فروشگاه های بزرگ نیویورک اختصاص داد. اما وقتی از نام خانوادگیش که نشان دهنده محل تولدش در شرق اروپا بود و با تمسخر همکلاسی ها و دوستانش روبرو می شد آگاه شد، تصمیم به تغییر نام خانوادگی گرفت. او نام خانوادگی خود را از Lifshitz به Lauren تغییر داد تا دیگر کسی متوجه ریشه بلوک شرقی او از کشوری فقیر در قاره اروپا نشود.

او از شانزده سالگی نام خانوادگی خود را تغییر داد و از لیفشیتز خداحافظی کرد. درس اولی که از کسب و کار لورن میتوان گرفت آن است که هیچ چیز نباید مانع یک ایده بزرگ، یک عزم بزرگ و یک خواست ژرف برای تغییری شگرف شود. رالف جوان پس از اتمام دوران دبیرستان نیز به عرصه مد و لباس و فروشندگی لباس مردانه علاقه نشان داد و تصمیم گرفت حرفه فروشندگی را ادامه دهد و شب ها وقت خود را برای مطالعه و تحصیل در رشته اقتصاد و تجارت اختصاص دهد.

رالف لورن همچون بیل گیتس، غول نرم افزار جهان از دنیای مایکروسافت، دانشگاه را رها کرد و وارد عرصه کسب و کار شد و به همان مدرکی که از کالج باروچ *BARUCH COLLEGE) گرفت اکتفا نمود تا در جولای ۲۰۱۸ میلادی، با ۸ میلیارد دلار ثروت، در فهرست میلیاردهای جهان باشد. شاید اگر او به دانشگاه می رفت، چنین ثروتی انتظار او را نمی کشید! بنابراین درس دومی که از کسب و کار موفق رالف لورن می توان گرفت آن است که تحصیلات دانشگاهی، هیچ گاه شرط لازم یا شرط کافی برای راه اندازی و راهبردی یک کسب و کار گسترده موثر و اثربخش نیست.

رالف لورن جوان در بوتیک لوکس برادران بروکس که (BROOKS BROTHERS BOTIQUE) نام داشت، مشغول به کار حرفه ای شد تا پس از یک دهه، رالف بیست و هشت ساله پس از کسب تجارب خوب فروشندگی لباس مردانه، به فکر ایده ای تاریخ ساز برای دنیای مد و لباس مردانه شود.

رالف لورن تا تا اوایل دهه هفتاد قرن بیستم میلادی، در واقع هیچ تجربه ای در زمینه طراحی مد و لباس مردانه نداشت  و در این زمینه نیر تحصیل و کار نکرده بود. اما با توجه به اینکه او در نیویورک و محله ای شلوغ متولد شده بود و این شهر، پایتخت مد ایالات متحده و به طور کلی، آمریکای شمالی به شمار می رود، او هزاران طرح و مد و استایل را بر تن میلیون ها شهروند و گردشگر این شهر دیده بود که خود ایده های الهام بخش بسیاری را در ذهن ایشان خلق می کرد.

روایت یک فروشنده ساده تا طراح مد حرفه ای

بیشتر بخوانید: آنت قاراخانیان، صاحب برند جئودی

شروع کار لورن جوان در عرصه مد و لباس را میتوان در عرصه طراحی و تولید کراوات های رنگارنگ پهن مشاهده کرد. برشی پهن و پر نقش که تلاش می کرد تا کراوات های مردانه را از طرحی باریک و بلند که یادآور فیلم های سینمایی دهه سی تا شصت سینمای آمریکا بود کمی متفاوت کند و استایلی نوین برای کروات مردانه ارائه کند که خیلی زود با استقبال مخاطبانش همراه نشد! مخصوصا که رئیس وی به او پیشنهاد کرد که این طرح را از دستور کارش خارج کند. چرا که دنیا آماده کراوات های پهن نیست!

اما رالف لورن جوان، با این پاسخ منفی، منصرف نشد و همچون طراح مد انرژی مثبت و امیدوار، به دنبال روزنه هایی برای معرفی ایده خلاقش به فعالان کسب و کار ان روزگار شد که یکی از انها، فردی به نام BEAU BRUMMEL بود. آقای برومل وقتی پروپزال رالف لورن درباره ایده و استایل و فلسفه طراحی و تولید کراوات های پهن را مشاهده کرد، متقاعد شد تا این ایده را تجاری سازی کرده و خط تولید طرح جسورانه کراوات های پهن را با نام POLO تولید کند. یکی از دلایل انتخاب این نام توسط رالف جوان، علاقه اش به ورزش چوگان (ورزش سنتی ایرانیان) است که اکنون نیز پس از نیم قرن به عنوان نماد POLO RALPH LAUREN شناخته می شود.

او در آن سالها که برومل را برای تولید کراوات هایش ترغیب کرده بود، چیز خاصی از طراحی و تولید کراوات نمی دانست اما به هر حال این دوران را باید یکی از دوران های بزرگ (GREAT MOMENTS) رالف جوان دانست. رالف لورن حتی در باره پارچه ها و جنس آنها و مقیاس های طراحی و تولید نیز به همین ترتیب، اطلاعات زیادی نداشت. تنها چیزی که می دانست این بود که او یک فروشنده است و صادقانه کار میکند و تنها چیزی که برایش اهمیت مهمی داشت، کیفیت بود و کیفت!

کراوات های رالف لورن تولید شد و او این محصولات عجیب آن دوران را به فروشگاه های زیادی در نیویورک برد و نمایش محصولات خود را از یک کمد و نمایشگاهی در EMPIRESTATE TOWER که از آسمانخراش های معروف نیویورک محسوب می شود آغاز کرد.

تنها فروشگاهی که حاضر به همکاری با رالف لورن شد، فروشگاه معروف BLOOMINGDALES بود که حاضر به سرمایه گذاری روی این محصول شد به شرطی که نام POLO از روی کراوات ها حذف شود و برند فروشگاه بر روی ان درج شود و دیگری، پهنای کراوات ها حدود شش میلیمتر کوتاه شود

اما رالف لورن ، این شروط دو گانه را کلا رد کرد. اما در نهایت، این کراوات ها توانست راه خود را به کمد لباس مردان آمریکایی و بیرون مرزهای آمریکا پیدا کند و مشتریان جهانی را مجذوب خود نماید. جالب است که بدانید پس از موفقیت گسترده کراوات های POLO در آمریکا، مدیر فروشگاه بلومینگدالس از وی درخواست کرد تا کروات های او با همان نام POLO در رگال های این فروشگاه عرضه شود.

درس دیگری که رالف لورن به طراحان مد و لباس میدهد ان است که هیچ گاه از ایده های خلاق مبتنی بر نیاز سنجی بازار خود دست برنداشته و به دنبال راه و راهکاری برای جا انداختن ایده های نوآورانه و تجاری کردن طرح های جذاب و نو برای جامعه باشند.

 تاریخ سازی یک کراوات با رالف لورن !

داستان اوج گیری رالف لورن جوان از یک کراوات آغاز شد. او پس از موفقیتی که این محصول خلاق و نواورش در آمریکا پیدا کرد، تصمیم گرفت تا با دریافت وام از یک سرمایه گذار به نام نرمن هیلتون، کسب و کاری برای خود دست و پا کند و به تولید محصولات مد و لباس آقایان مشغول شود. او با همکاری برادرش، با یک وام پنجاه هزار دلاری آغاز کرد و شرکت POLO CO را تاسیس کرد. این برند، فقط کراوات تولید نمی کرد. انها پیراهن، کت و شلوار و لباس های ورزشی نیز به کالکشن های فصلی وسالانه خود اضافه کرده بودند و طیف مشتریانشان خیلی وسیع شده بود.

تولیدات پولو، نه تنها تایید فروشگاه های بزرگ نیویورک و آمریکا را دریافت کرده بود بلکه توجه منتقدان مد و لباس را در سراسر جهان به سمت خود جلب کرد. کالکشن های او ترکیبی از دو استایل انگلیسی و امریکایی بود که همچون معجونی جذاب ، پرستیژ را به طراحی استایل مردانه در دهه هفتاد میلادی باز گرداند.

رالف لورن ساختار شکن

بیشتر بخوانید: برند تام فورد

رالف لورن  از زمانی که به فکر طراحی و تولید کراوات های پهن افتاد، نگاهی ساختار شکن و تحول محور را در طراحی و تولید لباس در ذهن می پروراند و به همین خاطر به عنوان یک طراح سنت شکن و ساختار شکن در طراحی مد و لباس جهان شناخته می شود. شهرتی که در سال ۱۹۷۰ میلادی، جایزه منتقدان فشن ایالات متحده آمریکا را از آن خود کرد و نخستین جایزه مد (COTY) دوران فعالیتش را به خود اختصاص داد. جایزه ای که هفت بار دیگر تکرار شد و نام رالف لورن را به فهرست مجلات و نشریات و رسانه های تصویری و شنیداری آن روزگار آورد.

رالف لورن  در فهرست تالار افتخارات انجمن منتقدان مد ایالات متحده آمریکا قرار دارد. اما این پایان راه بزرگ و تاریخ ساز لورن نبود و او به این جوایز راضی نشد. او در حرکتی عجیب که از رفتار ساختار شکنانه وی در طراحی مد و لباس قرن بیستم میلادی حکایت می کرد، خط تولید لباس زنانه را  راه اندازی کرد. این بار نیز از همان روش و فرمول استفاده کرد. روشی جذاب و خلاقانه برای ارائه طرحی نوین و منحصر به فرد که مسبوق به سابقه نبود: تولید لباس های زنانه با برش مردانه!

دقیقا همانند ایده های خلاقانه ای که نیم قرن قبل از او، گابریل کوکوشانل در طراحی لباس زنانه از پوشاک مردانه در پاریس دهه سی قرن بیستم میلادی الهام گرفته بود. بنابراین جای اغراق نیست که رالف لورن را، شانل دنیای مد  مردان بدانیم و بنامیم.

استیلی متفاوت از عرف تن پوش های زنانه در دهه هفتاد قرن بیستم میلادی که به سرعت سبب افزایش میزان فروش او به مرزهای میلیون دلاری شد.

 رالف لورن ؛ از چوگان تا تنیس

رالف لورن ، امپراطور دنیای مد مردانه، در واقع امپراطور خلق و تجاری سازی ایده های ناب و نوآور است. رالف لورن با الهام گرفتن از ایده رنه لاکست، تنیسور معروف فرانسوی در دهه سی قرن بیستم میلادی، توانست لباس ورزشی نوآورش را نیز طراحی کند.

رنه به این نتیجه رسیده بود که لباس متداول تنیسورها، سنگین است و امکان تحرک خوب را از آنان سلب می کند. رنه، بلوزی را طراحی کرد که سفید رنگ بود با یقه های تخت یکپارچه و روی خودش تا میخورد و به چاکی دکمه دار ختم می شد. رالف با الهام از این ایده و اعمال یک سری تغییرات بر روی دوخت و متد برش آن، تی شرت های معروف پولو  رالف لورن را در بیست و چهار رنگ طراحی و روانه بازار کرد و بدین سان، یکی از معروف ترین تولیدات پولو با لوگو معروف مرد چوگان که در سمت چپ بلوز نصب شده بود، متولد شد.

این لباس هم هنوز پس از دهه ها، از جمله لباس های محبوب مردان آمریکایی است و به نوعی امضا رالف لورن در عرصه مد و لباس قرن بیستم میلادی به شمار می رود.

جریان سازی با رالف لورن

بیشتر بخوانید: تاریخ برند گپ

پس از عرضه محصولات تی شرت بیست و چهار رنگی رالف لورن با نشان چوگان، محبوبیت این برند افزایش یافت و جهانی شد. تاریخچه برند لورن از این زمان با نقطه عطف دیگری روبرو گردید و از این سو به بعد، مجموعه ای است از لحظات درخشان و موفقیت های گوناگون که روند مد و لباس مردانه را تحت تاثیر قرار داد و این برند را یکی از جریان سازهای صنعت فشن آمریکا و جهان کرد.

باید اضافه کنیم که رالف لورن در میانه دهه هفتاد میلادی نیز با مشکلات مالی گسترده ای مواجه شد و به دلیل رکود و تورم و هزینه های سربار کمرشکن در آمریکا به ورشکستگی نزدیک شد اما توانست با تغییر رفتار سازمانی (ORGANIZATIONAL BEHAVIOR) و دگردیسی در در راهبرد کسب و کار خود (BUSINESS STRATEGY) دوباره به چرخه تولید باز گردد و ادامه روند جریان سازش را در صنعت مد آمریکا دنبال کند.

لورن برای تدوام جریان سازی خود، پیتر استروم را به تیمش اضافه کرد و تقسیم کار انجام داد. رالف لورن کارهایی که دوست داشت را انجام می داد. طراحی و تبلیغات  و ارتباط با مشتریان (CRM) در اختیار رالف بود و مابقی را استروم انجام می داد.

انها همچنین سیاست طراحی (DESIGN STRATEGY) و تولید و توزیع یکپارچه (INTEGRATED SUPPLY) را رها کردند و به طراحی و کاری که در انها بهترین بودند مشغول شدند و بقیه پروسه طراحی و تولید و امثالهم را به کمپانی های لیسانس دار واگذار کردند. یکی از دلایل موفقیت کسب و کار رالف لورن را نیز باید در این ظراف تغییر استراتژی در عرصه مد و لباس دانست که موفقیتی بی نظیر را برایش به ارمغان آورد و تاریخ سازی های سه دهه بعد را رقم زد.

 رالف لورن ، برندی که خود اعتبار پوشاک مردانه شد

ایده کراواتی رالف لورن جوان، در دهه نود میلادی رشد کرد و اکنون در هزاران خانه مد و فروشگاه در ۶ قاره جهان، محصولات رالف لورن در اختیار جامعه میلیونی مشتریان قرار می گیرد. ژورنالیست های مد و لباس به آقای لورن عناوینی چون: اغواگر، ظریف، ابدی، کمال، سفید آنگلوساکسونی و ورزشی داده اند که توصیفی از تاثیرگذاری محصولات لورن در لباس مردانه است. با این حال، هیچ تک کلمه ای نمی تواند طیف گسترده طراحی های لورن را که از محصولات رسمی انگلیسی تا تولیدات وسترن آمریکایی در نوسان دارد توصیف کند.

بعضی ها معتقدند که او اقتباس گری بی رحم و الهام گری ساختار شکن است و ایده هایش منحصر به فرد نیست. او در دفاع از خود در مجله تایم آمریکا گفت: به استایل علاقمند هستم. نه زرق و برق. کمال و کلاسی که در منشی اشراف میتوان دید. کارهای من، ربط چندانی به نوآوری و تازگی ندارد. بلکه چیزهایی است که به آن عشق می ورزم. در جهان، چیزهایی هستند که فارغ از زمان بوده و روز به روز بهتر می شوند. این فلسفه زندگی لورن است.

کوه افتخارات رالف لورن را باید در در طراحی لباس بازیگران فیلم های بزرگ تاریخ سینما مثل گتسبی بزرگ و آنی هال وودی آلن در سال ۱۹۷۷ میلادی دانست که در روزگار امروز نیز با طراحی و تولید لباس های کاروان ورزش ایالات متحده آمریکا در المپیک و رقابت های بین المللی، بر کوه افتخاراتش اضافه کند.

نوجوان لباس فروش دوران دور که ترک تحصیل کرد و از ترس تمسخر دوستانش، حتی نام خانوادگی خود را تغییر داد، امروزه، مرد کوتاه قد میلیارد دنیای مد مردانه است که همه چهار جایزه اصلی شورای مد آمریکا را به خانه برد. لورن را باید امپراطور رویا پردازان دانست.

بیشتر بخوانید: دولچه اند گابانا، برند محبوب بانوان

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *