راه حل های کاربردی برای تمیز کردن جواهرات و زیور الات در منزل

طلا، نقره و مروارید پس از چند ماه استفاده کدر می شوند. اما با استفاده از چند روش می توانید در خانه جرم جواهرات خود را پاک کرده و درخشش آن ها را برگردانید؛ البته باید بدانید که در بعضی موارد مثل سنگ های قیمتی، تمیزکاری حرفه ای لازم است. در ادامه این مقاله با روش های نگه داری و تمیز کردن جواهرات آشنا خواهید شد.

 

تمیز کردن طلا

تمیز کردن جواهرات ساخته شده از طلا

استفاده از محلول آب و صابون

جواهراتی که از طلا تهیه شده باشند، با محلول آب و صابون به راحتی تمیز می شوند. در یک کاسه آب گرم ریخته و چند قطره مایع ظرفشویی ملایم به آن اضافه کنید. جواهرات خود را در کاسه قرار داده و بگذارید ۱۵ دقیقه بمانند؛ سپس با یک مسواک نرم به آرامی جرم ها را پاک کنید. آن را با یک پارچه نرم خشک کنید تا دوباره درخشان شود.

  • هنگام تمیز کردن جواهرات ساخته شده از طلا، از مواد پاک کننده قوی، مسواک زبر و حوله استفاده نکنید؛ حتی دستمال توالت نیز برای آن زبر خواهد بود! طلا یک فلز نرم است که به راحتی خش افتاده یا خم می شود. هرچه عیار آن بالاتر باشد باید بیشتر احتیاط کنید تا آسیبی نبیند.
  • جواهرات ساخته شده از طلای خود را برای طولانی مدت در محلول قرار ندهید. زیرا ممکن است مواد پاک کننده صابون به آن آسیب بزند.

استفاده از دستگاه شست و شوی جواهرات

دستگاه شست و شوی یونی یا بخار وسیله ای است که طلا را بدون استفاده از محلول آب و صابون تمیز می کند. جواهرات در جعبه یا شکاف دستگاه قرار گرفته و برای چند دقیقه شسته می شوند.

  • دستگاه شست و شوی جواهرات در برخی از فروشگاه های لوازم خانگی بزرگ موجود است.
  • اگر نمی خواهید یک دستگاه تمیز کننده برای خودتان بخرید، جواهرات خود را به طلا فروشی ببرید تا آن را با دستگاه های شست و شو تمیز کنند.

جلا دادن به جواهرات طلا

جواهراتی که بسیار قدیمی و کدر باشند، با دستگاه شست و شو تمیز نمی شوند. جواهرات بسیار قدیمی  را نزد یک طلا ساز ببرید؛ او با یک ورق سمباده نرم، سطح آن ها را جلا می دهد. جوهرات جلا خورده مثل روز اول به نظر خواهند رسید.

  • سعی نکنید خودتان طلاهایتان را جلا دهید. طلا سازان با استفاده از ورق سمباده مخصوص طلا این کار را انجام می دهند، و استفاده از سمباده متفاوت به آن آسیب می زند.
  • هنگامی که طلا جلا داده می شود، یک لایه نازک از سطح آن ساییده شده و کمی از وزن و ارزش آن کاسته می شود.

 

تمیز کردن نقره

تمیز کردن جواهرات ساخته شده از نقره

استفاده از نمک و فویل آلمینیومی

جواهرات نقره ای که کدر شده باشند، معمولا با محلول آب، نمک و فویل آلمینیومی تمیز می شوند. نمک و فویل آلمینیومی مانند یک آهن ربا، جرم را از سطح نقره پاک می کند.

  • داخل یک کاسه را با فویل آلمینیومی پوشانده و آن را با آب گرم پر کنید. یک قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا حل شود.
  • جواهرات خود را برای چند دقیقه داخل محلول قرار دهید.
  • جواهرات خود را از کاسه در آورده و آن ها را با یک پارچه نرم خشک کنید.

استفاده از خمیر دندان

ترکیبات خمیر دندان که باعث تمیزی دندان ها می شود، می تواند نقره را هم تمیز کند. به اندازه یک نخود خمیر دندان روی جواهرات تهیه شده با نقره تان مالیده و آن را با یک پارچه نرم پخش کنید. در آخر جواهرات خود را آب کشیده و با پارچه نرم خشک کنید.

  • می توانید از یک مسواک نرم برای پاک کردن جرم های سخت استفاده کنید.
  • از یک مسواک زبر یا براش برای تمیز کردن نقره استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به آن آسیب بزند.
  • استفاده از پاک کننده نقره

    پاک کننده نقره یا حالت خمیری دارد یا محلولی و رقیق. پاک کننده نقره یک ابزار کاربردی است، اما به دلیل ترکیبات شیمیایی سنگینی که دارد باید به عنوان آخرین گزینه استفاده شود. هنگام استفاده از آن ها دستکش پوشیده، و جواهراتی را که سنگ های قیمتی یا مروارید دارند را با آن تمیز نکنید.

    • برای استفاده از خمیر پاک کننده نقره، کمی از آن را روی جواهرات خود مالیده و با یک پارچه نرم آن را در جهت صاف پخش کنید. (پخش کردن دورانی ممکن است باعث سایش نقره شود) در آخر آن را آب کشیده و با پارچه نرم خشک کنید.
    • جهت استفاده از محلول پاک کننده، مقداری از آن را داخل کاسه ریخته و جواهرات خود را داخل آن قرار دهید. بگذارید جواهرات برای مدت زمانی که روی بسته بندی محلول نوشته شده داخل آن بماند.(این زمان بیش از یک یا دو دقیقه نیست) سپس جواهرات را آب کشی کرده و با پارچه نرم خشک کنید.

     

    تمیز کردن سنگ قیمتی

    تمیز کردن سنگ های قیمتی

    تمیز کردن الماس با محلول آب صابون

    در داخل یک کاسه، آب را با چند قطره پاک کننده ملایم مخلوط کنید. جواهرات دارای الماس را حدود ۵ دقیقه داخل محلول قرار دهید. سپس آن را خارج کرده و با مسواک نرم تمام شیارهای الماس را به آرامی بسابید.

    • این روش ممکن است یاقوت سرخ و کبود را هم تمیز کند.
    • برای درخشش سریع جواهرات برلیان، آن ها را با یک پارچه نرم و بدون پرز جلا دهید.

    تمیز کردن مروارید با استفاده از صابون بچه

    برای پاک کردن مروارید، صابونی با ph خنثی مثل صابون بچه، ملایم تر از مایع ظرف شویی یا صابون های دیگر است. ابتدا مطمئن شوید که مروارید در جای خود محکم است، سپس یک دستمال نرم را آغشته به محلول آب و صابون بچه کرده و سطح مروارید را با آن تمیز کنید.

  • پاک کردن حرفه ای سنگ های قیمتی نرم

    سنگ های قیمتی مثل عقیق، فیروزه و بسیاری دیگر، سطح متخلخل و نرمی دارند که صابون به راحتی به آن ها آسیب می زند. در نتیجه برای تمیز شدن نیاز به تکنیک های حرفه ای دارند. جواهرات نرم را به جواهر فروشی ببرید تا با تکنیک های خاص تمیز شوند.

     

    طلا و جواهرات خانم ها

    خلاصه

    • برای تمیز کردن جواهرات ساخته شده از طلا، آن ها را به مدت ۱۵ دقیقه در محلول آب و چند قطره مایع ظرفشویی قرار دهید، سپس با یک مسواک نرم جرم های باقی مانده را پاک کنید.
    • برای تمیز کردن جواهرات نقره داخل یک کاسه را با فویل آلمینیومی پوشانده و در آن آب و یک قاشق غذاخوری نمک بریزید. محلول را هم بزنید تا نمک به طور کامل حل شود. جواهرات نقره را برای چند دقیقه داخل محلول قرار دهید. می توان از خمیر دندان و پاک کننده های مخصوص هم برای پاک کردن جواهرات نقره استفاده کرد.
    • الماس، یاقوت سرخ و کبود را در برای ۵ دقیقه در محلول آب و چند قطره پاک کننده ملایم قرار دهید، سپس آن را با یک مسواک نرم به آرامی بسابید.
    • در آخر فراموش نکنید که سنگ های گران قیمت و نرم مثل عقیق و فیروزه را به دست جواهر فروش بسپارید تا برایتان تمیز کند.

درباره ی فروزان

مطلب پیشنهادی

انواع بستن بند کفش

انواع بستن بند کفش

بند کفش و مخصوصا کفش کتانی همیشه شکلی ساده و همیشگی دارد . اما می‌توانید با کمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *