رپورتاژآگهی چیست؟ آیا انتشار رپورتاژ آگهی به سود وب‌سایت شماست؟

اگر با دنیای اینترنت و وب گردی آشنا باشید، مطمئناً مقالات متعددی را در وب سایت های پر بازدید تحت عنوان رپورتاژ آگهی مشاهده کرده اید. امروزه، بسیاری از کسب و کارها، به خصوص تجارت های اینترنتی، از این روش تبلیغاتی برای بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده می کنند.

این روش از تبلیغات اینترنتی اگر به درستی انجام شود، می تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد. در این مقاله از وبلاگ نوین، قصد دارم شما را با مفهوم رپورتاژ آگهی آشنا کنم و برایتان توضیح دهم که اساساً رپورتاژ آگهی چیست و چگونه می تواند کسب و کار آنلاین شما را متحول کند. پس با ما همراه باشید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

برای آنکه بتوانیم با مفهوم رپورتاژ آگهی در بازاریابی اینترنتی به درستی آشنا شویم، باید به استفاده از آن بازاریابی سنتی رجوع کنیم. به طور کلی رپورتاژ آگهی (به انگلیسی Advertorial که ترکیبی از دو واژۀ Advertisment و Editorial است) به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب یک گزارش به مخاطبان عرضه می شود، به این معنی که مخاطبِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمی شود و تصور می کند در حال مطالعه یا مشاهده یک گزارش کاملاً بی طرف است. این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود.

در واقع، رپورتاژ آگهی تلاشی سازمان یافته است که برای تقویت مزایای استفاده از یک محصول یا خدمات در ذهن مخاطب صورت می گیرد. روند تهیه رپورتاژ آگهی به این شکل است که گزارشی کاملاً بی طرف و ژورنالیستی برای انتقال پیام برند یا معرفی محصولات از سوی یک شرکت تهیه و به یک رسانه ارائه می شود. در نهایت، مدیر تبلیغات آن رسانه (این رسانه می تواند یک مجله، برنامه تلویزیونی یا یک وب سایت باشد) در ازای انتشار این گزارش مبلغی را از شرکت دریافت می کند.

در رسانه های چاپی، رپورتاژ آگهی معمولاً به شکل مقاله ای بی طرف یا یک داستان است تا شکلی معتبر و موجه به خود بگیرد. در تلویزیون، این نوع تبلیغات به شکل یک آگهی برای معرفی محصولات به مخاطبان نمایش داده می شود. حال این آگهی می تواند به شکل یک تبلیغ تلویزیونی نمایش داده شود یا در قالب قسمتی از یک گفتگو یا برنامه Talk Show باشد. در برنامه های رادیویی نیز این نوع آگهی معمولاً در بین مکالمات مجریان برنامه با مهمان ها گنجانده می شود.

نمونه رپورتاژ آگهی در برنامه خندوانه

رپورتاژ آگهی در برنامه تلویزیونی

در سال های اخیر با گسترش استفاده از اینترنت، فرم جدیدی از رپورتاژ آگهی مبتنی بر اینترنت به وجود آمده است. اساس این نوع رپورتاژ آگهی شباهت بسیار زیادی به نوع چاپی دارد، اما از آنجایی که اینترنت قدرت مانور بالایی برای تولید محتوای چند رسانه ای دارد می توان از نوشتار، گفتار، تصویر و ویدئو به صورت همزمان در آن استفاده کرد.

رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی چگونه است؟

خب، همانطور که در بالا اشاره کردیم رپورتاژ آگهی اینترنتی، در ماهیت شباهت بسیاری به نسخه چاپی آن دارد. در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکت ها به منظور برندسازی یا معرفی کسب و کار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه می کنند.

در مرحله بعد، این گزارش جهت انتشار به خبرگزاری ها، وب سایت های معتبر در حوزه کاری مرتبط یا وب سایت های پربازدید ارائه می شود. سپس، وب سایت های منتشر کننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، اقدام به انتشار این گزارش می کنند.

ماهیت اینترنت باعث شده است که تبلیغات و رپورتاژهای آنلاین شکلی جدید بگیرند. به این ترتیب شرکت ها می توانند همزمان از متن، تصویر و ویدئو برای انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده کنند. با این حال، ارائه رپورتاژ آگهی به صورت نوشتاری مزایای بسیاری برای کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت. شاید بپرسید چه مزایایی؟ در پاسخ به سوال شما تنها به یک کلمه نیاز دارم، سئو!

تاثیررپورتاژ آگهی بر سئو و رتبه وب سایت در گوگل

اگر بخواهم به این سوال پاسخی کوتاه بدهم: بله، مطمئناً ارائه یک رپورتاژ آگهی می تواند تاثیر مثبتی بر روی سئو و رتبه سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. بگذارید کمی مسئله را بازتر کنیم. ارائه رپورتاژ آگهی در حقیقت عملکردی مانند نوشتن یک پُست مهمان دارد. اگر مقالات سئو و بهینه سازی  را مطالعه کرده باشید می دانید که نوشتن پست وبلاگی به صورت مهمان می تواند به وضعیت سئوی سایت تان کمک کند.

زمانی که شما قصد دارید یک رپورتاژ آگهی برای کسب و کار خود منتشر کنید، به دنبال وب سایتی معتبر، پربازدید و مرتبط با تجارت تان خواهید بود. از آنجاییکه این وب سایت ها اعتبار بالایی در موتورهای جستجو دارند، بالطبع دارای Domain Authority بسیار خوبی هستند. به این ترتیب قرار دادن لینک وب سایت تان در متن رپورتاژ آگهی می تواند سیگنال رتبه بندی قدرتمندی برای موتورهای جستجو ارسال کند. مطمئناً داشتن یک لینک از وب سایتی با اعتبار دامنۀ بالا تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت.

(نکته: بیشتر وب سایت ها به آگهی دهنده اجازه می دهند در متن رپورتاژ آگهی از 3 الی 5 لینک استفاده کنند. این لینک ها معمولاً دارای تگ Follow هستند که سیگنال رتبه بندی قدرتمندی به شمار می آیند.)

همچنین، وب سایت هایی که رپورتاژ آگهی منتشر می کنند، معمولاً بازدید روزانه زیادی دارند. قرار دادن لینک در متن رپورتاژ آگهی باعث می شود که بازدیدکنندگان این وب سایت ها به سمت وب سایت شما هدایت شوند. همین موضوع باعث افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد شد.

علاوه بر این ارائه رپورتاژ در وب سایتی معتبر تاثیر بسیاری به برند سازی و جلب اعتماد مشتریان تان دارد. همۀ این عوامل در گرو کپی رایتینگ خوب و طراحی صفحه فرودی است که بتواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند.

رپورتاژ آگهی از نظر گوگل

طی چند سال گذشته ارائه رپورتاژ آگهی، در بین وب سایت ها محبوبیت خاصی پیدا کرده است. رپورتاژهای آگهی در حقیقت محتوایی هستند که در ازای پول و در قالب یک مقاله منتشر می شوند.

آموزش اینستاگرام: چگونه فالوور و لایک های بیشتری داشته باشیم؟

حتما بخوانید: لینکدین چیست و چه مزیتی برای کسب و کارتان دارد؟

یکی از دغدغه های اصلی گوگل همیشه این بوده که جنبه تبلیغاتی بودنِ بیشتر رپورتاژهای آگهی توسط نویسندگان یا وب مسترها به صورت واضح نمایش داده نمی شود و اگر هم می شود، به قدری نامحسوس است که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن این محتواها نمی شود. گوگل این نگرانی را دارد که انتشار این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت و سوق دادنشان به سمت تجارت های نامعتبر شود.

این مسئله زمانی برای گوگل مهم شد که در فوریه سال ۲۰۱۳، وب سایت Interflora که در انگلستان در زمینه فروش گل آنلاین فعالیت می کرد، کمپین رپورتاژ آگهی بزرگی به راه انداخت و در نتایج پیج رنک گوگل اختلال ایجاد کرد. این در حالی بود که تمام محتوای تولید شده در کمپین Interflora به عنوان رپورتاژ آگهی مشخص شده بودند و لینک های قرار گرفته در این مقالات همگی با انکر تکست های Exact Match بهینه سازی شده بودند تا بتوانند بهترین نتیجه را در رتبه بندی نتایج جستجو به دست آورند. زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی درنگ وب سایت Interflora را به همراه وب سایت های منتشر کننده رپورتاژهای آگهی اش جریمه کرد.

درست است که در سال ۲۰۱۳ وب سایت Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از آن سال به بعد وب مسترهای بیشتری برای بهبود رتبه وب سایت خود در نتایج جستجوی گوگل به این روش از بازاریابی آنلاین روی آوردند. به همین دلیل مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل تصمیم گرفت تا هشدارهای لازم را در این باره به وب مسترها بدهد.

مت کاتس طی یک ویدئو به وب مسترها هشدار داد در صورتی که قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارند باید به دو نکته توجه کنند. اول اینکه مطمئن شوند لینک های استفاده شده در محتوای آگهی به صورتNofollow باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند. در غیر اینصورت رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید لینک هیچ تفاوتی ندارد.

اگر مقاله تان به صورت رپورتاژ آگهی است باید مطمئن شوید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستند. رپورتاژ آگهی تان باید به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه متوجه شود با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارد، سپس تصمیم به خواندن آن بگیرد.

رپورتاژ آگهی چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت تان دارد؟

گوگل از وب مسترها می خواهد به کاربران خود اطلاع دهند که با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارند.

در حقیقت چیزی که گوگل می خواهد این است که لینک های موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ “rel=”no follow باشند تا هیچ تغییری بر روی پیج رنک گوگل اعمال نشود زیرا لینک های رپورتاژ آگهی نباید با لینک های خریدنی یکسان باشند (در غیر این صورت وب سایت خاطی حریمه می شود). همچنین، مخاطبان باید از همان ابتدا با تبلیغاتی بودن این محتوها واقف باشند.

رپورتاژ بدهیم یا نه؟

شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده که تکلیف چیست؟ از طرفی رپورتاژ آگهی می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو کمک کند و از طرف دیگر گوگل مخالف سر سخت لینک های Follow موجود در آن است.

باید به شما بگوییم هم اکنون بسیاری از وب سایت های جهان در حال ارائه رپورتاژ آگهی خلاف قواعد گوگل هستند. شما نیز می توانید از این روش استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که نباید کمپین گسترده ای در این زمینه ایجاد کنید. بهتر است هر دو ماه یا سه ماه یک بار، یک رپورتاژ در وب سایت های معتبر منتشر کنید. به علاوه باید به خاطر داشته باشید که تعداد لینک هایی که در محتوای خود قرار می دهید نباید بیشتر از ۵ عدد باشد. به این ترتیب گوگل به سختی می تواند غیر طبیعی بودن لینک های Follow شما را تشخیص دهد.

همچنین اگر نگران هستید که ارائه رپورتاژ به سئوی وب سایت تان ضرر برساند یا قصد ندارید قوانین گوگل را دور بزنید، بهتر است از تگ Nofollow در لینک های موجود در آن استفاده کنید. به این ترتیب نه تنها وب سایت تان توسط گوگل جریمه نخواهد شد، بلکه می توانید از ترافیک حاصل از رپورتاژ استفاده کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

صنعت مد در جهان

امروزه مد تبدیل به صنعتی جهانی شده است تا جاییکه در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته برای خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *