نوروز ۹۸، جاذبه های گردشگری استان هرمزگان

استان هُرمُزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌است.

استان هرمزگان در حدفاصل بین مختصات جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۲۸ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۳ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۱۵دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده‌است. این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع (کمابیش اندازه کشور گرجستان) مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است.

هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌است.


حمام گله داری
حمام گله داری – بندرعباس
تنها حمام تاریخی در بندر عباس ، حمام گله داری است که در محله اوزیها قرار دارد این بنا که احتمالاً به دوره صفوی مربوط است در دوره قاجار به وسیله حاج شیخ احمد گله داری به مسجد گله داری وقف شده است . بنای حمام به شکل مستطیل و سقف آن شامل چند گنبد کوچک و بزرگ است.




چاه های بندر لافت
چاه های بندر لافت – قشم
در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه، به تعداد روزهای سال کبیسه ، ۳۶۶ چاه کم عمق برای جمعذآوری آب باران حفر شدهذاند. برخی از محققین معتقدند این چاه ها مربوط به دوران هخامنشی و ساسانی است.




پل لاتیدان
پل لاتیدان – بندرعباس
پس از اخراج پرتغالی ها از ایران رفته رفته از اهمیت بندری جزیره هرمز کاسته شد و بندر عباس جای آن را گرفت و مهم ترین بندر ارتباطی ایران شد. پل لاتیدان در مسیر کاروان روی لار بندر عباس در جهت گسترش امور بازرگانی احداث شد. این پل در ۵۰ کیلومتری باختر بندر عباس بر روی رودخانه کل (کول) ایجاد شده و یادگار دوره صفوی است. بر خلاف پل های دیگر دوره صفوی که آجری هستند این پل از سنگ بدون شکل ساخته شده و از طویل ترین پل های ایران است.  این پل دارای صد دهانه بوده که در حال حاضر ۳۳ دهانه آن مشهود است.در میان آن ها چشمه تاق هایی در دو طبقه تعبیه شده اند. بنای این پل از عالی ترین طرح های پل سازی ایران قدیم محسوب می شود.




قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی ها – قشم
در انتهای شمال خاوری جزیره قشم یک قلعه قدیمی و مخروبه وجود دارد این قلعه را در سال ۱۰۳۰ هـ.ق (۱۶۲۱ میلادی) به دستور پادشاه اسپانیا، در مسیر بندر قشم ساخته اند. این قلعه در سال ۱۶۲۲ به دست سپاهیان ایران فتح شد و تا امروز نیز آثار دیوار خارجی آن باقی مانده است.قلعه مذکور دو حصار و برج هایی در چهار گوش دارد. در پشت حصار بیرونی قلعه، خندقی وجود داشته که اینک پر شده است. دیوار سازی قلعه با سنگ های مرجانی و سنگ لاشه و ملات گچ و ساروج به شکل بناهای عهد ساسانی انجام گرفته است. در میان خرابه های قلعه هنوز هم تعدادی لوله زنگ زده توپ وجود دارد. چهار لوله از این لوله ها را در اطراف در ورودی پاسگاه های قدیمی قشم و لافت نصب کرده اند و چند لوله توپ دیگر نیز به بندر لنگه حمل شده است




قلعه هزاره
قلعه هزاره (میناب)
قلعه هزاره یا ( قلعه بی بی مینو )، واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنها بنای تاریخی موجود در شهر میناب قلعه‌ای موسوم به قلعه هزاره‌است . مردم بومی منطقه این بنا «قلعه بی بی مینو» می‌نامند. اهالی معتقدند که در روزگاران گذشته دو خواهر به نامهای بی بی مینو و بی بی نازنین این شهر را بنا کرده‌اند ودر این قلعه زندگی می‌کرده‌اند. گویا در گذشته دو قلعه وجود داشت که یکی از قلاع ویران شده و تنها قلعه باقی مانده به نام قلعه «هزاره» یاقلعه «بی بی مینو» شهرت یافته‌است . این قلعه تا اواخردوره قاجاریه مرکز حکومت محلی بوده‌است و در اطراف آن، خندقی کنده شده بود . آن زمان همیشه صد سرباز مسلح در قلعه مستقر بوده و نگهبانی می‌داده‌اند . درحال حاضر، ازاین قلعه مخروبه و متروکه باقی مانده‌است .

با سفر به استان هرمزگان “نوروز ۹۸” خود و خانواده را به یکی از خاطره انگیزترین سفر سال جدید تبدیل کنید.

سفر سلامت دنیای مدولباس

درباره ی J Sadeghi

مطلب پیشنهادی

ورود پیکر شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» به فرودگاه اهواز

ورود پیکر شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» به فرودگاه اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *