برند نیمانی ؛ محبوب لوکس پسند ها
نیما بهنود ، طراح ایرانی معروف و خلاق مد و لباس، پسر مسعود بهنود ( ژورنالیست ایرانی مقیم لندن) متولد بیست و هفتم مرداد ماه ۱۳۵۵ در تهران است. او را یکی از سرشناس ترین طراحان مد ایرانی در خارج از کشور می دانند که قصد دارد تا هم چون بیژن، افتخاری برای ایرانیان در ایالات متحده باشد.
نیما بهنود هم چون بسیاری از طراحان مد و لباس ایران و جهان، در پایتخت مد آمریکا یعنی نیویورک زندگی می کند و خط تولید محصولاتش را که از کیف و کفش و کمربند و ژاکت مردانه و زنانه تا اکسسوری را شامل می شود، مدیریت می کند. او را باید یک طراح خوش ذوق و عاشق فرهنگ و هنر ناب ایران زمین دانست. چرا که وی ظرافت های باشکوه خط نستعلیق ایرانیان را بر روی پارچه های لباس و کیف بانوان آورد و از طرح های اسلیمی ایرانی در محصولاتش استفاده کرد که بازتاب های گسترده ای یافت. نیما اکنون با کانیه وست، همسر کیم کارداشیان برای راه اندازی خط تولید اکسسوری برند وی همکاری دارد.
نیما بهنود، در پنجمین دهه زندگی خود، قصد دارد تا با رسانه ای به نام صنعت فشن که طرفداران بسیاری در سراسر جهان به مدد شبکه های اجتماعی پیدا کرده است، فرهنگ و هنر ناب کهن دیار چند هزار ساله را به ساکنان دهکده جهانی هزاره سوم شناسانده و به نظر می رسد در این مسیر، هم نوآور و هم موفق بوده است.
بیشتر بخوانید:برند اچ اند ام، برندی سوئدی
داستان نیما بهنود
داستان نیما، داستان خلاقیت و پشتکار است. ایرانیان موفق در ۵ قاره جهان به وفور یافت می شوند. می خواهد شهرام شکرآبی (وزیر امور مدنی دولت سوئد و بچه شهریار ) باشد یا امید کردستانی (معاون اسبق گوگل) یا مرحوم بیژن (افتخار مد ایران در جهان) یا نیما بهنود. ایرانیان مهاجر در کشورهای مختلف جهان، همواره در فهرست تاثیرگذاران عرصه کسب و کار و فعالیت های علمی (مثل پروفسور فیروز نادری و انوشه انصاری) قرار دارند و این افتخاری برای ملت فرهنگ ساز ایران است. نیما بهنود را هم می توان در این فهرست قرار دارد. فردی که از موجودیت فرهنگ ایران در عرصه مد طرفداری می کند و از ایده خوشنویسی استفاده کرده تا ظرافت های فرهنگ ایرانی را به مخاطبان اروپایی و آمریکایی منتقل کند.
او در دوران نوجوانی، به خوشنویسی علاقه داشت و به این فکر افتاد که این هنر ناب ایرانیان را به روی پارچه اورده و شلوارهای جین آبی رنگی طراحی کند. شلوارهایی که با سلیقه وی، از روش های نوشتن و نقاشی روی پارچه، برای خلق نقش های جذاب با الهام از فرهنگ و نشانه های ایرانی بهره می برد. در دهه هفتاد شمسی که صنعت مد در ایران به خاطر وضعیت پسا جنگ، اوضاع درستی نداشت، خرید چنین کالای لوکس، ان هم در آن فضا، مخاطبان زیادی نداشت و برای عموم، جذاب نبود. خصوصا که اطلاع رسانی مجانی و گسترده اینترنت مدار مالتی مدیا نیز در اختیارش نبود.
او چنین لباس هایی را در مهمانی ها بر تن می کرد و به معرفی آن اقدام کرد. دوخت های ساده روی پارچه ها و استفاده از اسپری های رنگی برای خط و نقش های مختلف، تنها ابزار نیما در آن روزگار محسوب می شود. اما همین مقدمه، زمینه اوج گیری وی را یک دهه بعد فراهم کرد.
از تهران تا سانفرانسیسکو و نیویورک
نیما در اواخر سال ۱۹۹۳ میلادی، توانست ویزا آمریکا را دریافت کرده و تهران را به مقصد پایتخت استارت آپ های امریکا یعنی سانفرانسیسکو ترک کند. او رشته طراحی لباس را انتخاب کرد و موفق به اخذ ادمیشن از دانشگاه این ایالت بزرگ شد
او تجربه های مختلفی را پس از ورود به این ایالت در عرصه مد و لباس و مارکتینگ آن تجربه کرد و با هوش ایرانی و پشتکار مثال زدنی توانست، ایده های جذابش را که مدل هایی از آن تولید کرده بود، در اختیار برندهای سرشناس آمریکایی قرار دهد که از قضا، برند کالرتن، این نخبه مد جوان ایرانی را شکار کرد و او به استخدام COLORTONE در آمد. کالرتن، تولید کننده لباس و کیف و کفش مردانه یا زنانه لاکچری نبود. بلکه طراحی محصولات شرکت اپل را انجام می دهد.
بیشتر بخوانید:
چند سال پس از این، نیما وارد عرصه تبلیغات مد (FASHION ADVERTISISING) و بازاریابی مد (FASHION MARKETING) شد و به عنوان مدیر خلاق (CREATIVE DIRECTOR) شرکت JAMISON CAWDREY مشغول به کار شد. جایی که توانست با اصول و مبانی راه اندازی و راهبری کمیپن های تبلیغاتی به خصوص در عرصه صنعت مد آشنا شود و این تجربه عالی برای جوان ایرانی بود که قصد داشت تا ایده های بلند پروازانه خود را به اسم خودش جهانی کند.
او پس از مدتی فعالیت در شرکت جامیسون، سانفرانسیکو را به پایتخت آسمان خراش های آمریکا ترک کرد و در نیویورک، در موسسه مد فناوری معروف FIT مشغول به تحصیل در حوزه گرافیک شد. موسسه FASHION INSTITUTE OF TECHONOGY را MIT مد آمریکا لقب داده اند که بزرگان مد این کشور در انجا تحصیل کرده اند.
بیشتر بخوانید: برند لویی ویتون
فعالیت های نیما بهنود و تحصیل در گرافیک
نیما در زمان تحصیل در رشته کارشناسی گرافیک در موسسه مد فناوری نیویورک، کار خود را با طراحی اشکالی که تلفیق مدرنیسیم و کلاسیک بود آغاز کرد. موتیف های سنتی ایرانیان در نقاشی روی بوم، شروع کارش بود اما پس از مدتی دریافت که بوم، خالق زیبایی و ایده های جذاب را محدود می کند و برای حرکت بزرگ، باید گامی بزرگ بردارد. در نهایت تصمیم گرفت که به علاقه دوران نوجوانی دهه هفتادش در تهران، یعنی طراحی و خوشنویسی روی شلوار و پیراهن و تی شرت، روی آورد. حتی در نیویورک!
برند نیمانی در سال ۲۰۰۴ میلادی ثبت شد. ۲ سال پس از آنکه غول جستجوی اینترنت (گوگل)، یوتیوب را با مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار شکار کرد. نیما با مشارکت تیم تولیدش، محصولاتی تحت برند NIMANY روانه بازار کرد. تی شرت های او، به زبان فارسی بود. به خط نستعلیق زیبا مشکی که حاوی اشعاری از حافظ شیرین سخت و حضرت مولانا بود و در آمریکای ۱۴ سال پیش، اقدامی قابل تحسین و یونیک محسوب می شد.
طرح های نیمانی ، شعار خاصی نداشت و این ترکیب نقاشیخط روی لباس آن هم با زیبا ترین نماد خطاطی ایرانیان، الگوی کم تر دیده شده ای برای مخاطبانش محسوب می شود. انرژی خاص نستعلیق که نظر هر بیننده هنردوست را به خود جلب می کند، خود ابزاری برای معرفی بهتر و گسترده تر محصولات نیمانی در ایالات های آمریکا شد. فهم زیبایی های خط و زبان که روی لباس به نمایش در آمده بود، ذهن های کاوشکر را فعال می کرد تا راز و رمز این خطوط کم تر دیده شده را بفهمند.
مجموعه هایی که نیما بهنود در طراحی لباس منقش به خط زیبای نستعلیق تولید و روانه بازار محدودش کرد، به سرعت فروش رفت و مخاطبان زیادی پیدا کرد. آن هم در عصری که حباب دات کام ها بود و بسیاری از شرکت های اینترنتی در امریکا شکست خورده بودند و کسب و کار مجازی مثل حالا، بخشی از اقتصاد جهانی را در اختیار نداشت. نیمانی اکنون از طریق سایت خود، محصولات گوناگون را سفارش گیری کرده و خرید و فروش آنلاین را در اختیار جامعه مخطبان بین المللی اش قرار داده است.
یکی از علایق نیما بهنود ، کلکسیون داری بود. از تمبر و کتابهای خطی گرفته تا اسناد قدیمی ایران و خاورمیانه، کالکشنی که بعدها، الهامی برای نقوش تلفیقی او از کلاسیک و مدرن شد و طرح های دوست داشتنی از آن تولید کرد. شخصیت های خیالی شاهنامه، داستان های مثنوی معنوی و نکته های نغزی که حافظ خلوت نشین در دیوان غزلیات خود، رندانه و شاعرانه مطرح کرده است. یک ذهن خلاق می تواند این جشنواره نغزها و پندها که شاهکارهای قند پارسی است را بر روی پارچه اورده و طرحی نو در اندازد. طرحی که متفاوت و تاثیرگذار باشد.
بیشتر بخوانید: برند دیور
بیشتر بخوانید: برند پرادا
بیشتر بخوانید: هرمس، برند ابر لوکس جهان
بیشتر بخوانید: برند زارا
بیشتر بخوانید: فندی،برند لاکچری ایتالیایی
این فقط شاهنامه و حافظ نبود که الهام نیما برای طراحی نقش های خاطره انگیز از فرهنگ و ادب پارسی روی مجموعه های لباس زنانه شد. او به سراغ نمادهای ایران معاصر هم رفت. مثل برج آزادی، سمبل ملی ایران یا طرح اسکناس های قدیمی و حتی انرژی و فرصت آفرینی حرف ه که معانی فلسفی زیادی در خود دارد.
فعالیت های طراحی مد و لباس نیما بهنود از سال ۲۰۰۴، مورد توجه نشریات معروفی مثل MAXIM و VOGUE قرار گرفت و حتی به نیویورک تایمز و واشنگتن پست و نیوزویک هم کشید. او با مجلات زیادی در نخستین دهه قرن بیست و یکم مصاحبه کرد و همه جا از این موضوع گفت که وی، سفیر فرهنگ ایران است و از ابزار مد، برای انتقال این فرهنگ ناب استفاده می کنند.
او معتقد است که اگر شما لباس های او که منقش به خطوط و اسامی و نشان ها و حروف پارسی هستند را بر تن کرده و معانی آن را حتی متوجه نشوند، باز نیما، ماموریتش را به درستی انجام داده است. همین که آن ها این خط و نقش ایرانی را برای لباس خود پسندیده اند، این یعنی انجام موفق ماموریت نیما.
بیشتر بخوانید:برند کوکو شنل
مشتریان نیما بهنود کیست؟
هنوز مثل اسطوره مد ایرانیان در آمریکا (بیژن) که بسیاری از روسای جمهور کشورها و پادشاهان و نخست وزیر ها، مشتری وی بودند،سیاسیون جهان به سمت نیمانی نیامده اند که به نظر می رسد این زمان، خیلی دیر نیست. اما نیما بهنود، مشتریان زیادی برای برند نیمانی دست و پا کرده که هایدی کلوم، جیم کری، کوین اسپیسی و کریستانو رونالدو (اسطوره پرتغالی رئال مادرید و یوونتوس) از آن جمله است. بهرام رادان و پیمان معادی هم در زمانی که به آمریکا سفر کردند، در کمپین های تبلیغاتی وی حضور یافتند.
آنچه از برند نیمانی باید آموخت
- برگ برنده نیما بهنود و برند نیمانی، خلاقیت و نوآوری است. اصلی فراموش شده برای طراحان جوان ایرانی که بیش تر دنبال کپی کار و دنباله روی طرح های پر بازده فعلی بازار هستند.
- برگ برنده نیما بهنود در طراحی مد و لباس، ارائه روش جدید از معرفی فرهنگ و هنر کم تر دیده شده ایرانیان از طریق ابزاری چون فشن است.
- فرهنگ و هنر ناب ایرانی و اسلامی می تواند ابزاری قدرتمند برای عرضه خلاقانه و گسترده محصولات مد از کیف و کفش و لباس تا اکسسوری برای طراحان جوان و کارآفرینان باشد. این ظرفیت ها، فرصت آفرین و درآمد زا است و ارزش افزوده خوبی خلق می کند.
- عکس زیر را تماشا کنید که کیف پول زنانه چرمی رنگارنگ با الهامی از داستان های کهن ایرانی روی آن نقش بسته است و از کالکشن کیف های نیمانی در سال ۲۰۱۸ است. طرح جذابی برای تبلیغ آن در نظر گرفته شده که بازتاب های خوبی در اینستاگرام داشته است.
بیشتر بخوانید: کلوین کلاین، اصالت و زیبایی خیاطی سنتی با طراحی واقع گرایانه