همه چیز درباره فشن شو

فشن شو ( در فرانسوی دِ مد de mode) رویدادی است که در آن یک طراح مد به ارائه آخرین محصولات خط تولیدش در یک هفته مد می پردازد .
فشن شو ها در هر فصل برگزار می شوند که به دو صورت بهار و تابستان Spring Summer  که به اختصار SS  گفته می شود و پاییز و زمستان Fall Winter  یا FW  نام گذاری می شوند .

ترجمه کلمه فشن از دایره المعارف بریتانیکا(Britannica):

 هرگونه پوشش یا رفتار که در یک بازه زمانی و یا مکانی متداول گردد را فشن می‌نامیم. این عادات می‌توانند در هر چرخه زمانی عوض شوند و یا ممکن است طی یک چرخه زمانی مجدداً تکرار گردند.
فشن ممکن است از نسلی به نسل دیگر تغییر کند و یا به طور کامل متحول شود. فشن تابعی از عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی است و همواره در صورتهای مختلف در طول تاریخ وجود داشته است.
در غرب خیاطان زنانه(courts) مرجع اصلی مد و فشن بوده و هستند. در قرن ۱۹ و ۲۰ فشن به مفهومی که ما اکنون از آن صحبت می‌کنیم دست یافت و بدل به صنعتی شد که کمپانی‌های مختلف و برندهای مشهور روی آن سرمایه‌گذاری کرده و یکی از عوامل تعیین کننده در جوامع می‌باشد.

ترجمه کلمه فشن از دیکشنری آکسفورد(Oxford):

 فشن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل بر روی عموم مردم در اجتماع است. این مفهوم ممکن است بر روی تمامی جهات زندگی در یک جامعه تاثیر بگذارد از رژیم های غذایی گرفته تا پوشش، طرز فکر، تمرینات ورزشی و …
به طور مثال در سالهای اخیر در بین خانم ها لاغر شدن در حدی که شاید از لحاظ ظاهر شبیه به آقایان بشوند به شدت مشاهده می‌گردد این در حالی است که چنین مفهومی از زیبایی در سالهای گذشته وجود نداشته و در دوره‌های گذشته برجستگی و در دورانی حتی چاق بودن زیبایی و به نوعی مد محسوب می‌گردیده است.

این موضوع را می توان در نقاشی ها و همچنین مجسمه هایی که از گذشته باقی مانده به خوبی مشاهده کرد. نقاشان و مجسمه سازان اکثراً سعی می‌کردند بهترین نشانه‌های زیبایی را در هنر خود جلوه‌گر سازند. آثار به جای مانده از گذشته نشانگر مد یا فشن ظاهر در دوران مختلف است.

طراح لباس – طراح فنی- طراح الگو یا الگو بُر- خیاط- طراح پارچه – طراح سبک یا مشاور فشن- خریدار فشن (به انگلیسی: Fashion buyer – دوزنده (به انگلیسی: Seamstress – معلم طراحی فشن- یک فروشنده لباس‌های سفارشی – خیاط زنانه- تصویرگر- گمانه زن فشن به انگلیسی: Fashion forecaster – مدل- مدل شایسته-  روزنامه نگار فشن- متخصص دگرش به انگلیسی: alteration specialist – مشاور تصویری – که اینها عناصر و مشاغل ثابت هستند.

و اگر بخواهیم بگوییم فشن یعنی هرگونه پوشش یا رفتار که در یک بازه زمانی و یا مکانی متداول می‌شود و این عادات می‌توانند در هر چرخه زمانی عوض شوند و یا ممکن است طی یک چرخه زمانی مجدداً تکرار گردند، و ممکن است از نسلی به نسل دیگر تغییر کند .
یا به طور کامل متحول شود، دچار مشکل می‌شویم. زیرا از این صنعت پدیده‌ای متولد شد بنام Fashion Trend که در ایران به اشتباه روند مد ترجمه شده است. کلمه فشن که در اول این واژه آمده است فقط یک پیشوند است.

فشن شو چیست ؟

فشن شوها جایی هستند که آخرین ترندهای مد در آنجا ساخته و به بیرون می آیند . دو فشن شوی بسیار تاثیرگذار در دنیای مد مربوط به هفته مد پاریس و هفته مد نیویورک است که هر دوی آنها هر شش ماه یکبار برگزار می شوند .
همچنین شهرهای میلان ، لندن ، سیبیو ( پایتخت رومانی ) و برلین از مراکز بسیار مهم در صنعت مد هستند .

به طور معمول در فشن شوها ، مدل ها لباس هایی که طراح لباس آنها را طراحی کرده می پوشند و بر روی صحنه راه می روند که اصطلاحا به آن کت واک گفته می شود .
معمولا لباس ها در محل راه رفتن مدل ها (Runway) به وسیله نورپردازی نمایان تر می شود به طوری که توجه ها را جلب کند .

ترتیب حضور مدل ها و راه رفتنشان ، بسته به آنچه طراح در مورد کالکشن خود می خواهد بگوید تعیین می شود . و بقیه به عهده ی بازدید کنندگان است که بفهمن طراح قصد دارد چه چیزی بگوید و بتوانند در این فرصت به صورت جزیی ساختار لباس را بررسی کنند و تمام جزییات و بخش های آن را با دقت مشاهده کنند . در برخی از موارد نیز در فشن شوها مدل ها به صورت ساکن ، نشسته و یا ایستاده در محل هستند .

تعداد زیادی از طراحان مد معاصر مایل هستند که فشن شوی خود را به شکل و سبک و سیاق تئاتری در بیاورند . به طوریکه به شکل هنرمندانه ای تک تک اعضا جایگذاری شده اند .
تکنولوژی های مختلف به طور مثال هولوگرام و موزیک زنده و نمایش های خاص مثل آتش در فشن شوی  دلچه گابانا در شوهای مختلف استفاده می شود .

طراحان مد معاصر از خلاقیت های زیادی برای مدرنیزه کردن ارائه و شوی خود استفاده می کنند . از ویدیوهای دیجیتالی که قبلا ضبط شده در بک دراپ استفاده می کنند .
به طور مثال برند Tom Ford  برای کالکشن بهار تابستان خود از یک موزیک ویدیو با هنرنمایی لیدی گاگا استفاده کرد یا دلچه گابانا از کوادکوپتر در هفته مد میلان برای نمایش کیف هایش استفاده کرد .

تاریخچه فشن شو

تاریخچه فشن شو برای اولین بار به اوایل سال ۱۸۰۰ میلادی باز میگردد که در سالن های مختلف کوتور در پاریس همایش های باشکوه و مجللی برگزار می شده است .
خرده فروشان آمریکایی در اوایل دهه ۱۹۰۰ با کانسپت فشن شو آشنایی پیدا کردند و در سال ۱۹۰۳ برای اولین بار فشن شوی نیویورک در فروشگاه بردران ارلیک برگزار شد .

در سال ۱۹۱۰ فروشگاه های بزرگ همچون وانامیکرز Wanamakers  در نیویورک و فیلادلفیا نیز اقدام به برگزاری فشن شو کردند . در این فشن شو ها اغلب لباس های کوتور پاریس یا کپی های آنها به نمایش در می آمد .

هفته های مد :

مشهورترین هفته های مد دنیا مربوط به چهار شهر اصلی که مراکز مد دنیا هستند می باشند که اصطلاحا به آنها  Big four  می گویند : نیویورک ، لندن ، میلان و پاریس .

در کنار این چهار مرکز اصلی : لس آنجلس ، دبی ، بیروت ، برلین ، رم ، موناکو ، مادرید ، سائو پولو ، شانگهای ، کپنهاگ ، سیبیو و توکیو نیز هفته های مد بسیار مشهور و مهمی دارند .

زمان بندی هفته های مد

همان طور که گفتیم به طور اصلی دوبار در سال هفته های مد برگزار می شوند که در ماه فوریه و مارس که از بهمن تا اواسط فروردین است ، طراحان مد کالکشن پاییز و زمستان سال بعد خود را رونمایی می کنند و در ماه های سپتامبر و اکتبر (اواسط شهریور تا اواسط آبان )  کالشکن بهار و تابستان .

فشن شو مال

فشن شو مال یا مرکز خرید نمایش مُد (به انگلیسی: Fashion Show Mall) تأسیس ۱۹۸۱، نام یکی از معتبرترین مراکز خرید در لاس وگاس است.
این مرکز در نوار لاس وگاس قرار دارد، و سالیانه ۱۰ میلیون نفر بازدید کننده دارد.

ورودی فشن شو مال در لاس وگاس

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *