هواپیمای تک نفره بر باند فوتبال ایران می نشیند؟


وینچنزو مونتلا، ستاره سال های نه چندان دور جالوروسی، جدیدترین گزینه برای هدایت تیم ملی ایران است.

به گزارش گروه خبری دنیای مدولباس، طی این حدود یک ماه بعد از جدایی کارلوس کی روش، نام های مطرحی برای جانشینی او روی نیمکت تیم ملی ایران شنیده شده که جدیدترین آن، وینچنزو مونتلا ستاره خوش سیما و ایتالیایی بوده است. در ادامه، فراز و نشیب های این گزینه جذاب را مرور خواهیم کرد؛

متولد ناپل؛ یک قاتل عاصی: مونتلا متولد ناپل است و دوران کودکی او در روزهایی رقم خورد که با جادوی دیگو مارادونا، جنوب ایتالیا تبدیل به قطب اول فوتبال این کشور در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شده بود.

پس روحیه سرکش این هواپیمای تک نفره برگرفته از بلوای جنجال های فوتبالی دوره خاص مقطع سری آ و البته سیاسی- اجتماعی آن روزهای ایتالیا که بر پایه استقرار دموکراسی و البته جنبش های بعضا خشن دانشجویی و کارگری همراه بود، اینگونه شکل گرفت.

انتقال به رم؛ جنجال بر سر شماره ۹: مونتلا دوران درخشش خود را با به ثمر رساندن ۲۱ گل در امپولی آغاز کرد و با انتقال به جنوا و البته یک دوره کوتاه در سمپدوریا، وینچنزو دیگر تبدیل به ستاره خوش آتیه در فوتبال ایتالیا شده بود. اگرچه درخشش مونتلا ابتدا چشمان تیزبین زدزنیک زمن در اواخر هزاره قبل را به خود خیره کرده بود، اما جنجال های زمان و اتهامات شدید به یوونتوس در نهایت باعث پایان عمر مربیگری او روی نیمکت جالوروسی ها شد و با جلوس فابیو کاپلو روی نیمکت رم، دهه درخشش مونتلا در پایتخت ایتالیا کلید خورد.

با به ثمر رساندن ۱۸ گل در اولین فصل، مونتلا دیگر محبوب قلب رمی ها شده بود اما دون فابیو یک سال بعد تصمیم به جذب ستاره بی چون و چرای سری آ، گابریل باتیستوتا گرفت و گلزن آرژانتینی وایولا، برای فتح سری آ به جمع کرگ ها ملحق شد.

مونتلا که فصلی فوق العاده را سپری کرده بود، این انتقال را برنتابید و اولین جنجال وی در لباس جالوروسی، درگیری بر سر پیراهن شماره ۹ بود. وینچنزو شماره خود را تحویل باتی گل نداد تا مهاجم ثابت ترکیب کاپلو با شماره نامانوس ۱۸، درخشان ترین فصل رم در چند دهه اخیر سری آ را رقم بزند.

اگرچه باتیستوتا انتخاب اول فابیو بود، اما گل های مهم مونتلا در فصل ۰۱-۲۰۰۰ نقش مهمی در آخرین قهرمانی جالوروسی در سری آ داشت و مربع ویرانگر مونتلا، باتیستوتا، مارکو دل وکیو و البته فرانچسکو توتی، پایتخت را تاجدار اسکودتو در سالهای حکومت یوونتوس کرد.

رابطه مونتلا- کاپلو؛ نقض طالع بینی: اگرچه تولد مونتلا و کاپلو در یک روز است، اما آنها هرگز اخلاقی مشابه یکدیگر نداشتند و یکی از ماندگارترین تصاویر مشترک خود را با اعتراض شدید وینچنزو به تعویض از سوی سرمربی شهیر ایتالیایی، در همان فصل قهرمانی جالوروسی رقم زدند.

در آن مقطع نیز رابطه مونتلا با کاپلو هرگز مساعد نبود و ستاره ایتالیایی علنا در آن مقطع مدعی شد انتظارات بیشتری از سرمربی بعدی رم خواهد داشت. اما به هر حال این دو قطب مخالف در کنار هم بهترین روزهای چند دهه اخیر رم را تجربه کرده و به سلاطین ایتالیا تبدیل شدند.

هواپیمای تک نفره؛ پادشاه دلاکاپیتاله: برای هواداران اولترای جالوروسی، پیروزی در دربی دلاکاپیتاله در اولویت اول قرار دارد و اگر ستاره ای مانند وینچنزو مونتلا در یک دربی موفق به ثبت رکورد غیرقابل تکرار ۴ گل به دروازه رقیب آبی پوش شود، بی شک جایگاهی غیرقابل وصف در سکوهای المپیکو خواهد داشت.

با جدایی کاپلو و حضور او روی نیمکت یوونتوس، دیگر مونتلا تبدیل به انتخاب اول برای حضور در نوک پیکان هجومی رم شده بود و فصول فوق العاده حداقل از لحاظ فردی، در اوایل هزاره جدید برای تاریخ ورزشی وی در رم رقم خورد.

اما مصدومیت های متوالی از ناحیه شانه، در بسیاری از مقاطع باعث دور ماندن وینچنزو از ترکیب جالوروسی شد و حتی وی انتقالی نافرجام به فولام را نیز تجربه کرد تا در نهایت در سال ۲۰۰۹ و با به ثمر رساندن مجموعا ۸۴ گل برای جالوروسی، پرونده دوران حضور هواپیمای تک نفره در ترکیب رم برای همیشه بسته شود.

آتزوری؛ کوتاه و تلخ: اما در عرصه ملی، دوران مونتلا سایه ای از روزهای درخشان او در رده باشگاهی هم نبود. در ناکامی های آتزوزی در جام جهانی ۲۰۰۲ و یورو ۲۰۰۴، مونتلا نقش کمرنگی ایفا کرد و در نهایت او جایی در لیست نهایی مارچلو لیپی برای فتح آلمان ۲۰۰۶ نداشت تا تنها ۲۰ بازی و ۳ گل، دوران کوتاه وی در لباس لاجوردی پوشان را شکل دهد.

عرصه مربیگری؛ پر فراز و نشیب: مطابق انتظار، مونتلا بعد از مدتی حضور روی نیمکت تیم جوانان رم، دوران مربیگری خود را در همین تیم آغاز کرد اما یک فصل ناموفق و جلوس در رتبه ششم، باعث شد او خیلی زود جای خود را به لوییس انریکه اسپانیایی داده و نیمکت تیم مورد علاقه اش را ترک کند.

بعد از یک فصل خوب در کاتانیا، زمان مهاجرت مونتلا به فلورانس فرا رسیده بود. در اولین فصل، بنفش ها با هدایت وینچنزو فوق العاده بودند اما در روز پایانی جنگ سهمیه را به میلان واگذار کرده و در رتبه چهارم سری آ قرار گرفتند.

طی دو فصل بعد نیز رتبه چهارم سری آ همچنان در چنگ وینچنزو و شاگردانش بود و یک شکست در فینال کوپا ایتالیا برابر ناپولی و حتی صعود به نیمه نهایی جام یوفا، مونتلا را تبدیل به یکی از آینده دارترین سرمربی های فوتبال مربی پرور ایتالیا کرده بود.

روسونری؛ نشد که نشد: پس از سپری کردن یک فصل روی نیمکت سمپدوریا، مدیران میلان برای انتخاب مونتلا به عنوان سرمربی با وی به توافق رسیدند تا وینچنزو هدایت یکی از پرافتخارترین تیم های ایتالیا را بر عهده گیرد. اگرچه کسب رتبه ششم در پایان فصل عنوان مدنظر روسونری ها نبود، اما مونتلا با میلان با برتری در ضربات پنالتی برابر یوونتوس در سوپرکاپ سال ۲۰۱۶، اولین جام روسونری از سال ۲۰۱۱ و خودش در ادوار مربیگری را به ارمغان آورد.

در تابستان سال ۲۰۱۷، مالکان جدید میلان هر چه ستاره بود را تقدیم ترکیب مونتلا کردند اما نتایج دور از انتظار وی باعث شد در اواسط فصل، گنارو گتوزو جای وی را روی نیمکت روسونری بگیرد.

وینچنزو؛ هووی سینیشا میهایلوویچ: در اتفاقی عجیب، همه انتخاب های مونتلا به جز سویا در عرصه مربیگری، تیم هایی بوده است که سینیشا میهایلوویچ، پیش از انتصاب وی هدایت آنها را بر عهده داشت؛ کاتانیا- فیورنتینا- سمپدوریا- میلان

جالب اینجاست که کسب موفقیت در این مسیر بین آنها تقسیم شده است؛ بدان معنا که هر جا سینیشا موفق بود وینچنزو ناکام و هرجا مونتلا به کامیابی رسید، میهایلوویچ در آن عرصه توفیقی نداشت.

مهاجرت به اسپانیا؛ پیروز شطرنج با مورینیو: تنها چهار ماه بعد از جدایی از میلان، سویا مقصد سرمربی جوان ایتالیایی شد. مهم تری دستاورد دوران کوتاه حضور مونتلا در اسپانیا، حذف منچستریونایتد تحت هدایت ژوزه مورینیو با کسب پیروزی در اولدترافورد بود؛ گرچه انها در مرحله بعد در دیداری نزدیک مغلوب بایرن مونیخ گشته و از لیگ قهرمانان حذف شدند.

شکست در فینال کوپا دل ری برابر بارسلونا، پایان دوران کوتاه مهاجرت هاپیمای تک نفره به اسپانیا بود و در این یک سال، مونتلا وقت خود را به استراحت اختصاص داده است.

زندگی شخصی؛ ستاره خوش سلیقه ایتالیایی: مونتلا تا به حال دو بار ازدواج کرده که هر دو همسر وی از مدل های ایتالیایی بوده اند. وینچنزو ابتدا با ریتا پیمان بست اما در سال ۲۰۰۵ از وی جدا شد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون راچیلی دی فیوره که بسیاری وی را شبیه به کارترین زه تا جونز، بازیگر مشهور می دانند را به عنوان همسر خود برگزیده است.

ایران؛ قماری برای تجربه جام جهانی: دیروز نشریه توتواسپورت خبر از پیشنهاد تیم ملی ایران به مونتلا برای عقد قراردادی تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ داد. پیش از او سرمربیان ایتالیایی همچون آلبرتو زاکرونی، مارچلو لیپی، والتر زنگا و …. تجربیات نسبتا موفقی از فعالیت در قاره کهن داشته و باید دید آیا سرنوشت این ستاره خوش سیما و جنجالی آتزوری را برای ماجراجویی های بیشتر به آسیا خواهد کشاند یا خیر.

منبع: ورزش سه

درباره ی J Sadeghi

مطلب پیشنهادی

برانکو، پرسپولیس به توافق نرسیدند

برانکو، پرسپولیس به توافق نرسیدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *