پایان کارل لاگرفلد، قیصر خانه مد شنل

کارل لاگرفلد (KARL LAGERFELD) معروف ترین طراح لباس جهان در قرن بیست و یکم٬ سه شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ میلادی در سن هشتاد و پنج سالگی در خانه اش در پاریس درگذشت. این پایان کارل لاگرفلد، قیصر خانه مد شنل پاریس بود.وی را تئوریسین طراحی مد جهان می‌دانند که سالها٬ مدیر ارشد خانه مد شانل فرانسه بود. کارل لاگرفلد ٬ یکی از برترین اینفلوئنسرهای صنعت فشن در چند دهه اخیر بوده و توانست میراث بانو کوکوشنل فقید را در CHANEL در بالا ترین سطح ممکن٬ حفظ کند که مصداق هایش را در طرح های فوق العاده مد های این برند در فشن ویک ها و کالکشن های اوت کوتور در سال های اخیر شاهد بودیم.پایان کارل لاگرفلد، قیصر خانه مد شنل

کارل لاگرفلد ٬ اگر چه نیمی از عمر خود را برای شرکت های فرانسوی کار کرد٬ اما ملیتی آلمانی داشت.

او در سال ۱۹۳۳ میلادی و در اوایل جنگ جهانی اول٬ در هامبورگ زاده شد. پسر هامبورگ٬ مشهور ترین طراح مد و لباسی است که تا کنون٬ صنعت آلمان به دنیا معرفی کرده است.

این مرد هشتاد و پنج ساله٬ در حالی بدون هر گونه سابقه بیماری٬ درگذشت که سابقه  همکاری با ژان پاتو٬ فندی و CLOEE را در کارنامه داشت و دنیای مخاطبان شنل٬ این برند فرانسوی را با نام کارل لاگرفلد می شناختند.

کارل لاگرفلد از سال ۱۹۸۳ میلادی تا کنون٬ یعنی به مدت ۳۷ سال٬ مدیریت ارشد خانه مد شنل را بر عهده گرفت و توانست طوفانی از ترندها و طرح ها در طراحی لباس و کیف و کفش بانوان٬ خلق کند.

او محبوب لاکچری گرد های جهان در دو دهه اخیر شد. افتخار بسیاری از فشن ویک های جهان از نیویورک تا میلان٬ از شانگهای تا سیدنی٬ حضور کارل لاگرفلد و کالکشن های هیجان انگیز و بی نظیر او در رویداد های مد بود.

حتما بخوانید:معروفترین کیف های کوکو شنل

کالکشن هایی که جشنواره ای از توازن و تعادل و تناسب را در دوخت و برش٬ روایت می کرد و ذهن خلاق و تجسم نوآور این چهره کاریزماتیک دنیای فشن را به نمایش می گذاشت.

 

 

 

طرح هایی که کارل لاگرفلد برای برند شنل و هم چنین برند خود (KARL LAGERFELD) در چند دهه اخیر٬ طراحی و عرضه کرده است.

امروزه به عنوان CASE STUDY دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس و مدیریت فشن (FASHION BUSINESS) مطرح است و به همین خاطر٬ کتاب ها و مقالات بسیاری در سطوح متوسط تا تخصصی٬ درباره خلاقیت فوق العاده کارل لاگرفلد در نقش های نوستالژیکش برای لباس پوشاک بانوان٬ تالیف و منتشر شده است.

حتما بخوانید:کریستین لوبوتن : برند محبوب طرفداران کفش های خاص

کارل لاگرفلد ٬ کاریزماتیک ترین طراح مد و لباس جهان بود. استایل لباس کارل لاگرفلد و زبان تند و تیز او سبب شده بود تا خود٬ برندی در یک برند بزرگ باشد.

او با سبک خاص و منحصر به فرد لباس پوشیدنش٬ تلاش می کرد تا خود را یک طراح لباس مولف و تاثیر گذار در دنیای فشن امروز جهان عرضه کند و به همین خاطر٬ خیلی ها شخصیت و کاریزمای وی٬ را مصداق طراح لباس حرفه ای می دانستند.

اگر برای اینترنت بازها٬ گوگل یعنی اینترنت٬ برای طراحان لباس نیز٬ فشن دیزاین یعنی کارل لاگرفلد .

 

کارل لاگرفلد در سال های اخیر با مصاحبه های تند و آتشین با نشریات و سایت ها و رسانه های تلویزیونی٬ شدید ترین انتقادات را به سبک پوشش سلبریتی های جهان روانه کرد و نوک پیکان انتقادات او٬ از خاندان سلطنتی انگلیس گرفته تا ادل بریتانیایی و هایدی کلوم آلمانی و حتی آنجلا مرکل٬ صدراعظم آلمان را شامل شد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره شانل: تاریخ سازی با CC

نگاه او به طراحی لباس و پوشش٬‌ نگاهی چند بعدی بود و به همین خاطر٬ او را می توان استاد مسلم روانشناسی در طراحی مد دانست.

مقوله ای که این روزها خیلی به آن توجه نمی شود و ضروری است که طراحان لباس٬ با مطالعه روی اندیشه ها و نظرات کارل لاگرفلد در طراحی  لباس٬ DNA اندیشه های این مغز بزرگ فشن دیزان را کشف و شناسایی کنند.

آخرین فشن ویکی که قرار بود کارل لاگرفلد در آن شرکت کند٬ رونمایی از جدید ترین محصولات خانه مد شنل در بیست و دوم ژانویه ۲۰۱۹ میلادی بود که برای اولین بار٬ بدون حضور این چهره کاریزماتیک برگزار شد. مسئولان CHANEL علت عدم حضور کارل را خستگی مفرط وی اعلام کردند.

خستگی مفرطی که ۳ هفته بعد به مرگ اسطوره طراحی مد جهان منتهی شود. نکته ای که باید درباره این طراح مد آلمانی  بدانیم آن است که او بر خلاف روبرتو کاوالی٬ دولچه و گابانا٬ مایکل کورس و ایلی صعب لبنانی٬ ازدواج نکرد و فرزندی نداشت. اگر چه با مدل ها و سلبریتی های زیادی٬ شایعه ارتباط او٬ نقل محافل رسانه ای بود.

حتما بخوانید: برند لاکچری برشکا

درس هایی از کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد ٬ صدها ساعت مصاحبه نوشتاری و دیداری با رسانه ها در ۳ دهه اخیر انجام داده است. ماحصل آن چه از این مرد بزرگ دنیای مد جهان می توان آموخت را در محورهایی می توان خلاصه کرد که به اجمال به آن اشاره می کنیم:

  • پیام لاگرفلد٬ طراحی خلاقانه است. چه برای محصولات برند خودش و چه شانل و چه فندی٬ آن چه معیار تشخیص و شاخص طرح های وی است٬ نوآوری هوشمندانه و جریان ساز است.
  • کارل لاگرفلد ٬ به جریان سازی در فرآیند طراحی و تولید محصولات کیف و کفش و لباس ها به خصوص اوت کوتور ها٬ اعتقاد داشت و او را باید یکی از برترین ترند سازان فشن دیزاین قرن بیست و یکم دانست.
  • کارل لاگرفلد یکی از طراحان تاریخ ساز دنیای مد است. تاریخ سازی٬ با طراحی معمولی فرق دارد. او زمانی رهبری فندی و شنل را بر عهده گرفت٬ که خیلی ها با الفبای کسب و کار خلاقانه و هوشمندان FASHION DESIGN آشنا نبود.
  • کیفیت گرایی و تجاری سازی٬ ۲ معیار مهم در محصولاتی است که کارل لاگرفلد طراحی و روانه بازار کرده است.
  • از نظر این طراح مد آلمانی٬ چیزی که لوکس است٬ الزاما نباید گران نباشد. چیزی که لوکس است٬ باید اول خوب ساخته شده باشد و کیفیت ممتاز داشته باشد. او به کیفیت ممتاز٬ بسیار معتقد بود.

حتما بخوانید : برند ایتالیایی دیزل

 

  • کارل لاگرفلد یکی از دلایل موفقیت خود را٬ آزادی در خلق طرح هایی می داند که بازاریاب ها به وی تحمیل نکرده اند. او همیشه می گفت: «چشم ها را باید شست٬ جور دیگر باید دید»
  • یکی از عوامل موفقیت وی را می توان الهاماتی دانست که وی از ادبیات و تصویرگران گرفته بود. مثل الهامی که از تصویرگری های «کی نیسلون» دانمارکی گرفت و کالکشنی به نام افسانه پریان را عرضه کرد.
  • کارل لاگرفلد در سال ۲۰۱۶ میلادی گفته بود که بیش از هشتصد بار به رم (پایتخت ایتالیا) رفته است و پس از پاریس٬ این شهر را در دنیا بیش تر دوست دارد.

 

  • او٬ پیش از آن که استایلیست و طراح لباس باشد٬ تصویرگر بود و استاد ترسیم های سه بعدی. او «شوپت » را فرشته الهام بخش خود در FASHION DESIGN می داند. شوپت٬ موزیسین آلمانی یا اتریشی یا فیلسوف انگلیسی نیست. شوپت٬ نام گربه آقای کارل لاگرفلد است!٬ علتش چیست؟ او گفت: حضورش در کنار من!
  • پاسخ کارل لاگرفلد برای کسانی که دوست دارند٬ کارل لاگرفلد شماره ۲ باشند این بود: باید خیلی بدوید!
  • طبق نظر او٬ موفقیت٬ نسخه از پیش تعیین شده ندارد.
  • او هم طراح مد و هم تصویر گر و هم عکاس فوق العاده و با استعداد بود. یعنی چی؟ یعنی برای موفقیت٬ باید ابزار ها را آماده کنید و خوب ببینید. عکاسان٬ مهم ترین نقطه برتری که به نسبت دیگران دارند٬ خوش سلیقگی در انتخاب زاویه درست است. شکار زاویه٬ تضمین عکس خوب است. کسی که زاویه شناس باشد٬ قدرت نور و قاب و انرژی خطوط را در طبیعت درک می کند٬ ذهن خلاقی خواهد داشت و آن را روی کاغذ و پارچه به خوبی به نمایش خواهد گذاشت. اگر می خواهید طراح لباس تاثیر گذار باشید٬ الفبای عکاسی را فراموش نکنید.

با ما در دنیای مد و لباس همراه باشید.

 

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *