گوشه‌نشینی ‌پوشاک ایرانی میان برندها

تولید پوشاک ایرانی این روزها به بدترین وضع خود در ۳ دهه اخیر رسیده و رشد روزافزون واردات بی‌رویه، قاچاق، موانع تولید و نبود زیرساخت‌های نوین…

سالیان سال است که پوشاک ایرانی با همجه واردات رسمی از گمرک و قاچاق پوشاک اسم و رسم دیرینه را از دست داده و برخی تولیدکنندگان ایرانی هم از بازارهای جهانی دست کشیده‌اند و به‌مرور زمان ایران به خریدار تولیدات وارداتی تبدیل شده، وقتی این روزها صحبت از لباس و مد در صنعت تولید پوشاک می‌شود بیشتر نام کشورهای آسیایی و غربی می‌درخشد، اما با در نظر گرفتن تاریخ، قدمت پارسی و وجود اقوام مختلف در ایران، نمی‌توان زیبایی در رنگ، طرح، مدل و جنس لباس‌های ایرانی را نادیده گرفت.

طبق بررسی‌های انجام‌‌شده در بازار پوشاک ایران، از ۸٫۱ میلیارد دلار پوشاک مصرفی ایرانی‌ها، ۲٫۶ میلیارد دلار آن قاچاق است. سهم واردات رسمی پوشاک حدود ۶۱ میلیون دلار و حدود ۳ میلیارد دلار از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، این آمار نشان می‌دهد حجم عمده عرضه پوشاک قاچاق در بازار داخلی است و دولت باید فکر اساسی برای قاچاق پوشاک کند.

 

این روزها ورود گسترده پوشاک آن‌ هم به‌صورت قاچاق مشکلات متعددی را برای تولیدکننده داخلی به‌وجود آورده به‌نحوی که هر کدام که توان رقابت در بازار را نداشته باشند مجبورند یا در جرگه واردکنندگان قرار گرفته و یا درِ واحدهای تولیدی خود را بسته و شغل دیگری را انتخاب کنند. البته وزارت صنعت برای مدیریت واردات پوشاک و مبارزه با قاچاق برنامه‌هایی را تدوین کرده اما متأسفانه این برنامه‌ها در مرحله اجرا موفق نبوده و حتی شکست هم خورده است.

طبق مصوبه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی و محدودیت‌های منابع ارزی و با هدف تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری، اساسی و مواد اولیه، ثبت ‌سفارش کالاهای گروه چهارم شامل یک‌هزار و ۳۳۹ ردیف تعرفه ممنوع شد. از آنجایی که این مصوبه به‌قوت خود باقی است و نظر به توانمندی‌های تولید داخلی در تأمین انواع پوشاک مورد نیاز کشور و لزوم حمایت از تولیدات داخلی به‌ویژه در وضعیت کنونی، ثبت سفارش انواع پوشاک همچنان ممنوع است.

البته برخی تصور می‌کنند چون واردات پوشاک ممنوع است پس حجم قاچاق پوشاک هم کاهش پیدا می‌کند در حالی که همچنان قاچاق پوشاک صورت می‌گیرد و خبری از برخورد نیست. در حال حاضر بازار پوشاک همچنان با قاچاق کالا روبه‌رو است و اگر در تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی داخلی مساعدتی انجام نشود خطر افزایش قاچاق در سطح بازار و تعطیلی واحدهای تولیدی به‌وجود خواهد آمد. طبیعی است اگر این چرخه به همین منوال ادامه یابد نه‌تنها روز به روز شاهد تعطیلی کارخانه‌های تولید پوشاک داخلی خواهیم بود، بلکه بازار پوشاک غرق در اجناس بیگانه می‌شود و دیگر کالای ایرانی جایگاهی برای قد علم کردن ندارد.

خواب سنگین چرخه اقتصاد واحدهای تولید با واردات غیرقانونی پوشاک

 

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان با اشاره به اینکه عرضه پوشاک قاچاق و بی‌کیفیت خارجی یکی از عوامل اصلی رکود بازار محسوب می‌شود، گفت: اشباع بازار از اجناس خارجی سبب گوشه‌نشینی پوشاک داخلی شده است.

ابراهیم خطابخش پیرامون اینکه کالاهای خارجی از دو مسیر قاچاق و گمرک به بازار تزریق می‌شود که واردات غیرقانونی پوشاک چرخه اقتصاد واحدهای تولید را خوابانده است اظهار داشت: چنانچه از واردات منسوجات قاچاق به کشور جلوگیری شود و حمایت از واحدهای تولیدی افزایش یابد گردش چرخ‌های اقتصاد تندتر می‌شود و اگر خلاف این جریان باشد تبدیل به بازاری برای دیگر کشورها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ورود اجناس قاچاق روی تولید داخلی تأثیر بسیاری گذاشته است، افزود: جنس پوشاک ایران مرغوب‌تر است، اما پوشاک خارجی مانند پوشاک چینی دارای کیفیت و قیمت‌ پایین‌تری نسبت به پوشاک داخلی هستند و مردم نیز اغلب با فرهنگ خرید پوشاک خارجی، اقدام به خرید این پوشاک می‌کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان ادامه داد: در بحث تولیدات داخلی طی سال‌های اخیر شرایط بهتری را تجربه کرده‌ایم، اما تا زمانی که با ورود جنس قاچاق مبارزه نشود کاری از پیش نخواهیم برد.

وی پیرامون شناسنامه‌دار شدن پوشاک داخلی، بیان کرد: چنانچه پوشاک داخلی برندسازی و شناسنامه‌ای‌ شوند، مشکلات تولیدکنندگان هم کاهش می‌یابد.

رکود بازار ناشی از کاهش قدرت خرید مردم

خطابخش کاهش قدرت خرید مردم را یکی دیگر از عوامل رکود بازار پوشاک بیان کرد و گفت: هرساله قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته با کاهش روبه‌رو می‌شود به‌طوری که طی سال گذشته با رکود ۴۰درصدی بازار پوشاک اصفهان روبه‌رو بودیم.

وی با اشاره به اینکه بازار پوشاک امسال هم مانند سال گذشته با رکود مواجه است، اما هنوز نمی‌توان درصد این رکود را مشخص کرد، اظهار داشت: با وجود این، میزان خرید پوشاک از سوی مردم در مقایسه با سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته و ما پیش‌بینی خریدهای بیشتری را در نوروز داشتیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان با اشاره به اینکه دولت باید تدابیری اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک داخلی داشته باشد، افزود: تولید پوشاک با هزینه‌های بالایی روبه‌رو است، ازاین‌رو باید تلاش کنیم تا تولید را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم تا بتوانیم با پوشاک و تولیدات خارجی رقابت کنیم و با حمایت‌های مسئولان و دولت می‌توان مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

وی پیرامون اینکه مشکلات صنعت پوشاک فقط مختص این روزها نیست، بیان کرد: در سال‌های ۶۴ و ۶۶ تولیدات تولیدکنندگان داخل از ۹۹ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت و در حال حاضر شرایط اندکی مناسب شده، البته نمی‌خواهیم ناامیدی داشته باشیم اما در بخش پوشاک مواد اولیه ما تمام وارداتی است بماند که از سال‌ ۹۴ و ۹۶ تولید داخلی مطلوب شده و اصفهان حرف برای گفتن دارد.

خطابخش گفت: امروز اگر تولیدات داخلی پوشاک افزایش یابد اما هزینه‌های جانبی همچنان گران باشد به‌مرور زمان کیفیت پایین آمده و اجناس تولیدی هم با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌شود.

وی اظهار داشت: امیدوار به تولید هستیم زیرا تولیدات داخلی جواب داده اما این مسئله در کشور ما با معضلات بسیاری روبه‌رو بوده و هست و یکی از مشکلات آن قیمت است زیرا در هیچ کشوری قیمت‌گذاری نداریم و عرضه پوشاک رقابتی است متأسفانه این امر مهم در ایران اجرا نمی‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان با ابراز اینکه چندین سال است که سودی که واحدهای فروش پوشاک باید روی اجناس خود بگذارند ۲۰ درصد است، افزود: چرا هزینه‌های جانبی، مالیات، دستمزدها باید افزایش یابد اما ما نمی‌توانیم بر سود فروش خود بگذاریم و چنانچه حتی یک درصد بر سودها گذاشته شود جوابگوی مسئولان و ادارات گوناگون خواهیم بود.

واردات ۱۰۰درصدی مواد اولیه

وی با یادآوری اینکه “۱۰۰ درصد مواد اولیه ما وارداتی است”، خاطرنشان کرد: مواد خام قبل از تولید ارزش آن بالاتر از پس از تولیدات است که در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم، چنانچه باید واردات مواد اولیه را کم‌ و بیش داشته باشیم و با تولیدات داخلی به خودکفایی دست یابیم تا دچار این چالش‌ها نشویم.

خطابخش ادامه داد: در کشورهای دیگر تولیدات آنها ارزشمند‌تر از مواد اولیه است اما در ایران تولیدکننده مواد اولیه می‌داند وقتی تولیدات خود را ارائه می‌کند باید در انبارها انباشته کند چرا که سازمان‌های گوناگون و قیمت‌های بالا را پیشِ‌رو دارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های جانبی تأثیر مستقیمی بر افزایش تولیدات با کیفیت واحدهای تولیدی دارد، اضافه کرد: سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده سرمایه‌های خود را در بازار تزریق خواهند کرد و با به‌کارگیری جوانان حرفه‌ای و حتی بیکار به تولید امیدوار خواهند شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان با ابراز اینکه “اکنون در بخش تولید شرایط مناسب شده و امیدوار به تولیدات داخل هستیم”، گفت: باید با راهکارهای مطلوب از تولیدکنندگان حمایت کنیم و با ایجاد بستری سازگار جوانان را وارد عرصه تولید پوشاک کنیم و از فکر آنها در این صنعت که هنری ماندگار است بهره‌مند شویم.

وی درباره اینکه این نامگذاری که توسط مقام معظم رهبری در سال جاری صورت گرفته به همین سادگی نیست و تخصصی است، اظهار داشت: معتقدیم چنین نامگذاری‌هایی باید همیشگی و ماندگار باشد نه اینکه با تأمین زیرساخت‌ها و جلب سرمایه‌گذاری برای رونق تولید ملی تمام اقدامات به فراموشی سپرده شود، زیرا تولید به همین راحتی‌ها نیست و تخصص خود را می‌طلبد.

خطابخش همچنین گفت: متأسفانه از افراد توانمند استفاده نمی‌شود، بسیاری از تولیدکنندگان قدرتمند ما از اصفهان رفته‌اند و یا با تغییر شغل خود را بازنشسته کرده‌اند.

تشکیل کمیته استانی مبارزه با قاچاق پوشاک در اصفهان

استاندار اصفهان با بیان اینکه به‌منظور افزایش اشتغال، رونق تولید و خودکفایی باید در راستای مبارزه با قاچاق پوشاک قدم برداشت، گفت: کمیته استانی مبارزه با قاچاق پوشاک در اصفهان تشکیل می‌شود.

عباس رضایی در جلسه کمیسیون هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران استان را مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و اظهار داشت: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تولید انواع پوشاک با اشتغال بالا و با کمترین سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت و مسائل فرهنگی نیز در تولید پوشاک اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: برای اینکه در راستای افزایش اشتغال، رونق تولید و خودکفایی قدم برداریم و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود باید در مبارزه با قاچاق پوشاک به‌صورت جدی عمل کنیم.

استاندار اصفهان با اعلام تشکیل کمیته‌ای استانی برای مبارزه با قاچاق پوشاک، بیان کرد: اداره کل اطلاعات، بازرسی، اصناف و تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در این کمیته حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: در این کمیته براساس موازین قانونی و براساس هماهنگی مطلوب بین دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی و اداره کل بازرسی در ابتدا به متخلفان تذکر داده می‌شود و سپس طی یک فرجه زمانی با آنها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

اشباع بازار کشور با محصولات قاچاق

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اشباع بازار کشور با محصولات قاچاق، گفت: تولیدات داخلی با وجود کیفیت بالای محصولات خریداری ندارد و فروشندگانی که بیشتر اجناس مغازه آنها را کالاهای قاچاق پرکرده به‌دلیل کسب سودهای بیشتر کمتر به محصولات نساجی کشور گرایش دارند.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی پیرامون اینکه نبود حمایت و واردات بی‌رویه پارچه‌ها و محصولات بی‌کیفیت وابسته به نساجی بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اصفهان را با ورشکستگی و تعطیلی روبه‌رو کرده است، اظهار داشت: صنعت نساجی کشور برای جلوگیری از رکود و تعطیلی نیازمند حمایت جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی قاچاق گسترده پارچه از مرزهای کشور را مهم‌ترین معضل صنعت نساجی برشمرد و افزود: واردات غیرقانونی از این مبادی چرخ تولید بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نساجی را خوابانده و منجر به تعدیل و بیکاری بیش از هزاران کارگر شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‌رغم توصیه مقام معظم رهبری، هر ثانیه شاهد افزایش واردات بی‌رویه کالاها در ایران هستیم که تداوم این شرایط بدون شک به بیکاری حجم وسیعی از کارگران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نساجی کشور و استان اصفهان می‌انجامد.

بوروکراسی اداری عامل اثرگذار رکود حاکم بر اقتصاد کشور

وی گفت: در دهه‌های طولانی با واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، نبود حمایت جدی دولتمردان و موانع رونق کسب‌وکار از جمله بوروکراسی اداری صنایع نساجی کشور با ظرفیت کامل خود تولید نداشته و کارخانه‌ها هم به‌دلیل تعدیل نیرو با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

موسوی لارگانی بوروکراسی اداری را عامل اثرگذاری رکود حاکم بر اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: این امر سبب بی‌رونقی کسب‌وکار، تعطیلی واحدها و بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید از صنعت نساجی به‌عنوان صنعتی اشتغال‌زا حمایت ویژه‌ای داشته باشد، اضافه کرد: مسائل بوروکراسی اداری در مسیر این صنعت باید برداشته و عوارض‌هایی که از صنعت نساجی گرفته می‌شود کاسته شود و در مسیر رشد آن هزینه کنیم.

به گزارش تسنیم، با وجود همه آنچه گفته شد بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در صورتی که مردم به‌سمت استفاده از تولیدات داخلی روی بیاورند، باز هم می‌توانیم به همان شرایط دوران رونق صنعت نساجی اصفهان بازگردیم. با تأسف بسیار باید گفت بعضی از فروشندگان فقط به‌منظور کسب درآمد بیشتر منسوجات، پوشاک عالی و مرغوب را که دسترنج هموطنان و جوانان همین مرز و بوم است به‌عنوان کالاهای خارجی تحویل ملت می‌دهند و با این کار جز به اشتغال جوانان این کشور آسیب نمی‌رسد. امیدواریم مسئولان استانی و دولتی این صنعت پوشاک را جدای از همه صنایع دیگر مورد حمایت قرار دهند و با جلوگیری بی‌رویه قاچاق در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رونق دوباره آن باشیم.

منبع:تسنیم

درباره ی

مطلب پیشنهادی

انواع مدل کمربند های پهن در بهار 

هاتیک: ممکن است به یاد داشته باشید که در سال های خیلی دور، زمانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *