اگر به باور فرهنگ عامه باشد، پرادا را شیطانی خواهید دید. اما، با پیشروی برندهای مد، پرادا با ذهنیت فوقالعادهای که دارند، در این مسیر گام برداشته است.
رئیس خلاق پرادا، میوشیا پرادای افسانهای میگوید:
«مشاهده دقیق و کنجکاوی در ارتباط با جهان، جامعه و فرهنگ در مرکز فعالیتهای پرادا جای دارند».
و این رویکرد در تمام محصولات این برند، کفشهایش، کیفهایش و پوشاک آماده پوشیدنش وجود دارد.
تاریخچه پرادا
این برند در سال ۱۹۱۳، توسط ماریو پرادا بهعنوان یک فروشگاه کالاهای چرمی در میلان فعالیتش را آغاز کرد، سپس بهعنوان فراتلی پرادا (برادران پرادا) شناخته شد.
همانند دیگر خانههای چرمی اروپایی مشهور آن دوره، کارش را با ساخت چمدان و صندوقچه برای یک بازار مسافرتی پررونق آغاز کرد.
در سال ۱۹۱۹، تنها شش سال پس از ایجادش، این برند به تأمینکننده خانواده سلطنتی ایتالیا بدل شد.
پس از فوت ماریو پرادا، در سال ۱۹۵۲ بدون یک وارث مشخص، فراتلی پرادا شاهد یک نزول جزئی بودند. در دهه ۱۹۷۰ شرکت به مرز ورشکستگی نزدیک شد.
اما در سال ۱۹۷۸، نوه دختری پرادا، میوشیا، سکان این کشتی را به دست گرفت.
مرتبط بخوانبد: هرمس ، برند ابرلوکس جهان
میوشیا
میوشیا پرادا در به شهرت رساندن این برند برای خود اعتبار به هم زده است، موفقیت ماورای انتظارات در ۴۰ سال گذشته.
با توجه به اینکه خیلی از افراد نام او را شنیدهاند، اما در ارتباط با پیشینه منحصربهفرد او در دنیای مد اطلاعی ندارند.
بهعنوان یک سیاستمدار بلندپرواز، میوشیا از دانشگاه میلان موفق به اخذ مدرک دکترای علوم سیاسی شد. او یک روحیه اصلاحطلبانه قدرتمند داشت، ایدئولوژی زنانه و یکی از اعضای حزب کمونیست ایتالیا بود. پیش از اینکه به کسبوکار خانوادگیاش بپیوندد، مدت کوتاهی بهعنوان چهره سیاسی حضور فعال داشت.
او با پاتریزیو بارتلی، یک فروشنده کالاهای چرم در یک نمایشگاه بازرگانی ملاقات کرد، پاتریزیو در آنجا مشغول به فروش نسخههای مشابه فراتلی پرادا بود.
بارتلی در نهایت شریک تجاری و شوهر او شد. میوشیا حس زنانگی امروزی و متفکرانهاش را به پرادا آورد و بارتلی به توسعه این برند به شکلی تهاجمی کمک کرد.
پسازاینکه این دو قدرتهایشان را برای رسیدن به موفقیت با هم ترکیب کردند، میزان فروششان به سر به آسمان گذاشت.
مرتبط بخوانید: برند زارا
کیفهای نایلونی – یک تغییر بزرگ
در سال ۱۹۸۴، این برند به درون شکلی از زیباییشناسی امروزیتر حمله برد و کیفی ساخته شده از جنس پوکونونایلون – مادهای که در چادرهای نظامی به کار میرود – را وارد بازار کرد. این کیف، باداوم، ضد آب و زیبا بود – و محصولی فوقالعاده بود.
با گسترش پرادا، ایدهآلهای بلندپروازانه میوشیا اغلب در طراحیهایش منعکس میشدند. این برند به خاطر برتری جذاب و اصلاحشدهاش مشهور شد – در تضاد مستقیم با لباسهای عجیبوغریب جنسی و پر زرقوبرق دار دهه ۸۰٫ در دهه ۹۰، پرادا در حوزه کالاهای لوکس حرف آخر را میزد.
امروزه، میوشیا کماکان مدیر خلاق پراداست و این برند هممعنا با مد باشکوه سنتشکن و فریبنده است. مهمترین مسئله قابلتوجه این است که در کمتر از ۴۰ سال، این برند از یک شرکت خانوادگی کالاهای چرمی لوکس به یک برند جهانی میلیارد دلاری بدل شده است.
شاید بگویید که کار شیطان است، اما همه و همه متعلق به زنی جاهطلب، امروزی، متفکر و خوشسلیقه و خوشپوش است.
مرتبط بخوانید: برند کوکو شنل
پرادا به روایت تصویر
مرتبط بخوانید: فندی، برند لاکچری ایتالیایی