دانستنی های اوت کوتور

اگر نگاهی سرسری هم به دنیای مد داشته باشید ، قطعا واژه اوت کوتور به چشمتان خورده است .لباس هایی که قیمت آنها گاهی به اندازه یک آپارتمان در مادرید میرسد . اما دلیل این نامگذاری و این قیمت ها چیست ؟  اوت کوتور چیست؟

اوت کوتور چیست؟

شاید تعریف دقیقی از اوت کوتور نتوان در فارسی پیدا کرد و گاها به آنها دست دوز گفته می شود اما نمی توان انحصارا اینگونه لباس هارا که از واژه ی Haute Couture  گرفته شده است ، لباس دست دوز نامید چون هر لباس دست دوزی را نمی توان اوت کوتور دانست .

لباس های اوت کوتور به معنی لباس های سطح بالا هستند که کل فرآیند تولید و دوخت آنها توسط دست انجام می شود . از پارچه های بسیار گران قیمت و با کیفیت در تولید آنها استفاده می شود و ساعت های زیادی برای دوخت آنها صرف  می شود و خیاطان زیادی برای جزییات آنها وقت زیادی صرف می کنند و اکثرا طراحی متفاوتی دارند .

 اوت کوتور را دوخت سفارشی هم می دانند و طراح قبل از اینکه شروع به طراحی لباس کند از خود مشتری درباره رنگ ، طرح ، پارچه و جزییات سوال می پرسد .

لباس های اوت کوتور به زمان چارلز فردریک ورث نوزدهم بر میگردد که به طور اختصاصی در فرانسه رواج داشت و توسط اتاق بازرگانی پاریس به ثبت رسیده است.

ویژگی های اوت کوتور

در زمان جنگ جهانی دوم عده ای می خواستند تا اوت کوتور را در برلین شروع کنند که رییس جمهور فرانسه مخالفت کرد . اگر چه امروز اوت کوتور در همه جا رواج دارد و در شهرهای بزرگ در صنعت مد همچون میلان و نیویورک شاهد آن هستیم اما به طور کلی لباس های اوت کوتور شامل ویژگی های خاصی هستند .

۱٫ حداقل ۲۰ نیروی تمام وقت بر روی این لباس ها کار می کنند . 
۲٫ این لباس ها برای مشتری سفارشی در چند سایز آماده می شود . 
۳٫کلکسیون فصل این لباس ها که حداقل شامل ۵۰ آیتم هست ، در ماه ژانویه و جولای هر سال ارائه می شود . 
در لباس های اوت کوتور بودجه معنایی ندارد و  در واقع قدرت نمایی یک برند از نظر مالی را نشان می دهد . به طوریکه برند ورساچه از سال ۲۰۰۰ به مدت ۸ سال کالکشن Haute Couture ارائه نداد .

در قرن بیستم ، طراحان مشهوری چون شنل و بالنسیاگا ، لباس ها را بر روی تن مشتریان می دوختند و بعد در کارگاه بر روی جزییات آنها کار می شد و هیچ وقت بیشتر از ۱۰ نمونه از یک لباس تولید نمی شد.

در حالیکه بسیاری افراد  دوران لباس های اوت کوتور را رو به پایان می دانستند ، افرادی همچون زهیر مراد و الی صعب رونقی دوباره به این حوزه دادند .

قیمت این لباس ها از پایه ده هزار دلار شروع می شود و گاها ۸۰۰ ساعت زمان برای دوخت یک لباس صرف می شود و بسته به جزییاتی که بر روی آن کار می شود تا صدها هزار دلار قیمت آن لباس خواهد بود .

البته در پایان سود چندانی نخواهند داشت بلکه بیشتر هدف بازاریابی و جلب مشتری است و در واقع اعتبار برند را بالا میبرد .

نگاهی به هفته مد اوت کوتور پاریس

بیشتر بخوانید: بیوگرافی کندال جنر مدل حرفه ای و علاقمندی هایش

یکی از مهمترین اتفاقات اخیر دنیای مد برگزاری هفته مد اوت کوتور پاریس بوده است. اما قبل از پرداختن به مجموعه‌های ارائه‌شده در این رویداد، باید گفت تفاوت اصلی این رویداد با بقیه هفته های مد چیست و اصلا اوت کوتور به چه معناست.

اوت کوتور Haute Couture عبارتی فرانسوی است، “اوت” به معنای فوق العاده، شیک و “کوتور” دوخت حرفه‌ای لباس معنا می‌شود. آنچه اوت کوتور را از سایر تولیدات صنعت مد متمایز می‌کند کیفیت بی‌نظیر دوخت، استفاده از هنرهای قدمت‌دار و تزئیناتیست که تماما با دست دوخته می‌شوند. در اوت کوتور همه چیز در بالاترین سطح کیفی و حرفه‌ای اجرا می‌شود و برای هر مشتری براساس اندازه‌های شخصی و در تمامی مراحل به صورت دست‌دوزهر لباس آماده می‌شود و با یک یا دوبار پرو لباس قابل ارائه به مشتری است. به همین دلیل به اوت کوتور دوخت سفارشی هم می‌گویند. نکته مهم دیگر در مورد طراحی کالکشن‌های اوت کوتور این است که این مجموعه‌ها باید استانداردهایی را داشته باشند تا در هفته اوت کوتور پاریس به نمایش درآیند. از همین رو سندیکایی برای مد اوت کوتور در پاریس وجود دارد که طراحان در صورت داشتن شرایط لازم، عضو آن می‌شوند و تمام کالکشن‌ها قبل از هر هفته مد زیر نظر اعضای این سندیکا بررسی می‌شوند. هفته مد اوت کوتور پاریس هر سال دوبار در ماه‌های ژانویه و جولای برگزار می‌گردد.

اما بپردازیم به هفته مد اوت کوتور ۲۰۱۸ که مجموعه‌های ارائه شده هم بسیاری دیدنی و جذاب بودند. مهمترین موضوع کالکشن‌های این رویداد ظرافت، زیبایی و پرداختن به جزئیات و ریزه کاری‌هایی است که در دنیای امروز کمتر به آن توجه می‌شود، به همین خاطر اغلب مجموعه‌ها شامل لباس‌هایی شیک و باوقار با تزئینات و جزئیاتی همچون پر، پلیسه و چین بودند و خبر خوش برای خانم‌های شیک پوش و خواستار راحتی اینکه در بیشتر مجموعه‌ها کفش‌هایی با پاشنه متوسط دیده ‌شدند و البته تاثیر مد دهه ۸۰ هم به خوبی در برخی برندها  نمایان بود. در ادامه این مطلب نگاهی به برخی از مجموعه‌های هفته اوت کوتور پاریس خواهیم انداخت.

آرمانی به عنوان یک برند کلاسیک در این هفته مد سعی داشت تا به جوان‌ترها نشان دهد که اوت کوتور واقعی چیست.

کارل لاگرفلد در مجموعه‌ای از برند شنل بهترین تصویر از دختر شیک فرانسوی را ارائه داد و ظرافت‌های زنانه و زیبایی‌های دلبرانه پاریسی به خوبی در این مجموعه دیده می‌شد.

از طرفی کالکشن دیور سعی کرده بود تا نمایانگر رویایی برای آینده باشد، همواره ساده و درعین حال زیبا، سیلوئت‌های اولیه، جزئیاتی مثل پلیسه و مدل موهای طبیعی در کنار پالت خنثی این مجموعه به خوبی خیال پردازی‌های این برند کلاسیک و قدرتمند را برای نمایش شکل جدیدی از کوتور ابراز می‌کرد.

درمورد مجموعه ولنتینو جزئیاتی مانند مدل مو در موفقیت کلی استایل لباس‌ها بی تاثیر نبود و مدل موی متفاوتی که با الهام از استایلی به نام بیگ هر برگرفته از دهه ۱۹۶۰، برای مدل‌ها استفاده شده بود بر جذابیت نمایش مجموعه ولنتینو افزود. این مجموعه به شدت نمایشی بود و در ترکیب با فضا و موسیقی تصویری دراماتیک از کالکشن به وجود آورد و خود آقای ولنتینو از این مجموعه با هیجان بسیار زیادی استقبال کرد.

مجموعه ژیوانشی شامل تزئیناتی همچون پر، پولک و جواهرات حجیم بود. رنگ‌های اصلی پالت این مجموعه سیاه و سفید بودند و پولک‌های دوخته شده بر لباس‌ها چنان درخششی به آنها می‌داد که حتی در لباس‌هایی با سیلوئت مردانه هم این درخشندگی دیده می‌شد.

کالکشن ژان پل گوتیه بر آزادی‌های فردی تاکید کرده بود و مسائلی همچون محدودیت‌های لباس زنان، همچنین میتوان استفاده از سیگار به عنوان اکسسوری را نوع دیگری از بیان مفهوم و هدف طراح دانست.

مجموعه مزون مارگیلا که توسط جان گالیانو طراحی شده بود با ایده وارونه پوشیدن لباس‌ها بخصوص زمانی که عجله داریم و ممکن است لایه‌ها را جا به جا بپوشیم، شکل گرفته بود. در میان حجم ها، لایه ها و برش های مختلف جان گالیانو سعی کرده بود هسته و درون لباس‌ها را آشکار کند و این درواقع به دیدن درون آدم‌ها و تفاوت با ظاهر آن‌ها اشاره می‌کرد. علاوه بر این از پارچه‌های ضخیم و فوم به جای پارچه‌های پر زرق و برق و لوکس استفاده کرده و برای برخی از مدل‌ها آیفون و آی پد را به عنوان اکسسوری به مچ پاها بسته بود تا بگوید ما به عصر تکنولوژی متعلق نیستیم و به وابستگی انسان امروز به دنیای دیجیتال طعنه زده و از عبارت بومیان نئودیجیتالی استفاده کرده بود.

از طراحان جوان هم طرح های آیریس ون هرپن خلاق مثل همیشه شاهکارهای هنری بودند. لباس‌های او معمولا با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی و با مواد قابل بازیافت ساخته می‌شوند. در این مجموعه طراح از پر پرندگان و الگوی موج صوتی و ارتعاش پرواز پرنده الهام گرفته بود. لباس‌ها هم از پلاستیک پوشیدنی و قابل بازیافت و با استفاده از برش لیزری ساخته شده بودند.

اگر هنوز السا اسکیاپارلی را به خوبی نمی‌شناسید، با دیدن آخرین مجموعه این برند در هفته اوت کوتور پاریس به خوبی با این طراح سوررئال آشنا خواهید شد. اسکیاپارلی هنرمند و طراح لباس سوررئالیست ایتالیایی که با سالوادور دالی همکاری می‌کرد حالا منبع الهام طراحان برند خود قرارگرفته و در این مجموعه تمام لباس‌ها با الهام از ویژگی‌های خاص این طراح، علایق، سبک وی و طراحی‌هایش خلق شده‌اند. کلاه‌ها و ماسک‌های حیوانی، تصویر چاپ شده اسکیاپارلی بر روی لباس، رنگ‌ها و سیلوئت‌ها به خوبی نمایانگر این کانسپت هستند. غالبا اسکیاپارلی را به خاطر طراحی کلاه‌های عجیب به خصوص کلاهی با طرح کفش می‌شناسند و البته استفاده از نقاشی‌ها و جزئیات عجیب و جذابی روی لباس‌ها بخش برجسته دیگری از کار او بوده است

بیشتر بخوانید: .برند سیکو

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *