استایل مینیمال و مزایای آن

استایل مینیمال یکی از انواع سبک‌های مد و فشن است که در آن سادگی بیش از هر چیزی دیگری اهمیت دارد. این سبک به عنوان یک متد برای تولید آثار هنری در دهه ۱۹۶۰ میلادی معرفی شد و در مجسمه سازی و نقاشی بیش از عرصه‌های دیگر مجال بروز یافت اما به تدریج این استایل راه خود را به دنیای مد و فشن هم باز کرد و اکنون استایل مینیمال یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین سبک‌های طراحی لباس و استایل تبدیل شده است.
این سبک مزایای زیادی دارد و اگر اصول آن را رعایت کنید با وجود سادگی تیپ شما خسته کننده و تکراری نخواهد شد. در این مقاله به معرفی استایل مینیمال می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که چطور به این سبک لباس بپوشید.

به دنبال یک سیلوئت جذاب برای ترکیب لباس خود باشید

سیلوئت Silhouette در زبان انگلیسی به معنای سایه است و در مد و فشن به فرم کلی لباس و استال شما اطلاق می‌شود یعنی خطوط دوری که در اندام شما پس از پوشیدن لباس مشاهده می‌شود فارغ از ترکیب بندی و رنگ بندی و جزئیات دیگر.
در استایل مینیمال یکی از فاکتورهای تعیین کننده زیبایی لباس‌های شما همین سیلوئت است و شما می‌توانید با انتخاب سیلوئت مناسب و جذاب تیپ جذاب‌تر و ساده‌تری برای خودتان داشته باشید.
به طور مثال یک تونیک ساده و معمولی سفید با آستین کوتاه شاید شرایط قرار گرفتن در استایل مینیمال را داشته باشد اما اگر مدل آستین‌های این تونیک دولمن باشد تغییری چشمگیر در سیلوئت لباس به وجود می‌آورد و آن را از حالت کسل کننده و تکراری خارج می‌کند و در نزدیک شدن به فرم‌های هندسی که از اصول سبک مینیمال است نیز تاثیر دارد. همین کار را می‌توانید با یک مانتوی فون یا یک شلوار گشاد راسته هم انجام دهید و ترکیبی چشمگیر اما تطبیق پذیر و ساده برای خودتان بسازید.

مرتبط بخوانید: استایل کلاسیک

در استایل مینیمال لازم است همه لباس‌ها اندازه باشند

اندازه بودن لباس‌ها اولین اصل در شیکپوشی است و فارغ از این که استایل شما خانمانه است یا مینیمال یا هر سبک دیگری لازم است که این اندازه بودن را همیشه مد نظر داشته باشید.
از آنجایی که لباس‌های سبک مینیمال ساده هستند اندازه بودن در مورد آن‌ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند و لازم است که حتما لبه‌های شلوارتان را اگر بلند یا کوتاه است اندازه کنید یا اگر کمر شلوار شما گشاد است و با فاصله روی کمر می‌ایستد آن را به خیاط بدهید تا اندازه کند.
لباس‌های سبک مینیمال باید شیک و گران به نظر برسند و این زمانی محقق خواهد شد که لباس تنگ یا گشاد یا بلند و کوتاه نباشد.گاهی این سوء تفاهم پیش می‌آید که در سبک مینیمال باید از لباس‌های گشاد و بلند استفاده شود.
هرچند لباس‌های اورسایز با سبک مینیمال هم طرفداران زیادی دارند اما اورسایز بودن به معنای اندازه نبودن لباس‌ها نیست. بنابراین لازم است هر لباسی را که می‌خواهید بپوشید کاملا بررسی کرده و اندازه تن خود کنید. این کار هزینه زیادی ندارد و کمک می‌کند که فرم اندام شما بهتر و زیباتر دیده شود

مرتبط بخوانید: استایل بوهمیا

لباس‌هایی با رنگ‌های یکدست و بدون طرح بپوشید

اصل اساسی در سبک مینیمال یکدست بودن رنگ‌ها و عدم وجود طرح و بافت خاص روی آن‌ها است که این اصل باید در مد و استایل به این سبک هم رعایت شود.
البته برخی افراد تصور می‌کنند سبک مینیمال یعنی فقط استفاده از رنگ‌های خنثی مثل سیاه و سفید و خاکستری و رنگ‌های مرده دیگر. این قانون شاید در بخش هنری سبک مینیمال صحیح باشد اما در استایل مینیمال پوشاک لزومی به آن وجود ندارد، هرچند رنگ‌های خنثی مثل بژ و خاکستری و صورتی چرک همیشه شیک و سطح بالا هستند اما شما می‌توانید از رنگ‌های شاد و روشن هم در ترکیب لباس‌های خود استفاده کنید مثل رنگ قرمز، سبز، زرد و هر رنگی که مورد علاقه شماست به شرطی که لباس رنگ یکدستی داشته باشد و طرح و بافت خاصی در آن مثل خز وجود نداشته باشد.
البته در کاربرد رنگ زیاده روی نکنید و حداکثر یک رنگ تند در ترکیب لباس‌های خود داشته باشید و بقیه لباس‌ها را از همان رنگ‌های خنثی مثل سیاه و سفید و بژ انتخاب کنید.

اگرچه لباس‌های طرح‌دار در استایل مینیمال مجاز نیستند اما طرح راه راه یک استثنا است. این طرح بسیار ساده است و همه شرایط سبک مینیمال را دارد و شاید به همین دلیل است که خانم‌های فرانسوی طرح راه راه را خیلی دوست دارند،
در نتیجه اگر به استفاده از لباس‌های طرح‌دار اصرار دارید می‌توانید لباس راه راه را برای خودتان انتخاب کنید. راه راه افقی یا عمودی محدودیتی ندارد اما رنگ بندی آن باید ساده و محدود (سیاه و سفید و یا سفید با رنگ‌های ملایم دیگر) و یکدست و منظم باشد و عرض راه‌های آن خیلی باریک و ریز نباشد تا اصول سبک مینیمال را زیر پا نگذارد. مزیت دیگر لباس راه راه این است که با هر نوع لباس طرح‌دار یا ساده دیگری قابل ترکیب است و لازم نیست که نگران هماهنگ نبودن آن باشید

مرتبط بخوانید: استایل رترو, استایل محبوب نوستالژی گراها

در استایل مینیمال بافت را با اکسسوری‌ها بسازید

استایل تکرنگ یکی از انواع استایل مینیمال است اما برخلاف آن چه که تصور می‌شود این استایل بی‌دردسر نیست و نیاز به دقت و ظرافت زیادی دارد.
رمز موفقیت در چنین استایلی که ممکن است تکراری و کسل کننده باشد استفاده از بافت‌ها و تزئینات مختلف برای ایجاد تنوع است. بافت در استایل تکرنگ نقش مهمی ایفا می‌کند چون به این استایل که مستعد تک بعدی شدن است عمق می‌دهند و باعث شیک‌تر شدن آن می‌شوند اما همان طور که قبلا گفته شد در سبک مینیمال برای استفاده از بافت محدودیت وجود دارد حال اگر تصمیم دارید استایل تکرنگ و مینیمال داشته باشید بهترین گزینه برای شما استفاده از اکسسوری‌های بافت‌دار و جذاب است

مرتبط بخوانید : پانک ؛ استایل معترضان خوش پوش

استایل مینیمال و خوشتیپ شدن با حداقل‌ها

حتما بارها این جمله معروف مینیمال‌ها را شنیده‌اید؛ “کمتر غنی تر است”. این جمله به خوبی سبک زندگی مینیمال را بیان می‌کند و خب لباس پوشیدن مینیمالیست‌ها هم از این قاعده خارج نمی‌شود. مینیمال‌ها با حداقل‌ها معمولا خوشتیپ‌ترین‌ها هستند.

اما مبدا سبک مینیمال در مد به چه زمانی برمی‌گردد؟ سبک مینیمال بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت و در دهه ۱۹۹۰ به صورت حرفه‌ای در آثار طراحان لباس دیده می‌شد.
شاید کوکو شانل یکی از اولین طراحانی بود که این سبک را در طراحی‌هایش استفاده کرد و یا کلوین کلین که اتفاقا به استاد مینیمالیسم هم معروف است به ارائه مجموعه‌هایی با ویژگی‌های مینیمال پرداخت. علاوه بر اینها طراحی‌های ساده و مدرن پیر کاردین، مینیمال ساختارشکنانه دو طراح ژاپنی ری‌کاواکوبو و یوجی یاماموتا را نیز نباید نادیده گرفت.

پیوند میان مدرنیسم و مینیمالیسم پیوندی بسیار قوی است و درواقع آیندگراییست که باعث سادگی متفاوت سبک مینیمال می‌شود. از طرفی استفاده از هندسه و اشکال زاویه‌دار در طراحی لباس‌های مینیمال، در مدرن به نظر رسیدن‌شان بی‌تاثیر نیست. اما یکی از مهمترین اشتراکات این دو سبک هنری، پالت رنگی مورد استفاده‌شان است. رنگ‌های خنثی مثل سیاه، سفید و خاکستری و البته بسیاری از رنگ‌های روشنی که در ترکیب با خاکستری مات و مدرن جلوه می‌کنند، پالت رنگ‌های بدن و خاکی‌ها، سرمه‌ای و قهوه‌ای خاکستری‌ها که همگی نشانگر سادگی و مدرنیته هستند.

بیشترین بخش کمد یک مینیمالیسم متعلق به سه رنگ اول (سفید، سیاه و خاکستری) است و می‌توان به جرات گفت برای گروه زیادی از مینیمال‌ها سفید اولین انتخاب و برای گروه نسبتا بزرگ دیگری از مینیمال‌ها اولین انتخاب سیاه است. هنرمندی طرفداران این سبک در این است که گاهی با همین دو رنگ استایل‌های فوق العاده‌ای می‌سازند که در عین حال کلاسیک نیست.

طیف متنوع رنگ‌ بدن و رنگ های کرمی، همان پالتی است که یک مینیمالیست در موقعیت‌های مهم و رسمی به جای پالت رنگ‌های متالیک به سراغ آن می‌رود و مطمئن است که ترکیب شیک دلخواهش را به راحتی درمیان این گروه رنگی خواهد یافت. اگر مینیمالیست‌ها بخواهند کمی شیطنت کنند و رنگ‌های شارپ و تند را به استایل‌شان اضافه کنند قطعا در مقیاس و روشی این کار را انجام می‌دهند که هرگز ویژگی‌های اصلی مینیمالیسم ازبین نرود و در حاشیه از آن استفاده می‌کنند.

مینیمال‌ها برای لباس‌های رسمی، به جای استفاده از تزئینات برجسته از لباس‌هایی با برش‌های خاص استفاده می‌کنند. زرق و برق، پارچه‌های براق، پولک، مروارید، مهره، اپلیکه، گلدوزی، تکه‌دوزی و نقش و نگار در طراحی لباس‌های مینیمال هیچ جایی ندارد و اگر هرکدام از این تزئینات قرار باشد در لباسی مینیمال مورد استفاده قرار گیرد در مقیاسی بسیار محدود و به شکلی کاملا خلاقانه و متفاوت از روش‌های معمول به کار می‌رود.

اگر مینیمال‌ها بخواهند پارچه‌ای طرح‌دار انتخاب کنند قطعا طرح‌های خطی ساده، مثل راه‌راه‌ها، با پالت رنگی محدود اولین انتخاب آنهاست. علاوه بر تزئینات، حجم‌هایی مانند چین، پف و دراپه به ندرت در استایل مینیمال دیده می‌شود، البته لباس اندامی و جذب هم مورد پسندشان نیست و حتی طرفدار اُورسایز پوشیدن هم هستند.

درواقع آنچه بیش از زیباسازی‌های ظاهری و برجسته لباس در سبک مینیمال اهمیت دارد، تمیزی دوخت، حرفه‌ای بودن برش‌ها و کیفیت پارچه‌هاست.

اگر دقت کنید، مینیمال‌ها به اکسسوری‌ نیاز چندانی ندارند و در بیشتر مواقع تعداد کمی اکسسوری با طراحی‌های ظریف به ترکیب استایل‌شان اضافه می‌کنند. کیف‌‌ها و کفش‌های مورد علاقه طرفداران این سبک مانند لباس‌ها معمولا ساده، بدون تزئیناتی همچون سگک یا زنجیر و در فرم‌های هندسی و زاویه‌دار هستند.

اما قشنگ‌ترین ویژگی مینیمالیسم، از بین بردن کلیشه‌های جنسیتی در انتخاب لباس‌هاست. در این سبک زنانه و مردانه بودن لباس اهمیتی ندارد و شاید کاربردی بودن موضوع مهمتری باشد. بنابراین مینیمال‌ها به جای اضافه کردن جزئیات دست و پا گیر با حداقل‌ها استایلی کاربردی و جذاب می‌سازند. برای رعایت سبک مینیمال در لباس پوشیدن و حتی زندگی تنها کافیست کمی متفاوت در هر چیز نگاه کنید و سادگی‌ عمیق و خاص خودتان را پیدا کنید.

مرتبط بخوانید: استایل ماکسیمال

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *