ترفندهای ناب تولید محتوا در اینستاگرام که برندها از آنها استفاده می‌‌کنند

شاید در نظر برخی از افراد تولید محتوا اینستاگرام در اولویت‌های پایین وجود دارد اما وقتی متوجه می‌شوید. به‌طور میانگین، روزانه بیش از ۹۵میلیون پست متنوع (محتوا) توسط یک میلیارد کاربر فعال در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود، موضوع کاملاً تغییر می‌کند.
در این میان، شاهد افزایش محبوبیت اینستاگرام از راه تبدیل تولید محتوای متنی به محتوای بصری هستیم. این تبدیل و تغییر به دلیل تمایل کاربران به صرف زمان کمتر برای تماشای محتوای بیشتر است. حال سؤال اصلی این است که بهترین ترفند برای بهبود استراتژی حضور و تولید محتوا اینستاگرام و تعامل کاربران با صفحۀ کسب‌وکار چیست؟ یا به زبان ساده‌تر، چگونه یک اکانت اینستاگرام موفق داشته باشیم؟
‎در این راستا،در این پست به معرفی استراتژی‌های هشت برند موفق خارجی و ایرانی در اینستاگرام پرداخته ایم. امیداریم این مطلب به شما برای داشتن یک شبکۀ اجتماعی و برند موفق یاری کند.

‎روش اول: انتشار تجربیات کاربران از محصول شما برای تولید محتوا اینستاگرام

‎در طول شبانه‌روز، کاربران زمان بسیاری را برای تماشای پست‌های جدید اینستاگرام سپری می‌کنند. در طول این مدت تمایلی به تماشای تصویر محصولات ندارند. بلکه به دنبال تجربیات بصری جدیدی هستند که در آن‌ها حس هیجان، نشاط یا کنجکاوی ایجاد کند.
‎یکی از برندهای موفق دنیا در به‌کارگیری استراتژی‌های جدید اینستاگرام، GoPro است. GoPro شرکت تولید‌کنندۀ دوربین‌های شخصی و باکیفیت است و به دلیل ابعاد کوچک این دستگاه الکترونیکی، عموماً در کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری و فعالیت‌های ماجراجویانه استفاده می‌شود. ‎با نگاهی مختصر در میان پست‌های اینستاگرام GoPro، دلیل محبوبیت و افزایش کاربران این برند را به بیش از ۱۴میلیون نفر متوجه خواهید شد. تماشای ماجراجویی صخره‌نوردی در کلیمانجارو و موج‌سواری در هاوایی دلیل بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش، برای خرید این نوع دوربین‌هاست.

 

‎دوربین‌های GoPro نمونۀ خوبی برای استراتژی محتوایی است و این موضوع مدیون تجربۀ محصول، توسط کاربران است.
GoPro به‌جای انتشار و معرفی محصولات خود در اینستاگرام، از تجربه‌های کاربران هنگام استفاده از این دوربین‌ها استفاده می‌کند و این دلیلی برای فروش موفق این برند در اینستاگرام شده است.
Airbnb یکی دیگر از این دست مثال‌هاست و در حوزۀ سرویس آنلاین اجارۀ اقامتگاه، فعالیت می‌کند. Airbnb با انتشار پست‌های مشتریان هنگام تجربۀ خرید از این سایت، در جهت افزایش محبوبیت خود تلاش می‌کند. به نظر شما نمایش متداول یک اقامتگاه در عکسی کاملاً معمولی جذاب‌تر است یا عکسی کاملاً تصادفی که کاربری معمولی گرفته است؟

 

‎در مثال دیگری به جواهرفروشی Cluse اشاره می‌کنیم. این شرکت فروش جواهرات تاکنون بیش از ۱۹هزار عکس و ویدئوی تهیه‌شده توسط مشتریان را منتشر کرده است و نرخ تبدیل کاربران به مشتریان بالفعل را تا ۱۹درصد افزایش داده است. به این ترتیب Cluse به فروشگاهی الکترونیکی تبدیل شد.

 

‎از این نوع ترفندها با نام UGC یا محتوای تولیدی توسط کاربران نیز یاد می‌شود. با این روش، صاحبان این صفحات نه‌تنها هزینه‌ای برای تهیۀ پست‌های خود پرداخت نمی‌کنند، بلکه از محبوبیت بیشتری نیز برخوردار می‌شوند.

‎روش دوم: توجه به نیاز مخاطبان در تولید محتوا برای اینستاگرام

‎نکتۀ مهم این است که هر چه تلاش بیشتری برای جلب رضایت کاربران کنید، باز هم افرادی هستند که رضایت کامل نداشته باشند. پس قطعاً تلاش شما برای جلب رضایت همۀ کاربران اصولی نیست و راهکار بهتر، توجه به مخاطبان اصلی و بالقوه یا بالفعل است.
در این صورت شما تنها محتوای مورد نیاز این دسته افراد را تهیه خواهید کرد و به جلب رضایت همۀ کاربران اینستاگرام نیازی نخواهید داشت. پس نکتۀ مهم، درک مخاطبان اصلی برای موفقیت در کمپین‌های بازاریابی است. در این صورت شما از نیاز مخاطب خود باخبر می‌شوید و بهترین راه‌حل را ارائه خواهید کرد.
‎روشی ساده و درعین‌حال مؤثر برای داشتن کسب‌و‌کار موفق در اینستاگرام، استفاده از اینفلوئنسرهاست؛ افراد محبوبی که کاربران اینستاگرام به آن‌ها توجه نشان می‌دهند. ‎برند پلیس، ارائه‌کنندۀ انواع ساعت مچی، ازجمله شرکت‌هایی است که از این روش برای افزایش فروش در اینستاگرام استفاده می‌کند. برند پلیس با انتخاب اینفلوئنسرهایی که در میان مخاطبان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند، برای جلب توجه کاربران و درنهایت فروش محصولات خود تلاش می‌کند.
‎مشابه این برندها، شرکت‌های بسیاری در ایران وجود دارند که از اینفلوئنسرهای محبوب استفاده می‌کنند. برای مثال، برند سان‌استار که متعلق به یک شرکت نوشیدنی و آبمیوه است، برای جلب نظر مخاطبان خود از خواننده‌های محبوب استفاده می‌کند.

 

برند دیگری که چند سالی است با حضور یکی از بازیگران ایرانی، به محبوبیت خود افزوده است، چرم مشهد است. توصیۀ یک محصول یا مصرف آن توسط اینفلوئنسر محبوب مخاطبان، تأثیر بیشتری در انتخاب و خرید مشتریان می‌گذارد.
‎مشخصاً بعد از معرفی و آغاز فروش محصولات، کمپین شما در این نقطه به پایان نخواهد رسید، بلکه شما می‌بایست با ادامۀ مستمر این فعالیت، پروژۀ خود را ادامه دهید و از ریزش مشتریان بالفعل جلوگیری کنید.

روش سوم: استفاده از ایده‌های جدید برای تولید محتوا

در هر جامعه‌ای افراد خلاقی وجود دارند که ایده‌های ناب بسیاری در ذهن دارند. در این راستا، شما می‌توانید از هنرمند یا عکاسی خلاق برای ارائۀ ایده‌های جدید در کمپین بعدی و فروش موفق در اینستاگرام استفاده کنید.
یکی دیگر از روش‌های خلاقانه برای یافتن محتوای ناب، اجرای مسابقات در اینستاگرام است. شما می‌توانید به ازای اهدای جوایز و محصولات خود، از کاربران بخواهید که محتوای خلاقانه در اینستاگرام تولید کنند یا از مخاطبان خود بخواهید با تگ‌کردن نام دوستان خود، باعث ویروسی‌شدن مطالب شما در اینستاگرام شوند.

 

یکی از برندهای داخلی که از اجرای مسابقات فصلی برای معرفی و انتشار محصول خود در اینستاگرام استفاده می‌کند، دیجی‌کالاست. در مسابقات اینستاگرامی این برند، شما با تگ‌کردن و انتشار پست، موجب معرفی محصولات مختلف دیجی‌کالا می‌شوید و درنهایت هدیه‌ای از این برند دریافت می‌کنید. پس استفاده از محتوای خلاقانه و اجرای مسابقات اینستاگرامی، یکی از بهترین ترفندها برای موفقیت برندهاست.

روش چهارم: توجه و نمایش احساسات مخاطبان برای تولید محتوا اینستاگرام

علاوه‌بر محتوای ناب و خلاقانه که موجب فروش موفق در اینستاگرام می‌شود، استفاده از تصاویر کاربران و نمایش احساسات و رضایت آن‌ها از خرید، یکی از بهترین روش‌هاست. شاید با مروری بر نحوۀ عملکرد شرکت تامز، با این روش بیشتر آشنا شوید.
شرکت کفش‌فروشی تامز، در همۀ شعبات خود، پس از ارائۀ کفش به کودکان و تکمیل خدمات فروش، از صورت خندان کودکان تصویری در اینستاگرام منتشر می‌کند. تأثیر این موضوع زمانی مشخص می‌شود که کاربران با تماشای پست‌ها، به عمق رضایت مشتریان شما پی ببرند و اشتیاق آن‌ها برای خرید از شما افزایش یابد. نتیجۀ نهایی این روش، کسب سود بیشتر و معرفی برند به‌عنوان نوعی کسب‌و‌کار وفادار به مشتری است.

روش پنجم: تولید محتوا برای اینستاگرام به شیوه انبوه‌سپاری

مشخصاً یکی از روش‌های موفقیت در اینستاگرام که کمک بسیاری به برند می‌کند، تولید محتوای ناب و خلاق به‌صورت متناوب است. انبوه‌سپاری یا جمع‌سپاری، معنای جدیدی است که در دنیای مدرن و آنلاین امروز، نقش مهمی بازی می‌کند.
انبوه‌سپاری، نوعی فراخوان عمومی و اینترنتی است و بر مشارکت و تعامل افراد متفرقه دلالت دارد. این مشارکت می‌تواند در قالب ارائۀ راه‌حل، توسعۀ محصول یا هر مورد دیگری باشد که درنهایت موجب خشنودی و وفاداری مشتری می‌شود. درنتیجه با جلب رضایت و وفاداری مشتری، از سنگینی وزنۀ تولید محتوای ناب کاسته می‌شود.
یکی از برندهای موفق اینستاگرام، لنوو است. این برند در یکی از کمپین‌های خود، از مخاطبان خواسته تا ترفندهای جالب و مفیدی که درزمینۀ استفاده از لوازم الکترونیکی می‌دانند، با ذکر هشتگ «ihackedlife» در کامنت بنویسند. در انتهای این کمپین، لنوو محتواهای باکیفیت دریافت کرد و به مخاطبان آن اضافه شد. نکتۀ نهایی این است که با انتخاب هشتگ‌های مناسب و هوشمندانه برای اینستاگرام، شما مخاطبان خود را تحت‌تأثیر قرار می‌دهید و با حجم بسیاری از محتوای باکیفیت روبه‌رو خواهید شد.

 

روش ششم: داستان‌سرایی در اینستاگرام

عنصر کلیدی برای داشتن کسب‌و‌کار موفق در اینستاگرام و ماندگاری در ذهن مخاطبان، داستان‌سرایی است. قبل از تلاش برای افزایش تعداد کاربران اینستاگرام، شما باید از تعامل کاربران فعلی خود مطمئن باشید و به‌جای انتشار عکس محصولات و فشار برای خرید آن‌ها، از تعریف یک داستان کوتاه شروع کنید.
این داستان می‌تواند تاریخچۀ برند، سخت‌ترین لحظات یا تعریف یکی از موفقیت‌های بزرگ شرکت باشد. در حال حاضر یکی از اکانت‌های محبوب‌ اینستاگرام «Humans of New York» است. با نگاهی کوتاه به این صفحۀ اجتماعی متوجه خواهید شد که Humans of New York با بیش از ۸میلیون کاربر فعال، در مدت کوتاهی توانسته است یکی از اکانت‌های محبوب اینستاگرام شود و این موفقیت با انجام چند ترفند ساده به دست آمده است.

 

این اکانت با انتشار عکس‌های گوناگون از افراد متفرقه در نیویورک و انتشار داستان زندگی آن‌ها، به موفقیت در یک شبکۀ اجتماعی پرطرف‌دار دست یافته است. در عکس‌های منتشرشده از این صفحۀ اجتماعی، شما تصاویری را خواهید دید که بسیار معمولی هستند و برای گرفتن آن‌ها از دوربین‌های خاص استفاده نشده است. اما دلیل محبوبیت این پست‌ها چیست؟ داستان‌سرایی.
محتوای نوشته‌شده در پایین هر عکس، سرگذشت یا داستانی کوتاه از صاحب عکس را می‌گوید که با زبانی ساده و احساسی نقل شده است. پس داستان کوتاهی متناسب با محتوای تصویری برای برندتان نقل کنید؛ زیرا این موضوع باعث محبوبیت بیشتر و تمایز برند شما با سایرین می‌شود.
علاوه‌بر برندHumans of New York، لِگو نیز با استفاده از همین روش توجه بسیاری از پدر و مادرها را به خود جلب کرد. داستان‌سرایی لگو به مشتریان و مخاطبان یادآور می‌شود که این شرکت از کودکی تا کنون با آن‌ها همراه بوده است.
در ایران نیز بیسکوییت مادر به‌تازگی وارد عرصۀ تبلیغات آنلاین شده است و یکی از مثال‌های داستان‌سرایی امروز است. برند مادر، داستان کودکی یک دختر تا بزرگ‌سالی او همراه با بیسکوییت مادر را نقل می‌کند که مشخصاً با روایت این داستان، برند مادر در ذهن مخاطبان به‌خوبی باقی خواهد ماند.

روش هفتم: توجه به ترند روز دنیا در تولید محتوا اینستاگرام

بسیاری از مخاطبان عموماً به دنبال انتشار مطالبی هستند که با فرهنگ، نوع تفکر، زندگی و دنیای امروزی آن‌ها مطابقت داشته باشد. این موضوع در میان صاحبان برندهای مختلف نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌طوری‌که بسیاری از مدیران سعی می‌کنند پست‌های شبکۀ اجتماعی خود را متناسب با نیاز روزمره یا به عبارت دیگر، با‌توجه‌به ترند روز منتشر کنند. در این میان هر چه پست‌های منتشرشده با ‌توجه بیشتری ‌به ترند روز نوشته شده باشند، احتمال ویروسی‌شدن آن‌ها بیشتر است.
در سه روش زیر شما را با پست‌ها و ترندهای روز دنیا برای تولید محتوا اینستاگرام آشنا می‌کنیم:

۱- تمرکز بر محتوای فصلی در اینستاگرام

یکی از اتفاقات برجستۀ روزمره، تجربۀ فصل‌های مختلف است. ما که تغییر فصل را در نحوۀ پوشش، تفریحات و ظاهر شهر به‌خوبی حس می‌کنیم، پس چرا از این موضوع برای انتشار پست‌های مختلف استفاده نکنیم؟
شما می‌توانید با‌توجه‌به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، از رنگ‌‌ها و سمبل‌های مختلف هر فصل استفاده کنید.
بنز یکی از پیشتازان استفاده از این است و با‌توجه‌به تغییر فصول، خدمات خود را تغییر می‌دهد تا از اِلِمان خاصی برای محصولات و تبلیغات خود استفاده کند.

۲- تهیۀ تقویم رویدادها و تولید محتوا اینستاگرام

اولین قدم، تهیۀ یک تقویم با‌توجه‌به رویدادهاست؛ عید نوروز، شب یلدا، روز مادر یا پدر و ده‌ها مناسبت دیگر که هرکدام می‌توانند دلیلی برای تنظیم یک کمپین یا پست اینستاگرام باشند. در این کمپین‌ها با‌توجه‌به مناسبات می‌توانید محصول جدید خود را معرفی کنید یا تخفیفات ویژه در نظر بگیرید و برای اطلاع‌رسانی این موضوع، از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام استفاده کنید.
همچنین، شما می‌توانید محصولات خود را نه‌تنها با‌ مناسبات تقویمی، بلکه با رویدادهای مهم دنیا مانند المپیک یا جام‌جهانی منطبق کنید. بسیاری از مخاطبان و مشتریان در میان پست‌های شما به دنبال هویت یا حمایت هستند و توجه به این موضوعات تا حد زیادی بر وفاداری آن‌ها تأثیرگذار است.
۳- بررسی مداوم ترندهای روز
به‌طور پیوسته سایت گوگل ترند را بررسی کنید. در این سایت شما با ترندهای روز دنیا در حوزه‌های مختلف آشنا خواهید شد.
یکی از روش‌های موفقیت در دنیای امروز، سرعت برنامه‌ریزی برای رویدادهاست. هرچه کمپین شما با سرعتی بیشتر از دیگران آغاز شود، احتمال موفقیت و تعامل کاربران با شما بیشتر خواهد بود.

روش هشتم: طراحی بازی در اینستاگرام

چالش‌برانگیزبودن و ایجاد انگیزه در مخاطبان، یکی از روش‌های فروش موفق در اینستاگرام است. با ایجاد انگیزه در کاربران شما می‌توانید تعاملات آن‌ها را افزایش دهید و توجه‌ها را به خود جلب کنید. برای ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت کاربران در اینستاگرام، از پست‌های مهیج که پیام مثبت دارند، استفاده کنید.
همیشه مهلت مشخصی را برای تشویق مخاطبان برای تعامل در اینستاگرام در نظر بگیرید و به آن‌ها قول دهید بهترین محتوا را با ذکر نام کاربر در صفحۀ اینستاگرام خود منتشر می‌کنید. بعد از موفقیت در کمپین، سعی کنید هدایا را متناسب با حجم و کیفیت محتوا در نظر بگیرید.
برای مثال، یک شرکت مسافرتی برای ارائۀ هدایا به برندگان کمپین، خدمات رایگانی با‌توجه‌به سقف تعریف‌شده ارائه می‌دهد. برند استاپلس، با ارائۀ کارت هدیه به مشتریان همۀ شعب خود، برای افزایش تعاملات اینستاگرام تلاش می‌کند. استاپلس برای راه‌اندازی این کمپین از هشتگ «StaplesWorkAnywhere» استفاده کرد تا مشتریان با ذکر این هشتگ، مطالب خود را در اینستاگرام منتشر کنند.

 

گفتنی است که پیشرفت و افزایش تعداد مخاطبان در اینستاگرام، تنها با چند ترفند ساده و مقطعی امکان‌پذیر نخواهد بود و شما به تولید و انتشار مداوم محتوا در اینستاگرام نیاز دارید. با تولید و انتشار پیوستۀ محتوا، شما در مخاطبان کشش ایجاد می‌کنید که این باعث افزایش تعداد مخاطبان و درنهایت جهانی‌شدن برند شما می‌شود.
با‌توجه‌به مطالب مذکور، شما قادر به بهبود صفحۀ اینستاگرام برندتان خواهید بود؛ اما نکتۀ مهم این است که یک ترفند برای همۀ برندها و انواع محصولات یا خدمات یکسان نیست و شما با ایجاد تغییرات کوچکی در روش‌های بالا می‌توانید بهترین روش را برای بهبود صفحۀ اینستاگرام خود بیابید.
به‌عنوان یک استراتژیست بازاریابی، منابع و اهدفتان را مشخص کنید و با‌توجه‌به آن‌ها، از بهترین ترفند محتوایی برای بهبود عملکرد اینستاگرام استفاده کنید. البته ترکیب چند تکنیک برای افزایش مخاطبان و تعاملات، بهتر از یک یا دو تکنیک است.
پستی را در نظر بگیرید که برای روز بهترین دوست طراحی شده است. در این پست اگر آمیخته‌ای از یک هشتگ ویروسی، نمایش احساسات مخاطبان و UGC را هم‌زمان استفاده کنید، قطعاً کمپین موفقی خواهید داشت.

منبع:جوهر

درباره ی

مطلب پیشنهادی

انواع بستن بند کفش

انواع بستن بند کفش

بند کفش و مخصوصا کفش کتانی همیشه شکلی ساده و همیشگی دارد . اما می‌توانید با کمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *