حجاب در کشورهای مختلف جهان

حجاب زنان مسلمان در کشورهای اسلامی به شیوه ی مرسوم بر اساس آداب و رسوم، فرهنگ و قوانین آن جامعه می باشد. اما در معدود کشورهای اسلامی حجاب اجباری است. ایران تنها کشوری است که در آن حجاب زنان کاملا اجباری بوده و دولت نظارت بر رعایت حجاب در جامعه را از وظایف خود می داند.

فلسفه عرفانی حجاب

حجاب دارای دومنظر کمی و کیفی است بخش کمی یا ظاهری حجاب مربوط به شریعت یا اصول رهروی است که در ارتباط با پوشش ظاهری فرد بوده و بخش کیفی آن مربوط به عرفان یا همان کیفیت رهروی است که در ارتباط با باطن فرد است. حجاب صرفاً با حفظ ظاهر و بدون توجه به بخش کیفیتی یا باطنی و یا به عبارتی معرفتی آن، به نتیجه مطلوب نرسیده و شخص یک دیندار کامل نخواهد بود به عبارت دیگر اگر شخصی در ظاهر مواردی را رعایت نماید باحجاب محسوب می‌شود اما تا زمانیکه این ظاهر از یک پشتوانه باطنی (عرفانی) برخوردار نباشد آن اثر بخشی لازم را نخواهد داشت و به قولی :از کوزه همان برون تراود که دراوست.

زمانی حجاب ظاهری نتیجه مطلوب را خواهد داشت که مانند چشمه از درون جوشیده و با یک درک معرفتی و قلبی همراه باشد. شخصی که از نظر معرفت الهی در مسیر کمال است چنان از عشق الهی لبریز می‌شود که نیازی به جلب توجه دیگران ندارد و در عین حال که به این امانت الهی رسیدگی کامل را دارد زیبایی الهی را عرضه داشته و با حجاب خود نشان می‌دهد که هیچ نیازی به عرضه خودشیفتگی ندارد.

هر چقدر انسانها و جامعه در مسیر عشق الهی و کمال بیشتر گام بردارند از خودشیفتگی فاصله زیادتری گرفته و به بلوغ عرفانی خواهند رسید. در چنین جامعه‌ای افراد به ارزش وجودی خود در طرح عظیم خلقت پی برده و متناسب با آن در هستی حضور یافته و با پوششی در خور این ارزش، حاضر خواهند بود. این حجاب چون از روی اجبار نیست لذا بازتاب منفی در اجتماع نخواهد داشت.

آلمان

در خصوص حجاب زنان در آلمان باید گفت، آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که زنان در داشتن حجاب منعی نداشتند، ولی اخیرا مجلس ایالت‎ بادن‎ ورتمبرگ‎ قانونی‎ تصویب‎ کرد کـه‎ در آن‎‎ پـوشـش‎ اسلامی‎ برای‎ معلمان آمـوزشگاه‎‌های‎ دولتی‎ این‎ ایالت‎ ممنوع شده‎‎ است.

این در حالی است که استفـاده از مظاهر دینی‎ بـرای‎ مسیحیان‎‎ و یهودیان آزاد گذاشته‎ است.

اسپانیا

داشتن حجاب در برخی از مدارس اسپانیا نیز ممنوع است. برخی از مدارس از ثبت نام دختران محجبه امتناع می‌کنند و برخی نیز بدین دلیل اخراج می‌شوند.

اولین ممنوعیت رسمی حجاب در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت. در این سال شورای محلی کاتالان در شهر لییدای اسپانیا قانون ممنوعیت رعایت حجاب کامل اسلامی برای زنان مسلمان در اماکن عمومی را تصویب کرد.

شورای کاتالان در شهر لییدای اسپانیا پس از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از روبنده برای زنان مسلمان در اماکن عمومی، مدعی شد که هدف از تصویب این قانون حمایت از حق تساوی بین زن و مرد است.

البته چندی پیش به دنبال درخواست مقامات دولتی شهر لاریدو از شهروندان مسلمان برای برداشتن حجاب اسلامی در اماکن عمومی، این موضوع به دادگاه عالی اسپانیا ارجاع داده شد و این نهاد قضایی با بیان این‌که چنین امری موجب نقض آزادی دینی افراد است، درخواست مقامات لاریدو را رد کرد.

فرانسه

زنان مسلمان فرانسه همواره با محدودیت‌های زیادی در داشتن حجاب روبرو بوده‌اند. پارلمان این کشور با تصویب قانونی در سال ۲۰۰۴ استفاده از روسری و دیگر نمادهای مذهبی آشکار در مدارس فرانسه را رسما غیرقانونی اعلام کرد. البته پیشتر نیز اغلب مدارس فرانسه به سختی به دانش‌آموزان خود اجازه می‌دادند با پوشش اسلامی در کلاس‌های درس حاضر شوند. این مساله موجی از واکنش‌ها در فرانسه را برانگیخت.

این در حالی است که در فرانسه جدایی دین و دولت جایگاه مهمی در قوانین دارد. همچنین استفاده از حجاب در اماکن عمومی این کشور نیز در سال ۲۰۱۰ ممنوع شد و جریمه‌ای معادل ۱۵۰ یورو برای زنان محجبه در نظر گرفته شد.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

لباس‎ و اکسسوری‎های مورد نیاز خانم‎ها در فصل تابستان

دنیای مد و لباس: چیزی که در فصل تابستان اهمیت دارد، راحتی و خنکی ست. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *