لغت لاکچری به چه معناست؟

اگر این روزها زیاد با کلمه لاکچری یا لاکشری ، در فروشگاه ها ، در شبکه های اجنماعی مثل اینستاگرام در بیلبوردهای خیابان یا حتی در منوهای رستوران ها برخورد میکنید و به دنبال معنای واقعی لاکچری هستید در ادامه با دنیای مد و پوشاک همراه باشید تا هر آنچه برای درک درست لاکچری بودن لازم است در اختیارتان بگذاریم

بازارِ لاکچری بودن این روزها بسیار داغ است ! برای مثال لاکچری های اینستاگرام ، این کلمه در چند سال اخیر بسیار از سوی کاربران این شبکه اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته است . شاید در برخی موارد کاربران اینستاگرام افراط میکنند و انتهای هر کپشن از پست هایشان در رابطه با کافه گردی یا رستوران گردی یا یک خرید ساده و در دنیای مد از هشتگ لاکچری استفاده میکنند

لاکچری بودن یعنی چه ؟!

در ادامه به سراغ معنی کلمه لاکچری ( یا لاکشری ) میرویم و بررسی میکنیم این کلمه جذاب در ویکی پدیا و یا فرهنگ لغت به چه معناست

کلمه لاکچری ، لاکشری و یا حتی لاکژری از جمله کلمه های جنجالی است که به تازگی وارد زبان فارسی شده است و تقریبا هرکسی آن را به نحوی که خودش راحتر باشد تلفظ میکند نوشتن لاکچری به انگلیسی به این صورت است ” LUXURY ” که حنی در برخی موارد در لاکچری های اینستاگرام دیده شده که این کلمه را به اشتباه  لوکسوری نیز تلفظ میکنند!

این کلمه در زبان فارسی شاید معادل تجملات یا اشرافی بودن باشد و یا حتی ممکن است در هر موقیتی معنایی متفاوت داشته باشد برای مثال شبکه های اجتماعی که از کلمه لاکشری معنای خودنمایی برداشت میشود. ولی لذت از انجام کاری و منحصر به فرد بودن در آن هم میتواند نشانه هایی از لاکچری بودن باشد.

تلفظ صحیح معنی واژه Luxury

واژه luxury در زبان انگلیسی اینجوری تلفظ میشه  [ لاکشری   ˈlʌk.ʃɚ.i ]  . تلفظ واژه لاکشری در هر دو لهجه امریکایی و بریتانیایی تقریبا مثه همه ؛ البته در لهجه امریکایی « لاگژری » هم تلفظ میشه .

واژه Luxury یک واژه انگلیسیه که البته ریشه Latin داره . شکل اولیه این واژه در زبان لتین به این صورت بوده luxus که بعدا تبدیل شد به لوکسوریا luxuria  و بعدش در زبان فرانسوی قدیم به شکل luxurie تغییر کرد و در نهایت در زبان انگلیسی به شکل luxury در اومده !

چیزی که برای من عجیبه اینه که ایرانی ها رو چه حسابی این واژه رو لاکچری تلفظ میکنن ? شاید باور نکنید اما من افرادی رو میشناسم که رشته تحصیلی شون زبان انگلیسی بوده اما این واژه رو اشتباه تلفظ میکنن ! حتی وقتی تو گوگل واژه لاکشری رو جستجو میکنید ، خود گوگل « لاکچری » رو بهتون پیشنهاد میده ! 

وقتی تو گوگل واژه لاکشری رو جستجو می کنید ، کلمه لاکچری رو پیشنهاد میده !

دوستان ، واژه Luxury تو هیچ زبانی « لاکچری » تلفظ نمیشه ! تلفظ لاکچری کاملا غلطه ؛ بنابراین بهتره یا بگیم « لاکشری » یا « لاکژری » .

معنی واژه Luxury

واژه Luxury  یعنی « تجملاتی » ، « تشریفاتی » یا « لوکس » . واژه لوکس در فرهنگ واژه ها به این صورت تعریف شده :

تجمل و زیبائی بسیار در لباس ، اشیاء منزل و غیره

در کل واژه لاکشری یعنی یه سبک زندگی بسیار گرون قیمت و تجملاتی که عموم مردم نمی تونن اونجوری زندگی کنن . مثلا داشتن خونه بزرگ و شیک در منطقه گرون قیمت و با لوازم و اثاثه بسیار شیک و گرون .

چند وقت پیش یه میم جدید ( گرایش ، جنبش ) تو شبکه های اجتماعی مد شد به نام « زندگی لوکس بچه پولدار ها » که اگرچه ظاهر جذابی داشت اما در باطن خیلی مسخره و خنده دار بود . این میم در ابتدا یه جرقه بود اما در شبکه اجتماعی اینستاگرام بدجوری شعله ور شد . این قضیه از بچه مایه دار های تهران شروع شد و بعد به شهرهای دیگه هم سرایت کرد . بچه های افراد مایه دار از زندگی لوکس شون عکس های معنا داری رو میگرفتن و در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام منتشر میکردن و زیر پست ها شونم ( به قول خودشون ) هشتگ میزدن #لاکچری  تو این عکس ها ماشین های چند صد میلیونی و حتی بالای ۲ میلیارد به چشم میخورد . خونه های بسیار لوکس و بزرگ با جدیدترین و شیک ترین امکانات رفاهی .

بچه پولدارها در اینستاگرام دارایی های خودشونو به رخ دیگران میکشن !

بدون شک یکی از تاثیر گذار ترین چیزایی که باعث شد این رفتارها در شبکه های اجتماعی مد بشه موزیک ویدیو های رپ بوده و هست . در این موزیک ویدیو ها رپر ها برای خودنمایی و ایجاد شهرت ، همیشه دارایی هاشون رو به رخ دیگران میکشن . در همه جای دنیا این کلیپ ها روی ذهن جوون ها و به خصوص تینیجر ها تاثیر عمیقی گذاشته و خیلی ها واقعا دل شون میخواد همچین زندگی رو داشته باشن . این روزا تفریح جدید بچه پولدار ها این شده که زندگی لوکس شونو به نمایش بذارن و تو جمع خودشون به ریش طبقه متوسط و فقیر جامعه بخندن .

اگر به رفتار این افراد نوکیسه با دقت و عمیق فکر کنیم ، متوجه میشیم که این گونه رفتار ها بسیار کودکانه و بیشتر خنده داره . ببینید من چه ساعتی دارم … ببینید من چه ماشینی سوار میشم … ببینید من چه لباسایی میپوشم … . اما چیزی که خنده دار تره اینه که خیلی از این افراد درک درستی از معنی واژه لاکشری ندارن و از توهم زندگی لوکس دارن روان پریش میشن . داشتن یه ویلا تو شمال ، ماشین ۵۰۰ میلیونی یا ۴ دست لباس گرون قیمت که تو دسته بندی لوکس قرار نمیگیره ! چون آدمای زیادی هستن که میتونن اینجوری زندگی کنن . لوکس یعنی ساعت ۳۰ میلیون دلاری لوکس یعنی کلکسیون ماشین های گرون قیمت که هر کدوم حداقل ۱ میلیارد تومن باشن ، لوکس یعنی داشتنهلیکاپتر یا جت اختصاصی ،  لوکس یعنی چندین ویلا در مناطق گرون قیمتی مثه Monoco یا Marbella  نه یه ویلا تو خزر شهر یا جاده ۲۰۰۰  عزیز من تفریح لاکشری یعنی گذروندن تعطیلات در جزایر Caribbean نه اینکه با تور چارتری بری دوبی 

نمایش زندگی لاکشری موجب ایجاد انگیزه میشه یا نا امیدی ؟!

یه عده اعتقاد دارن که نمایش زندگی لاکشری می تونه در مردم به خصوص قشر جوان انگیزه زیادی ایجاد کنه و در نهایت باعث پیشرفت جامعه بشه . اما در این یکی دو سال اخیر اتفاق هایی افتاده که به نظر میاد خلاف این نظریه رو اثبات میکنه . متاسفانه جوونای زیادی خودکشی کردن ، به مواد مخدر رو آوردن و یا با روش های غیر قانونی ( مجرمانه ) خواستن یه شبه مایه دار بشن که خیلی هاشون هم گیر افتادن . و باز هم متاسفانه کسی نمیخواد از راه اصولی و علمی به پول برسه . خیلی از جوون ها به خصوص جوون های ایرانی آموزش کافی ندیدن ، به همین دلیل تصور میکنن که تئوری یه شبه پول دار شدن واقعا عملیه ! یه شبه ثروتمند شدن فقط تو فیلم ها اتفاق میوفته . در دنیای واقعی برای ثروتمند شدن باید سواد ، خلاقیت ، پشتکار و صبر ایوب داشته باشید !

احتمالا ثروت چیز بدی نیست اما قطعا مسئولیت زیادی رو روی دوش صاحبش میذاره ! چون همه مردم از سرمایه دار ها انتظار دارن تا شرایط امرار معاش رو براشون فراهم کنن . خب انتظار بی جایی هم نیست .

به نظر من این درست نیست که یه آدم پولدار بخواد از رسانه ها برای نمایش دارایی هاش استفاده کنه . چه انگیزه ای به جز عقده های نو کیسه بودن می تونه یه انسان رو وادار کنه تا با راه انداختن show ثروت ، قشر طبقه متوسط و ضعیف جامعه رو عذاب بده ؟! هیچکدوم از این افراد نمی تونن ادعا کنن که برای ایجاد انگیزه در افراد این Show ها رو راه میندازن !

در سراسر دنیا افراد مایه دار زیادی هستن که ثروت وحــشـــــــــتناکی داری دارن اما یه دست لباس ساده میپوشن و هیچ جا پول شونو به رخ کسی نمیکشن چون همه می دونن که این آدما چقدر پول دارن . نمونه این افراد هم زیاده و بارها دیدیم مثه مرحوم استیو جابز Steve Jobs یا بیل گیتس Bill Gates و خیلی های دیگه که همه مون میشناسیم . اما خداوکیلی کجا دیدین این افراد بخوان خودنمایی کنن ؟ این افراد هیچوقت نخواستن و نیازی هم نداشتن که با پول شون Show راه بندازن چون آدمای باسوادین ، چون دارن علم تولید میکنن ، چون درگیر رسیدگی به کارهای مهم تری هستن و قدر عمر رو بهتر درک میکنن . ضمن اینکه همه میدونن این افراد چقدر پول دارن پس نیازی به یادآوری نیست !  به نظر شما این افراد لاکچری باز واقعا چرا اینکارا رو میکنن ؟

هدف از نگارش این مقاله ان بود تا شما را با واژه لاکچری یا بهتر است صحیح تلفظ کنم لاکشری که این روزها در دنیای مد و پوشاک جایگاه خاصی باز کرده آشنا کنم تا زمانیکه در دنیای مد لفظ لاکشری را می شنویم با به کار می بریم تعبیر درستی از این لغت در ذهنمان داشته باشیم.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *