مهمترین چالش های هنر صنعت طراحی وساخت جواهرات ازنگاه علیرضا صادقی

علیرضا صادقی طراح جواهرات و مدرس دانشگاه می‌گوید این هنر-صنعت در سال‌های اخیر دچار تحول و دگرگونی شده و در گذر زمان سطح درک جامعه نیز بالاتر رفته است.

علیرضا صادقی طراح جواهرات و مدرس دانشگاه در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات سنتی و صنایع مربوط درباره شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من بیش از ۱۸ سال است که در حوزه طراحی و ساخت انواع زیورآلات فعالیت دارم و در تمام این سال‌ها به‌وضوح شاهد آن بوده‌ام که این هنر-صنعت تا چه اندازه دچار تحول و دگرگونی شده و خوشبختانه درگذر زمان سطح درک جامعه نیز بالاتر رفته است.

صادقی که در سال ۹۴ به‌عنوان کارآفرین برتر معرفی‌شده است اذعان داشت: طی سال‌های اخیر به لحاظ ابعاد آموزشی با رشد فراوانی در این زمینه مواجه بوده این و خوشبختانه امروز دانشگاهی همچون دانشگاه پارس به شکل تخصصی درزمینهٔ طراحی و ساخت طلا، جواهر و دیگر زیورآلات وجود دارد که می‌تواند عرصه آموزشی مناسبی برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم کند.

این مدرس دانشگاه در ادامه به برخی مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: محدودیت‌ها در پرو مد کردن زیورآلات و مشکلات اقتصادی و معیشتی از مهم‌ترین چالش‌های هنر صنعت طراحی و ساخت جواهرات است.

او افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که توان معرفی و ارسال آثار خود به دیگر کشورها را نداریم و در ایران هم هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است که برای خرید اثر هنری به دنبال تخفیف نباشیم و به همین دلیل بسیاری از افراد طی فعالیت در این حوزه متضرر و ناامید می‌شوند.

صادقی به ابعاد روان‌شناختی و جامعه‌شناسانه حضور در این چرخه هنری و صنعتی اشاره و تصریح کرد: افرادی بودند که استعداد داشتند و وقتی وارد این حوزه شدند خود را پیداکرده و اتفاقی را برای خود رقم زدند که ازنظر روحی و درمانی هم تأثیر بسیاری بر روحیات آنان داشت.

او گفت: برخی از شاگردان من که به لحاظ روحی، حال خوبی نداشته‌اند، پس از ورود به این حوزه تغییر کردند و بدون شک وقتی شما اثری را خلق می‌کنید تأثیر شگرفی بر زندگی شما به لحاظ مادی و معنوی خواهد گذاشت.

صادقی در ادامه به تفاوت‌های فعالیت در عرصه طراحی و ساخت جواهرات در ایران و دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها به‌راحتی محصولاتشان را معرفی و عرضه می‌کنند اما در ایران انجام این کار بسیار هزینه‌بر و دشوار است. هرچند کیفیت آثار هم بی‌تأثیر نیست و متأسفانه این نگاه در میان مشتریان وجود دارد که تمایل بالایی به سمت خرید برندهای ایرانی دارند و اعتمادی به کیفیت اثر ایرانی در این حوزه ندارند.

این مدرس دانشگاه و کارآفرین حوزه جواهرات افزود: قیمت ابزار و متریال موردنیاز کار ما بسیار بالا است و فروش و اجرت کمی که برای آثار هنری قائل هستند یکی دیگر از مشکلات است. همچنین هزینه پرزنت کردن آثار بسیار بالا است و در حال حاضر مردم بیشتر دیگر مشکلات معیشتی هستند و به همین دلیل کمتر توان صرف هزینه برای علایق و دغدغه‌های خود رادارند.

صادقی در خاتمه به چشم‌انداز خود درباره آینده هنر صنعت طراحی و ساخت طلا و جواهر در ایران اشاره و بیان کرد: متأسفانه چشم‌انداز خوبی را تا حداقل در کوتاه‌مدت و یک سال آینده نمی‌بینم مگر اینکه شخصی یا کمپانی نوآوری داشته باشد تا بتواند حسی را به مخاطب عرضه کرده و بتواند سربلند از کار بیرون بیاید اما به لحاظ تولید در این برهه زمانی با مشکلات بسیار اقتصادی و تحریم‌ها مواجه هستیم که امید است در آینده نزدیک مرتفع شده و موانع از سر راه علاقه‌مندان به این حوزه برداشته شود.

منبع: هنرآنلاین

درباره ی

مطلب پیشنهادی

انواع مدل کمربند های پهن در بهار 

هاتیک: ممکن است به یاد داشته باشید که در سال های خیلی دور، زمانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *