هفته مد و مشهورترین کشورهای برگزارکننده آن

هفته مد (Fashion week) رویدادی در صنعت مد و فشن است که تقریباً یک هفته طول می‌کشد و در طول این هفته طراحان مد، برندها یا مزون‌ها آخرین کلکسیون‌های خود را در قالب دفیله‌هایی برای خریداران و رسانه‌ها به نمایش می‌گذارند.
این رویدادها باعث می‌شوند که اصحاب این صنعت از مد آن فصل اطلاع یابند. هفته‌های مد همیشه چند ماه قبل از شروع فصل برگزار می‌شوند تا به خریداران و رسانه‌ها امکان پیش نمایش طراحی‌های صورت گرفته برای فصل بعد داده شود. این زمان به فروشندگان نیز اجازه می‌دهد تا خریدها یا جذب طراحان به بازارهای فروش خود را زمان‌بندی کنند. هفته مد معمولا دو بار در سال و در دو بخش بهاره/تابستانه (در ماه‌های فوریه-مارس) و پاییزه-زمستانه (در ماه‌های سپتامبر-اکتبر) هر سال برگزار می‌گردد. چهار پایتخت مد دنیا به ترتیب نیویورک، لندن، میلان و پاریس است.
در این مقاله فهرستی از هفته‌های مد محبوب سراسر جهان که در طول سال برگزار می‌شوند، برای خانم‌هایی که از فشن سیر نمی‌شوند و نمی دانند که کدام مد را دنبال کنند فراهم آورده شده است. ۶ هفته ی مد محبوب و مهم در دنیا را که باید پیگیرشان باشید این‌ها هستند:

هفنه مد نیویورک

قطب فشن در ایالات متحده شهر نیویورک است . این شهر مدعی ست که با برگزاری اولین هفته ی مد دنیا در سال ۱۹۴۳ زادگاه این پدیده است.بنابراین، روند هفته ی مدهای دنیا به آن وابسته است.هر ساله، بزرگان فشن دنیا در فوریه و سپتامبر برای دیدار از کلکسیون های عظیم بهار/تابستان و پاییز/زمستان راهی نیویورک می شوند.
اولین هفته مد نیویورک که بعدها به عنوان هفته خبر نیز شهرت یافت، اولین هفته مد در دنیا به حساب می‌آید که در سال ۱۹۴۳ و در میانه جنگ جهانی دوم برپا شد. تا آن زمان پاریس به عنوان پایتخت مد در دنیا شناخته می‌شد اما جنگ جهانی دوم مانع از این می‌شد که مردم و طراحان بتوانند برای بازدید و ارائه آخرین دستاوردهایشان به این شهر بروند، از این رو، هفته مد نیویورک متولد شد.
الینور لمبرت روزنامه‌نگار مشهور مد و فشن، در همان زمان با ترتیب دادن هفته‌ای به نام هفته خبر و با دعوت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در دنیای مد، سعی کرد طراحان نیویورکی و آمریکایی که تا آن زمان نادیده گرفته شده بودند را به همگان نشان دهد. البته در این مراسم بازدیدکنندگان اجازه حضور نداشتند و باید به شوروم هر طراح به صورت مجزا سر می‌زدند.
یشتر بخوانید: بهترین لباس های شب اسکار از آغاز تا به امروز

از نگاه تمام نشریات مطرح این برنامه بسیار مطرح بود، چرا که نشریات معتبری چون ووگ که تا پیش از این فقط به طراحی‌ها و طراحان پاریسی اهمیت می‌دادند، تا حد زیادی در نظر خود تجدید نظر کردند و مد نیویورک به مجلات معتبر راه یافت. در سال ۱۹۹۴، مراسم هفته مد نیویورک توسط فرن مالیس به محل اصلی و رسمی خود در بریانت پارک منتقل شد. پیش از این این مراسم محل مشخصی نداشت و مراسم هفته مد نیویورک در خیمه‌هایی طولانی برگزار می‌شد. از نکات قابل توجه در رابطه با این هفته مد این است که حضور در مراسم تنها با استفاده از دعوت پیشین امکان‌پذیر است.
در مراسم هفته مد نیویورک که اولین برنامه از چهار هفته مد مطرح در دنیا است، طراحان مد، صنعت‌گران لباس و مد، خبرنگاران حوزه فشن، سلبریتی‌ها و نشریات الکترونیکی اینترنتی فشن دعوت می‌شوند. اما در سال ۲۰۰۹ تعدادی از طراحان تصمیم گرفتند خارج از بریانت پارک برنامه خود را برگزار کنند. این طراحان دلیل این تصمیم خود را مشکلات اقتصادی و سخنرانی‌ها و پرزنتیشن‌های طولانی در مراسم هفته مد عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: جوراب و تاریخچه آن

تحولی در هفنه مد نیویورک

در پاییز سال ۲۰۰۹ اما هفته مد نیویورک روند خود را کمی تغییر داد و به تکنولوژی نزدیک شد. این مسئله نه تنها به طراحان کمک کرد که با هزینه کمتری مجموعه خود را تهیه کنند و به نمایش بگذارند، بلکه در زمان و هزینه سفر نیز صرفه‌جویی شد، چرا که طراحان می‌توانستند از این پس طرح‌های خود را از طریق اینترنت به معرض تماشای عمومی بگذارند. این رخداد باعث شد نه‌تنها تعدادی از طراحان محصولات خود را برای عرضه در اینترنت معرفی کنند، بلکه تعدادی از آن‌ها مزون‌های آنلاین راه‌اندازی کردند و تنها محصولات خود را از طریق اینترنت عرضه کردند. عملی که تا کنون نیز ادامه داشته است.
نورما کامالی طراح به نام و برند مشهور پولو رالف لورن راگبی، بنتون، ویکتوریا سکرت و بسیاری از برندهای مطرح دنیا برای محصولات اپل و سیستم iOS برنامه‌هایی برای معرفی و فروش محصولات خود طراحی کرده‌اند. پس از این رویداد بود که ووینه تام طراح به نام چینی/آمریکایی به دست مدل‌های خود به جای کیف، تبلت‌های اچ. پی داد. در همان زمان نیز مرسدس بنز خود را به عنوان اسپانسر هفته مد نیویورک معرفی کرد و از آن پس هفته مد نیویورک به هفته مد مرسدس‌بنز نیز شهرت یافت.

بیشتر بخوانید: دنیای لباس عروس به سبک وینتیج

هفته مد لندن

لندن را میتوان به راحتی جزء خوش پوش ترین شهرهای دنیا و به‌روز ترین در دنیای مد به حساب آورد.اغلب ماندگارترین تیب های فشنی دنیا از این شهر و طی هفته ی مد آن، شروع شده اند.بعلاوه، لندن اولین هفته ی مد دیجیتالی دنیا را برگزار کرد و با پخش زنده اینترنتی آن حتی افراد عادی مثل ما هم می توانستند احساس کنند در ردیف اول نشسته اند!
هفته مد لندن، اولین بار در سال ۱۹۸۴ به همت شورای مد بریتانیا (British Fashion Council) برای آژانس توسعه لندن (London Development Agency‪(LDA)‬) با همکاری سازمان کسب و کار، نوآوری و مهارت انگلستان، از سازمان‌های وابسته به بخش وزارتی دولت پادشاهی بریتانیا راه‌اندازی شد. این فشن‌شو پس از هفته مد نیویورک، هفته مد میلان و هفته مد پاریس بزرگترین رویداد در زمینه مد و فشن در دنیا به شمار می‌رود. هفته مد لندن هم‌چنین توانست موافقت بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ را به عنوان حامی مالی جلب کند. از میان این کمپانی‌ها می‌توان به کمپانی آلمانی مرسدس بنز و شرکت بین‌المللی Tony and Guy یکی از بزرگترین مراکز طراحی مو در دنیا اشاره کرد.

نمایش زنده

هفته مد لندن، در سال ۲۰۱۰ دست به ابتکار جدیدی زد. مسئولین برگزاری این برنامه، اعلام کردند که تمام مراسم به صورت زنده در اینترنت قابل تماشاست. این ابتکار باعث شد که بسیاری از افراد که امکان حضور مستقیم در مراسم را ندارند، بتوانند به صورت زنده در جریان این برنامه قرار گیرند. نمایش زنده مراسم، همزمان با برگزاری آن در سایت هفته مد لندن در دسترس است.

بیشتر بخوانید: چگونه عینک ریبن اصل را از تقلبی آن تشخیص دهیم ؟

مد لباس مردان

در تابستان ۲۰۱۲، مسئولین برگزاری هفته مد لندن، طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند که برای اولین بار، نمایش کت‌واک و مد مردان را نیز به برنامه‌های خود اضافه کرده‌اند. نمایش مد آقایان که تا پیش از این در برنامه‌های هفته مد لندن گنجانده نشده بود، از این پس، همزمان با دیگر برنامه‌های هفته مد لندن در دو دوره مد بهار/تابستان و پاییز/زمستان به نمایش در خواهد آمد.
این رویداد به عنوان یکی از رویدادهایی که منافع برگزار کنندگان و مالیات دهندگان بریتانیایی را فراهم می‌کند، توانست نظر مطبوعات را به خود جلب کند. هفته مد لندن، به شکلی طراحی شده‌است که می‌توان به آن عنوان خرده‌فروشی مترکز(Retail-focused) نیز اطلاق کرد. پس از نمایش لباس‌ها در این فشن‌شو، بلافاصله عموم می‌توانند برای سفارش یا خرید لباس مورد نظر خود، به این مرکز مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنند.
در حال حاضر محل اصلی برگزاری هفته مد لندن، در ساختمان سامرست هاوس در قلب لندن است. این ساختمان قدیمی که در قلب لندن قرار دارد، طی سال‌های ۱۷۷۶ تا ۱۷۹۶ بنا شده و از جمله بناهای طراح ویکتوریا است که توسط سر ویلیام چامبرز ساخته شده‌است. چادرهایی که در حیاط مرکزی این عمارت برپا می‌شود، محل اصلی کت‌واک به شمار می‌رود.
در طول نمایشگاه و نمایش هفته مد لندن، سالانه بیش از ۱۵۰ طراح سرشناس مد حضور دارند. در همین حال و در کنار هفته مد لندن، بسیاری از کمپانی‌های کوچک نیز با راه‌اندازی برنامه‌های خود سعی در جذب مشتری هستند. این گروه‌ها عموماً در ساختمان‌ها یا در چادرهایی در مرکز شهر لندن، برنامه خود را برگزار می‌کنند. این بنیادها عموماً خصوصی هستند و با حمایت شرکت‌ها و برندهای کوچک‌تر به فعالیت مشغولند.

بیشتر بخوانید: ایلی صعب ؛ طراح محبوب چهره های مشهور

هفته مد میلان

هفته ی مد میلان یکی از محبوب ترین و بحث برانگیز ترین ها در دنیاست.مشهور ترین طراحان لباس دنیا در این شهر ایتالیایی گرد هم می آیند تا شاهد جذاب ترین و تاثیر گذار ترین مد هایی که دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، باشند.
تار یخچه این رویداد دنیای فشن، به سال ۱۹۵۸ برمیگردد. هفته مد میلان متعلق به اتاق ملی مد ایتالیا (Camera Nazionale della Moda Italiana) است که یک مؤسسه غیردولتی به حساب می‌آید که وظیفه دسته‌بندی، همکاری و گسترش مد ایتالیا و همین‌طور برگزاری رویدادهای مرتبط با مد در میلان را برعهده دارد. این مؤسسه که نقش به سزایی در معرفی مد و طراحان برجسته ایتالیایی به جهان را دارد، در نام هیئت مؤسسان خود به دنبال می‌کشد، افرادی همچون:ماریو آنتونلی، روبرتو کاپوچی، پرنس کاراکسیولو ژینتی، آلبرتو فاگیانی، ژیوانی سزار گایدی، ژرمانا ماروسلی.
در میان برنامه‌های متعدد هفته مد میلان، بخش اختصاصی زنان شهرت بسیاری دارد. معرفی مد زنان به چند بخش لباس زنان، (Milan SS Women Ready to Wear) و مد دونا میلان تقسیم‌بندی می‌شود. در هفته مد بهاره/تابستانه نیز بخشی به لباس‌های مخصوص آقایان اختصاص داده شده است. مد آقایان نیز به چند بخش از جمله لباس مردان، مد اوموی میلان تقسیم‌بندی می‌شود. هر سال در هفته مد میلان برندهای مطرحی همچون، روبرتو کاوالی، دولچه و گابانا، گوچی، پرادا و… حضور دارند.

بیشتر بخوانید: کریستین لوبوتن : برند محبوب طرفداران کفش های خاص

هفته مد پاریس

صحبت داستان های عاشقانه و فشن که باشد، پایتخت فرانسه اولین شهری ست که به ذهن هرکسی می آید.در واقع، خیابان های این شهر، با شهروندانی که با لباس های شیکشان در آن ها رفت و آمد می کنند، به تنهایی یادآور راهروهای فشن هستند.در پیگیری هرساله ی مد دنیا، پاریس را نباید از دست داد.
تاریخ برگزاری این مراسم توسط فدراسیون مد فرانسه(French Federation of Fashion) تعیین می‌شود. این فدراسیون در سال ۱۹۷۳ پا به عرصه وجود گذارد و شامل سه زیرمجموعه به نام‌های اتحادیه کارگران اوت کوتور، اتحادیه کارگران طراحان مد مردان و اتحادیه کارگردان طراحان مد زنان و لباس‌های آماده است. ایده اولیه این فدراسیون از اتاق صنفی اوت کوتور پاریس (Chambre syndicale de la haute couture parisienne) که در سال ۱۸۶۸ تأسیس شده بود گرفته شد. فدراسیون مد فرانسه هم‌چنین مدرسه‌ای به نام دانشکده دوخت پاریس (École de la chambre syndicale de la couture parisienne) را که در سال ۱۹۲۸ تأسیس شده است را زیر نظر دارد.

هفته مد لس آنجلس

صحبت فشن که باشد، فریبندگی هالیوود را نمی توان نادیده گرفت، و هفته ی مد لس آنجلس هم دقیقا بر همین محوریت است. این شهر هر ساله در ماه های مارچ و اکتبر میزبان هفته ی مدی تماشایی ست. نکته ی مثبت دیگر این هفته ی مد این است که می توانید از دیدن مشاهیر هالیوود، هنرپیشه های مشهور و مورد احترام جهانی، ستاره های موسیقی پاپ و راک، کارگردان ها و طراحان فشن نیز لذت ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *