کارآفرینان کوچک : از معماری تا طراحی لباس با “ فردا دیزاین ”

از معماری تا طراحی لباس مد مفهومی با “ فردا دیزاین ”

کارآفرینان کوچک ؛ از معماری تا طراحی لباس با فردا دیزاین عنوان مقاله ای از دنیای مد و لباس است که دریچه ای تازه از کارآفرینی را پیش روی شما خوانندگان محترم باز می کند. همراه ما باشید.

یکی از مهم ترین دلایل رشد استقبال عمومی به رشته های مرتبط با طراحی پارچه و لباس و به قولی صنعت فشن (fashion industry)، افزایش آگاهی جامعه درباره برندها، طرح ها، رنگ ها و نقش ها و جنس پارچه هایی است که هر روز در فضای مجازی و در میان لایک و فالوهای اینستاگرامی، فیس بوکی و توییر مشاهده میکنند که انان را به خرید کالاهای مختلف لاکچری  و معمولی حوزه مد ترغیب می کند.
در وضعیت رکود تورمی این روزهای اقتصاد ایران که راه اندازی کسب و کار مولد و پایدار در رشته های مهندسی و پزشکی، به صدها میلیون تومان سرمایه و اخذ مدارک صلاحیت حرفه ای تخصصی مبتنی بر استانداردهای مصوب قانونی نیاز است، کارآفرینی و خود اشتغالی که شاه بیت مسئولان در چند دهه اخیر به شمار می رود، با موانعی همراه بوده که ورود به این عرصه را کمی دشوار نشان می دهد.

 

حتما بخوانید: با رشته علمی-کاربردی طراحی پوشاک آشنا شویم

با این حال، کسب و کارهایی وجود دارد که شما میتوانید با کمترین سرمایه ممکن و با طی دوره ۶ تا ۱۲ ماهه، اطلاعات و دانش حداقلی را برای ورود انفرادی و خود اشتغالی به بازار کار در نقاط مختلف کشور در اختیار گرفته و کارگاهی را راه اندازی و مدیریت کنید. در واقع از دورانی که گابریل کوکوشنل و لویی ویتون در اوایل قرن بیستم میلادی، ساخت جعبه ها و چمدان های ساده و لباس های معمولی را آغاز کرد تا به امروز، صنعت مد و لباس از آسان ترین و ارزان ترین فرصت های کسب و کار برای تازه وارد ها به شمار می رود.
شما میتوانید با گذراندن دوره های جامع علمی کاربردی یا حتی دوره های عمومی و تخصصی طراحی پارچه و لباس، طراحی طلا و جواهرات و اکسسوری، وارد دنیای جذاب و رنگارنگ مد و لباس شده و با حداقل سرمایه و ابزار، از طریق جادوی اطلاع رسانی رایگان و گسترده شبکه های اجتماعی مثل اینستاگردی، محصولات و خدمات خود را در اختیار طیف گسترده ای از جامعه بالقوه و بالفعل کشور قرار دهید. اکنون هشتگ ها هم کار را آسان کرده است.
بنابراین، اگر رضایت زیادی از رشته های مهندسی، پزشکی، پیرا پزشکی و حتی علوم انسانی مثل مدیریت و بازاریابی و تبلیغات و عکاسی و امثالهم ندارید و علاقمند به فعالیت در عرصه برش و دوخت و طراحی و امثالهم هستید، فعالیت در این عرصه را پیشنهاد میکنیم که بازار خوبی را در وضعیت کنونی برای عاشقان مد و لباس به ارمغان می اورد.

حتما بخوانید: بهترین لباس های شب اسکار از آغاز تا به امروز

ظرف یک دهه اخیر، شاهد رشد و توسعه فعالیت های کارگاهی خود اشتغالی در زمینه طراحی پارچه و لباس برای آقایان و بانوان در طیف های مختلف سنی و با نیازهای گوناگون هستیم که اکثرا توسط جوانان زیر ۳۰ سال راه اندازی شده و بعضا به کسب و کارهای بزرگ و موفقی نیز رهنمون شده است. برخی از این کارگاه ها و مزون ها و خانه های مد، محصولات خود را در جشنوراره های ملی و بین المللی نیز عرضه کرد و جوایز معتبری را به ایران آوردند.
دنیای مد و لباس را بابستی از فضای سنتی قرن بیستمی متفاوت ببینیم. هم از جنس فرم و هم از جنس محتوا، فعالیت در این عرصه با تغییرات ژرف و شگرفی همراه شده است که ما را بر آن می دارد تا نوع گاه خود به بیزینس مد را تغییر دهیم. گاهی یک کالکشن ۸ عنصره از طراحی پارچه و لباس یک جوان ۲۵ ساله میتواند او را تا خانه های مد پاریس، میلان و نیوریک ببرد. همان گونه که انیسه حسبیان، طراح مد خلاق اندونزیایی را به نخستین فشن ویک با حجاب نیویورک در سال های اخیر برد و ماریا پاکستانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حتما بخوانید: مد اسلامی و ماریا ادریسی نخستین مانکن محجبه برند اچ اند ام

 از مد مفهومی و لباس تا اپلیکیشن

بله! امروزه راه اندازی استارت های دیجیتالی و غیر دیجیتالی، کار سخت و غیر قابل باوری نیست. سرمایه زیادی طلب نمی کند. نیاز به استخدام منابع انسانی تخصصی و قدیمی و با تجربه نیست. حتی نیاز نیست دفتر کاری برای خود اجاره کنید یا نسبت به ثبت شرکت و موسسه و گروه اقتصادی طبق ضوابط رسمی و قانونی اقدام کنید. ما امروزه شاهد رشد و پروش و تولد کارآفرینان جوان خود ساخته ای هستیم که به قول بیل گیتس، بنیانگذاری مایکروسافت، تنها میراث آنها، دانش است و بس!

با دانش، میتواند تولید ارزش افزوده کرده و با آن، ثروت آفرینی نمود. ثروت آفرینی از طریق تولید دانش، توسط کارگردان دانش (knowledge worker) انجام می شود. یعنی شما با ایده ای کوچک بر اساس نیازهای جامعه، ایده پردازی کرده و راه های عملی کردن آن را بررسی میکند و در نهایت، پروتوتایپپ یا نمونه آزمایشگاهی ایده محصول یا خدمات خود را طراحی و می سازید. حال با بازاریابی موثر و با پشتکاری از جنس پشتکار رالف لورن و لویی ویتون و کوکوشانل، میتوانید راه خود را پیدا کنید.
بازار امروز ایران، شاهد تولد میلیونرهای کوچک است که بعضا با کمتر از ۲۵ سال سن، اپیلیکشن ها، سایت ها، نرم افزارها و خدمات مشاوره دیحیتالی پایین دستی و بالا دستی را در اختیار اشخاص حقوقی و حقیقی قرار داد و درامدهای به نسبتا بالایی هم تجربه میکنند. کافی است به برخی از اپ های پر دانلود داخل و خارجی که توسط ایرانیان طراحی و عرضه شده نگاه کنید. یا به سایت های فریلسنری (دورکاری) و کراد فاندینگ (سرمایه پذیری) داخلی و بین المللی رجوع کنید. درخواهید یافت که دنیای کارآفرینی دیجیتالی (digital entrepreneurship)، بسترهای فوق العاده ای برای درامد زایی دیجیتالی فراهم کرده است.

حتما بخوانید: ایلی صعب ؛ طراح محبوب چهره های مشهور

اکنون، پلتفرم های مجازی، ابزاری فوق العاده و بعضا رایگان (یا اقلا ارزان) برای طراحی و راه اندازی انواع و اقسام کسب و کار از مد و لباس با ارائه خدمات تخصصی مهندسی و پزشکی به طیف عظیمی از کاربران جامعه اطلاعاتی در ایران و جهان است که از اواخر قرن بیستم میلادی، در اختیار شهروندان دهکده جهانی قرار گرفت.
بنابراین، برای راه اندازی کسب و کار در دنیای امروزی، شما نیاز به یک ایده خلاق و نوآور دارید. بقیه مسیر را میتواند با پشتکار و درک خوب نیازهای بازار و عزمی جزم و دانش حداقلی طی نمود  به موفقیت های چشمگیری دست یافت. این قضیه برای صنعت مد و لباس و خدمات مد و لباس نیز حاکم است. بسیاری سایت در اینترنت راه اندازی شده که به شما خدمات رایگان یا پولی مد و لباس ارائه میکنند.

حتما بخوانید: کریستین لوبوتن : برند محبوب طرفداران کفش های خاص

مثلا شما وارد فلان شهر دنیا (مثل دوبی) شده و میخواهید ظرف ۵ روز، برترین مگامال های آسیا را برای خرید برند و محصول مورد نظر جستجو کنید. مشاوران مد (fashion advisor) این فرصت را در اختیار شما قرار می دهند که همچون یک استایلیست و فعال فشن، در مدت زمان خاصی، شما را به بهترین مزون و مگامال راهنمایی کند و از انتخاب رنگ و طرح و نقش و برند بر اساس استایل شما، در کنار شما باشند.

حتما بخوانید: چگونه عینک ریبن اصل را از تقلبی آن تشخیص دهیم ؟

یا اپ هایی که برای مشاوره مد در نظر گرفته شده و خدمات جالبی در اختیار لاکچری گردها قرار می دهد و امروز، از تیلور سویفت تا کیم کارداشیان نیز به این عرضه جذاب فرصت آفرین، تمایل نشان داده اند.

پس، اگر قصد راه اندازی کسب و کاری کوچک در دنیای امروز دارید، میتوانید از مدو لباس و فناوری اطلاعات شروع کنید. گذراندن دوره های ابتدایی تا حرفه ای در حوزه اپ نویسی و برنامه نویسی و گرافیک ساده و متحرک تا طراحی مد و لباس (در بخش های گوناگون)، نیاز به کارشناسی ارشد ندارد. با طی چند ماه آموزش و تجربه اندوزی چند ماهه مکمل در کنار فعالان این عرصه و بررسی طوفانی از تولیدات این اکو سیستم فعال، میتوان الفبای کار را فرا گرفت و آرام آرام وارد عرصه خود اشتغالی شد.

کسانی که با این اکو سیستم وارد خود اشتغالی و کار آفرینی در فضای کسب و کار مد و لباس ایران شدند بسیارند که یکی از انها، دو بانوی جوان به نام های مریم پسیانی و سارا خیل هستند. این دو، نمونه ای از هزاران دختر ایرانی هستند که در یک دهه اخیر، کسب و کارهای جذاب و سنتی مهندسی و پزشکی را رها کرده و به عرصه جذاب و پر مشتری مد و لباس علاقه نشان داده اند.

داستان خود اشتغالی از معماری تا فشن دیزاین

قهرمان قصه امروز ما، دو دختری است که دقیقا تلاش کردند تا با حداقل هزینه و سرمایه و دانش، کاری برای رونق کسب و کار ملی و خود اشتغالی انجام داده و ایده و فکر و تلاش  و عزم خود را در صحنه واقعی، به منصه ظهور برسانند. آنها برندی راه اندازی کردند که تلاش دارد همچون استراتژی کسب و کار رالف لارن جوان در اواسط قرن بیستم میلادی، ساختار شکن و تا حدی جریان ساز و متفاوت با سبک مد و لباس و استایل متداولی که در ذهن داریم باشد.
برند “فردا” فعالیت خود را در اردیبهشت ۱۳۹۳ با ایده طراحی و تولید نوعی از پوشاک آغاز کرد که علاوه بر کیفیت و زیبایی ، آوانگارد و تا حدی متفاوت با سایر محصولات ارایه شده در سبک خود بود. “فردا” تا کنون ١٠ مجموعه از کارهای خود را به نمایش گذاشته ، که هر کلکسیون با یک ایده خاص و منحصر به خود طراحی شده و شامل ١٢-١۵ آیتم است.
همان طور که از نام “فردا” میتوان مفهوم آینده نگری را دریافت، اصلی ترین کانسپت کلکسیون های “فردا” (futurism)، طراحی های پیشرو نسبت به زمان و با توجه به عصر تکنولوژی و صنعت است که “فردا” این ایده را با به کار بردن متریال هایی نا متعارف در کنار پارچه و دوخت محقق کرده است.
در واقع سارا و مریم، به عنوان دو کارآفرین جوان حوزه مد و لباس ایرانی، ایده های خلاقانه که یکی از شروط لازم برای موفقیت در صنعت فشن به شمار می رود را در ذهن پرورانده و زمینه عملی کردن این تفکرات نوآور را فراهم نموده اند که در محصولاتشان در ۵ سال اخیر مشاهده می شود.
ایده پردازی جریان ساز و خلاقانه و نترسیدن از موانع و مشکلات و ناهنجاری های موجود، بخشی از خصوصیت کارآفرینانه این دو جوان ایرانی را نشان می دهد.

حتما بخوانید: برند لاکچری برشکا

سارا سرخیل و مریم پسیان، دانشجوی معماری بودند و اتفاقا در یک ترم دانشگاهی، در درس ریاضی با یکدیگر آشنا شدند. ان ها از ترم سوم و چهارم دانشگاه، وارد رشته طراحی لباس شدند و تلاش کردند تا ایده ها و آرزوهای خود را در این حوزه هنری دنبال کنند. مریم پیش از ورود به دانشگاه، رویدادهای کوچک طراحی لباس را برگزار می کرد و سارا نیز از طریق یکی از دوستان مادرش، وارد دنیای مد و لباس شد.
هم سارا و هم مریم، پیش از راه اندازی کسب و کاری در قالب فردا دیزاین، سابقه طراحی و تولید لباس و نمایش کالکشن ها را در رویدادهای مختلف در کارنامه داشتند و به همین خاطر، تصمیم آن دو بر این شد تا با توان افزایی مشترک و در قالب پلتفرمی هماهنگ، محصولات خود را زیر یک برند هدایت و عرضه کنند.

همانطور که گفتیم، این دو در رشته معماری مشغول به تحصیل بودند اما از کسب و کار طراحی ساختمان و بنا و دکوراسیون داخلی که کار روتین آرشیتکت ها هست به مقوله طراحی لباس کشیده شدند. رشته معماری هم مهندسی هست و هم ظرافت های عالم هنر در آن نقش اساسی ایفا می کند. در واقع در رشته معماری، ظرافت هایی که در طراحی لباس، از ایده پردازی تا اجرا مورد نیاز است مشاهده می شود و به همین خاطر، برخی از فعالان جوان حوزه طراحی لباس ایران، دانشجویان یا دانش آموختگان رشته های طراحی، معماری و دکوراسیون داخلی هستند.

می شود این گونه برداشت کرد که رشته های بر پایه هنر، یک پایه و اساس داشته و به دلیل آنکه در سرفصل رشته های هنری، معرفی سبک ها و فلسفه آنها از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، اصولا دانشجویان هنری، تاریخ هنر ایران و جهان و سبک شناسی را فرا می گیرند که این مقولات در سرفصل های رشته های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی لباس نیز تدریس می شود. پس خیلی مقوله طراحی لباس برای دانشجویان رشته های معماری، بیگانه نیست.

حتما بخوانید: معرفی برند مطرح حجاب در دنیای مد ؛ برند نیسما

فردا دیزاین، از آینده خبر می دهد. تلاش آدم ها برای رسیدن به آینده ای موفق و با شکوه و طلایی، عزمی یکسان برای همه است که برای طراحی مد و لباس کمی متفاوت است. چرا که آنان می کوشند تا سبک زندگی، پوشش و استایل انسان های آینده را با الهاماتی از گذشته و حال، با ضریب خلاقیت، تغییر دهند. شاید آینده نگری های ساختار شکنانه ای که مریم و سارا در طراحی ایده های خود در ذهن می پروراندند، آن ها را به این درک رساند که باید برای فردا طراحی کرد و فکر کرد و ساخت.

سارا و مریم، عاشق هنر مفهومی (conceptual art) و مد مفهومی (conceptual fashion) هستند و شاید به این دلیل، اسم برند خود را فردا دیزاین گذاشتند تا در این سعی و روال، طرحی متفاوت با روش های مرسوم را برای نسل جدید و آینده ابداع کنند.

دژ آوو، خطاهای چشمی را دلالت می کند. خطای دید فقط نسبت به اشیا اتفاق نمی افتد. بلکه درباره انسان ها نیز رخ می دهد که باعث قضاوت نادرست ما نسبت به افراد می شود. هنر تلاش میکند تا این درک نادرست را تا حدی تصحیح کند که شاهد هنر درمانی، گزینه خوبی در این اتفاق باشد.

این دو دختر بیست و پنج ساله، علاوه  بر Farda Design که در واقع تولیدات مد مفهومی و خاص را برای جامعه مشخصی طراحی و تولید می کنند، زیر برندی به نام FARDA BASICS دارند که می کوشد، لباس هایی که مورد استقبال و استفاده عموم مخاطبان با سلایق گوناگون است را طراحی و عرضه نماید تا فروش محصولاتشان به طیف خاصی اختصاص نیابد تا گستره مخاطبان افزایش یابد. تولیدات فردا بیسیک، توسط بانوانی تولید می شود که خود مستقل و سرپرست خانوار بوده و با این کار، نقش مریم و سارا در حمایت از مجموعه های اشتغال آفرینی بانوان با نگاه نیکوکارانه عیان می شود.

محصولات فردا دیزاین هم از نظر فرم و محتوا، ساختار شکن است و نمیتوان نمونه هایی از ان را در لباس فروشی های بانوان در سطح شهر پیدا کرد و شاید یکی از دلایل خاص بودن محصولات این دو دختر جوان، همین تفاوت در نوع نگاه به طراحی استایل و مد برای بانوان جوان و میانسال باشد. خرید لباس های مفهومی آن هم برای بانوان بر اساس مقتضیات و عرف جامعه ایران، کار آسانی نیست. اما به نظر می رسد، کالکشن دژاوو و فشن مکانیکال که توسط فردا دیزاین عرضه شده است، توانسته نظر مثبت مخاطبان را جلب کند و این موضوع را میتوان در کامنت های مشتریان این برند مشاهده کرد.

برای تولید لباس  های مفهومی که مورد نیاز طیف خاصی از جامعه است، ایده های بسیاری به ذهن می رسد و می بایست روی مفهوم مطالعه کرد. پارچه های مختلف برای مفهوم سازی مورد نیاز خواهد بود که بایستی جنس و کیفیتی در راستای ماموریتی که برای محول در نظر گرفته شده است باشد. بنابراین، تولید لباس هایی منطبق با مدهای مفهومی و آرمان گرایانه و ترغیب مشتریان به استفاده از این محصولات، کار آسانی نیست که به نظر می رسد فردا دیزاین قصد دارد این راه دشوار و سخت را آسان کرده و الگویی موفق برای جوانانی باشد که میخواهند درحوزه لباس و مد مفهومی فعالیت کنند.

ما را در دنیای مد و لباس دنبال کنید.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *