لاگرفلد،طراحی که دنیای مد را متحول کرد

کارل اتو لاگرفلد، (آلمانی: Karl Otto Lagerfeld،‏ ۱۰ سپتامبر ۱۹۳۳ – ۱۹ فوریه ۲۰۱۹) طراح مد، هنرمند، کاریکاتوریست و عکاس آلمانی بود که در پاریس زندگی و کار می‌کرد. این مقاله در تلاش است تا شما را با کارل لاگرفلد، طراحی که دنیای مد را متحول کرد آشنا کند.

کارل لاگرفلد
کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد

کارل اوتو لاگرفلت سال ۱۹۳۳ در هامبورگ آلمان و در آستانه قدرت گرفتن هیتلر به دنیا آمد. او وقتی وارد صنعت مد شد، نام خانوادگی‌اش را برای آنکه “تجاری‌تر” باشد به لاگرفلد تغییر داد.

لاگرفلد در سن ۱۴ سالگی به پاریس مهاجرت کرد و به تحصیل در رشتهٔ طراحی و تاریخ پرداخت.
نوجوان بود که به پاریس مهاجرت کرد و به عنوان دستیار پی‌یر بالمن، طراح سرشناس فرانسوی و بنیانگذار برند بالمن، مشغول به کار شد.

کارل به زبان‌های متعددی صحبت می‌کند و کتاب‌فروشی‌ای با نام L7 در پاریس دارد. او همچنین چند کتاب از عکس‌های هنری خود منتشر کرده است.

کارل در ۱۹۶۷ به فندی ملحق شد و در دههٔ بعد به کلوئه و سپس در سال ۱۹۸۳ به شنل پیوست.

برند کارل لاگرفلد

۱۰ سال بعد از مرگ کوکو شنل در سال ۱۹۸۴ کارل لاگرفلد از برندی با نام خودش رونمایی کرد که به گفته خودش می‌خواسته راهی باشد برای جذابیت‌های روشنفکرانه.

این مطلب را نیز بخوانید: مانتو چهارخونه و جدابیت های آن

در سال ۲۰۰۵، لاگرفلد برندی که به نام خودش بود (Lagerfeld Gallery and Lagerfeld) را به تامی هیلفیگر فروخت ولی این حق را برای خودش نگه داشت که در تمامی طراحی‌ها دخیل باشد.

لاگرفلد دو خط تولید کفش برای برند ایتالیایی هوگان در سال ۲۰۱۰ طراحی کرد.

کمپانی سوئدی اورفورس در ژوئن ۲۰۱۱ از کالکشن ظروف شیشه‌ای ظریفی که لاگرفلد برایشان طراحی کرده بود رونمایی کرد.

او در مورد کالکشن گلدان‌ها و ظروف شیشه‌ای‌اش گفت:

«من از بیشترین چیزی که لذت می‌برم انجام دادن کاری است که قبلاً انجامش نداده‌ام».

او در ۳ ژوئن ۲۰۱۱ جایزه بنیان گوردون پارکس را برای به رسمیت شناخته شدن شغلش به‌عنوان طراح، عکاس و فیلم‌ساز دریافت کرد.

لاگرفلد در مورد این افتخارش گفت:

«من بسیار سپاسگزار و مفتخرم، اما کار من هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. من عکس‌های گوردون را پیش از آنکه خودش را بشناسم، می‌شناختم آن عکس‌ها زمانی که من دانش‌آموزی در مونیخ بودم بر من تأثیر گذاشتند. این چیزی است که شما از یک هنرمند انتظار دارید. این چیزی است که من به خاطر آن امید دارم».

این طراح آلمانی علاوه بر داشتن مارک خود، برای مزون‌های مشهوری چون شانل، کلوئه و فندی نیز طراحی می‌کرد

لاگرفلد در شانل و فندی

لاگرفلد از سال ۱۹۸۳ مدیر طراحی مزون فرانسوی شانل و و از سال ۱۹۶۵ مدیر طراحی فندی بود که عمدتا کیف و کفش پوست و چرم تولید می‎کرد. با این حال او مانند بسیاری از طراحان مزون‎های مشهور مارک خود را نیز داشت که در جهان مد بسیار شناخته شده بود.

کارل لاگرفلد

از جمله «لباس سیاه کوچک» ،«کت و دامن تویید» معروف شنل، «کفش های دو رنگ» مشهور این برند و… که از طراحی های خود کوکو شنل ایده گرفته بودند و با تغییراتی خلاقانه در مجموعه های جدید تکرار می‌شدند. او در واقع به «نگرش» کوکو شنل ارجاع می‌کرد، نگرشی که در آن کوکو شنل تلاش کرده بود زن آزاد و مستقل را آماده ورود به عصر مدرن کند.

به قول خود کارل که می‌گفت، من قوانین های شنل را شکستم و اِلِمان‌ها را حفظ کردم یا در جایی گفته بود: «برای من شنل مثل موسیقی است، تنها چند نت خاص وجود دارند که من با آن‌ها آهنگ های جدید خلق می‌کنم.»

او در سال‌های اخیر بیشتر مواقع با عینک آفتابی سیاه، پیراهن‌هایی با یقه‌های دراز و تیز و کت و شلوار و کراوات سیاه در انظار عمومی ظاهر می‎شد. او یک بار درباره شکل ظاهری خود که به نوعی به امضای او تبدیل شده بود، گفت: “یک کاریکاتور از خودم را دوست دارم و این (تیپ) را دوست دارم. برای من تمام طول سال کارناوال ونیز است.”

کارل لاگرفلد

لاگرفلد چندی پیش به عنوان مدیر طراحی شانل اعلام کرد که این مزون استفاده از پوست حیوانات کمیابی مانند مار، تمساح، بزمجه و سفره ماهی را متوقف می‌کند.
آقای لاگرفلد درباره این تصمیم گفت: “این کار را کردیم چون احساس عمومی این گونه بود ولی احساس عمومی این کار را به ما تحمیل نکرد. ضمن این که باید بگویم شانل چندان از خز استفاده نمی‌کند که ما بخواهیم کار را با آن شروع کنیم.”

او هفته‌ها بیمار بود و در چندین هفته مد که در شهرهای مختلف برگزار شد حضور نیافت.

کارل لاگرفلد علاوه بر طراحی مد، عکاسی و نقاشی هم می کرد و کاریکاتور هم می‌کشید.
او که عکاس، استایلیست، طراح و فیلمساز هم بود با مشاهیر هنری زمان خود مثل اندی وارهول، ایو سن لوران و… دوستی نزدیکی داشت و به فرهنگ و هنر روز در آثار خود توجه ویژه‌ای می‌کرد. از الهام از موسیقی رپ و پاپ، تاکید بر فرهنگ مصرف‌گرایی در نمایش‌های مختلف شنل، تا مکاری با کوکاکولا و پرتاب نمایشی یک موشک در ابعاد بسیار بزرگ در سالن گرندپله پاریس، همگی نشان از توجه ویژه او به آنچه که در عرصه‌های مذکور می‌گذرد و استعاره‌هایی در این باب بودند.

یک دهه پس از آنکه کوکو شانل درگذشت، در سال ۱۹۸۳ به عنوان مدیر طراحی کارش را با مزون شانل آغاز کرد که تا پایان عمر ادامه داد. او یک سال بعد طرح‌هایش را با مارک خودش نیز وارد بازار کرد.

لاگرفلد نوآوری‌هایی در زمینه نمایش مدل‌های جدید لباس داشت؛ مثلا در یکی از نمایش‌های مد شانل در پاریس، طوری طراحی کرد که انگار مانکن‌ها در سوپرمارک قدم می‌زنند.

کارل لاگرفلد

او که زبان تند و تیزی داشت، افراد بسیاری را در جهان مورد نقدهای تند خود قرار داده بود. از آن جمله می‌توان به آنگلا مرکل، ادل (خواننده مشهور بریتانیایی) هایدی کلوم (مدل آلمانی) و همچنین پیپا میدلتون (خواهر همسر شاهزاده ویلیام) اشاره کرد.

کارل لاگرفلد

این طراح مشهور مد و لباس هیچوقت ازدواج نکرد و فرزندی هم ندارد.

کارل لاگرفلد، مدیر خلاقیت برندهای شنل، فندی و برند خودش روز سه شنبه در سن ۸۵ سالگی در بیمارستانی در حومه پاریس درگذشت.

میراث کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد در گفتگویی با سوزی منکیز منتقد مشهور وُگ، گفت که دوست ندارد بعد از مرگش به خاطر آورده شود، میراثی ندارد و ترجیح می دهد به یکباره فراموش شود و چیزهایی که با او آغاز شده با او به پایان برسد و بعد از مرگش به «زباله‌دانی» برود.

جنجال‌ها

کارل لاگرفلد از ۱۹۶۴ به مدیریت خلاقیت فندی منصوب شد و به احیای یکی از ویژگی های شاخص این برند یعنی «خز» پرداخت، به جای استفاده خام از پوست حیوانات آنها را پس از طی مراحلی در بافت‌های جدید به کار می‌برد و یا رنگ می‌کرد. مرغوبیت و تنوع این خزها و محصولات چرمی که یکی از صنایع مهم ایتالیاست (هزاران نفر در صنایع مربوط به خز و چرم در ایتالیا فعال هستند) به نماد فندی تبدیل شد.

این موضع اما برای سازمان ‌پتا که کارل لاگرفلد را یکی از دشمنان حیوانات می‌خواند خوشایند نبود.

کارل هم در جواب به منتقدانش در این زمینه گفته بود: «تا زمانی که مردم گوشت می‌خورند، بحث در این مورد را کودکانه می دانم و دراین باره اظهار نظر نخواهم کرد.»

کارل لاگرفلد و ماجرای درگیری با مسلمانان

سال ۱۹۹۴ کارل لاگرفلد در نمایش شنل، بخشی از آیات قرآن را که خطاطی شده بود، روی سینه‌های کلودیا شیفر، مدل مشهور به کار برد. این اقدام با اعتراض و مخالفت شدید مسلمانان مواجه شد و حتی در اندونزی آن را سینه های شیطانی خطاب کردند.

کارل در این باره گفت که از این موضوع اطلاعی نداشته و تصور می‌کرده این نوشته‌ها بخشی از اشعار تاج محل درباره عشق است. بعد از این ماجرا شنل به خاطر این اشتباه از مسلمانان عذرخواهی کرد و تمامی نمونه های این لباس را از بازار جمع‌آوری کرد.

واکنش افراد به مرگ لاگرفلد

امروز بعد از انتشار خبر تعدا زیادی از هنرمندان و طراحان و افراد فعال در دنیای مد از مرگ ابراز تاسف کردند، کسانی مثل آنا وینتور سردبیر وگ ، ژان پل پوتیه طراح و … در واقع شاید نتوان فرد مشهور فعال در عرصع مد را یافت که به مرگ او واکنش نشان نداده باشد. داناتلا ورساچ در حساب اینستاگرام خود نوشت که کارل لاگرفلد با نبوغ خود منبع الهامی برای طراحان بسیاری از جمله او و برادرش جیانی ورساچه بود. یا بیانیه ای از برنارد آرنو مدیر شرکت ال وی ام اچ و صاحب یکی از بزرگترین برندهای مُد جهان که در اینستاگرام این شرکت منتشر شد و از مرگ کارل لاگرفلد ابراز تاسف کرد و نبوغ او را ستود.

مهم ترین بیانیه را امروز خود شنل منتشر کرد که ویرجین ویارد را به عنوان جانشین کارل لاگرفلد در شنل معرفی کرد. کسی که بارها در پایان نمایش های شنل همراه با او در صحنه ها دیده می شد.

کارل لاگرفیلد و ویرجین ویراد، ۲ اکتبر ۲۰۱۸

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *