ویکتوریا سکرت Victoria’s Secret را می توان یکی از پر تقاضا ترین برند ها در زمینه عطر و ادکلن و اسپری بدن در ایران دانست. اما شهرت و آوازه این برند جهانی است.
برند ویکتوریا سکرت Victoria’s Secret طراح، تولیدکننده و فروشندهی لباسهای زنانه و محصولات آرایشی و بهداشتی است. این برند در سال ۱۹۷۷ شروع به کارکرد و تا کنون با فروش سالیانهی ۸ میلیارد دلار و ۱۰۰۰ فروشگاه در سرتاسر دنیا، همچنان به حیات خود ادامه میدهد.
ویکتوریا سکرت Victoria’s Secret طراح، تولیدکننده و فروشندهی لباسهای زنانه و محصولات آرایشی و بهداشتی است. این برند بزرگترین خردهفروش لباسهای زیر زنانه در آمریکاست و در حقیقت زیرمجموعهی ال برندز L. Brands, شرکتی با سهامی عام است. در سال ۲۰۱۶ آمد سالانهی شرکت چیزی بالغبر $۷.۷۸۱ میلیارد دلار گزارش شد.
ویکتوریا سکرت در سال ۱۹۷۷ در واکنش به چیزی که بنیانگذار برند آن را “پیژامههای گلدار بدشکل” توصیف میکرد، شروع به کارکرد که توانست پنج سال بعد از تأسیسش تعداد فروشگاههایش را به پنج عدد رسانده و کاتالوگ موفقی طراحی کند. در سال ۱۹۹۰ برند توسط ال برندرز خریداری شد و تمرکز خود را فقط به تولید پوشاک زنانه معطوف کرد که توانست خیلی سریع در زمینه فروش پستی به موفقیت برسد. در سال ۲۰۰۰ در تلاشی برای تغییر تصویر خود، تمرکز خود را بیشتر بر روی مشتریان خود و طراحی لباسهای مد روز معطوف کرد.
ایده برند ویکتوریا سکرت از کجا آمد؟
صاحب برند ویکتوریا سکرت، ایدهی جدیدی داشت. اما هرگز فکر نمیکرد که ایدهاش تا کجا پیش خواهد رفت. داستان شکلگیری برند از جایی شروع شد که روی ریموند Roy Raymond که دانشجوی رشتهی ام بی ای MBA دانشگاه استنفورد بود، خواست تا برای زنش لباسزیر بخرد اما جسارت خرید آن از یک مجتمع تجاری را نداشت. ایدهی بازگشایی مکانی بزرگ که مردها هنگام خرید لباسزیر در آن احساس شرم نکنند در ذهنش شکل گرفت. او چهل هزار دلار وام بانکی گرفت، چهل هزار تای دیگر هم از بستگان خود قرض گرفت و با آن فروشگاهی افتتاح کرد و نام آن را ویکتوریا سکرت گذاشت. در سال اول فعالیت خود توانست پانصد هزار دلار درآمد کسب کند. او کاتالوگی طراحی کرد و سه فروشگاه دیگر راه انداخت و پنج سال بعد شرکت خود را به Leslie Wexner and the Limited به قیمت یکمیلیون دلار فروخت. پایان خوش؟ نه، منتظر شنیدن مابقی داستان باشید وقتیکه دو سال بعدازاین ماجرا ارزش شرکت بالغبر پانصد میلیون دلار شد در حالی که ریموند فقط میخواست برای همسر خود لباس بخرد.
در سال ۱۹۸۳ وکسنر لسلی مدل فروش شرکت را دگرگون کرد. او شیوهی زیانآور فروش لباسهای زیر به مردان را کنار گذاشت و بهجای آن تمرکز خود را بر روی خریداران خانم معطوف کرد. درنتیجه ویکتوریا سکرت به پایگاه اصلی فروش لباسهای قابلقبول زنانه رسید. به این ترتیب، رنگها، الگوها و استایلهای جدید با بستهبندیهای زیبا و اغواگرانه برای جذب طبقهی مرفه اروپایی بهمنظور جلب نظر زنان وارد بازار شدند.
در سال ۱۹۸۵ هاوارد گراس Howard Gross به سمت مدیرعاملی برند برگزیده شد. در اکتبر همان سال لسآنجلس تایمز در گزارشی اعلام کرد ویکتوریا سکرت در حال ربودن سهم بازار درفروش لباسهای زیر زنانه از مراکز فروش بزرگ است. در سال ۱۹۸۷، کاتالوگ این برند جزو پرفروشترین کاتالوگها قرار گرفت. در سال ۱۹۹۰ طبق گزارشها فروش شرکت طی چهار سال چهار برابر شد که این امر شرکت را به یکی از پررونقترین شرکتها در زمینهی سفارش پستی قرار داد. برند ویکتوریا سکرت در سال ۱۹۹۲ اولین خط تولید عطر خود را نیز راهاندازی کرد.
حتما بخوانید: برترین عطرهای ویکتوریا سکرت
ویکتوریا سکرت در سالهای ۱۹۹۰-۲۰۰۶
اوایل دههی نود ویکتوریا سکرت دچار یک شکاف مدیریتی شد و از یک “فروشگاه زنجیرهای موفق” به برندی با “مشکلات جدی در کیفیت” بدل گشت. گریس نیکولز Grace Nichols که از سال ۱۹۹۲ مدیرعامل شرکت شده بود شروع به حل مشکلات مربوط به کیفیت کرد، که این امر موجب کاهش رشد سودآوری شرکت شد. تا سال ۱۹۹۸ سهم این شرکت در بازار لباس ۱۴ درصد بود. در همین سال برند ویکتوریا سکرت وارد بازار ۳۵ میلیارد دلاری لوازمآرایشی شد. در اوایل سال ۲۰۰۰ گریس نیکولز، مدیرعامل شرکت تحولی در فروشگاههای این برند ایجاد کرد. او از رویکرد تاریخی ۱۸۰۰ انگلیس و دوران ویکتوریایی فاصله گرفت.
ویکتوریا سکرت از سال ۲۰۰۶ تاکنون
تا سال ۲۰۰۶ یکسوم کل خریدهای صورت گرفته در صنعت پوشاک از حدود ۱۰۰۰ فروشگاه متعلق به برند ویکتوریا سکرت در سرتاسر ایالت متحدهی آمریکا صورت گرفته بود. در سپتامبر همین سال بود که این برند اعلام کرد که قصد دارد کاتالوگهای خود را شبیه به روزنامه که شامل مقالههایی نیز میشود، به چاپ برساند. ۹
در فوریه سال ۲۰۱۶ تورنی مدیرعاملی که برای یک دهه با ویکتوریا سکرت همکاری کرده بود، کنار گذاشته شد. در همین سال فروشهای مستقیم تنها ۱.۶ درصد رشد داشت و در فصل آخر سال ۷.۴ درصد دیگر کاهش یافت. فروش سالیانهی این برند همچنان در حال نزول است و در ابتدای سال ۲۰۱۷ دچار رکود شد.
برند ویکتوریا سکرت، زمانی قلههای صنعت پوشاک را فتح کرد که لباس شنا و لباس عروس را در صدر کالای تولیدی خود قرارداد و رفتهرفته بازهی تولیدات خود را از محصولات مراقبت پوست تا کیف دستی گسترش داد.
حتما بخوانید: برندهای محبوب بازیگران ایرانی
عوامل موفقیت برند ویکتوریا سکرت
ازجمله عوامل موفقیت این برند میتوان به توجه بسیار به تجربهی خرید مشتریان نام برد. سه عامل دیگر که به تداوم موفقیت آنها کمک کرد را میتوان اینگونه طبقه بندی کرد:
- فشن شوها و تأثیری که مدلهای این برند بر آوازهی آن در سرتاسر دنیا داشتند.
- کاتالوگ محصولات
- انتخاب جایگاه مناسب برای نمایش محصولات خود در فروشگاههای آنلاین و خردهفروشیها
امروزه باوجود رکود در میزان فروش، ویکتوریا سکرت باز هم با فروش سالیانهی ۸ میلیارد دلار و ۱۰۰۰ فروشگاه در سرتاسر دنیا، همچنان به حیات خود ادامه میدهد.
حتما بخوانید: برند بوتگاونتا
فعالیت های دیگر برند ویکتوریا سکرت
این شرکت آمریکایی در زمینه های دیگری مانند تولیدانواع لباس شناو حتی طراحی و تولید کفش نیز دست داشته است، اما در حال حاضر بیشتر تمرکز این کمپانی بر طراحی و تولید انواع لباس زیر زنانه و تولید محصولات مرتبط با زیبایی، بهداشت و انواع عطر ها و محصولات کادویی و از این دست کالاها می باشد. در سال ۱۹۹۵ ویکتوریا سکرت ساخت وبسایت مخصوص فروش آنلاین خود را نیز شروع کرد. این پروژه که در سال ۱۹۹۸ بهره برداری شد موفقیت را برای این شرکت در پی داشت. جالب است بدانید که تنها پس از ۲۰ دقیقه از گذشت شروع کار وبسایت فروش، اولین سفارش توسط یک مشتری در ایالت کلورادو ثبت شد.