حجاب زنان و دختران در کشورهای اسلامی

حجاب که به مفهوم پوشش است، در هرکشور براساس فرهنگ، سنت و قوانین آن جامعه متفاوت و بسیار متنوع است. 

امارات متحده عربی، عمان و قطر: زنان امارات متحده عربی، عمان و قطر برقع می‌پوشند. البته این سنت دیگر در میان نسل‌های جدید رعایت نمی‌شود. زنان مسن و بالای ۵۰ سال و نیز زنان ساکن نواحی روستایی هنوز برقع می‌پوشند. در ضمن پوشیدن برقع در امارات بیشتر جنبه تزئینی دارد و از لباس‌های شرعی یا اسلامی به شمار نمی‌آید و یکی از لباس‌های سنتی این کشور است.

برخی زنان عمان نیز به جای پوشیدن برقع، لباسی بلند تا روی زانو و همچنین شلواری که تا روی قوزک پا را می‌پوشاند، به تن می‌کنند. برای پوشاندن سر و گردن نیز، روسری به سر می‌کنند. در قطر نیز برخی زنان مسلمان برقع می‌پوشند. اما امروزه در قطر زنان مجبور به پوشیدن حجاب کامل نیستند و فقط باید لباس‌هایی بپوشند که تنگ نباشد و مناسب یک زن مسلمان باشد.

 برقع ، مقنعه ونقاب

دو پوشش که پیش از اسلام وبعداز اسلام در موارد خاصی مورداستفاده بوده اند:

۱- برقع

۲- مقنعه

برقع یک واژه عربی است ، البرقع ، جمع آن براقع می شود و در لغت عرب چنین آمده است که «ما تستر به المراه وجهها» یعنی برقع است که زنان روی خود را به آن می پوشانند، برقع یا مقنعه یا نقاب مورداستفاده افرادی است که نمی خواهند شناخته شوند در گذشته مردمان معروفی بیشتر از این دو پوشش به منظور عدم شناساندن خود استفاده می کردند وهر دو مورد استفاده مردوزن قرار می گرفته ولی مقنعه وبرقع بیشتر مورد استفاده زنان است و جز در موارد خاص مرد از آن استفاده نمی کند که آنهم نقاب است ، اگر چه در کشورهای کویت بحرین وعراق نقاب نیز مورد استفاده زنان بی برقع است . نهایت اینکه نوع نقاب مردان غیر از نوع پوشش زنان است افراد و قبیله ای نیز هستند که چهره خود را با دو مقنعه شال یا عمامه و یاروسری » می پوشانند که نمونه آن در سرزمین طوارق افریقا ونیز در بخش گسترده ای از بلوچستان خودمان نیز دیده می شوند .

انواع برقع :

چنانکه در گذشته اشاره شد برقع از منشاء خود (یونان ) به اسپانیا و از آنجا به صحرای طوارق و «بربر» رفت تا جائی که با ساحل عربستان و عمان انتقال یافت و در بین زنان این کشورها انتشار پیدا کرد و بنام یک «زینت» دل پسندی آنرا پذیرفتند ، هر کدام از دارندگان برقع کوشش کردند تا برای خود در طرز ساختن آن ابداعی کنند ، امروز که در میان اقوام و گروههای مختلف جهان عرب و دسته ای از ایرانیان مرزنشین ، هنوز وجود برقع پرده از چهره ماهرویان آفتاب زده جنوبی نگرفته ، ساخت و مد برقع به اشکال مختلفی درآمده است که از نظر برش و ساختمان باصطلاح با مد متنوعی درجه بندی می شود .

در این درجه بندی شکل و زیبایی برقع و نوع مرغوب آن مورد توجه است .

۱- برقع زنان بحرینی قطری و کویتی که شکل واحدی دارند .

۲- برقع زنان عرب امارات متحده عربی « هفت واحد شیخ نشین های سابق »

۳- برقع بادیه نشینان عمان

۴- برقع سواحل باطنه عمان و مسقط که شباهت زیادی به نوع برقع زنان عرب امارات متحده عربی دارد .

۵- برقع زنان بلوچ ساحل مکران که رنگ قرمزی دارد .

۶- برقع زنان بندرعباس

۷- برقع روستائیان بندرعباس در کشار و کلات تا آخر

۸- برقع زنان گاوبندی باستثناء مرکز گاوبندی و بوچیر و بهده و کناردان که نک بندی دارد و در میان همه مشخص است و زشت ترین برقعی است که برنگ قرمز است .

۹- برقع زنان بنادر شیبکوه تابع شهرستان بندرلنگه که ناپسندترین پوشش از لحاظ حجاب دارد و بدترین نوع برقع است در این میان برقع روستائیان بندرعباسی و نوع برقع زنان بدوی عمان با هم مشابه اند چنان که گویا از یکدیگر گرفته و قراردادی شده است در ساحل عمان برقع یک زن بدوی بادیه نشین هنوز به برقع بدویه معروف است و شبیه برقع روستائیان بندرعباس و کشار و کلات عباسی است .

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *