شاید شما هم به این فکر افتاده باشید که یک کسب و کار درصنعت نساجی و به صورت تخصصی در زمینه تولید شال راه اندازی کنید. مهمترین و سختترین قدم در راه اندازی یک کسب و کار، درست و قوی شروع کردن است. برای کسب آگاهی در این زمینه پیشنهاد می کنیم با این مقاله همراه باشید.
به صورت کلی برای راه اندازی یک کسب و کار با سرمایه اولیه ناچیز مسلما باید مهارتهای جدیدی یاد بگیرید، به خوبی با بازاریابی آشنا شوید و مشتریان خود را راضی نگهدارید. فراموش نکنید که شما فقط و فقط از رضایت مشتری کسب درآمد خواهید کرد. در ادامه برخی از اصول اولیه راه اندازی یک کسب و کار در حوزه تولید شال و روسری را بررسی خواهیم کرد .
۱٫بوم کسب و کار خود را طراحی کنید
بوم مدل کسب و کار یک ابزار مدیریتی و کارآفرینانه است. در این بوم شما مدل کسب و کار خود را توصیف میکنید و با چالشهای پیش روی خود مواجه میشوید .
این بوم از ۹ بخش تشکیل شده است که اجزای کسب و کار شما را شامل میشود. این بخشها شامل:
بخشهای مشتریان
ارزش پیشنهادی
کانالهای توزیع
ارتباط با مشتریان
فعالیتهای اصلی
شرکای کلیدی،
منابع اصلی مورد نیاز جریان درآمد
و ساختار هزینه هاست.
این بوم در سراسر دنیا استفاده میشود. به همین دلیل کافی است تا بعد از طراحی بوم خود را به متخصصان کسب و کار نشان دهید. آنها فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف بیزینس پلن ذهنی شما را خواهند گفت .
۲٫به تحقیقات بازار بپردازید و رقبای خود را شناسایی کنید
بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ با بزرگان بازار صحبت کنید و نظر آنها را درباره اتفاقات آینده بازار شال و روسری جویا شوید.
با صاحبان بوتیکها و فروشگاههای شال و روسری صحبت کنید. حتی شاید بد نباشد چند روزی در محیط کار قرار بگیرید تا خودتان با چم و خم بازار آشنا شوید، سلیقههای مخاطبان را شناسایی کنید و نمونههایی از محصولاتی که قصد تولید دارید، ببینید .
۳٫به جنبههای قانونی کسب و کار توجه داشته باشید
حتما به مواردی مانند مالیات، مجوز کسب و کار، بیمه و قوانین وزارت کار راجع به استخدام نیروی انسانی توجه داشته باشید.
علاوه بر این میزان نیاز خود به نیروی انسانی را نیز مشخص کنید. در این نیازسنجی برای مواردی مانند بسته بندی، برش، دوخت و … نیز فکری کنید .
۴٫نام برند خود را انتخاب کنید
نام برند و لوگو از مواردی هستند که مشتریان شما به صورت مستقیم با آنها برخورد دارند. بنابراین این انتخاب یکی از مهمترین انتخابهای کسب و کار شما خواهد بود.
علاوه بر این در انتخاب نام برند خود از منحصر به فرد بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید
۵٫لوگو برند خود را طراحی کنید
لوگو اثر ماندگار نام برند شما در ذهن همه و در روی همه محصولاتتان هست. در طراحی لوگو از حرفهای ترین گرافیستها کمک بخواهید و انتقال مفهوم را نیز در نظر داشته باشید.
بهتر است هر کسی با هر میزان هوش و درک بصری بتواند، بتواند در نگاه اول تشخیص دهد که این لوگو مربوط به شما است و حتی بتواند تشخیص دهد کسب و کارتان چیست .
طراحی , جذابترین بخش کار
برای آن که بتوانید در صنعتی مثل صنعت تولید روسری و شال که اصلیترین تمرکز آن بر زیبایی است، رقابت کنید باید بتوانید جذابترین طرح را برای مخاطبان و مشتریان خود تولید کنید .
برای آن که بتوانید طراحی مناسبی داشته باشید، باید با یک سری از اصول اولیه آشنا باشید. به عنوان مثال برای طراحی و در نهایت تولید یک روسری مناسب باید اندازه استاندارد روسری، وزن و کیفیت پارچه، نحوه طراحی و از همه مهمتر چاپ روسری اطلاع داشته باشید.
حالا وقت آن رسیده که طراحی خود را آغاز کنید. در طراحی فقط به کلیات اکتفا نکنید. سعی کنید در طراحی جزئیات را نیز به خوبی نشان دهید.
حالا باید طرح خود را در معرض آرای اطرافیان قرار دهید. از میان اطرافیان خود آن دسته از افرادی که به مشتریان هدف شما نزدیکتر هستند، انتخاب کنید و طرحهای خود را به آنها نشان دهید و بازخورد از آنها دریافت کنید .
طراحی کالکشنهای فصلی
سعی کنید، مجموعه طرحهای خود را به صورت فصلی طراحی کنید. چرا که فروشگاهها متناسب با میزان وسعت کارشان، مجموعه طرحهای فصلی را پیش خرید میکنند.
بعضی از این فروشگاهها خریدشان را حتی تا دو فصل زودتر هم انجام میدهند. مثلا کالکشن بهاره را در اواسط پاییز سفارش میدهند
نمونه طرحهای خود را در تعداد کم تولید کنید
نمونه طرحهای خود را تولید کنید. این کار را حتما جدی بگیرید تا قبل از تولید انبوه متوجه ضعفهای کارتان شوید. در بسیاری از مواقع چیزی که ما از طرح انتظار داریم، بعد از تولید به دست ما نمی رسد پس بهتر است این آزمون و خطا را با تعداد کم انجام دهیم و میزان ضرر خود را تا حد زیادی کاهش دهیم .
تولیدیهای معتبر بازار روسری و شال را شناسایی کنید
اگر قرار نیست، خودتان به صورت مستقیم به عرصه تولید و چاپ روسری و شال وارد شوید، پس حتما به دنبال بهترین و معتبرترین تولیدیها بروید.
تولیدیهایی که از بروزترین تجهیزات و ماشینآلات نساجی میکنند و میتوانند طرحهای مورد نظرتان را با کیفیتی مناسب تولید یا چاپ کنند .
برای شناخت این تولیدیها میتوانید به نمایشگاههای صنعت نساجی یا صنعت چاپ که هر ساله در کشورمان برگزار میشود، مراجعه کنید. در این نمایشگاهها میتوانید تجهیزات مورد استفاده، جنس پارچه، کیفیت چاپ و حتی بستهبندی محصولات توسط تولیدکنندگان مختلف را ببینید و با هم مقایسه کنید ..
وب سایت خود را راهاندازی کنید
یکی از مهمترین قدمها و سرمایهگذاریها برای هر کسب و کاری استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و آنلاین برای فروش هر چه بیشتر محصولات و خدمات است. شاید شما هم به دلایلی اکنون امکان راهاندازی یک وب سایت فروشگاهی را نداشته باشید ولی این به این معنا نیست که نمیتوانید حتی سایتی داشته باشید
این روزها هر کسی با گذراندن چند ساعت آموزش که به راحتی در اینترنت نیز یافت میشود، میتواند به یکی از سامانههای مدیریت محتوا(CMS) مانند وردپرس، جوملا، اپن کارت، پرستاشاپ و … مسلط شود.
پس از آن با استفاده از قالبهای پیش طراحی شده موجود در اینترنت میتوانید قالب مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد از چند دقیقه سایت شما به همان زیبایی که در پیش نمایش قالب دیدهاید، در اختیار شماست.
تبلیغات را آغاز کنید
تبلیغات یکی از بزرگترین چالشهایی است که در ادامه فعالیت خود با آن مواجه هستید. اگر قصد افزایش فروش خود در کوتاهترین زمان را دارید، تبلیغات یکی از بهترین راههای پیش روی شماست.
فراموش نکنید که تبلیغات به عنوان یک علم، برای اجرا نیاز به دانش تخصصی دارد و برای بهرهگیری بهتر نیازمند استفاده از خدمات آژانسهای تبلیغاتی و طراحی کمپینهای تبلیغاتی مناسب است .
برای صرفه جویی در هزینه تبلیغات در ابتدای کار میتوانید از این روشها کمک بگیرید. فقط فراموش نکنید که قبل از شروع هر کدام از این موارد مطالعه کوتاهی در آن زمینه داشته باشید. البته میتوانید از آموزشهای مختلف متنی، تصویری و … هم استفاده کنید تا در کوتاهترین زمان بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.
شبکههای اجتماعی خود را راه اندازی کنید
در شبکههای اجتماعی به تولید محتوا بپردازید و به وسیله آن مخاطبان خود را افزایش دهید. همچنین میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی آگاهی نسبت به برند(brand awareness) خود را نیز افزایش دهید.
وبسایت ها و نشریات مناسب را شناسایی کنید
مخاطبان شما مطالب چه وبسایتها و نشریاتی را دنبال میکنند؟ تعدادی از آنها را لیست کنید و تعرفه تبلیغات آنها را نیز مشخص نمایید. متناسب با میزان بودجهای که برای تبلیغ در نظر گرفتهاید، یکی از آنها را برای تبلیغ انتخاب نمایید.
حامی رویداد شوید
روزانه رویدادهای زیادی در سراسر کشور برگزار میشود. لیستی از این رویدادها تهیه کنید و در بازههای زمانی مختلف و در رویدادهای مختلف حامی شوید. میتوانید از محصولات خود به عنوان جایزه نیز در این رویدادها استفاده کنید
در انتخاب رویداد حتما به این نکته توجه داشته باشید که بخش زیادی از شرکتکنندگان در آن رویداد مشتریان بالقوه شما باشند. قطعا استفاده از یک رویداد صنعتی که عموم مخاطبان آن مردان هستند، برای معرفی کسب و کاری در حوزه شال و روسری مناسب نیست.
قدرت نمایشگاه را نادیده نگیرید
حضور در نمایشگاههای مرتبط میتواند ارتباطی مناسب میان برند شما و مخاطبانش ایجاد کند. شاید هزینه حضور در برخی از این نمایشگاهها زیاد باشد ولی میزان فروش و از همه مهمتر تبلیغ برندتان میتواند این هزینه را جبران نماید.
خودتان اولین مشتری برندتان باشید
اول از همه خودتان باید بیشترین اعتماد را به برند خود داشته باشید پس خودتان زودتر از همه تولیدات خود را بپوشید و از دیگرن راجع به آن بپرسید. علاوه بر این در طراحی کارهای بعدی نیز این نظرات به کار شما خواهند آمد.