به و خواص آن

به میوه‌ای معطر و متعلق به خانواده گل سرخیان است که از این نظر، با میوه‌هایی نظیر سیب و گلابی هم‌خانواده محسوب می‌شود. این میوه دارای طبع گرم و تر است و میوه بومی ازبکستان و مجارستان و ترکیه و مقدونیه میباشد.میوه‌ی رسیده‌ی بِه به رنگ زرد طلایی است و شکل آن شبیه گلابی است. این میوه مانند هلو دارای سطحی پرزدار است و گوشته‌ی آن، به رنگ زرد روشن است .

به سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C،فیبر، و هم‌چنین مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن، و منیزیم ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدان های کاتچین وایپکاتچین و لیمونن است.ارزش غذایی بالای به، آن را به میوه‌ای پر فایده تبدیل کرده است؛ از جمله خواص به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱: خاصیت ضد التهابی

میوه‌ی رسیده‌ی بِه منبعی غنی از ویتامین C است . ویتامین C به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث درمان بیماری‌های التهابی می‌شود. هم‌چنین به دارای خواص ضد حساسیت است. از این میوه و عصاره‌ی هسته‌اش در درمان درماتیت آتوپیک و التهاب مثانه استفاده می‌شود.

۲: برای کاهش وزن مفید است

میوه‌ی به کالری اندک دارد ولی سرشار از فیبر غذایی است. این میوه باعث هضم بهترغذا شده و باعث افزایش انرژی و کاهش وزن میگردد.

۳: درمان زخم معده و ناراحتی های گوارشی

بر اساس نتایج پژوهش‌ها، فنول‌های موجود دربه در تسکین زخم‌های معده موثر هستند. آب به نیز برای مبتلایان به زخم معده مفید است. هم‌چنین از آن‌جا که این میوه باعث آرام شدن مجاری گوارشی می‌شود،‌ می‌تواند به درمان زخم پپتیک نیز کمک کند.
میوه به سرشار از فیبر بوده وبرای کاهش اسید معده درمان زخم معده وجلوگیری از بیماری های دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ مفید میباشد.
میوه‌ی به همراه با عسل می‌تواند به درمان التهاب روده‌ی بزرگ، اسهال، یبوست، و عفونت‌های روده کمک کند. هم‌چنین از شربت به برای درمان هموروئید نیز استفاده می‌شود.

۴: خواص آنتی اکسیدانی

این میوه به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی شگفت‌انگیز سرعت فرایند پیری را کاهش می‌دهند و هم‌چنین از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کنند.

۵: درمان تهوع و استفراغ

میوه به دارای مقدار زیادی ویتامین B6 میباشد وبصورت خام یا آب‌پز یا پخته شده می‌تواند به تسکین تهوع و استفراغ کمک کند. این میوه خاصیت ادرارآوری دارد و از این طریق باعث دفع مایعات و سموم از بدن می‌شود.

۶: خواص ضد ویروسی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند میوه‌ی به سرشار از خواص ضد ویروسی است. به در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر عوامل بیماری‌زای ویروسی از شما محافظت می‌کنند.

۷:کاهش فشار خون

میوه‌ی به غنی از پتاسیم است و می‌تواند کمک‌تان کند فشار خون بالای‌تان را تحت کنترل درآورید.

۸: کاهش سطح کلسترول

مصرف مرتب میوه‌ی بِه به کاهش  کلسترول بد در خون کمک می‌کند،‌ و باعث حفظ سلامتی قلب می‌شود.
میوه به دارای مقدار زیادی فیبر غذایی، پتاسیم، قند و ویتامین C است اما این میوه فاقد هرگونه چربی است. از این رو به تنظیم کلسترول بد خون بسیار کمک می‌کند.

۹: خواص ضد سرطانی

خواص ضدسرطانی میوه‌ی به کمک می‌کند بدن‌تان بتواند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و سلول‌های بدخیم سرطانی را از بین ببرد. دانه‌های ریز موجود در گوشته‌ی میوه‌ی به حاوی ترکیباتی قابض هستند که به تانین شهرت دارند این تانین‌ها با چسبیدن به سموم و مواد شیمیایی سرطان‌زای درون روده از غشای مخاطی بدن در برابر سرطان محافظت می‌کنند.

۱۰: کاهش استرس

آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در میوه‌ی به باعث کاهش استرس و آرامش ذهن می‌شوند.

۱۱: کمک به درمان بیماری های کبد و چشم

مصرف مرتب میوه‌ی به برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و چشم بسیار مفید است. در کشور چین هسته‌ی به را در آب خیس می‌کنند و می‌پزند؛ با این کار، لعابی از آن به وجود می‌آید که در تسکین ناراحتی‌های چشم، گلو درد، و التهاب غشای مخاطی بدن موثر است.

۱۲: فواید هسته و روغن به

هسته‌ی به در معالجه‌ی گرفتگی گلو و نای، و هم‌چنین برخی بیماری‌های دیگر بسیار موثر است. روغن به نیز به پیشگیری از تعریق زیاد و به تقویت قلب، کبد، و معده کمک می‌کند.

۱۳: درمان سردرد

میوه به به خاطر عطر بی نظیر و خواص ضدالتهابی خود یک داروی سالم و خانگی برای رفع سردردهای شما است.

Image result for ‫سردرد‬‎

۱۴: درمان گلو درد و سرفه

به طور سنتی از دانه های به که لعابدارهم هستند برای درمان ذات الریه، گلودرد، صدای گرفته و خشن استفاده می‌شده است. دم کرده برگهای به برای تسکین سرفه بسیار عالی است.

۱۵: درمان دردهای شدید قاعدگی

بسیاری از خانم ها در ایام قاعدگی دچار دل درد و کمر دردهای بسیار شدید هستند که سعی می‌کنند با مصرف داروهای شیمیایی اینمشکل خود را حل کنند. اما ما به شما می‌گوییم میوه به به خاطر دارا بودن ویتامین ها و املاح آهکی بسیار زیاد و نیز خواص ضدالتهابی خود یک درمان خانگی و مفید بریا رفع دل دردهای قاعدگی است.

۱۶: مناسب برای هضم غذا

میوه به دارای خاصیت اسیدی است و از این رو در بسیاری از درکشورهای اروپایی مثل آلمان و نیز آفریقایی مثل آفریقای جنوبی که غذاهای چرب بیشتر مصرف می‌کنند در کنار تمام غذاهای گوشتی و چرب برش های میوه به چه پخته شده و چه خام دیده می‌شود.

۱۷: سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

به، همراه با آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، از جمله ویتامین C و مواد شیمیایی گیاهی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به، که یک چهارم نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را جبران می‌کند، از بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، و پاتوژن‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل، در طول ماه‌های فصل زمستان مصرف این میوه را توصیه می‌کنیم به ویژه اگر بین وعده‌های میوه‌ای که در طول روز مصرف می‌کنیم خورده شود به تقویت بنیه کمک خواهد کرد.

۱۸:مفید برای پوست و مو

سطح بالای آنتی اکسیدان و ویتامین های موجود در به جهت کاهش چروک و جوانسازی پوست صورت مفید بوده و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست شما محافظت میکند. آهن، مس و روی مواد معدنی موجود در به هستند که در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کنند. و برای تقویت و افزایش رشد مو مفید هستند.

۱۹: به بهبود رشد کودکان کمک می‌کند

به، که به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند، کمک مهمی برای رشد بدن به ویژه برای کودکانی که در سن رشد هستند به حساب می‌آید.

سایر خواص میوه به

آب میوه‌ی به در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، ناراحتی‌های تنفسی، کم‌خونی، و آسم موثر است. مصرف مرتب این میوه می‌تواند به درمان بیماری سل، اسهال خونی، و نارسایی کبد نیز کمک کند.

میوه‌ی به مانند سایر میوه‌ها دارای خواص و فوایدی موثر برای سلامتی است، و باید در  رژیم غذایی گنجانده شود. اکنون که از فواید این میوه‌ی کم‌تر شناخته‌ شده مطلع شده‌اید، بهتر است از چارچوب محدود میوه‌هایی که همیشه اطراف‌تان هستند خارج شوید و این میوه‌ی نادیده گرفته شده را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

طرز تهیه چای به

برای تهیه چای به ، ابتدا میوه به رسیده و زرد رنگ و خوش بو را انتخاب کنید. با پوست رنده کنید ، به های رنده زده را در سینی بزرگ پهن کنید و بگذارید خشک شود. بعد از اینکه رنده های به خشک شدن آن ها را در قابلمه بریزید و بدون روغن تفت (بو دهید) تا رنگ آنها تیره شود.

الان چای به شما آماده دم کردم است. می توانید در ظروف شیشه ای نگه دارید و هر از گاهی همراه با چای ایرانی دم کنید تا دو مزه شود.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن image-16.jpeg است

درباره ی

مطلب پیشنهادی

اثرات کم خوابی بر بدن چیست؟

مد و لباس : تحقیقات اخیر شواهدی را نشان می‌دهد که کم خوابی تا چه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *