دلیل یک شکل بودن لباس ساقدوش ها چیست؟

دلیل یک شکل بودن لباس ساقدوش ها چیست؟

تا قبل از این ساقدوش ها را تنها در فیلم های هالیوودی می دیدیم ولی حالا می بینیم که ساقدوش هم مانند خیلی از چیزهای دیگر از فرهنگ های دیگر وارد فرهنگ ما شده اند و چند سالی است که در مراسم عروسی در کنار عروس خانم ها و آقا دامادهای ما حضور چشم گیری دارند.

ولی تا حالا به فلسفه بودن ساقدوش در کنار عروس و داماد فکر کردید؟ یا اینکه چرا این ساقدوش ها لباس های متحدالشکل در رنگ های مختلف می پوشند؟

دیدگاه های مختلفی برای حضور ساقدوش در کنار عروس و داماد وجود دارد که شاید گاهی ریشه در خرافات هم داشته باشد که بیانش خالی از لطف نیست.

 -چرا همه ی ساقدوش ها مثل هم لباس می پوشند؟

یکی از دلایلی که ساقدوش ها اغلب لباس های مشابهی می پوشند رسمی است که از عروسی های سلطنتی انگلیس بوجود آمده است. اما این تنها دلیل برای این موضوع نمی باشد. لو تیلور، استاد رشته ی تاریخچه لباس و نساجی در دانشگاه برایتون در مصاحبه ای با روزنامه آنلاین انگلیسی این‌دیپندنت گفت که علت اینکه عروس های غربی، اغلب تصمیم می گیرند که ساقدوش هایشان، لباس های یکسان داشته باشند به علت مراسم عروسی ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۴۱ می باشد، زمانی که همه ی حاضرین در این عروسی، لباس هاس سفیدی پوشیدند که شبیه لباس عروس، ملکه ویکتوریا بود.

درحال حاضر در آمریکا، معمولا فقط عروس ها لباس سفید می پوشند اما رسم و سنت پوشیدن لباس مشابه توسط ساقدوش ها، که بهترین دوستان عروس هستند، هنوز وجود دارد.

-ساقدوش ها و دور کردن ارواح خبیث

صبر کنید. آیا واقعا حقیقت دارد؟ ارواح خبیث؟ بله. در یک مصاحبه با مجله “عروس ها”، هن بنگ نویسنده ی کتاب ویرجین، تاریخ ناملموس، گفت که در اصل از ساقدوش ها و حاضرین در مراسم عروسی خواسته می شد تا لباس های مشابه با لباس عروس را بپوشند تا از این طریق از زوج، در برابر ارواح خبیثی که می خواهند به آن ها آسیب برسانند یا به عروس آسیب برسانند حفاظت کنند. ایده این بود که ارواح، دچار سردرگرمی می شوند و نمی توانند مطمئن شوند که چه کسی عروس است و این امر منجر می شود که آن ها عروس را تنها بگذارند و به زوج اجازه ی ازدواج کردن بدهند. مشکل ارواح شیطانی برای بسیاری از زوج ها یک دغدغه ی بزرگ بوده است.

-برای دور نگه داشتن آدم ربایان

در روم باستان و چین، عروس ها مجبور بودند که مسافت زیادی را به سمت وطن همسر آینده شان مسافرت کنند و اطرافیان شان را ترک کنند و افرادی که قصد ربودن آنها را داشتند در طول مسیر طولانی سفر، در جاده با آن ها روبرو می شدند. ترس از راهزن ها و ربایندگان، یک ترس رایج بود اما اگر همه ی زن ها شکل هم لباس می پوشیدند ربایندگان نمی توانستند تشخیص دهند که عروس واقعی چه کسی است.

-برای نشان دادن قدرت خانواده ی سلطنتی

یکی از دلایل اصلی که ساقدوش ها لباس مشابهی می پوشند به خاطر عروسی های سلطنتی از زمان ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۴۱ بوده است که این رسم را ایجاد کرده است زیرا در طول هر عروسی سلطنتی، معمولا یک مراسم حرکت دسته جمعی در خیابان های شهر (مانند لندن)وجود دارد که به خانواده سلطنتی اجازه می دهد تا ثروت و قدرت شان را به نمایش بگذارند. لباس پوشیدن یکسان باعث می شود که این مراسم دسته جمعی بهتر دیده شود. با اینکه اکثر عروسی های افراد مشهور دیگر، شامل یک مراسم حرکت دسته جمعی بزرگ با حضور همه در خیابان ها نمی باشد اما رسم ست کردن- یا حداقل هماهنگ کردن- ساقدوش ها هنوز باقی مانده است.

برای راحت بودن خیال عروس و داماد

یکی از دلایلی که ملکه ویکتوریا احتمالا خواست تا همه ی ساقدوش هایش لباس های مشابه با هم و یکرنگ را بپوشند و گل های رز مصنوعی را پشت گوش هایشان قرار دهند این بود که دیگر ساقدوش ها راه و حق انتخابی نداشته باشند تا بتوانند عروس یا داماد را تحت تاثیر قرار دهند. پارچه، برش، رنگ، سبک و حتی جواهرات و کفش ها در بعضی موارد کاملا منظم و هماهنگ بود به طوری که عروس مطمئن می شد که در روشن ترین لباس خواهد درخشید.

و اما…در قرن ۲۰ رسم تغییر کرد

ناگهان در قرن بیستم عروسی ها به گونه ای شد که بیشتر روی عروس متمرکز شد در نتیجه عروس می خواست تا لباس زرق و برق داری را انتخاب کند که به او کمک کند تا مطمئن شود که هیچ کس دیگر در عروسی چنین رنگی را نخواهد پوشید و خودش مانند تک نگین یک انگشتر خواهد درخشید. پس رنگ لباس ساقدوش ها با لباس عروس متفاوت ولی متحدالشکل شد.

-یک شکل شدن لباس ساقدوش ها باعث ایجاد آرامش می شود

اگر همه ی ساقدوش ها همانند هم لباس بپوشند دیگر جای نگرانی برای شما و برای ساقدوش ها در مورد درگیری ها و اختلافات به وجود آمده از روند انتخاب لباس مخصوص به خودتان وجود ندارد. پوشیدن لباس های مشابه توسط ساقدوش ها باعث به حداقل رساندن تصمیمات اضافی برای عروس می شود.

گزینه ها، نظرات و جزئیات بسیاری وجود دارد که که در صورت انتخاب این گزینه ها توسط ساقدوش ها، می تواند باعث شود تا لباس آن ها کمی جذاب تر به نظر برسد. زمانی که یک ساقدوش، یقه ی لباسی دارد که ساقدوش دیگر هم آن را می خواهد یا ساقدوش دیگر لباس بلندی دارد که ساقدوش دیگر هم آن لباس را ترجیح می دهد، اختلاف بوجود می آید. نظرات بسیار زیاد می تواند منجر به دردسر زیاد شود در نتیجه پوشیدن لباس های یکدست، باعث حفظ آرامش می شود.

-یک شکل شدن لباس ساقدوش ها و زیباتر شدن عکس ها

در حالی که قیافه و ظاهر ساقدوش ها در عکس های عروسی تان ممکن است موضوعی باشد که در ذهن شما اهمیتی نداشته باشد، زمانیکه تصمیم گیری می کنید آنها چه چیزی را در روز عروسی تان بپوشند، اما یکی از دلایلی که برخی از عروس ها، پوشیدن لباس های مشابه را برای ساقدوش ها انتخاب می کنند این است که مطمئن شوند یک زمینه ی نسبتا یک نواختی برای لباس عروسی شان وجود دارد که به بهترین نحو در عکس های آن ها ظاهر خواهد شد.

-انتخاب لباس های مشابه برای ساقدوش ها راحت تر است

برنامه ریزی عروسی، کاری استرس آور است و تصمیم گیری برای اینکه ساقدوش ها چه چیزی را بپوشند زمان گیر است و باعث می شود که توجه شما از اینکه چه لباسی را می خواهید بپوشید دور شود. البته در حالی که شما می خواهید که همه ی ساقدوش ها به طور دوست داشتنی لباس بپوشند و به عروسی جلوه خوبی دهند و سعی کنند تا کنار شما ژست های مختلفی برای عکس بگیرند، پس اگر که ظاهر و لباسی که آن ها انتخاب کرده باشند زیبا باشد، زمانی که کنارتان بایستند در این صورت می توانید کارهای بسیار فوق العاده ای انجام دهید. به صراحت می توان گفت که انتخاب لباس مشابه راحت تر است.

درباره ی م سالاری

مطلب پیشنهادی

لباس‎ و اکسسوری‎های مورد نیاز خانم‎ها در فصل تابستان

دنیای مد و لباس: چیزی که در فصل تابستان اهمیت دارد، راحتی و خنکی ست. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *