روز جهانی حیات وحش

۳ مارس ( ۱۲ اسفند)، روز جهانی حیات وحش است. این روز بنا به پیشنهاد اولیه‌ی کنوانسیون تجارت جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض گیاهی و جانوری CITES، توسط سازمان ملل اعلام شد.


گروه خبری مد و لباس، روز جهانی حیات وحش فرصتی است برای توجه به اهمیت گونه های زیبا و متنوع جانوری و گیاهی (fauna and flora) کره زمین و افزایش سطح آگاهی انسان نسبت به منافع بسیاری که حفاظت از حیات وحش برای نوع بشر به همراه خود دارد.


این روز ضرورت مبارزه و مقابله با جنایاتی که نسبت به حیات وحش رخ می دهد را به ما یادآوی کرده و همچنین اثرات گسترده اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی مقابله با این جرائم را به انسان گوشزد می کند.


حیات وحش فی نفسه ارزشمند است و همه جنبه های اکولوژیکی، ژنتیکی، اجتماعی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناسی توسعه پایدار و رفاه بشریت را در بر می گیرد.

پلنگ  ایران

به همین دلیل از تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی، جوامع مدنی، سازمان های غیر انتفاعی و اشخاص دعوت می شود تا در این رویداد جهانی برای حفاظت از حیات وحش مشارکت کنند. جوامع محلی نیز می توانند نقش مهمی در کمک به محدود کردن تجارت غیر قانونی حیوانات داشته باشند.


روز جهانی حیات وحش فرصت جدیدی است برای ایجاد انگیزه در جوانان به منظور حفاظت از حیات وحش. همچنین فرصتی است برای برقراری ارتباط با یکدیگر و همکاری و تعامل در جهت قرار گرفتن در یک مسیر مشخص برای دست یافتن به زندگی بهتر.


تلفات زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی و شکار بی رویه از جمله هشدار دهنده ترین چالش هایی است که حیات وحش سیاره زمین را تهدید می کند. قاچاق حیوانات در حال حاضر، تهدیدی جدی برای بسیاری از گونه های جانوری است، چه گونه های جانوری شناخته شده و چه گونه هایی که کمتر معرفی شده اند.


سرنوشت حیات وحش کره زمین به زودی در اختیار نسل های جدید قرار می گیرد و نیاز فوری برای اقدام به حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض بخشی از فعالیت نسل های جدید خواهد بود و جوانان باید این فرصت را در اختیار داشته باشند تا اهداف حفاظت از حیات وحش را به شکلی گسترده تر پیش ببرند.
دبیرخانه کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی در معرض انقراض (CITES)، در همکاری با سایر سازمان های مرتبط با سازمان ملل متحد، اجرای روز جهانی حیات وحش را تسهیل می کند.

این کنوانسیون با ۱۸۳ کشور عضو، به وسیله تعدیل تجارت گونه های گیاهی و جانوری، یکی از قوی ترین ابزارهای جهانی برای حفاظت از تنوع زیستی به شمار می رود.

درباره ی J Sadeghi

مطلب پیشنهادی

ورود پیکر شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» به فرودگاه اهواز

ورود پیکر شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» به فرودگاه اهواز

۲ دیدگاه

  1. خیلی زیبا و آموزنده بود ممنون

  2. ا ژانس هواپیمایی هلنا

    عااااااالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *