نگاهی به حجاب زنان در کشورهای اروپایی

حجاب اسلامی به پوشش های گفته می شود که در آن زنان و دخترانی که میخواهند خود را در برابر نامحرم بپوشانند از حجاب به عنوان پوشش برتر استفاده می کنند.

برخی از زنان مسلمان به شیوه های گوناگون موی سر و بخش هایی از بدن خود را می پوشانند. مقنعه ، چادر،روسری و نقاب از جمله حجاب هاب رایج در میان زنان مسلمان است.

اندونزی:

اصطلاح «جلباب» در اندونزی برای مطلق حجاب بکار می‌رود. بر اساس قانون ملی و ایالتی اندونزی حجاب در مقوله‌ای اختیاری است.

حجاب پدیده‌ای نسبتاً جدید در اندونزی است این موضوع حتی قبل از تأثیر فرهنگ غربی نیز وجود داشته، بخش اعظمی از زنان اندونزیایی فقط برای ادای نماز حجاب می‌کنند یا در غیر نماز با تکه پارچه نازکی سر خود را می‌پوشانند.

در پاکستان:

در کشورپاکستان روزی با عنوان روز حجاب وجود دارد که این مراسم به همت شاخه زنان حزب «جماعت اسلامی پاکستان» انجام می‌شود.

در این روز زنان با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف از جمله اسلام‌آباد، کراچی و راولپندی خواهان نقش‌آفرینی جامعه بین‌المللی برای رفع ممنوعیت حجاب در برخی کشورهای اروپایی و ترویج این فرهنگ اسلامی در شبکه‌ها هستند.

آنان با اشاره به اینکه مسئله حجاب نه تنها در قرآن بلکه در کتب سایر ادیان الهی از جمله تورات و انجیل نیز آورده شده‌است، سیاست‌های دوگانه غرب در قبال این موضوع را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند که حجاب جزو حقوق اساسی یک زن به‌شمار می‌رود.

همچنین در این روز، پلاکاردها و پارچه نوشته‌هایی برای تأکید بر اهمیت حجاب در شهرهای مختلف پاکستان نصب می‌شود.

روز حجاب در بیشتر شهرهای بزرگ پاکستان برگزار می‌شود اما برگزاری این روز در اسلام‌آباد پایتخت این کشور جلوه بیشتری دارد و این مراسم توسط رسانه‌های مهم داخلی و خارجی پوشش خبری داده می‌شود.

در آلمان:

ر خصوص حجاب زنان در آلمان باید گفت، آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که زنان در داشتن حجاب منعی نداشتند، ولی اخیرا مجلس ایالت‎ بادن‎ ورتمبرگ‎ قانونی‎ تصویب‎ کرد کـه‎ در آن‎‎ پـوشـش‎ اسلامی‎ برای‎ معلمان آمـوزشگاه‎‌های‎ دولتی‎ این‎ ایالت‎ ممنوع شده‎‎ است.

این در حالی است که استفـاده از مظاهر دینی‎ بـرای‎ مسیحیان‎‎ و یهودیان آزاد گذاشته‎ است.

انگلستان:

در بریتانیا هیچ محدودیتی در مورد پوشش اسلامی وجود ندارد، ولی از سال ۲۰۰۷ ، در پی بخشنامه‌ای که منجر به گشوده شدن چندین پرونده پر سر و صدا در دادگاه ها شد، مدارس حق دارند پوشش خاص خود را تعیین کنند.

پس از آن که حزب استقلال بریتانیا (UKIP) خواستار ممنوعیت همه انواع حجاب اسلامی پوشاننده صورت شد، ادبالز، وزیر مدارس بریتانیا، در ژانویه ۲۰۱۰ گفت، تعیین تکلیف در مورد لباس افراد در خیابان “با اخلاق بریتانیایی” سازگار نیست.

نایجل فراژ، رئیس سابق UKIP – که رهبری ۱۳ نماینده این حزب در پارلمان اروپا را بر عهده دارد – گفت: این نوع حجاب نماد “جامعه بریتانیایی است که به نحو فزاینده‌ای در حال تقسیم شدن است”، و حجاب را “ظلم” به زنان و خطری بالقوه از نظر امنیتی دانست.

UKIP اولین حزب سیاسی بریتانیاست که خواستار ممنوعیت کامل این نوع حجاب شده است. پیش از این حزب ملی بریتانیا خواستار ممنوعیت حجاب در مدارس بریتانیا شده بود.

البته برخی مدارس محدودیت‌هایی را برای دانش آموزان محجبه ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال در سال گذشته مسئولین یک مدرسه یونانی ارتودوکس در لندن از حضور یک دختر مسلمان ۹ ساله در مدرسه به خاطر استفاده از حجاب ممانعت کرده بود

در هلند:

دولت هلند از سال ۲۰۰۷ طرح های را برای ممنوعیت آنچه که به هر نوعی صورت را می پوشاند در بر گرفته بود اما مدتی بعد این طرح را رها کرد.

حقوق‌دانان معتقد بودند، چنین اقدامی احتمالا مغایر قانون اساسی است و منتقدان این طرح هم آن را مغایر حقوق شهروندی می‌دانستند.

دولت در عوض اعلام کرد که حجاب پوشاننده صورت را در مدارس و ادارات دولتی ممنوع خواهد کرد، ولی هنوز چنین قانونی وضع نشده است.

گفتنی است، حدود پنج درصد از جمعیت ۱۶ میلیونی هلند، مسلمان هستند. نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که حدود ۷۵ درصد مردم هلند، هیچ گونه مخالفتی با پوشش حجاب اسلامی برای بانوان در این کشور ندارند. ۳۵ درصد افراد شرکت کننده نیز با حضور مجریان محجبه در شبکه‌های تلویزیونی موافقند.

به نظر می رسد که به تدریج، پوشش اسلامی در هنجارهای اخلاقی هلند پذیرفته شده است. نتایج یک نظر سنجی در موسسه رفتار شناسی «Motivkachn» نشان می‌دهد که حجاب اسلامی بیش از پیش مورد پذیرش عامه مردم هلند قرار گرفته است.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

انواع مدل کمربند های پهن در بهار 

هاتیک: ممکن است به یاد داشته باشید که در سال های خیلی دور، زمانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *