پانک، استایل معترضان خوش‌پوش

پانک، استایل معترضان خوش پوش است. استایلی که در میان جوانان امروز جایگاهی برای خود بازکرده است. در ادامه همراه ما باشید تا با این استایل بیشتر آشنا شوید.

سبک پانک

پانک یکی از مهمترین شاخه‌های موسیقی راک است، سبکی بی‌پرواتر و تهاجمی‌تر از راک که به اعتراض علیه عقاید استبدادی سیاسی و اجتماعی می‌پردازد.
موسیقی پانک در ابتدا زیرزمینی بود و با افزایش طرفدارانش با هدف ترویج آزادی‌های فردی و مخالفت با مادی‌گرایی کم کم تبدیل به خرده فرهنگ شد.
خرده‌فرهنگ پانک در دهه ۱۹۷۰ در میان جوانان اروپایی و امریکایی به وجود آمد و به تدریج بر ایدئولوژی، هنر، ادبیات، سینما و مد تاثیر گذاشت و زیرمجموعه‌هایی همچون پانک خیابانی، جیپسی پانک، پاپ پانک و … با تاثیر از استایل پانک شکل گرفت.

تولد استایل پانک

استایل پانک مانند سایر سبک‌های تولد یافته از موسیقی ابتدا توسط ستارگان موسیقی پانک به نمایش درآمد. مد پانکی به نوعی ضدمد و مخالف مصرف‌گرایی بیش از حد بود.

ویژگی های استایل پانک


استایل پانک از ساده تا آوانگارد چند ویژگی همیشگی دارد که عبارتست از :
گران و تجملی نبودن
ژولیدگی و راحت بودن
شامل نمادهای اعتراضی بودن
به طور کلی خیلی درگیر دوخت خوب و اتو کشیده بودن لباس نبودند.
پانک‌ها می‌گفتند هرچه مد نباشد خوب است و اغلب سراغ لباس‌های دست دوم و بازیافتی می‌رفتند. گاهی هم این بازیافت و طراحی مجدد لباس‌ها توسط خود پانکی‌ها انجام می‌شد.
آنها لباس‌های دست دوم، استفاده شده یا آسیب دیده را با تکه‌دوزی، نقاشی دستی یا چاپ، گلدوزی یا تزئینات دیگری مثل مدال‌ها، زنجیر، گل‌میخ تبدیل به لباس جدیدی می‌کردند.
شعارها و نمادهایی که روی لباس‌ها چاپ یا نقاشی می‌کردند حاوی پیام‌های اعتراضی به مادی‌گرایی یا سمبل‌های اجتماعی بود. این حرکت پانک‌ها درواقع پیروی از جنبش DIY یا “خودت انجام بده” نیز محسوب می‌شود.

استایل پانک
پانک

اعتراض دراستایل پانک

از طرفی پانک‌ها مخالف نژادپرستی و نظام سلطنتی بودند، پس به نوعی این اعتراض را در استایل خود نشان می‌دادند.
پارچه‌های چهارخانه تارتان که مدتی در انحصار خانواده‌های سلطنتی اسکاتلند بود یکی از مواردی است که برای اعتراض به این انحصارگری وارد استایل پانک شد و تا امروز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پوشیدن لباس و کفش نظامی نمونه دیگری از اعتراض پانکیست که در اعتراض به جنگ، خشونت نظامی و حکومت وارد استایل پانک شده است. علاوه بر این بسیاری از پانک‌ها گیاهخوار و حامی حیوانات هستند و با وجود چرم در ترکیب استایل‌شان از چرم مصنوعی استفاده می‌کنند.

استایل پانک
استایل پانک

گزینه های دایمی استایل پانک

جین‌ لوله تفنگی آبی و مشکی، جین‌ پاره و زاپ‌دار، دامن کوتاه چرم یا دامن کوتاه چهارخانه اسکاتلندی، جوراب شلواری فیش‌نت، لباس‌های طرح پلنگی، کت چرم یا خز مصنوعی، جلیقه و کت جین، تی‌شرت‌های گرافیکی، هودی ورزشی، شلوار ارتشی، پوتین نظامی یا چکمه‌های زمخت کار و کفش‌های آل استار از گزینه‌های همیشگی کمد یک پانکی هستند.
کفش و لباس یک پانکی معمولا با تکه‌های فلزی میخی، مدال‌ها و انواع سگک‌ها تزئین می‌شوند و کم پیش می‌آید که لباس و کفش ساده و بدون این تزئینات بپوشند.
نکته بسیار مهم دیگر در مورداستایل پانک این است که در این استایل دخترانه یا پسرانه بودن لباس‌ها اهمیتی ندارد و حتی تزئینات لباس برای هر دو جنسیت ممکن است در هر رنگ و مقیاسی باشند.

استایل پانک
استایل پانک

تشابه و تفاوت استایل پانک و راک

استایل پانک از دل استایل راک بیرون آمده و در بسیاری از موارد با آن شباهت‌هایی دارد و شاید بارزترین تفاوت‌های این دو استایل در جزئیات و اکسسوری‌های مورد استفاده آن‌ها باشد.
اکسسوری‌ها، مدل مو و آرایش صورت در پانک بسیار آوانگاردتر از راک است. معمولا تعداد اکسسوری‌ها بیشتر است، طراحی آوانگارد و زمختی دارد، بسیاری از آن‌ها شبیه ابزار دفاعی و جنگی هستند و اغلب زیورآلات پانکی فلزی و چرمی است.
یکی دیگر از اکسسوری‌های معروف پانک استایل، دستمالی است با تصاویر سمبلیک که به عنوان سربند استفاده می‌کنند و منشا آن به پانکی‌های دهه ۱۹۸۰ بریتانیا بازمی‌گردد.

پانکی‌ها تاتو را نماد هرج و مرج می‌دانند و معمولا بدن و صورت آن‌ها پر از تاتوهای رنگی با پیام‌های اعتراضی و تصاویر نمادین است. پیرسینگ هم بخش دیگری از اکسسوری‌های مورد علاقه در پانک است و قسمت‌های مختلفی مانند گوش، لب، ابرو و بینی را پیرسینگ می‌کنند.

نقاط تمایز پانک ها

پانک‌ها با استفاده از رنگ‌های فانتزی مانند سبز، صورتی و آبی برای مو سعی می‌کنند ظاهری غیرمتعارف و عجیب برای خودشان بسازند، اما برخی از پانک‌ها آوانگاردتر هستند و با تراشیدن قسمت‌هایی از مو، قسمت‌های باقی مانده مو را به شکل‌های عجیبی همچون تاج پرندگان آرایش می‌کنند.

استایل پانک
مدل موی پانک ها

در آرایش صورت پانکی‌ها بیش از هرچیز آرایش چشم نمایان است، خط چشم، سایه و خط تیره‌ای که زیر چشم کشیده می‌شود.
گاهی رژلب‌هایی با رنگ‌های غیرمعمول مثل آبی کبود یا نارنجی می‌زنند و بیشتر مواقع پوستی رنگ پریده و روشن دارند. بعضی از پانکی‌ها فقط به آرایش غلیظ چشم‌ها اکتفا می‌کنند.

استایل پانک
آرایش صورت استایل پانک

از معروف‌ترین طراحان لباس این استایل که به مادر پانک نیز شهرت دارد می‌توانیم به ویوین وستوود اشاره کنیم که علاوه بر استایل شخصی خود، از ابتدای پیدایش این جنبش تاکنون مجموعه‌های بی‌نظیری با این سبک ارائه کرده است.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *