طراحی لباس مردانه

   در قرن نوزدهم میلادی چارلز فردریک ورث با دوختن نام خود به لباس هایی که طراحی میکرد زمینه ساز آغاز طراحی مد شد. درست پیش از آنکه بزازها مزون های لباس خود را در پاریس افتتاح کنند و تعداد زیاد خیاط های شناخته نشده دست به خلاقیت بزنند و مد های عالی که در دادگاه های سلطنتی پوشیده میشدند برچیده شوند.

اولین طراح لباس چارلز فردریک ورث

   موفقیت ورت بطوری بود که او به جای اینکه مانند خیاط های دیگر که در گذشته تنها از دستور مشتری پیروی میکردند رفتار کند ،به مشتریانش دیکته میکرد چه بپوشند.

 واژه”طراح مد” در حقیقت اولین بار برای توصیف چارلز ساخته شد. در حالیکه مقوله پوشاک در هر دوره زمانی توسط دانشگاهیان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است

   امروزه مانند قبل لباس‌ ها فقط کالایی برای رفع نیاز پوششی مردم به حساب نمی آید. بلکه تصویری از مجموعه ارزش ‌های نمادینی هستند که درون و میان گروه‌ های اجتماعی مختلف به صورت جمعی درک می ‌شود. یکی از ویژگی‌ های اصلی این تصویر آفرینی تقویت درباره هویت است به خصوص در زمینه جنسیت، نژاد و قومیت، پیشینه طبقاتی که در این مقاله با آن آشنا میشوید

الگوی پیراهن مردانه

در دو قالب طراحی می شود: قالب کلاسیک و قالب اسپرت.

در الگوی اسپرت، الگو تنگ تر در نظر گرفته می شود، پیلی پشت حذف میشود و در قسمت کمر، گودی کمر بیشتر در نظر گرفته می شود.

 در قالب کلاسیک برای پوشیدن به همراه کت و شلوار طراحی می شود، معمولا گشاد تر بوده، گودی کمر ندارد و یک   قطعه پشت برای آزادتر بودن لباس اضافه می شود. این نوع پیراهن در مراسم رسمی بیشتر استفاده می شود. مردانه در جعبه های استاندارد موجود در بازار به راحتی به گونه ای تا شده تا به آسانی درون جعبه های مخصوص جا بگیرد.

تی شرت

   تی شرت یقه گرد و یقه هفت مردانه، از رایج ترین مدل ها در تولید تریکو است که از دلایل آن می توان به راحتیدوخت و کاربرد زیاد آن اشاره کرد.

 شایان ذکر است که تولید انبوه تی شرت های تریکو، ریزه کاری های خاص خود را دارد و برای تولید انبوه نیاز به داشتن مهارت های خاص آن هست.

علاوه بر دقت در انتخاب پارچه تریکوی مناسب دوخت تی شرت، در انتخاب الگو نیز باید دقت کرد

شلوار مردانه

   شلوار مردانه نیز انواع گوناگونی دارد؛ از شلوار جین گرفته تا شلوارهای کلاسیک پارچه ای. شلوارهای ورزشی، اسلش و تریکو و … را نیز به این مجموعه اضافه کنید. با توجه به گشادی، اندازه فاق و مدل دم پای شلوار، انواع مختلفی الگو تعریف می شود.

سوییشرت و جلیقه

    کاپشن های اسپرت کلاه دار و سوییشرت که به هودی نیز معروف هستند، با پارچه های تریکو و استرچ دوخته می شوند طرفداران زیادی دارند.

 این قطعه لباس به صورت زیپ دار و جلوبسته دوخته می شود و در بین جوانان طرفداران زیادی دارد.

 جلیقه نیز یکی از قطعات فانتزی برای لباس آقایان است که در دو مدل اسپرت و کلاسیک طراحی می شود. مدل های کلاسیک با کت و شلوار و مدل های اسپرت با لباس های غیررسمی پوشیده می شوند.

کت مردانه

   یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین پوشاک آقایان، کت است. کت در مراسم رسمی، نیمه رسمی، محیط کار و غیره پوشیده می شود و انواع گوناگونی دارد. پارچه کت مردانه تاثیر اصلی را در انتخاب  دارد که با توجه به موقعیت های  مختلف مورددار استفاده آن انتخاب می شود. کت های تک دکمه، دو دکمه، سه دکمه و اسپرت با یک یا دو چاک دسته های مختلف این لباس را تشکیل می دهند .

لباس زیر مردانه

   پارچه و الگوی این قطعه از لباس آقایان باید با دقت زیاد ، و با توجه به راحتی و شرایط جغرافیایی محل زندگی انتخاب شود . استفاده از الیاف طبیعی معمولا بهترین نتیجه را به دنبال دارد.

پیراهن مردانه و داستان شکل گیری آن

   تا قبل از قرن هجدهم میلادی معمولا آقایان از پیراهن مردانه بدون دکمه و بلند استفاده می کردند و هیچ مدل پیراهن با دکمه ای وجود نداشت.

در سال ۱۸۷۱ شرکت برون و دیوس اولین نمونه از پیراهن را به ثبت رساند . این مدل از پیراهن در قسمت سینه دارای دکمه بود و به همین جهت مورد توجه افراد بی شماری و به ویژه ثروتمندان قرار گرفت.

 در قرن هجدهم پیراهن فقط به عنوان زیرپوش مورد استفاده قرار می گرفت و تنها یقه آن قابل مشاهده بود. پیراهن سفید، در اواخر قرن نوزدهم به اوج محبوبیت خود دست یافت و مظهر ادب محسوب می شد. این پیراهن را تنها افراد ثروتمند و اشراف زداده بر تن داشتند چراکه از قیمت بالایی برخوردار بود و افراد معمولی توانایی خرید آن را نداشتند.

ورود پیراهن های مردانه راه راه

   در اواخر قرن نوزدهم میلادی پیراهن راه راه پا به عرصه مد گذاشت. این طرح از پیراهن با استقبال خوبی همراه نشد و تنها بخش رسمی و اداری از آن استفاده می کردند. پیراهن های راه راه در تنوع رنگی محدودی وجود داشتند و به همین علت حق انتخاب افراد در آن بسیار محدود بود.

 این مدل از پیراهن ها نسبت به پیراهن های سفید و یک رنگ از قیمت پایین تری برخوردار بودند و به همین جهت ثروتمندان تمایلی به خرید آن ها نداشتند.

یقه پیراهن مردانه

   یکی از مهم ترین اجزای پیراهن ها، یقه آن ها بود. در زمان های گذشته یقه به صورت دیگری برش داده می شد و معمولا به صورت ایستاده بود.

 پس از گذشت مدت زمانی یقه های ایستاده جای خود را به یقه های معمولی دادند و روز به روز بر محبوبیت این مدل یقه افزوده شد.

هرچند یقه های ایستاده جایگاه خود را از دست داده بودند ولی در دهه ۳۰ بار دیگر همراه با فرانک و اسموکینگ مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

 پیراهن های امروزی از اواخر جنگ جهانی به شکل امروزی درآمدند و تا به امروز تغییر چشم گیری نکردند. تنها تغییر ایجاد شده در پیراهن ها این است که با حذف جلیقه به پیراهن های جدید جیب سینه اضافه شد.

انواع پیراهن مردانه

   شاید در نگاه اول تمامی پیراهن های مردانه شبیه به یکدیگر باشند ولی با کمی دقت متوجه خواهید شد که هریک از آن ها دارای دوخت، طراحی و مدل خاص خود هستند.

 در میان سایر مدل پیراهن های موجود، پیراهن های یقه کوتاه و آستین بلند نسبت به بقیه دارای قیمت بیشتری هستند و معمولا زیر کت و شلوار و همراه با کراوات پوشیده می شوند.

   پیراهن های اسپرت نیز در دو مدل آستین کوتاه و آستین بلند موجود هستند که مدل آستین بلند آن ها کمی گشادتر است. این مدل از پیراهن معمولا به همراه شلوار جین پوشیده می شود.

 پیراهن های رسمی نیز یکی دیگر از انواع پیراهن ها هستند که یقه آن ها شکاری است و دارای آستین بلند هستند . این مدل از پیراهن مردانه معمولا زیر کت و شلوار قرار میگیرد و به همراه آن میتوان پاپیون و کراوات هم پوشید .

درباره ی

مطلب پیشنهادی

لباس‎ و اکسسوری‎های مورد نیاز خانم‎ها در فصل تابستان

دنیای مد و لباس: چیزی که در فصل تابستان اهمیت دارد، راحتی و خنکی ست. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *