مد باستانی
دانشمندان به ما می گویند که انسان ها برای اولین بار لباس هایی را نزدیک به ۷۰۰۰۰ سال پیش به تن کردند که به احتمال زیاد از چرم و خز ساخته شده بودند.
تصور می شود که تکنیک بافندگی در حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد گسترش یافته است ، و تا قرن دوازدهم پس از میلاد ، لباس ها بسیار ساده بودند. مصری های باستان اطراف بدن خود را با کتان می پوشاندند ، در حالی که رومیان باستان لباس هایی از پشم سفید که از ۹ متر از پارچه تشکیل شده بود را بر تن می کردند.
مد قرون وسطی
در طی دهه ۱۱۰۰ ، لباس ها شروع به دور شدن از پارچه های ساده کردند که سالها پوشش مردم را تشکیل می دادند. زنان شروع به تزیین لباس های خود با تور یا بدلیجات نمودند. تکامل تدریجی که چند صد سال طول کشیده بود، در دهه ۱۴۰۰ ، هنگامی که روند مد آغاز شد، فروپاشید. پس از آن لباس ها به پیچیده تر شدن و تبدیل شدن به مهمترین سبک جامعه ادامه دادند.
اولین طراح مد لباس شناخته شده، یک طراح لباس شخصی بود – رز بارتین از فرانسه ، که در اواخر دهه ۱۷۰۰ ، مد درباری خود را به ماری آنتوانت عرضه کرد.
حتما بخوانید: مد و مدگرایی
طراحی لباس های زنانه
حتما بخوانید: مشاغل صنعت مد و فشن
ایده مد، به همان معنایی که ما امروزه درک می کنیم، در اواخر قرن نوزدهم با همکاری خانه مد چارلز فردریک ورث در پاریس آغاز شد. برخلاف روند لباس پوشیدن در گذشته ، ورث به مشتریان خود دیکته می کرد که چه چیزی باید بپوشند. همچنین در این زمان هنرمندان شروع به طراحی طرح های اصلی برای مشتری کردند ، و مشتریان می توانستند یک طرح را از میان آنچه که توسط هنرمند ساخته شده بود ، انتخاب کنند.
رسم این طرح ها باعث کاهش هزینه های خانه های مد شد ؛ زیرا دیگر نیازی به هدر دادن لباس ها یا استفاده از یک مدل برای ایده ای که به فروش نمیرسد ، نبود. همچنین این طرح ها توجه تصویرگرانی را که در مجلات مد معروف کار می کردند را نیز به خود جلب کرد.
در نیمه اول قرن بیستم ، پاریس تحت تاثیر جنبش های هنری از باله تا آرت دکو ، به مرکز طراحی لباس های زنانه تبدیل شده بود. در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن ، بسیاری از خانه های مد به اجبار بسته شدند یا به ایالات متحده ، به ویژه به شهر نیویورک نقل مکان کردند.
در طول دهه ۱۹۵۰، پاریس همچنان مرکز طراحی لباس های زنانه بود، اما در دهه ۱۹۶۰ ، لندن و ایتالیا به مراکز مد برای مردان تبدیل شدند ، در حالی که به نظر می رسید که هالیوود سبک مد لباس زنانه پاریس را به کار می برد. در طول نیمه دوم قرن بیستم ، نفوذ ایالات متحده و انگلیس در مد به شدت برجسته شد و استفاده از لباس های هیپی تا استایل پانک رواج یافت.
جریان های مد بین المللی زیادی در دهه ۱۹۸۰ گسترش یافت ، لباس های ورزشی شیک شد، و در اوایل قرن بیست و یکم ، مینیمالیسم سیاه و سفید که در بورس قرار داشت، با ظاهری زنانه تر و رنگارنگ تر جایگزین گردید.
حتما بخوانید: صنعت مد در جهان
مد چیست ؟
ﻣُﺪ ﻭﺍﮊﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﻻﺗﯿﻦ Modus ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺭﻭﺵ ﻭ ﻃﺮﯾﻘﻪﺍﯼ ﻣﻮﻗﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺫﻭﻕ ﻭ ﺳﻠﯿﻘﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ.
ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﻧﯿﺰ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﮔﺌﻮﺭﮒ ﺯﯾﻤﻞ, ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺱ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮﺩﺍﺯ ﻣﺪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ, ﻣﺪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻏﯿﺮﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻧﻘﺶ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﭘﺎﯾﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺯﯾﻤﻞ, ﻣﺪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ﺍﺳﺖ.
ﺍﺯ ﯾﮏ ﺳﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺭﺍﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﻨﺰﻟﺘﺸﺎﻥ ﻣﯽﮔﺸﺎﯾﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﺍﺯ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﺪ ﺗﻌﺎﺭﯾﻒ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
حتما بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم با موضوع مدوفشن
تاریخچه مد از منظر زیبایی شناسی
ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽﺷﻨﺎﺳﯽ, ﺗﺎﺭﯾﺦ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﻣﺪ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮﻣﯽﮔﺮﺩﺩ, ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺻﺎﻟﺘﺎ ﮐﺎﺷﻒ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﯾﺪ ﺧﻮﺩ ﺯﺷﺖ ﯾﺎ ﻧﺎﺯﯾﺒﺎ ﺑﺒﯿﻨﺪ, ﮐﻨﺎﺭ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ.
ﮔﺮﭼﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﻧﺤﻮﻩ ﺯﻧﺪﮔﯽ, ﺧﻮﺭﺍﮎ ﻭ ﭘﻮﺷﺎﮎ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺟﺮﺃﺕ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ, ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﺟﺎﻣﭙﯿﺮﻭ ﺭﻭﺳﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻟﻪﺍﯼ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﻟﺒﺎﺱ, ﺗﺎﺭﯾﺦ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﻣﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺼﺮ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ: «ﻣﺼﺮﯾﺎﻥ, ﻣﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﻣﺪﻝ ﻣﻮ ﯾﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﮐﻪ ﻋﺪﻩ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ (ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ) ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺪ ﺭﺍ ﺍﺑﺰﺍﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﻠﻤﺪﺍﺩ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﻓﻘﯿﺮ ﻭ ﻏﻨﯽ, ﺗﺎﺟﺮ ﻭ ﺭﻋﯿﺖ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﭘﻮﺷﺸﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺗﻦ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ, ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ.»
ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻓﺮﺍﻋﻨﻪ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺳﯿﻠﻪﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﯽﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺪ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﻧﯿﺰ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻗﺪﻣﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺳﺮﺁﻏﺎﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ۱۹۶۰ ﺑﺮﻣﯽﮔﺮﺩﺩ. ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻭ ﺍﯾﺪﻩﻫﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﯿﺘﻞﻫﺎ, ﻫﯿﭙﯽﻫﺎ ﻭ ﭘﺎﻧﮏﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ, ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺍﯾﺪﻩﻫﺎ ﻭ ﺍﻓﮑﺎﺭﯼ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺭﺍﻫﺸﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻫﺮﺝ ﻭ ﻣﺮﺝ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﺷﺪ, ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﯼ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ.
ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﮔﺮﺍﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ, ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ. ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻧﯿﺰ ﺑﺸﺪﺕ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﺨﺎﻟﻔﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻮﻋﯽ ﺧﻮﺩﺑﺎﺧﺘﮕﯽ ﻭ ﺑﯽﻫﻮﯾﺘﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ.
حتما بخوانید: مد های خطرناک و آسیب زا
تاریخچه مد در ایران
مد گرایی و مد در ایران از زمان قاجار و با سفر ایرانیان به غرب آغاز شد. در آن زمان درباریان با سفر به اروپا برای نخستین بار با پوششهای غربی آشنا شدند، همچنین دانشجویانی که برای ادامهٔ تحصیل به اروپا رفته بودند نیز دید متفاوتی پیدا کردند.
عصر قاجار و پهلوی
پیش از دورهٔ قاجار اطلاع از لباسهای اروپایی در میان زنان ایرانی محدود بود. بیشتر اروپاییانی که به اصفهان (پایتخت صفویان) سر میزدند، سربازان و تاجرانی مرد بودند، لباس های زنان فقط در نقاشی هایی که نقاشان طراحی میکردند دیده میشد.
نقطهٔ شروع مدگرایی زمانی بود که همسر اول فتحعلی شاه طی یک مهمانی دربار با “الیزابت مک نیل” همسر “جان مک نیل” آشنا شد. الیزابت در آن مهمانی لباس ساتن سفید، تزئین شده با چینهای توری و همچنین ردای قرمز ابریشمی بر تن داشت که مخالف با لباسها و جواهرات با شکوه و پر زرق و برق خانمهای ایرانی بود. اما همین لباس ساده چشم همسر اول دربار ایران را گرفت و نقطه شروعی شد بر تغییر لباس زنان دربار قاجار. بعدها در سال ۱۸۵۰ میلادی، “لیدی شیل” با ملک جهان مادر ناصرالدین شاه دیدار کرد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه، به واسطهٔ نفوذ .دخترش تاج السلطنه که تحصیل کردهٔ اروپا بود و از آزادی زنان ایران پشتیبانی میکرد مد روز در سبک اروپایی به ایران وارد شد
اندرونی در دوره ناصرالدین شاه مرکز مد ایران شمرده میشد ، زنان شهری پیوسته چشم به آنجا داشتند تا آن چه از پوشش و آرایش تازه در آن به وجود میآید، مورد تقلید قرار دهند. انیسالدوله سوگلی ناصرالدین شاه در طول سالهای متمادی در مقام رئیس اندرونی تاثیر بسزایی روی سلیقه و آرایش زنان ایرانی داشت. او توانست آرایشهای زمخت و سنگینی را که پیش از آن باب بود، با آرایش ملایم و مد روز اروپا جایگزین کند. او همچنین در تغییر پوشش زنان نقش مهمی داشت
با آغاز دورهٔ پهلوی الگو سازی به اوج خود رسید، پس از ورود ملکه افغانستان بدون حجاب به ایران و سفر رضا شاه به ترکیه و دیدار با آتاتورک و دیدن زنانی که بی حجاب بودند، وی تصمیم به ایجاد یک مدرنیزاسیون اجباری گرفت. گرچه جرقه های کشف حجاب در همان اواخر دورهٔ قاجار خورده بود اما این رضا شاه بود که دستور به کشف حجاب زنان داد، وی همچنین دستور داد مردان به جای لباسهای سنتی لباسی بر تن کنند که شامل کت و شلوارهای غربی بود، همچنین مردان به جای کلاه شاپو، دستار و عمامه باید کلاه پهلوی بر سر میکردند، زنان نیز به جای روبنده، چادر و روسری میتوانستند از کلاه فرنگی استفاده کنند اما داشتن حجاب ممنوع بود.
حتما بخوانید: شاهزاده خانمی که مد اروپایی را وارد ایران کرد
اولین طراح مد ایرانی
زینت جهانشاه، دختر یکی از سرهنگهای وزارت جنگ آن دوره در آموزشگاه بین المللی آلمان تحصیل کرد و پس از ازدواج با یکی از افسران نظام، به سوئیس رفت و در آنجا حدود یکسال هنر خیاطی و روش برش روی مانکن را فرا گرفت، سپس به پاریس که یکی از مراکز اصلی صدور مد دنیا بود و هست سفر کرد و در آنجا در خیاطی مهارت زیادی کسب کرد و همچنین تحت تعلیم “پیر بالمن” یکی از طراحان معروف آن زمان رموز خیاطی مدرن و بوتیک داری را فرا گرفت.
زینت جهانشاه در سال ۱۳۲۱ به همراه همسرش به ایران بازگشت. او در بدو ورود به ایران، اقدام به افتتاح یک لباس فروشی و خیاط خانه در خیابان امیریه شهر تهران کرد
از آنجا که زینت جهانشاه اولین طراح زن ایرانی بود، خیاط خانه او بسیار مورد استقبال خانم های آن زمان قرار گرفت.
حتما بخوانید:
- پوشش مردم ایران در دوره های مختلف تاریخی – قسمت اول
- پوشش مردم ایران در دوره های مختلف تاریخی – قسمت دوم
تاریخچه مد در ایران – دهه ۶۰
بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و کاهش فراگیری مد و فرهنگ غربی در جامعه، فرهنگ پوشش ایرانیان نیز دچار تحول شد. میل به سادهزیستی، دوری از مد و جنگ ایران و عراق ، باعث شدند مد در دهه ۶۰ شمسی به حاشیه برود، لباس زنان در این سالها به مانتو و چادر و لباس مردان به شلوارهای پارچهای گشاد و پیراهنهای ساده تغییر یافت. لباس رسمی و اداری در این سالها هم کت و شلوار بدون کراوات بود.
تاریخچه مد در ایران – دهه ۷۰
با پایان جنگ و آغاز دوره تاثیر همه جانبه رسانههایی چون ویدئو و ماهواره، دوباره موج مدگرایی در جامعه آغاز شد. کاهش سختگیریها و افزایش واردات البسه خارجی هم در تشدید این فضا موثر بود. دهه ۷۰ کمکم شلوارهای پارچهای جای خود را به جینهای تنگ داد و پیراهنهای معمولی مردانه به تیشرت تبدیل شدند. مدلهای مختلف روسری و مانتو و تنوع در این حوزه، تحولی بزرگ در پوشش خانم های ایرانی در دهه ۷۰ بود. با فرا گیر شدن این نوع مد، لباس های محلی ایران نیز در شهرها و روستاها جای خود را به این گونه لباسها داد.
تاریخچه مد در ایران – دهه ۸۰
در دهه ۸۰ به علت استفاده از اینترنت در خانههای مردم، سرعت تحول مد بسیار بالا رفت، مانتو فروشیها آنقدر زیاد و متنوع شدند که قیمت مانتوها کمتر با افزایش روبهرو میشد و جزو متنوعترین و ارزانترین تنپوشهای دهه ۸۰ بودند.
تاریخچه مد در ایران – دهه ۹۰
در اواخر دههٔ هشتاد آشفتگی بازار پوشاک دولت مردان ایرانی را متوجه کرد که تا کنون از این عرصه وسیع رقابتی، غفلت کردهاند و آنان را وادار کرد تا به طراحی لباس به عنوان یک ابزار فرهنگی توجه کنند. به همین جهت ساماندهی مد و لباس به وزارت ارشاد واگذار شد. این وزارت خانه با برگزاری مسابقهٔ طراحی مد و لباس فجر هنرمندان را به رقابت کشاند و برای اولین بار در ایران طراحی مد و لباس به عنوان یک هنر در کنار هنرهای دیگر مطرح شد.
حتما بخوانید: استراتژی های بازاریابی محتوا در حوزه مد و لباس