دنیای مد و لباس اسلامی

دنیای مد و لباس امروز جهان به واسطه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص شبکه های اجتماعی، مخاطبان بسیاری پیدا کرده و شمار زیادی از ۳.۵ میلیارد کاربر اینترنت که نیمی از جمعیت دهکده جهانی امروز را تشکیل می دهند، در جریان متن و حاشیه جدید ترین طرح ها از خانه مد شرق و غرب قرار دارند. در این بین، فشن بلاگرها و هشتگ های معروف مدگردها در شبکه های اجتماعی به ویژه در اینستاگرام نیز نقش تاثیرگذاری در معرفی و تحلیل مد و لباس و کلکسیون طلا و جواهرات سلبریتی ها و برندهای مطرح به مد گردها و لاکشری پسندها بر عهده دارند.ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا با بخشی از دنیای مد ولباس اسلامی آشنا کنیم.

چند سالی است که دنیای مد و حجاب اسلامی، در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفته و تولیدات محصولات و خدمات در این عرصه روند صعودی به خود گرفته است. برخی از طراحان خانه های مد ، از لباس هایی رونمایی کرده اند که به راحتی توسط بانوان مسلمان در کشورهای مختلف دنیا قابل استفاده بوده و انها را برای همراهی با مد جهانی با معیارهای مذهبی و اسلامی ترغیب می کند.

طوفانی که انیسه حسبیان، طراح مد اندونزیایی مقیم آمریکا در فشن ویک سال ۲۰۱۶ نیویورک با کت والک مانکن های با حجاب به پا کرد، بازتاب گسترده ای در دنیا مد و لباس جهان داشت و نشان داد که مد اسلامی هم می تواند هم در بین بانوان غربی و هم در میان مسلمانان، با استقبال روبرو شده و ارزش سرمایه گذاری های بیشتری را همچون گردشگری حلال و غذای حلال که پدیده ای نوین در عرصه صنعت گردشگری است، می طلبد.

اما در ایران، قضیه مد و لباس مدتی است که توسط بنیاد ملی مد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایت می شود، روند پر شتابی گرفته و شاهد تمرکز دولت و بخش های مختلف حاکمیت به مقوله مد اسلامی هستیم. برای آگاهی علاقمندان به مقوله مد اسلامی، گفتاری اماده کرده ایم که شما را با موضوعات جالبی درباره مد اسلامی در ایران عصر ۱۴۰۰ آشنا می کند و میتواند علاقمندان به کسب و کار در این عرصه را با مطالب جذابی روبرو کند.

فتوشوت اسلامی
فتو شوت اسلامی

مد و لباس اسلامی : فرصت آفرینی فشن با معیارهای اسلامی

اگر به شرق آسیا سفر کنید، بانوان مسلمان اندونزی، تایلند، مالزی و سنگاپوری را خواهید دید که با لباس های پوشیده رنگارنگ و البته بعضا با پارچه های گران قیمت، پوشش اسلامی منطبق با معیارهای شریعت را بر تن داشته و بازار کسب و کار خوبی برای طراحان مد و لباس اسلامی این خطه از قاره کهن وجود دارد. با توجه به اینکه صدها میلیون شهروند جهان را بانوان مسلمان تشکیل می دهند و انها هم برای پوشش خود، مقتضیاتی دارند، طراحان مد و مزون ها و خانه ها فشن و حتی دانشکده های طراحی مد و لباس جهان را بر آن داشته تا به این بازار پر رونق هم توجه کنند و خدمات ومحصولاتی را در اختیار این تیپ از مشتریان خود قرار دهند که آنها را در استفاده از طرح های غیر برهنه و جذاب تشویق کند.

بررسی های رسانه ای نشان می دهد که بیش از ۳۳ میلیون عکس بر روی هشتگ hijab در اینستاگرام توسط بانوان مسلمان و طراحان مد و لباس اسلامی به اشتراک گذاشته شده است که تاثیر زیادی در اشنایی بانوان غربی و اسلامی با جدید ترین طرح های لباس های پوشیده دارد.

برای همین، مقوله مد و لباس اسلامی همچون گردشگری حلال و غذای حلال، روز به روز در کانون توجه رسانه ها و مجلات مد و سبک زندگی و حتی کتاب ها و تحلیل های مد نویس ها وارد می شود و به نظر می رسد که در دهه سوم قرن بیست و یکم، می بایست منتظر انقلابی در عرصه مد و حجاب اسلامی باشیم که رویه نوینی را در عرصه پوشش اسلامی به دنیا معرفی خواهد کرد. مد و لباس اسلامی وقتی با معیارهای جذابیت، وقار و شاخص های اسلامی و طرح های خلاقانه همراه شود، نه تنها با استقبال بانوان مسلمان همراه می شود، بلکه شاهد هستیم که چنین پوششی، زنان غربی غیر مسلمان را نیز به استفاده از این فشن جدید تشویق می کند.

مد دنیا امروزه با روند سنتی قرن بیستمی فاصله زیادی دارد. امروزه شاهد لباس های مفهومی (CONCEPTUAL FASHION) هستیم.

داستان مد اسلامی بین المللی : از H&M  تا D&G

ماریا ادریسی نخستین مانکن محجبه اچ ان ام
ماریا ادریسی نخستین مانکن محجبه شرکت اچ اند ام

بیشتر بخوانید:

تاریخچه مد اسلامی را باید به دهه هشتاد قرن بیستم میلادی مرتبط دانست که سیاست، مذهبت و طراحی مد سبب شده تا با قدرت رسانه ها، نیازی به نام Islamic fashion وارد عرصه مد و لباس جهان شود. گر چه مد اسلامی هنوز جایگاه ویژه و گسترده ای در اقتصاد فشن ندارد و حضور پر رنگ آن را در فشن ویک ها و کارگاه های خانه های مد در شرق و غرب عالم شاهد نیستیم، اما به واسطه گردش مالی ۳۰۰ میلیارد دلاری بانوان مسلمان برای پوشش اسلامی، این بازار برای خانه ها مد، جذاب بوده و روندهای جدیدی برای سرمایه گذاری و سهم بخشی از ان در سالهای اخیر مشاهده می شود.

پیش بینی ها نشان می دهد که جمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ میلادی با جمعیت مسیحیان برابر شود و این مقوله، نیاز گسترده دنیای مد و لباس را به مد اسلامی نشان می دهد. در واقع همچون صنعت گردشگری که سومین صنعت پولساز جهان است، صنعت مد اسلامی هم میتواند تا چند دهه اینده، برای فعالان و سرمایه گذاران این حوزه، بازار داغی را رقم بزند.

اکنون شاهد حضور برخی از برندهای مد و لباس جهان در بخش مد و لباس اسلامی هستیم که از این بین باید به غول مد سوئدی ها یعنی H&M اشاره کرد که مدل با پوشش اسلامی را در برنامه کار خود قرار داده است و ماریا ادریسی، یکی از انهاست.

 مارک های معروفی مانند DKNY و Hilifiger با توجه به رویدادهای مذهبی مانند ماه رمضان و عید فطر تلاش کرده اند تا نظر مخاطبان مسلمان خود را به کلکسیون لباس  با معیارهای مذهبی جلب کند. این قضیه حتی برای برند معروف دولچه و گابانا (D&G) نیز با ارائه استایل ها و پوشش اسلامی در سالهای اخیر مشاهده می شود

روسری برند دولچه گابانا
روسری برند دولچه اند گابانا
روسری برند دولچه اند گابانا
روسری برند دولچه اند گابانا

امروزه شاهد عرضه طراحی های جدید منطبق با معیارهای اسلامی در کلکسیون مد و لباس خانه های مد به خصوص در طراحی و تولید روسری های زیبا و نگارنگ هستیم. خانه مد دولچه گابانا در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی، کلکسیون روسری های خود را که به نظر می رسد با استقبال مخاطبان مسلمان مواجه شد را رونمایی کرد.

با بنیاد ملی مد و لباس آشنا شویم

اگر دوست دارید در زمینه طراحی مد و لباس بر اساس معیارهای اسلامی فعالیت کنید و با حمایت های گوناگون نهادهای دولتی و نیمه دولتی همراه شوید، حتما با سایت بنیاد ملی مد و لباس آشنا شوید که شما را با رویدادها، کارگاه ها، فرصت های اموزشی، سرمایه گذاری و مقولاتی در زمینه مد و حجاب اسلامی آشنا می کند.

این سایت، یکی از سایت های مهم درباره فعالان مد و لباس اسلامی-ایرانی است که از بخش های متعددی تشکیل شده و شاید بعضی از فعالان این عرصه در کشورمان، از وجود چنین پتانسیل هایی بی خبر باشند:

  • صدور شناسنه شیما: برای کسانی که قصد دارند در زمینه طراحی و تولید مد و لباس در ایران فعالیت رسمی داشته باشند و از کمک های دولتی بهره مند شوند، دریافت کد شیما الزامی است. کد شیما در واقع، شناسه یکپارچه مد ایران است.
  • صدور مجوز: اگر به عنوان فعال مد و لباس ایرانی قصد دارید تا از خدمات بیمه ای استفاده کنید، به بخش مد هنرمندان عرصه مد و لباس مراجعه کنید.
  • مجوز ژورنال: اگر قصد انتشار ژورنال در زمینه مد و لباس دارید، این بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز نشریات این حوزه را صادر می کند. به این بخش مراجعه کنید.
  • مجوز رویداد فشن:‌ اگر قصد برپایی جشنواره و نمایشگاه و کارگاه عمومی مد و لباس در شهرهای مختلف کشور دارید، می بایست به این بخش مراجعه کنید.
  • مجوز موسسه هنری: اگر قصد ثبت و راه اندازی موسساتی در حوزه مد و لباس دارید، به این قسمت رجوع کنید.
  • بانک اطلاعاتی هنرمندان نیز فرصتی برای آشنایی با فعالان طراحی و تولید مد و لباس و حجاب اسلامی-ایرانی است که در بخش بانک اطلاعاتی سایت بنیاد مد و لباس در دسترس است.
  • مجوز سایت مد: اگر قصد راه اندازی پایگاهی در حوزه مد و لباس در کشورمان دارید، می بایست اطلاعات خود را در این سایت ثبت تا نسبت به صدور مجوز های لازمه، درخواست شما بررسی شود.
  • مجوز تکثیر لوح فشرده نیز فرصتی است که در اختیار علاقمندان به تولید CD‌های مالتی مدیا در حوزه مد و لباس میپردازد.
  • همایش های مد و لباس نیز برای برگزاری، می بایست مجوزهای لازم را کسب کنند که در این بخش اطلاعات مربوطه در دسترس است.
  • کارت صلاحیت طراحان مد و لباس نیز مقوله ای است که بنیاد ملی مد و لباس ایرانی در چند سال اخیر راه اندازی کرده و هدف آن، حمایت های مادی و معنوی از طراحان و مد و لباس بر اساس معیارهای اسلامی-ایرانی مصوب است. برای دریافت کارت صلاحیت طراحان فشن ایرانی به این قسمت مراجعه کنید.

۶ پیشنهاد به دانشجویان و فعالان کسب و کار حوزه مد و لباس اسلامی

برگزاری هفته های مد اسلامی در شهر کوالالامپور مالزی
برگزاری هفته های مد اسلامی در شهر کوالالامپور مالزی

بیشتر بخوانید: مشاغل صنعت مد و فشن

  • اگر مد نویس هستید به موضوع تولید محتوای صوتی، متنی، تصویری و ویدیویی در فیلد مد و لباس اسلامی به دلیل استقبال گسترده مخاطبان به خصوص بانوان کشورهای اسلامی به این مفاهیم توجه کنید. تولید محتوا در این زمینه که در آن فعالیت های عمومی و تخصصی کمی صورت گرفته، سبب مطرح شدن نام و نظرات شما در بین فعالان مد و لباس بر پایه الزامات اسلامی خواهد شد که در توسعه کسب و کار مد نویسی شما تاثیر گذار خواهد بود. به خصوص تولید محتوا به زبان انگلیسی و عربی، میتواند حضور نوشته های شما را در سایت ها و مجلات مد و لباس و طراحی فشن شرقی و غربی جلوه گر کند.
  • اگر دانشجوی مد و لباس هستید در مقطع کاردانی، کارشناسی یا کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس در داخل یا خارج از کشور، مطالعه بر روی مفاهیم توسعه کسب و کار مد و لباس اسلامی و همچنین الگوهای بین المللی در این حوزه میتواند در دستور کار شما برای تالیف مقاله، کتاب و پایان نامه قرار بگیرد. تجارب جهانی در حوزه طراحی مد و لباس بر مبنای معیارهای اسلامی و بررسی استراتژی طراحی و تولید میان مدت و بلند مدت برندهای مهم دنیای فشن در این عرصه نیز میتواند رهیافت های خوبی برای کسب و کارهای این حوزه در کشور به ارمغان آورد.
  • اگر اپ نویس هستید به مقوله طراحی و تولید اپلیکیشن های ios و اندروید در حوزه مد اسلامی توجه کنید. شمار اپ هایی که در این عرصه در ایران و خارج از کشور تولید شده است کم بوده و نیاز به فعالیت بیشتر در این بخش درامدزای دنیای مد مذهبی بیش از پیش احساس می شود. اگر اپ نویس هستید، از این ظرفیت خالی استفاده کنید و ظرفیت آفرینی کنید. اکنون بسیاری از بانوان مسلمان در ایران و ۵۰ کشور اسلامی در سراسر جهان ، نیازمند اپ های اموزشی،‌کاربردی، مشاوره ای و خدمات مد هستند تا نیازهای پوشش فشن خود در مختصات اسلامی را مشاهده و دریافت کنند. چنین توانمند سازی مد اسلامی را شما میتوانید با طراحی اپ های کاربردی با هدایت مشاوران مد و لباس اسلامی، در دستور کار قرار دارد و وارد عرصه استارت آپ های دیجیتالی مد و لباس اسلامی شوید.
  • اگر طراح سایت هستید مقوله لباس های پوشیده و همچنین طلا و جواهراتی با مضامین مذهبی و البته طراحی فشن در مختصات اسلامی و باورهای دینی و آیینی، موضوعاتی هستند که مورد توجه رسانه ها و مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته و به اندازه کافی در این زمینه سایت و محتوای دیجیتالی در اختیار مخاطبان نیست. اگر طراح سایت هستید میتوانید چنین فرصت هایی را ایجاد کرده و درآمد دیجیتالی دست و پا کنید. درگاهی که بانوان مسلمان به زبان های مختلف بتوانند نظرات خود را مطرح و در اختیار خانه ها مد قرار دهند و همچنین از جدید ترین یافته ها و تولیدات خانه های مد و برندهای تولید لباس اسلامی بانوان استفاده کنند، مواردی جذاب برای راه اندازی کسب و کار خلاقانه در حیطه مد اسلامی خواهد بود.
  • اگر طراح مد هستید به این موضوع توجه کنید که نیاز برای طرح های جذاب و فاخر با معیارهای ایرانی-اسلامی روند صعودی داشته و مطالعه بر روی الگوها و شیوه های تجاری سازی ایده هایی که مضامین خلاقانه و نوآورانه اسلامی و ایرانی در آن لحاظ شده باشد، هم برای لاکچری گردهای عاشق ایران و هم برای بانوان مسلمان علاقمند به مضامین و باورهای مذهبی در طراحی مد و لباس خود، جذاب است. به عنوان طراح مد ایرانی تلاش کنید که در طراحی لباس بانوان، مضامین فرهنگ و تمدن ناب ایران زمین را به گونه ای هویت سازی کنید که در نهایت سادگی و شیک پوشی، فرهنگ و هنر ظریف و تاریخ ساز ایرانی را در رسانه ای به نام لباس بانوان ایرانی جلوه گر کند.
  • اگر تولید کننده مد و لباس هستید، بازارهای جهانی در عصر اینستاگرام و فضای مجازی، ظرفیت لازم را برای پذیرش و بازاریابی و تبلیغات و عرضه تولیدات شما با مضامین اسلامی در اختیار داشته و شما قادر هستید تا با طرح های خلاقانه در مختصات باورهای مذهبی، پوشش های هیجان انگیزی را با المان های دینی ظریف، در اختیار سلیقه های متغیر بانوان مسلمان در سراسر جهان قرار دهید. اکنون بازار مد اسلامی را میتوان در اشل جهانی مشاهده کرد و جادوی هشتگ های مد اینستاگرام و همچنین قدرت مد نویس های کاریزماتیک دنیای فشن، میتواند ابزار خوبی را برای اطلاع رسانی طرح ها و تولیدات جذاب در اختیار مشتریان جهانی قرار دهد.

دنیای مد و لباس اسلامی، مقوله ای جدید است که برای تجاری سازی ایده های خلاق، می بایست بسترسازی و فرصت آفرینی کرد و سهم خوبی از اقتصاد مد اسلامی بدست آورد که در فضای اقتصاد دانش بنیان و آی تی مدار، کار سختی در پیش روی ندارد.

اگر تولید کننده مد و لباس هستید و میخواهید در عرصه مد و لباس مذهبی فعالیت کنید، نیازسنجی مخاطبان و مطالعات بازار در کشورهای هدف را بایستی در دستور کار قرار داد و از ظرفیت شبکه های اجتماعی و بازاریابی در این حوزه بیش از پیش استفاده کنید. همانطور که لباس های اسلامی برای بانوان مسلمان جذاب است، لباس هایی با مضامین باورهای زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان هم میتواند برای طیف گسترده ای از بانوان این ادیان الهی، جذاب و برای تولید کنندگان بازارهای هدف خلاقانه ای را خلق کند.

امیدواریم فضای کسب و کار در عرصه طراحی و تولید مد و لباس اسلامی روند تخصص گرایی، شایسته سالاری و نیازسنجی دقیق خواسته های مخاطبان به خصوص نسل جوان را در دستور کار قرار داده و خانه های مد کشورمان بتوانند در حوزه مد و لباس فاخر ایرانی-اسلامی، محصولات تاثیرگذار و پر مخاطبی را طراحی و در اختیار نسل جدید قرار دهند.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *