راهنمای انتخاب عینک آفتابی با توجه به فرم صورت

آیا تا به حال با این مورد مواجه شده اید که یک عینک بر روی صورت شخصی بسیار چشمگیر، و بر روی صورت شخص دیگر، کاملا معمولی باشد؟ انتخاب عینک آفتابی متناسب با فرم صورت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با دانستن مدل مناسب عینک برای صورت خود، می توانید موردی را خریداری کنید که چهره شما را جذاب تر نشان داده و برایتان کاربرد بیشتری داشته باشد. هیچ عینکی بطور مطلق زیبا یا زشت نیست. بلکه این تناسب عینک با صورت است که می تواند ظاهری فوق العاده به شما بدهد. اگر هنوز با فرم صورت خود و مدل های عینک آفتابی آشنایی ندارید، با مطالعه مراحل زیر می توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

  1. اندازه گیری صورت
  2. شناخت مدل های عینک آفتابی
  3. انتخاب عینک آفتابی مناسب

عینک آفتابی روی صورت

۱- اندازه گیری صورت

اندازه گیری ابعاد صورت به شما کمک می کند تا سایز و فرم چهره ی خود را بهتر بشناسید. برای اندازه گیری صورت  خود، مقابل آینه بایستید و همزمان با انجام مراحل زیر، اعداد بدست آمده را یادداشت کنید.

مرحله اول: فاصله بین استخوان های گونه را اندازه بگیرید

ابتدای متر را دقیقا زیر چشم و در بالای استخوان گونه قرار دهید. فاصله این نقطه تا نقطه ی مقابل آن در سمت دیگر صورت را اندازه گیری کنید.

مرحله دوم: خط فک را اندازه گیری کنید

اگر با انگشت زیر گوش خود را لمس که کنید، برجستگی انتهای استخوان فک را حس خواهید کرد. گردی زیر چانه را از انتهای استخوان فک تا انتهای دیگر آن اندازه گیری کنید.

مرحله سوم: طول صورت را اندازه بگیرید

از بالای پیشانی و وسط خط رویش مو، در امتداد بینی تا زیر چانه را اندازه بگیرید.

مرحله چهارم: عرض پیشانی را اندازه گیری کنید

عرض پیشانی را از یک سمت خط رویش مو تا نقطه ی مقابل آن اندازه گیری کنید. در هنگام اندازه گیری، متر باید در قسمت وسط بلندای پیشانی شما باشد.


 

۲- شناخت مدل های عینک آفتابی


اوییتور (خلبانی)

عینک آفتابی اوییتورعینک های اوییتور توسط خلبان ها، تام کروز و بسیاری از سلبریتی های دیگر محبوب شده و در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفتند. از ویژگی های بازر این عینک، می توان به رنگ های شفاف و ساده، فریم فلزی، و فرم اشکی شیشه آن اشاره کرد.


پروانه ای / گربه ای

عینک آفتابی پروانه ایآیا این مدل شما را یاد حشره خاصی می اندازد؟ عینک های پروانه ای معمولا سایز بزرگی دارند و در طول، ارتفاع و حتی مدل دسته، دارای تنوع هستند. یک مزیت کاربردی عینک های پروانه ای، سایز بزرگ آن است که موجب پوشاندن بیشتر صورت و جلوگیری از ورود اشعه های مضر می شود. اگر بینی بزرگی دارید، این فرم عینک می تواند توجه دیگران به بینی شما را کم کند. این مدل همچنین برای زمان هایی که می خواهید، به هر دلیل، صورتتان را بپوشانید بسیار مناسب است.


مستطیلی

عینک آفتابی مستطیلدر این فریم، عرض شیشه (لنز) از طول آن بیشتر بوده و اغلب، فرم آن به شکل مستطیل است. فریم های مستطیلی زاویه دار برای صورت های گرد بسیار مناسب بوده و با به وجود آوردن تضاد شکلی، صورت های کوتاه را کمی بلند تر نشان می دهند. هم چنین افرادی که صورت بیضی دارند، می توانند به خوبی از عینک های مستطیلی غیر زاویه دار استفاده کنند.


گرد / نیم فریم

عینک آفتابی گردعینک های گرد، (گاها) نیم فریم، ابرویی، و کلاب مستر، مدت زیادی است که مورد استفاده قرار گرفته و به تازگی محبوبیت خود را دوباره به دست آورده اند. این فریم ها، اولین بار در سال ۱۹۴۷ ساخته شده اند. شاید شما افراد مشهوری چون جان لنون، یا مالکوم ایکس را از آن دوران به یاد بیاورید که از این عینک ها استفاده می کردند. پس می توانید با استفاده از این عینک ها، به جمع این افراد مشهور بپیوندید.


شیلد

عینک آفتابی شیلداین عینک ها معمولا شیشه یک تکه و بزرگی داشته و به دلیل پوشاندن تمام دور چشم ( و نه فقط جلوی آن)، بسیار خوب از  چشم محافظت می کنند. عینک شیلد یک گزینه عالی برای روز هایی است که برای مدت زیادی در زیر آفتاب هستید.


مربع

عینک آفتابی مربعصورت گرد یا باریکی دارید؟ می خواهید فکتان بزرگتر به نظر برسد؟ عینک های مربع به دلیل زاویه متضادی که با صورت های کشیده و بیضی دارند، بسیار برای این فرم های صورت مناسب هستند. این عینک ها معولا سایز بزرگی داشته و ظاهری مد گرا به شما می دهند. همچنین استفاده از آن ها می تواند محافظت خوبی در برابر نور آفتاب بوجود آورد.


ویفرر

عینک آفتابی ویفررویفرر یک فریم کلاسیک است که از دهه ۵۰ میلادی تا به حال استفاده می شود. شاید فیلم برادران بلوز یا بازیگر معروف، جیمز دین شما را یاد این عینک ها بیاندارد. این فریم به لحاظ ظاهری بسیار تطبیق پذیر بوده و هیچ گاه قدیمی نمی شوند. همچنین با هر فرم صورتی می توانید از عینک های ویفرر استفاده کنید.


ورزشی

عینک آفتابی ورزشیاین مدل عینک برای ورزشکاران، یا کسانی که می خواهند شبیه ورزشکاران باشند، بسیار مناسب است. فریم های ورزشی به دلیل طراحی مدرن و بهینه خود، به صورت فرم آیرودینامیک می دهد و به دلیل وزن سبک آن، حس می کنید عینکی روی چشم ندارید. شیشه های این فریم، چشم ها را به خوبی پوشانده و مانع از ورود اشعه های UV از اطراف می شوند؛ و به همین دلیل، برای ورزش های برفی بسیار مناسب هستند. این عینک ها همچنین دسته های ارتجاعی دارد، که باعث می شود در ورزش های پر تحرک، به خوبی روی صورت بمانند.


دو پل

عینک آفتابی دو پلاین طراحی معمولا در فرم اوییتور فلزی دیده شده و جذابیت عینک را بیشتر می کند. طراحی دو پل در بعضی فریم های گرد کوچک، و همچنین در فریم های مستطیل بزرگ و فریم های مربع نیز به چشم می خورد.


 

۳- انتخاب عینک آفتابی متناسب با فرم صورت

حالا که صورتتان را اندزه گیری کرده و مدل های مختلف عینک را می شناسید، نوبت به انتخاب عینک آفتابی متناسب با فرم صورت شما می رسد. در ادامه با فرم های گوناگون صورت و عینک های مناسب با هر یک از آن ها آشنا خواهید شد.


صورت گرد

فرم صورت گردصورتی با انحنای فوق العاده. صورت گرد انحنای قابل توجه و زاویه های کمی دارد. عینک ایده آل برای این فرم صورت، عینکی است که انحنا ندارد و با داشتن خطوط تیز و زاویه دار، صورت را کشیده تر و لاغر تر نشان دهد. فریم های بلند یا قاب های رنگی برای این فرم صورت بسیار مناسب هستند. مدل های مربع، مستطیل، ورزشی و شیلد هم بهترین گزینه ها برای صورت گرد هستند.

برای آشنایی بشتر با این موضوع، مقاله عینک آفتابی برایصورت گرد را مطالعه نمایید.


صورت مربع

فرم صورت مربعصورت های مربع معمولا طول و عرض تقریبا یکسانی دارند. عرض پیشانی زیاد و خط فک پهن، از ویژگی های صورت مربعی است. افرادی که صورت مربع دارند، می بایست عینک هایی با شیشه ی گرد یا بیضی انتخاب کنند تا زاویه ی صورت آن ها را کمتر و ایجاد تعادل کند. مدل های خلبانی، پروانه ای یا گرد و هر مدلی که حالت گرد یا بیضی دارد، برای این فرم صورت مناسب است. همچنین این افراد بهتر است عینک هایی را انتخاب کنند که دسته ی آن ها به وسط یا گوشه ی بالای فریم متصل است.


صورت بیضی

فرم صورت بیضیدر هنگام انتخاب عینک آفتابی، بی دردسر ترین فرم صورت بیضی است؛ زیرا هر فریمی به این فرم صورت می آید. صورت بیضی انحنایی کم و خصوصیاتی متعادل دارد. پس تقریبا هر مدل عینکی برای آن مناسب است. فقط از فریم های بزرگ که تقارن صورت شما پنهان می کند دوری کنید. عینکی را انتخاب کنید که فاصله ی ابرو تا استخوان گونه را بپوشاند.


صورت کشیده

فرم صورت کشیدهصورت های کشیده، که به آن مستطیلی هم گفته می شود، کشیده، باریک و دارای زاویه های کمی هستند. عینک های سایز بزرگ گزینه ی عالی برای این فرم صورت هستند. عینک مدل ویفرر، عینک هایی با شیشه مستطیلی و همچنین عینک هایی که فریم ضخیم دارند، عرض این فرم صورت را بیشتر نشان می دهند. گزینه ی دیگر برای این فرم صورت، عینک هایی با شیشه بلند و تیره رنگ و همچنین عینک های وینتیج هستند؛ زیرا گوشه های تیز و خط های برجسته آن ها، به صورت های کشیده کمی فرم و زاویه می دهند. مدل های ورزشی، مربع، مستطیل، ویفرر و شیلد نیز برای افرادی با صورت کشیده بسیار مناسب است. اگر صورت کشیده دارید، از فریم های کوچک دوری کنید.


صورت الماسی

فرم صورت الماسیافرادی با صورت الماسی، چانه و پیشانی باریک و استخوان گونه پهن دارند. فریم های بیضی و نیم فریم که پهنای استخوان گونه را متعادل می کند، برای این افراد بسیار مناسب است. این افراد بهتر است به سراغ فریم هایی با انحنای کم بروند و از فریم هایی که بزرگتر از استخوان گونه آن ها است، دوری کنند.


صورت قلبی

فرم صورت قلبافرادی با فرم صورت قلبی، یا همان مثلثی، پیشانی پهن و چانه ی باریک دارند. عینک های ایده آل این چهره  باید در قسمت پایینی پهن بوده و در بالای آن ها خطوط صافی وجود نداشته باشد؛ زیرا این گونه عینک ها، توجه را به سمت پایین جلب کرده و صورت را کشیده تر نشان می دهند. مدل گربه ای یا عینک هایی که لبه های گرد دارند، تعادل خوبی با این فرم چهره ایجاد می کنند. بهترین انتخاب برای این فرم چهره، مدل های شیلد، پروانه ای، نیم فریم  و اوییتور است.


 

خرید عینک

هیچ گاه انتخاب عینک آفتابی متناسب با فرم صورت خود را به لحظه خرید موکول نکنید. در هنگام خرید، فروشنده گزینه های فراوانی را پیش روی شما می گذارد، که این موضوع قطعا موجب گیج شدن و سردرگمی شما درمیان آن مدل ها خواهد شد. از قبل، و با توجه به نکات گفته شده در بالا، مدل یا مدل های مورد نظر خود را در ذهن داشته باشید و در هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا تنها عینک هایی که با صورت شما تناسب دارد را به شما معرفی کند. البته توجه داشته باشید که علاوه بر تناسب عینک با صورت، عوامل دیگری نیز در انتخاب عینک آفتابی مناسب موثرند.

درباره ی فروزان

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *