فاطمه زهرا(س)، مادر خوبی‌ها، روز مادر

در روز بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت، خانه پیامبر اسلام (ص) با تولد دختری غرق در سرور و شادمانی شد.

فاطمه(س) در خانه بزرگ‏ترین انسان هستی پرورش یافت. پدرش، محمد مصطفی پیامبر اسلام (ص) و پیام ‏آور تکامل و تعالی الهی بشر بود. مادرش نیز خدیجه، بانوی بزرگ و نخستین زنِ مسلمان تاریخ بود. فاطمه از همان کودکی در مکتب وحی به تحصیل دانش پرداخت.

پدرش؛ برترین معلم بشر، نور وحی را بر فاطمه می ‏افکند و قلب پاک را مالامال حقایق الهی می کرد. گوش راز آشنای فاطمه، رازها را می ‏شنید و از لب‏های پرمهر پدر، تفسیر هستی می‏ آموخت. پدرش برترین شیوه‏ های تربیتی را در پرورش او به کار می ‏بست. او را  و حتی دست‏هایش را  می ‏بوسید و می‏ فرمود: «فاطمه پاره تن من است.» 

تجلی کمال در شخصیت انسانها منحصر به مرد و یا زن نیست بلکه این موهبتی است که از طرف خداوند به انسان عطا شده تا او بتواند به حقیقت ذاتی خود پی ببرد و به حق؛ فاطمه (س) یکی از اسوه های کامل است که پیروی از او متضمن فلاح و رستگاری و نیل به عرصه کمالات و فضائل است.

علاقه زیاد پیامبر اسلام به دختر گرامیش حضرت فاطمه (س) از نکات قابل توجه در زندگی آن بزرگوار است. در جامعه ای که از دوران جاهلیت چندان فاصله نگرفته بود و زنان و دختران منشاء افتخار و سربلندی نبودند، پیامبر به گونه ای با دخترش رفتار می کرد که دیگران را به حیرت وامی داشت.

پیامبر، فضیلت را در هرکس مشاهده می کرد؛ می ستود و تحسین می کرد. به عبارتی این روح بلند و فضائل برجسته فاطمه زهرا (س) بود که پیامبر را به تجلیل و تکریم وا می داشت.

علاوه براین، پیامبر با پیش بینی حوادث آینده درصدد بود که در حال حیات، حجت را بر همگان تمام نماید و بر حقانیت فاطمه زهرا(س)؛ در شرایط دشوار آینده تاکید کند.

روزی مردی به پیامبر گفت: «چرا شما با هیچیک از فرزندان و دخترانت، همانند فاطمه رفتار نمی کنی؟ پیامبر در جواب او فرمود: تو فاطمه را نمی شناسی، من از او بوی بهشت را احساس می کنم. تونمی دانی که رضای فاطمه، رضای خدا و غضبش غضب پروردگار است.»

فاطمه زهرا(س)، در سال دوم هجرت به ازدواج امیر مؤمنان، علی(ع) درآمد. حاصل این وصلت فرخنده و آسمانی، دو پسر و دو دختر به نام های حسن، حسین، زینب و امّ کلثوم(ع) بود.

زیباترین نقش حضرت فاطمه در کانون خانواده متجلی است. نقطه درخشان در زندگی بانوی گرانقدر اسلام این است که او زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را به هم پیوند داد و نمونه اعلای یک زن پرتلاش، فداکار و مبارز شد. او بر دوران زندگی ذلت بار و سیاه زنان آن روزگار، خط پایان کشید. 

فاطمه(س) مسلمانی حاضر در صحنه اجتماع و سیاست بود؛ درعین حال که عزیزترین کس در نزد پدر به شمار می رفت. مقام الهی پدر راهمیشه پاس می داشت و او را رسول الله صدا می زد. فاطمه (س) مونس و همگام با همسرش  در مسیر تعالی بود؛ به گونه ای که همسرش علی می فرمود: «با نگاه به فاطمه، غمهای خود را از یاد می برم.» 

در کانون گرم خانه زهرا و علی انسانهای بزرگ و بی نظیری تربیت شدند، شخصیت هایی چون امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که برای همیشه تاریخ، الگوی جامعه بشری هستند.

فاطمه (س)؛ مانند همه انسانها در دنیا زندگی کرد، اما دنیا را نپرستید و به آن دل نبست، او نشان داد که می توان میان دنیا و معنویت توازن برقرار کرد و بگونه ای رفتار کرد که ظواهر دنیا و تعلقات آن، مانع رسیدن انسان به کمال نشود. می توان همچون فاطمه در دنیا زیست و از زیبایی‌های آن بهره برد، اما دل در گرو عشق لایزال الهی داشت.

اخلاص در عمل، پل نجات و رستگاری است و انسان مخلص، انسانی است که از بند تمایلات نفسانی آزاد می شود و به بندگی محض می رسد فرد با اخلاص سراسر وجودش، زیبایی، خیرخواهی، نیکی و صداقت است. نمونه عالی این صفت در وجود فاطمه (س) ظهور یافت.

حضرت فاطمه را نمی توان تنها از طریق واژه ها شناخت و معرفی کرد. سیمای تابناک دختر گرامی پیامبر (ص) مجموعه ای از صفات ممتازانسانی را در خود دارد.

فاطمه (س) نمودی زیبا از حرکت پاک و مقدس زنان را در طول تاریخ، فرا روی بشریت قرار می دهد، در حقیقت، فاطمه، مجموعه آن چیزی است که یک انسان باید باشد.

شخصیتهای بزرگ، اندیشه ای فراگیر و سازنده دارند تا آنجا که گذر زمان ناگزیر از بازتاب این اندیشه ها است. امروزه بسیاری از کسانی که به اسلام ایمان می آورند، هویت واقعی زن را در وجود فاطمه (س) جستجو می کنند و با عشق سرشار از ایمان و یقین  او را الگو و سرمشق خود قرار می دهند.

خانم «لنه میته سن» تازه مسلمانی ازکشور دانمارک است. او می گوید: “شخصیت حضرت زهرا(س) خیلی به ما کمک می کند که شناخت کاملی نسبت به اسلام پیدا کنیم چون اسلام مجسم است. نکته دیگر اینکه حضرت فاطمه(س)، مادر ماست و رفتار مادر بر فرزند تأثیر می گذارد. حضرت زهرا(س) برای دیندار ماندن ما خیلی سختی کشیدند اما مبارزه و صبوری کردند و در عین تلاش برای احقاق حق حضرت علی(ع). از توجه به خانواده غافل نماندند. درست است که نمی توانیم در آن جایگاه باشیم اما باید مثل ایشان رفتار کنیم.”

شخصیت کامل فاطمه زهرا (س ) سرور زنان عالم  نقطه عطفی در زندگی زنان مسلمان است و سالروز ولادت ایشان بهترین زمان برای شناخت و ارج نهادن به مقام و جایگاه والای زنان بویژه مادران است؛ زنان مسلمانی که کرامت انسانی خود را پاس می دارند، گرمی بخش کانون خانواده هستند و اجتماع را از حضور موثر خود بهرمند می سازند.  

درباره ی J Sadeghi

مطلب پیشنهادی

لباس‎ و اکسسوری‎های مورد نیاز خانم‎ها در فصل تابستان

دنیای مد و لباس: چیزی که در فصل تابستان اهمیت دارد، راحتی و خنکی ست. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *