معرفی پارچه شانتون و انواع آن

نوع پوشش بانوان در حفظ زیبایی و بالا بردن اعتماد به نفس آنها جایگاه ویژه‌ای دارد و باید برای دست یافتن به این حس زیبا قبل از خرید هر پارچه‌ای با جنس و کاربرد پارچه مورد نظر آشنا باشند، به همین دلیل می‌خواهیم شما را با پارچه‌ای بسیار با کیفیت و زیبا آشنا کنیم به نام “پارچه شانتون”. قطعاً پارچه‎‌های شانتونی را در اکثر فروشگاه‌ها دیده‌اید! برای مثال بسیاری از خیاطان از شانتون طرحدار مانند طرح کاشی در پارچه اصلی طرح خود و برخی دیگر نیز از شانتون‌های ساده به همراه شانتون‌های طرحدار به صورت بسیار زیبایی استفاده کرده‌اند.

در این مقاله از دنیای مد و پوشاک همراه ما باشید.

پارچه شانتون چیست؟

پارچه شانتون دارای الیاف پلی استر و اکریلیک است و مناسب فصل‌های بهار و تابستان است؛ به خاطر همین موضوع این پارچه‌ها را به صورت کامل یا به صورت تکه شده، در اکثر لباس‌های تابستانی به خصوص مانتو با طرح‌های کاشی و… مشاهده می‌کنیم و به دلیل کیفیت و زیبایی که دارد هر ساله از اقبال بالایی نیز برخوردار می‌شود. همچنین طرح پلی استر پارچه شانتون برای تونیک‌های دخترانه و بچه‌گانه که وزن کمتری دارد، بسیار مناسب است.

از مشخصه واضح پارچه شانتون می‌توان به تار و پود درشت، سبکی و راحتی آن اشاره نمود.

همانطور که گفتیم این پارچه از الیاف پلی استر و اکریلیک تولید شده است؛ هر چه الیاف اکریلیک پارچه فشرده‌تر و بیشتر باشد، این پارچه برای فصل بهار یا پاییز مناسب‌تر است و همچنین به دلیل وجود منافذ نسبتاً باز و بافت کنفی نیز، مناسب هوای گرم تابستانی می‌باشد.

پارچه شانتون در ابتدا ابریشمی بوده است ولی امروزه به صورت نخی تولید می‌شود که دارای خط های نامنظم افقی و عمودی بر روی سطح پارچه می‌باشد که به دلیل سطح برجسته این نوع پارچه است.

بیشتر بخوانید:پارچه مخمل و هرآنچه باید در مورد آن بدانیم

پارچه شانتون به چه کار می‌آید

پارچه شانتون نخ که یکی از پرفروش‌ترین پارچه‌ها به شمار می‌رود، از تار و پود درشت تشکیل شده است و تا حدی سبک و راحت می‌باشد. این پارچه با ایست بسیار خوبی که دارد، مناسب کت و دامن، مانتویی، کت و شلوار، شومیز، سارافون، شلوار، شلوارک و… می‌باشد. شانتون نخ از الیاف نخی تشکیل شده است ولی با درصد کمتر! به همین دلیل آبرفت و چروک ندارد و رنگ آن کاملاً ثابت می‌ماند. این پارچه در دو نوع رنگ بندی حاشیه‌دار و تمام طرح تولید می‌شود.

جالب است بدانید از شانتون در موارد جز دوخت لباس و مانتو نیز استفاده می‌گردد؛ مانند پارچه مبلی، پارچه رو تختی، پارچه رومیزی، پارچه کوسن، پارچه پرده، پارچه‌های تزئینی و…

پارچه شانتون در موارد و کاربردهای مختلفی به همراه تلفیق با دیگر پارچه‌ها استفاده می‌شود برای مثال می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • شانتون سنتی
  • شانتون طرح کاشی
  • شانتون ابریشمی
  • شانتون ساده
  • شانتون نخ
  • شانتون حاشیه دار
  • شانتون بافت برجسته
  • شانتون اسکاچی
  • شانتون چهارخانه
  • شانتون کشی
  • و…

بیشتر بخوانید: پیشنهادات متخصصین مد برای تابستان

پارچه شانتون ترک

اگر گشتی در بازار پارچه فروش‌ها بزنید با نام پارچه شانتون ترک نیز آشنا می‌شوید؛ در کنار انواع پارچه شانتون‌ها، پارچه شانتون ترک نیز خودنمایی می‌کند. این پارچه در عرض ۱۳۰ سانتی‌متر بوده و بسیار مناسب برای مانتو، کت و دامن، کت و شلوار، لباس، خرج کار و… می‌باشد و به راحتی قابل ست کردن با انواع پارچه‌های ساده رنگی است؛ از جمله: کرپ، شانتون، نخی، حریر و غیره که با ست کردن این پارچه‌ها با پارچه‌های ساده دیگر، ترکیبی زیبا و منحصر به فردی برای خود پدید می آورید. همانطور که از نام این پارچه مشخص است کشور تولیدکننده این نوع پارچه، ترکیه است.

بیشتر بخوانید: توصیه هایی برای بانوان قد بلند

چاپ ساده روی شانتون

پارچه شانتون به دلیل مقاومتی که در برابر حرارت دارد  همچنین استفاده از نخ در این نوع پارچه، یکی از گزینه‌های مناسب برای چاپ روی پارچه یا لباس است. در چاپ حرارتی یا سابلیمیشن لباس، از جنس پلی استر استفاده می‌شود؛ اما پارچه‌ شانتون به همراه پارچه‌های ساتن، اسپان، فلامنت، ریون، پورش، حریر، ونیزی و قواصی نیز گزینه‌های مناسبی برای چاپ حرارتی هستند. از این رو در بازار می‌توانید پارچه، لباس و مانتوهای دارای چاپ را نیز پیدا کنید و یا با خرید پارچه شانتون طرح مورد نظر خود را بر روی پارچه چاپ کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که چاپ دیجیتال با دستگاه های پیشرفته بسیار با کیفیت تر و ماندگارتر از چاپ های حرارتی با دستگاه های سابلیمیشن هستند.

چرا از پارچه شانتون استفاده کنیم

دلایل مختلفی برای استفاده از این جنس پارچه وجود دارد که هر ساله در فصل‌های تابستان و بهار افراد زیادی برای خرید این پارچه به مراکز فروش و فروشگاه‌های پارچه فروشی و بازار مراجعه می‌کنند.

۱– سبک و راحت بودن: یکی از مشخصه‌های عالی پارچه شانتون، سبک و راحت بودن آن است چرا که اغلب افراد چاق دوست دارن لباسی راحت و سبک را بپوشند و در عین حال خیالشان از نوع صاف و مرتب ایستادن لباس راحت باشد، که این پارچه بهترین پیشنهاد برای این عزیزان است.

۲– قابلیت شست و شوی زیاد بدون آبرفت و رنگ رفتگی: پارچه شانتون یکی از پارچه‌هایی است که به طور مرتب و زیاد استفاده می‌شود و همانطور که می‌دانید لباس‌هایی که زیاد استفاده می‌شوند، بیشتر هم شسته می‌شوند و اگر پارچه لباس مقاومت بالایی نداشته باشد، با چند بار شست و شو پارچه از بین خواهد رفت؛ اما پارچه شانتون این نگرانی را برطرف ساخته و خبری از آبرفت و رنگ رفتگی در آن دیده نخواهد شد.

۳– شست و شوی زیاد و اتو کردن کم: لباس‌هایی که روزانه استفاده می‌شوند، نیاز به اتو کردن نیز دارند و اگر اتو نشوند ممکن است از شخص را شلخته نشان دهد! پارچه شانتون دارای بافت‌های درشت و غیر متراکم است و همین امر باعث شده است که در صورت شست و شوی زیاد هم نیاز به اتو کردن نداشته باشد و صاف بودن پارچه بعد از شست و شو نیز باقی بماند.

۴– مناسب تمام فصول: در طول ارائه این متن بیشتر درباره استفاده پارچه شانتون در فصل‌های تابستان و بهار گفتیم اما واقعیت این است که به دلیل جنس مناسب این پارچه، از آن هم در فصل‌های سرد و هم در فصل‌های گرم استفاده می‌شوند، منتهی به دلیل زیبایی طرح‌هایی که دارد در این ایران در ایام عید (فصل بهار) و در ایام تعطیلات (تابستان) بیشتر استفاده می‌شود.

۵– بافت لطیف و ضد حساسیت: افراد چاق اغلب زیاد عرق می‌کنند و اگر پارچه لباس یا مانتو نامناسب باشد، علاوه بر اینکه لباس ظاهر بدی پیدا می‌کند، کم کم از بین خواهد رفت. اما پارچه شانتون به دلیل استفاده از الیاف پنبه ای و عبور حرارت بدن باعث خنک شدن بدن در فصول گرم و همینطور جلوگیری از بوی عرق می‌کند. همینطور به علت مواد بکار برده شده در بافت پارچه شانتون، خاصیت ضد حساسیت را نیز برای آن به ارمغان آورده است.

۶– تنوع طرح و رنگ زمینه: در قسمت کاربرد پارچه شانتون، تعدادی از کاربردهای شانتون را ذکر کردیم و این پارچه دارای طرح‌های متفاوتی مانند حاشیه دار، بافت برجسته، طرح کاشی، ساده و… می‌باشد و همین تنوع در طرح و رنگ زمینه پارچه شانتون باعث محبوبیت آن شده است.

۷– قیمت مناسب پارچه شانتون: برخی طرح‌های پارچه های شانتون در داخل تولید نمی شوند و به همین دلیل دارای قیمتهای بالاتری هستند، اما در کل این پارچه ها دارای قیمت متعادل و مناسبی هستند که در سطح شهر فروشگاه هایی به صورت متمرکز این پارچه ها را به فروش می‌رسانند.

۸– ثابت ماندن کیفیت رنگ و نقش پارچه شانتون: پارچه‌های شانتون با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید شده است و نکته مهم این پارچه کیفیت بالای این مشخصه‌ها می‌باشد که با گذر زمان آسیبی به آنها نخواهد رسید؛ مگر با استفاده نادرست از پارچه!!!

بیشتر بخوانید: شلوارهای زنانه در دنیای مد

نگهداری از پارچه شانتون

  • لباس‌هایی که با پارچه شانتون دوخته شده‌اند، بهتر است قبل از شستشو، پشت و رو گردند.
  • برای شست و شو پارچه شانتون از شوینده‌های بدون آنزیم استفاده نمایید.
  • پارچه شانتون، در ماشین لباسشویی با دمای ۳۰ درجه شست و شو انجام شود.
  • پارچه شانتون باید به دور از تابش مستقیم نور خورشید خشک شود.
  • پارچه شانتونی که دارای چاپ هستند، بهتر است به صورت غیر مستقیم اتو شوند

برای نگهداری از پارچه شانتون و محافظت از الیاف آن و ماندگاری و طول عمر بالای آن و همچنین عدم ساییدگی شانتون باید به موارد زیر توجه خاصی داشت:

بیشتر بخوانید: کلاه به روایت تصویری خاندان سلطنتی

خرید پارچه شانتون

انواع پارچه‌های شانتون از قیمت‌های مناسبی برخوردار هستند و بیشترین فروش آن به جهت دوخت مانتو در فصل‌های بهار و تابستان اتفاق می‌افتد. این پارچه‌ها در انواع و رنگ‌های مختلف عرضه می‌گردد.

قیمت پارچه‌های شانتون به دلیل مدل‌های متفاوتی که دارد، متغیر است؛ مثلاً پارچه شانتون طرح دار با پارچه شانتون ساده یا پارچه شانتون حاشیه دار قیمتی متفاوت دارد که براساس سلیقه و کارایی توسط مشتری انتخاب می‌شوند.

همچنین باید بدانیم که قیمت پارچه شانتون نسبت به پارچه‌های نخی گران‌تر و از پارچه کرپ نخ ارزان‌تر است.

برای خرید پارچه شانتون بهتر است به بازار اصلی شهر مراجعه نمود؛ البته پارچه‌های شانتون حاشیه دار اغلب وارداتی هستند و تولید داخل ندارند و به همین دلیل از قیمت بالاتر و متغیری برخوردار هستند.

برای خرید پراچه شانتون باید ابتدا به نوع مصرف آن دقت کنید! از پارچه شانتون برای لباس استفاده می‌کنید یا برای دوخت مانتو؟ برای شومیز، لباس مردانه و یا استفاده‌ای دیگر؟! بعد از مشخص کردن این مورد، می‌توانید طرح و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

پارچه شانتون حاشیه دار اغلب به صورت قواره‌ای به فروش می‌رسد و دوخت این نوع پارچه‌ها در مانتو به صورتی است که طرح حاشیه آن در پایین مانتو و سر آستین قرار می‌گیرند و انواع طرح دار آن نیز در قسمت میانی مانتو یعنی دور کمر قرار می‌گیرد. از شانتون حاشیه دار برای کت و دامن نیز زیاد استفاده می‌شود که حاشیه‌ها در قسمت پایینی کت و دامن کار می‌شود.

در هنگام خرید پارچه شانتون به این نکته نیز توجه داشته باشید که این پارچه نیز مانند پارچه‌های دیگر بازار، دارای درجه بندی و کیفیت متفاوتی است که با قیمت‌های مختلفی نیز به فروش می‌رسند.

پارچه‌های شانتون ساده، دوخت خوبی دارند و از نظر تن پوش و میزان جذابیت توانسته است نظر بسیاری از مشتریان را جلب کند و به همین علت این روزها، سفارش خرید عمده‌ای این نوع پارچه برای مانتو در اکثر عمده فروشی‌ها و نمایندگی‌های رسمی توزیع و پخش منسوجات بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: روش صحیح شستشوی انواع پارچه

پارچه شانتون همه کاره

چی بپوشم؟ لباس، مانتو و پارچه مانتویی چی بخرم؟ از کجا بخرم؟ چه مدلی و چه جنس پارچه‌ ای تهیه کنم؟ چه طور نگهداری کنم؟ اینها همه سوالاتی است که در ذهن اکثر خانم‌ها می‌چرخد و دغدغه پارچه مناسب، خرید، دوخت و نگهداری آن را دارند!

در این مقاله سعی شد تا با زبانی ساده، مطالبی قابل درک را برای شناخت پارچه شانتون که یکی از پرطرفدارترین پارچه مخصوصاً در زمینه دوخت مانتو در فصل‌های بهار و تابستان است را ارائه نماییم.

رنگ و جنس پارچه تأثیر به سزایی در زیبایی و کارایی لباس دارد. لباس‌ها بسته به کاربردی که دارند از پارچه‌های مختلفی تهیه می‌شوند که یکی از این پارچه ها، شانتون است. این پارچه با زیبایی و کارایی و مقاومت مناسبی که دارد این روزها تبدیل به یک پارچه پر طرفدار که هر سلیقه ای را به سمت خود جذب می‌کند، شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع پارچه

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *